Mini pc voor veranda tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-04 12:41
Hallo,

Ik heb een smart tv in mijn veranda. Maar de App Store ondersteund bijna niks.
Niet heel erg. Maar nu zat ik te denken, hoe makkelijk zou het zijn als ik hier gewoon een computer heb.

Het probleem is de ruimte. Ik wil een zo’n klein mogelijk kastje. En dan ook nog voor zo weinig mogelijk geld.

Via Google kom ik op refurbished mini pcs met Windows 10.
Dat lijkt me voldoende voor streamen? Zoals f1tv, wat speelt via de website.
Is het daar sterk genoeg voor? Ik neem aan dat de grafische kaart de bottleneck is (zal integrated graphics zijn bij mini pcs lijkt me).

Gewone desktops bouwen heb ik vaker gedaan. Maar van de mini en barebone spullen heb ik geen idee van.

Gamen gaat niet gebeuren. Het is niets meer dan browsen. YouTube en f1tv zal 95% van het gebruik zijn.

Beste antwoord (via sjoerdlosser123 op 26-06-2024 10:57)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 24-04 11:50
150 euro voor een AMD A12 vind ik too much

Dan zou ik liever die minisforum pakken die ik een paar comments geleden linkte. Die is 199 en komt met de veel snellere en veel zuinigere N100, 8GB RAM en 256GB storage. Dus je bent voor 199 ook gewoon klaar

nog eens de link
https://store.minisforum.de/products/minisforum-un100l

https://www.cpubenchmark....D-A12-9800E-vs-Intel-N100 cpu vergelijking

Over de iGPU hoef je je niet druk te maken. Die is bij semi moderne processoren nooit het probleem.

[ Voor 49% gewijzigd door youridv1 op 25-06-2024 19:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-04 10:23
Pak een Android streaming box of idd een NUC(like) met bijvoorbeeld een N100 erin. Staan er genoeg in de Pricewatch. Dat is ruim voldoende voor normaal desktop gebruik en video streaming.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@RaZ heeft gelijk. Je zoekt een chromecast. Elke streaming dienst heeft een chromecast app.

[ Voor 34% gewijzigd door youridv1 op 23-06-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Ik begrijp jullie antwoorden. En die kunnen prima YouTube en f1tv aan.
Maar ik wil een computer. Met Windows dus. Gewoon toetsenbord en muis.

Hiermee kan ik f1 via de browser kijken wat veel fijner werkt dan een app én geen limiet heeft in mijn account (max 6 apps, browser onbeperkt).
En dan kan ik ook gewoon browsen via Firefox/chrome, met gratis vpn en dus grandprixradio erop zetten.

Dus, een zo klein mogelijke pc met Windows die dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:57
Je zou ook eens kunnen kijken naar een gebruikte/refurbished thin client of iets krachtiger, een Lenovo thinkcentre of zo.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb zo'n nuc met een N100 gekocht en die is verrassend snel.

Op Ali al vanaf 130 euro of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
sjoerdlosser123 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:30:
Ik begrijp jullie antwoorden. En die kunnen prima YouTube en f1tv aan.
Maar ik wil een computer. Met Windows dus. Gewoon toetsenbord en muis.

Hiermee kan ik f1 via de browser kijken wat veel fijner werkt dan een app én geen limiet heeft in mijn account (max 6 apps, browser onbeperkt).
En dan kan ik ook gewoon browsen via Firefox/chrome, met gratis vpn en dus grandprixradio erop zetten.

Dus, een zo klein mogelijke pc met Windows die dat kan.
Dan zou ik https://multiviewer.app/ installeren. De site beter dan de app kan ik me niet in vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04 12:12

Theo

moederbord

Even half out of the box denken. Zoek je een laptop die je op je scherm aan kan sluiten? Eventueel draadloos via miracast? Dan heb je enkel een laptop liggen in de veranda waarmee je ook niet een separaat toetsenbord en muis meer nodig hebt.

Maar dan moet je TV wel miracast ondersteunen (of je moet een kabel gebruiken tussen tv en laptop)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:29
Of gewoon ipv miracast een Chromecast gebruiken :)

Dan kan je ook via de app casten, en na half jaar pak je nooit meer die laptop en doe je alles via de Chromecast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04 08:23
uitvoering: Dell OptiPlex 5000 MFF (X0JWM)

Dit is wat je zoekt. Vrij prijzig maar voldoet aan je eisen. Ik heb al 2 jaar dit bakje en werkt eigenlijk echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@Satangel Voor die prijs is die pc niet interessant. 850 euro voor een 12500T is bizar.
Het kan voor veel minder uitvoering: Lenovo ThinkCentre M70q Gen 3 (11T300CEGE, Qwertz DE toetsenbord)
of neem een nuc-like uitvoering: Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSHi3 (EU-stroomkabel)

[ Voor 22% gewijzigd door youridv1 op 25-06-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-04 15:37
Intel maakt ze zelf niet meer, maar dit klinkt als een usecase voor een compute stick.

https://www.bol.com/nl/nl...TPr4-6t5onKBoCeUgQAvD_BwE

Lekker op USB-stick formaat, zie je dus niks van. Wel rekening er mee houden dat hij zichzelf nog moet voeden, dus je hebt er wel een adapter bij zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door jazzozo op 25-06-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
youridv1 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:21:
@Satangel Voor die prijs is die pc niet interessant. 850 euro voor een 12500T is bizar.
Het kan voor veel minder uitvoering: Lenovo ThinkCentre M70q Gen 3 (11T300CEGE, Qwertz DE toetsenbord)
of neem een nuc-like uitvoering: Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSHi3 (EU-stroomkabel)
Qua model is dat wat ik wil hebben inderdaad. Maar niet voor zo’n bedrag.

Voor dat geld kan ik beter een matige laptop kopen. Maar een laptop vind ik te groot.

Ik wil zo’n kastje als je nu voorstelt. Waar ik een usb receiver in kan stoppen en toetsenbord mooi op schoot kan nemen (en muis).

En de opties chromecast en dat soort zaken wil ik dus niet. Het moet gewoon een pc zijn met Windows.
De enige voorwaarde die ik dus heb, zo’n klein mogelijk model voor een mooie prijs.

De grafische kaart en cpu en dan hoeven niet bijzonder goed of snel te zijn. Firefox met daarop ziggogo YouTube of F1 tv is het zwaarste wat dit ding gaat doen.

https://www.computerzaak....1VYgA1EAQYASABEgLR-fD_BwE

Dit is de 1e link via Google als ik zoek op mini pc.
Maar geen idee of dit het aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-04 15:37
sjoerdlosser123 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:16:
[...]

Qua model is dat wat ik wil hebben inderdaad. Maar niet voor zo’n bedrag.

Voor dat geld kan ik beter een matige laptop kopen. Maar een laptop vind ik te groot.

Ik wil zo’n kastje als je nu voorstelt. Waar ik een usb receiver in kan stoppen en toetsenbord mooi op schoot kan nemen (en muis).

En de opties chromecast en dat soort zaken wil ik dus niet. Het moet gewoon een pc zijn met Windows.
De enige voorwaarde die ik dus heb, zo’n klein mogelijk model voor een mooie prijs.

De grafische kaart en cpu en dan hoeven niet bijzonder goed of snel te zijn. Firefox met daarop ziggogo YouTube of F1 tv is het zwaarste wat dit ding gaat doen.

https://www.computerzaak....1VYgA1EAQYASABEgLR-fD_BwE

Dit is de 1e link via Google als ik zoek op mini pc.
Maar geen idee of dit het aankan.
De compute stick die ik hier boven suggereer is dus een volledige Windows pc op USB-stick formaat, mocht je dat zijn ontgaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• youridv1

Dan zou ik liever die minisforum pakken die ik een paar comments geleden linkte. Die is 199 en komt met de veel snellere en veel zuinigere N100, 8GB RAM en 256GB storage. Dus je bent voor 199 ook gewoon klaar

nog eens de link

Over de iGPU hoef je je niet druk te maken. Die is bij semi moderne processoren nooit het probleem.

[ Voor 49% gewijzigd door youridv1 op 25-06-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
jazzozo schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:19:
[...]

De compute stick die ik hier boven suggereer is dus een volledige Windows pc op USB-stick formaat, mocht je dat zijn ontgaan.
Sorry had ik wel gezien, maar multi quote op telefoon is kut.

Dat is wel een van de opties, met name vanwege het formaat.
Maar de post die ik hieronder quote kost dus hetzelfde. Vraag is, wat is dan de betere optie. Qua cpu is die N100 wel een stuk beter.
youridv1 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:21:

nog eens de link

Nadeel van de N100 is dat het uit Hong Kong moet komen?
Zal wel ff duren lijkt me?

