[Excel] grafiek met 3 assen

Pagina: 1
Acties:
  • 896 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Kan je in excel een grafiek maken met punten gespecificeerd als (x, y, z)? Zo ja, hoe?

Neem bijvoorbeeld de punten:
code:
1
2
3
(1, 0, 0)
(0, 1, 0)
(0, 0, 1)

Dit zou dan een grafiek op moeten leveren met daarin 1 schuinvlak (of 3 lossen punten).

Je zou denken dat dit er standaard bij zit, bijvoorbeeld bij XY scatter of bij surface :?

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-03 11:45
Het kan wel, maar heel beperkt. Als je in jouw voorbeeld als grafiektype het 3D-oppervlaktediagram kiest, krijg je wel iets wat er op lijkt. Maar meer is niet mogelijk.

Ik heb me ook eens te pletter gezocht naar de mogelijkheden hiervoor, maar het enige wat Excel kan is 3D-plots maken van gegevens waarbij de waarden op de x- en y-as even ver uit elkaar staan (dus een reeks met als x-waarden achtereenvolgens 0, 0.5, 1 en 2 kan je niet gebruiken, omdat de afstand tussen de 0 en de 0.5 even groot is als de afstand tussen 1 en 2). Bovendien moeten alle waarden in de x-y matrix een waarde hebben, dus voor losse waarden heeft Excel ook weinig te bieden.

Ik ben maar uit pure ellende overgestapt naar Matlab voor mijn 3D-grafieken :{

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange