Computer zoon van vriendin start niet op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 13:24
Mijn vraag
De computer van de zoon van een vriendin van me, zijn computer wil niet meer opstarten. Hoe kan dit?

Wat achtergrond gegevens:
Het gaat om een
Moederbord: Msi B350M Gaming pro
Processor: Amd Ryzen 1600 (6 core)
Werkgeheugen: G.Skill 8GB (2x) 16 totaal.
Videokaart:MSI GTX 1060 gaming x 6GB
Voeding: Kan ik zo 1,2,3 niet zien....
Opslag: kan ik ook niet echt goed zien...

Wat wil het geval. Hij start op tot en met het laad teken van windows. Je ziet dan die bolletjes ronddraaien, maar windows start gewoon niet op. Het beeld flikkert een keertje en wordt dan zwart.

Ik kan nog prima in de bios komen. Ook hier als ik de boost uit zet dan wordt de cpu wel erg warm (hij ging in een paar minuten al naar de 60C) Met boost aan blijft hij koeler doordat de fans sneller gaan draaien.

Ik heb de videokaart uitgetest, maar deze doet het gewoon.

Ikzelf denk dat het te maken heeft met de harde schijf waar windows op staat, maar ik ben benieuwd wat jullie er bij denken en of jullie tips hebben, zodat ik kan proberen om het op te lossen. Als ik duit überhaupt kan natuurlijk...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 15:40
Veilig modus al geprobeerd?

Klinkt meer als "Windows start niet op".

[ Voor 44% gewijzigd door Xanquezer op 23-06-2024 19:59 ]

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
Als je in de BIOS kunt dan kan je toch zien welke opslag erin zit?

Test met Crystaldisk manager de gezondheidsstatus van de opslag in een andere pc.

Voer met een W10 installatie USB stick een reparatie uit van de huidige Windows installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
In de bios de opslag zien weet ik nog niet hoe dit moet. Moet ik nog ff checken hoe dit te doen.

Veilige modus inderdaad geprobeerd (is met F8 toch?) Maar dit deed hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12
beukus schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:08:
Veilige modus inderdaad geprobeerd (is met F8 toch?) Maar dit deed hij niet.
Dat werkte vroeger inderdaad zo, je kon dan direct naar safe mode gaan via het F8 boot menu.
Maar Microsoft heeft die optie helaas standaard uitgezet in de latere Windows versies.
Je moet nu geforceerd de computer een paar keer uit zetten, daarna kom je (hopelijk) in de herstelomgeving en kan je ook naar safe mode gaan.
Google: Opstarten Safe Mode Windows 10
Google: Enable F8 boot menu Windows 10

Kijk in ieder geval of er een SSD in zit of nog een oude traditionele HDD?
Als de HDD een probleem heeft dat een oorzaak zijn van het vastlopen bij het opstarten.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 23-06-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Heeft zoonlief data erop staan die hij nog nodig heeft (of leukere vraag: in welke map mag je niet kijken).

Je kan dan kiezen voor windows opnieuw installeren MET of ZONDER behoud van data :) (in geval van belangrijke documenten kies je natuurlijk voor ... ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:11
beukus schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:52:

Wat wil het geval. Hij start op tot en met het laad teken van windows. Je ziet dan die bolletjes ronddraaien, maar windows start gewoon niet op. Het beeld flikkert een keertje en wordt dan zwart.
Een 2e scherm die is aangesloten maar uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
grasmanek94 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:09:
[...]

Een 2e scherm die is aangesloten maar uit staat?
Nee dit is niet het geval. Hij heeft scherm waar hij op gamed.
The_Doman schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:26:
[...]

Dat werkte vroeger inderdaad zo, je kon dan direct naar safe mode gaan via het F8 boot menu.
Maar Microsoft heeft die optie helaas standaard uitgezet in de latere Windows versies.
Je moet nu geforceerd de computer een paar keer uit zetten, daarna kom je (hopelijk) in de herstelomgeving en kan je ook naar safe mode gaan.
Google: Opstarten Safe Mode Windows 10
Google: Enable F8 boot menu Windows 10

Kijk in ieder geval of er een SSD in zit of nog een oude traditionele HDD?
Als de HDD een probleem heeft dat een oorzaak zijn van het vastlopen bij het opstarten.
Er zit nog wel een hdd in zag ik, maar is neit aangesloten, dus dit zal niet het geval zijn.
Thanks over de uitleg over het opstarten in veilige modus!
99ruud99 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:29:
Heeft zoonlief data erop staan die hij nog nodig heeft (of leukere vraag: in welke map mag je niet kijken).