-edit-
Ik zie dat Amazon ze ook verkoopt, ook nog met 16gb ram en 512gb voor minder dan op de minisforum site.
Dit is wel de duurdere, met extra PCIe en 2,5G ethernet ipv 1000M.

https://www.amazon.nl/MIN...id=1719357104&sr=8-5&th=1

223 euro is volgens mij een prima deal dan.

[ Voor 23% gewijzigd door sjoerdlosser123 op 26-06-2024 01:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:05
Voordeel van een N100/N200 is dat ze van 2023 zijn en er dus een moderne videochip in zit die prima 4k x265 kan decoden en waar nog tijden drivers voor gemaakt worden. Daar ga je de komende 8-10j plezier van hebben. Heb zelf zo'n mini pc met een J5005 (uit 2017 dus) en zelfs die kan alles wat je wilt nog gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Heb de minisforum inmiddels binnen en aangesloten.
Echter herkent hij mijn usb dongle voor toetsenbord/muis niet.

Ik heb geen bedrade muis meer liggen. En volgens wat handleidingen zou het ook gewoon moeten werken.

Iemand enig idee?

-edit-
Net een nieuwere logi set geprobeerd met nieuwer type dongle en die werkt wel direct. Nu aan het instellen.

Hoop wel dat ik de oude nog aan de praat krijg straks met Logitech software. Unifying dongle werkt dus niet gelijk. Bolt wel.

[ Voor 34% gewijzigd door sjoerdlosser123 op 29-06-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-04 13:39
sjoerdlosser123 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:06:
Heb de minisforum inmiddels binnen en aangesloten.
Echter herkent hij mijn usb dongle voor toetsenbord/muis niet.

Ik heb geen bedrade muis meer liggen. En volgens wat handleidingen zou het ook gewoon moeten werken.

Iemand enig idee?

-edit-
Net een nieuwere logi set geprobeerd met nieuwer type dongle en die werkt wel direct. Nu aan het instellen.

Hoop wel dat ik de oude nog aan de praat krijg straks met Logitech software. Unifying dongle werkt dus niet gelijk. Bolt wel.
Ja uh, het lijkt me soiezo handig als je een (Bedraade) toetsenbord paraat hebt, anders kan je niks checken. Als je de Dongle die niet werkt in je pc stopt en dan het volgende doet, kan je kijken of de drivers geinstalleerd zijn:

1. Druk op Windows-toets + R: Dit opent het dialoogvenster Uitvoeren.
2. Typ devmgmt.msc en druk op Enter: Dit opent direct Apparaatbeheer.

Linksonderin zie je de uitvoeren box en daar typ je de commando. Wanneer je op enter klik dan zie je alle devices van je systeem, klap alles 1 voor 1 open en check effe of je ergens een vraagteken ziet. Als dat niet het geval is, dan moet je even kijken of je de naam van de dongle ergens ziet staan. Als dat niet zo is, dan is hij kapot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_t1g9LIAGoLX1vxVXtDXjoHigFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QqaRpPBd81ETD6BkcU3sIZNN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Glamourt schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:15:
[...]

Ja uh, het lijkt me soiezo handig als je een (Bedraade) toetsenbord paraat hebt, anders kan je niks checken. Als je de Dongle die niet werkt in je pc stopt en dan het volgende doet, kan je kijken of de drivers geinstalleerd zijn:

1. Druk op Windows-toets + R: Dit opent het dialoogvenster Uitvoeren.
2. Typ devmgmt.msc en druk op Enter: Dit opent direct Apparaatbeheer.

Linksonderin zie je de uitvoeren box en daar typ je de commando. Wanneer je op enter klik dan zie je alle devices van je systeem, klap alles 1 voor 1 open en check effe of je ergens een vraagteken ziet. Als dat niet het geval is, dan moet je even kijken of je de naam van de dongle ergens ziet staan. Als dat niet zo is, dan is hij kapot.

[Afbeelding]
Heb de zaken die je zei, soort van, uitgevoerd voor ik je post zag. Dat werkte niet.

Nadat ik de logitech unifyin software gedownload had, werkten ze zoals het hoort. Dus op een of ander manier werken die unifying dongles (als ze al eerder gebruikt zijn) niet plug en play op nieuwe systemen.

Afijn, het werkt nu.
Pagina: 1