Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendegroot13
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-06-2024
Dag iedereen,

Ik heb een wat oudere pc. Om Windows 11 te kunnen draaien heb ik een nieuwe processor nodig. Mijn oude (AMD Ryzen 7 1700X) wil ik vervangen door de AMD Ryzen 7 5700. Op de oude processor zit nog een koeling (de Noctea NH-U12S SE-AM4). Nu weet ik niet zo goed of ik deze koeling weer op de nieuwe processor moet plaatsen of dat ik beter gebruik kan maken van de meegeleverde koeling van AMD. Wat is volgens jullie het beste? En in het geval dat ik mijn oude koeling kan gebruiken, is het dan ook mogelijk de processor te bestellen zonder koeling of maakt dat qua prijs niet zo veel verschil?

Alvast dank voor jullie reacties.

Groet,
Koen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:25

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens mij koelt die Noctua beter dan de meegeleverde koeler van AMD. Ik kan me vergissen :)

De uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Tray is zonder koeler. Ik weet niet wat je zoal doet met je pc maar een 5700X3D is meestal een pak beter want meer cache. En als je dezelfde cores wilt maar sneller dan is de 5800X(3D) iets.

Je zult wel de bios moeten updaten voor je de 5x00 erin stopt.

Dus de laatste bios downloaden voor je mobo en uit pakken op een usb stick
- herstarten en en in bios gaan
- bios update doen
- pc af
- 1700x cpu eruit
- 5x00 cpu erin
- nieuwe koelpasta
- koeler erop
- starten en Windows zijn ding even laten doen (nieuwe hardware gevonden)
- AMD update laatste systeem drivers installeren (dit kan ook op voorrand)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit kan je toch prima zelf uitzoeken :? Je weet welke after-market koeler je hebt, je weet welke processor je interesse in hebt en je pakt die twee samen, klaar, je hebt je antwoord hoe de koeler presteert.

Ook de prijs kan je zelf vinden, al dan niet in de pricewatch.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
jouw koeler is stuk beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendegroot13
Dank allen.

Dan blijf ik mijn eigen koeler gewoon gebruiken. Ik gebruikte mijn pc nog wel eens voor videobewerking, maar doe dat niet veel meer. Misschien dat ik in de toekomst wat 4K-filmpjes van mijn Iphone wil bewerken, nou ja, meer aan elkaar plakken, maar niet meer dan dat. Wellicht is daarom 8-cores wel fijn. Echter, als iemand een goed alternatief weet, laat maar weten. Budget is (160 euro max). Mijn bios had ik toevallig vanmiddag een update gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:48
Welk moederbord en ram heb je precies? En waar gebruik je de PC nog voor, naast af en toe videobewerking?

Let wel op met die 5700, want de naam is een beetje misleidend. Je zou denken dat het een 5700X zonder de 'X' is, maar het is een 5700G zonder de 'G'. Dat betekent dus minder L3 cache en volgens mij ook geen PCie 4.0 support (al neem ik aan dat jouw moederbord toch geen PCIe 4.0 ondersteunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendegroot13
Verder gebruik ik mijn PC niet voor zaken die veel eisen, geen gaming in ieder geval. Zie hieronder de specs.

CPU: ROG Strix B350-F Gaming
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
RAM: 32GB DDR4 (Crucial Ballistix Sport LT BLS2C16G4D26BFSB)
MB: Asus ROG Strix B350-F Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:27
Zou voor de 5700X gaan die is een beetje sneller.

Tray is die goedkoper waarschijnlijk. Zal je even moeten nakijken.

Het is een prima processor, heb er zelf ook twee in gebruik..

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je niet gamed zou ik in ieder geval niet voor een 5800X3D gaan. Die geeft vooral on games veel winst maar daarbuiten niet veel, dus dan is het de meerprijs niet waard.

De Ryzen 5700 lijkt nu even duur als de 5700X, dan is die laatste duidelijk een betere keuze. De 5700 zou ook best aardig zijn als die gewoon twee tientjes goedkoper zou zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 11:38
bwerg schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:10:
Als je niet gamed zou ik in ieder geval niet voor een 5800X3D gaan. Die geeft vooral on games veel winst maar daarbuiten niet veel, dus dan is het de meerprijs niet waard.

De Ryzen 5700 lijkt nu even duur als de 5700X, dan is die laatste duidelijk een betere keuze. De 5700 zou ook best aardig zijn als die gewoon twee tientjes goedkoper zou zijn.
En met die 5700X valt nog prima casual te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:41
bwerg schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:10:
Een 5700 zou ik NIET nemen in ieder geval, het is qua naamgeving een beetje misleidend maar dat is eigenlijk een 5700G met de iGPU uitgeschakeld en niet gewoon een lager geklokte 5700X. Je levert daarmee dus de helft van het L3 Cache in (16 vs 32MB) en géén PCIe 4, als is dat laatste met het bord van TS niet boeiend. Dit in tegenstelling tot de 5600 en 5600X of de 7000 series waar de non X variant wel gewoon de volledige cache heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Specifiek voor videobwerking is de hoeveelheid cache niet heel relevant. PCI-e-versie ook niet zolang je geen high-end videokaart of SSD hebt. Vandaar: als de prijs lager is is de 5700 voor deze toepassing ook wel prima. Laten we niet doen alsof de 5700G nou een extreem slechte CPU is.

Maar op dit moment zijn de prijzen letterlijk gelijk, dus dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendegroot13
Dank allen. Zo te lezen lijkt de 5700x de beste optie.
Pagina: 1