Je kan dan kiezen voor windows opnieuw installeren MET of ZONDER behoud van data :) (in geval van belangrijke documenten kies je natuurlijk voor ... ).
Even na gevraagd. De games die hij speelt zijn allemaal via een online account. Alles mag eraf gehaald worden. Dus mogelijk dat ik Windows er opnieuw op ga moeten zetten. Ik vrees alleen dat hij geen key heeft voor Windows.
Computer is 2e hands gekocht waar windows geïnstalleerd op stond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:17
Ik vrees alleen dat hij geen key heeft voor Windows.
Dat werkt tegenwoordig anders, als je Windows 10 er schoon opzet wordt het, mits er niet teveel hardware is veranderd, vanzelf herkend en geactiveerd. Tenminste met versies die niet centraal gemanaged worden omdat ze stiekem van een bedrijf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
tinytinnie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:24:
[...]

Dat werkt tegenwoordig anders, als je Windows 10 er schoon opzet wordt het, mits er niet teveel hardware is veranderd, vanzelf herkend en geactiveerd. Tenminste met versies die niet centraal gemanaged worden omdat ze stiekem van een bedrijf zijn.
O echt. Nice! Is dit met W11 ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000

DukeBox

loves wheat smoothies

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
beukus schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:19:
Even na gevraagd. De games die hij speelt zijn allemaal via een online account. Alles mag eraf gehaald worden. Dus mogelijk dat ik Windows er opnieuw op ga moeten zetten. Ik vrees alleen dat hij geen key heeft voor Windows.
Als je toch eerst nog wat bestanden vanaf wilt halen kan je een WinPE nood/rescue USB gebruiken.
Een bekende is daarvoor Hiren’s BootCD PE.

Zolang je dezelfde versie van Windows (Home of Pro) weer installeert zal deze vanzelf ook weer geactiveerd worden.
TenForums: Win10 Pro - Digital Activiation - Not Linked to MS Account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinytinnie
Met W11 ook ja en bijvoorbeeld een harde schijf wisselen is geen probleem. Maar schijf overzetten in ander systeem wel, dan is alles adners behalve de schijf en dat pikken ze niet tenzij (zie reactivating hierboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
The_Doman schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:35:
[...]

Als je toch eerst nog wat bestanden vanaf wilt halen kan je een WinPE nood/rescue USB gebruiken.
Een bekende is daarvoor Hiren’s BootCD PE.

Zolang je dezelfde versie van Windows (Home of Pro) weer installeert zal deze vanzelf ook weer geactiveerd worden.
TenForums: Win10 Pro - Digital Activiation - Not Linked to MS Account
Ik kreeg net door dat zijn vorige versie niet was geactiveerd. Dus het maakt niet zoveel uit op dit moment :-)
Maar wel fijn deze informatie (y)
tinytinnie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:35:
Met W11 ook ja en bijvoorbeeld een harde schijf wisselen is geen probleem. Maar schijf overzetten in ander systeem wel, dan is alles adners behalve de schijf en dat pikken ze niet tenzij (zie reactivating hierboven)
Ja duidelijk verhaal. Omdat die andere harde schijf in een systeem heeft gezeten met een eigen key zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
Maakt het veel uit eigenlijk of Windows is geactiveerd?

Ikzelf heb hem ook niet geactiveerd, maar alles werkt wel prima eigenlijk is mijn ervaring tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinytinnie
Maakt het veel uit eigenlijk of Windows is geactiveerd?

Ikzelf heb hem ook niet geactiveerd, maar alles werkt wel prima eigenlijk is mijn ervaring tot nu toe.
Je mist sommige updates, niet de meest kritische, en je kunt iets minder aanpassen. Maar eigenlijk hoort het gewoon niet. Alhoewel ik zelf best goede ervaringen heb met erg goedkope licenties (google is je vriend) weet je nooit of die helemaal netjes zijn verkregen, ze doen het wel altijd in mijn ervaring. En dan ben je van dat watermerkje af in je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
tinytinnie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:21:
[...]

Je mist sommige updates, niet de meest kritische, en je kunt iets minder aanpassen. Maar eigenlijk hoort het gewoon niet. Alhoewel ik zelf best goede ervaringen heb met erg goedkope licenties (google is je vriend) weet je nooit of die helemaal netjes zijn verkregen, ze doen het wel altijd in mijn ervaring. En dan ben je van dat watermerkje af in je scherm.
Ja ik heb inderdaad al gezien dat sommige youtubers hier reclame voor maken. Wilde het gaan proberen, maar tot op heden niet gedaan. Wellicht in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-09 13:16
Is het al opgelost? ik had vroeger hetzelfde probleem en door mijn BIOS te resetten naar default heeft het gewerkt.

Cat linux.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heeft ie overgeklokt met MSI afterburner? Als dat mis is gegaan en hij heeft toevallig op het Windows logootje van afterburner gedrukt, dan start afterburner mét de overklok en dan kan de boel ook crashen.

Volgens mij moet je dan de shift toets ingedrukt houden net voordat windows begint te laden. (Kan ook CTRL toets zijn) Maar dat zal een andere tweaker wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
bierschuit schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:57:
Heeft ie overgeklokt met MSI afterburner? Als dat mis is gegaan en hij heeft toevallig op het Windows logootje van afterburner gedrukt, dan start afterburner mét de overklok en dan kan de boel ook crashen.

Volgens mij moet je dan de shift toets ingedrukt houden net voordat windows begint te laden. (Kan ook CTRL toets zijn) Maar dat zal een andere tweaker wel weten.
Zou ik eens kunnen checken, maar denk het niet. Het zou me verbazen als hij weet wat dit is en hoe het moet.
In de Bios kun je er wel voor kiezen om de boost te gebruiken... Deze stond wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPER_DMRT
  • Laatst online: 16-09 23:49

ViPER_DMRT

Kung-Foo !

The_Doman schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:26:
[...]

Shift ingedrukt houden bij restart kom je in recovery.

How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
ViPER_DMRT schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:16:
Shift ingedrukt houden bij restart kom je in recovery.
Ja, dat werkt inderdaad bij een restart.
Maar als je PC niet tot in je login/desktop kan starten werkt dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPER_DMRT
  • Laatst online: 16-09 23:49

ViPER_DMRT

Kung-Foo !

The_Doman schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:44:
[...]

Ja, dat werkt inderdaad bij een restart.
Maar als je PC niet tot in je login/desktop kan starten werkt dat dus niet.
Ah, my bad, las het verkeerd. (long night/day :)
Dan wordt even plug trekken bij het booten, 2x for extra measure.
Is dit een wenselijke gang van zaken ? Nee.

Net zo idioot als dat Quickboot in vele bios'es terug te vinden,
Skipped ie ram training, bios init screen etc, Cool, een boot van 6 seconden is nu 5 seconden geworden. Je kunt alleen niet meer direct de bios in !! Echt super vaag dit dat je de PC moet moet laten geloven dat de boel kapot is voor je recovery in kan .....

Who does that... WHO
Init van een DL380 GEN8 fully decked heeft 9 minuten nodig voor ie het OS start, na 4 minuten kun je 500ms op F9 drukken..... En de Ilo kun je geen boot wijzigingen doorvoeren als het systeem aan staat.
Daar was het handig voor geweest ....

[ Voor 5% gewijzigd door ViPER_DMRT op 25-06-2024 18:11 ]

How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
Even een update:

Het is geen hardware probleem denk ik. Nadat ik de laatste updates van windows hebt terug gedraaid doet hij het weer gewoon.

Maar wat nu te doen?
Want kennelijk is er iets met die updates dat de computer niet trekt. Wat is het dat dit kan veroorzaken?

Wat mij zelf is opgevallen:
Dat de bios verouderd is. De laatste datum is van 2017. Terwijl er al nieuwe drivers zijn.
De nieuwste is van 2024 meen ik, maar is wel beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
Ik ben vanwege het laatst geschreven een nieuw topic gestart.
https://gathering.tweaker...message/79397078#79397078

Voor wie interesse heeft
Pagina: 1