Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:51
De woning:
Tussenwoning met 3 woonlagen met in totaal 100m2 oppervlak (begane grond is uitgebouwd) uit 1955.
Isolatie:
Dak: geïsoleerd naar 2009 voorschriften.
Glas: overal gloednieuw HR++.
Vloer: geen kruipruimte, vanbinnen geïsoleerd.
Spouw: niet geïsoleerd. Te bang voor problemen.

Situatie:
Op de 1e en 2e etage wordt het goed warm in de slaapkamers. In elke slaapkamer een binnenunit is mij een te grote ingreep. Op de overloop 1e etage (waar de slaapkamers in gebruik zijn) is geen ruimte boven de deuren voor een binnenunit. Op diezelfde overloop is een inbouw cassette mij ook een te grote ingreep.
Voor mij rest dan de plek bovenaan de trapopgang richting de tweede etage.
Hier wil ik een airco monteren met genoeg vermogen om de onderliggende kamers te koelen.

Keuze:
Ik ben mij bewust van onderlinge kwaliteitsverschillen tussen merken. Ik heb mijn oog al een tijd op een AUX airco laten vallen.
Ik heb moeite met kiezen tussen een 5 en 7kW (AUX heeft trouwens ook een 3,5)
De 7kW is namelijk maar 100 euro duurder dan de 5 en zou in capaciteit ook de volledige begane grond koud kunnen krijgen. Het enige nadeel dat ik sinds kort heb bedacht is dat deze eerder/meer zou gaan pendelen.
Ps: Ik ben mij ervan bewust dat je alleen naar beneden kunt koelen, niet verwarmen. Dit is ook niet nodig want we hebben al een warmtepomp (die helaas niet kan koelen).
laat die haren maar met rust

Wat is jullie kijk hierop?

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 24-06-2024 09:24 ]

Beste antwoord (via DaanTriple7 op 23-06-2024 17:50)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
Er zijn hier al veel topics over geweest, dus zoek vooral even rond.

De korte samenvatting zal zijn dat eigenlijk onafhankelijk van de exacte situatie, een unit in de overloop/hal, beide voorstellen zwaar overbemeten zijn. Je gaat in willekeurig welke (niet honderden m2's grote) overloop geen 7 kW aan koelcapaciteit kwijtraken. 5 is ook al zeer onwaarschijnlijk. Zelfs met een 3,5 zal het waarschijnlijk nog een pendel-feestje worden, al hebben die vaak een laag minimum-vermogen, maar zal de vraag vooral zijn of de regeling doorheeft dat hij eigenlijk het best daar continu op kan blijven staan.

Kortom, eigenlijk is de voorgestelde oplossing sub-optimaal, maar soms kun je inderdaad moeilijk meer zonder dat het erg lelijk wordt. Maar dan moet je dus accepteren dat het meer "het ergste er af halen" wordt, dan echte koeling in de slaapkamers. En dus heb je ook niet zoveel vermogen nodig.

Je hebt het niet over verwarmen, maar dat zal nagenoeg hetzelfde zijn.

7 kW klinkt meer als een unit om die hele 100 m2 mee op temperatuur te houden. Maar dat gaat natuurlijk nooit vanaf 1 plek over 3 verdiepingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dat kun je dan toch zelf als STEK gecertificeerd persoon zelf beantwoorden?
Waar laat je de buitenunit? Wat doet het geluid op de erfgrens van je buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Dankjewel voor je antwoord, maar het helpt me niet. De plaatsing van de buitenunit heeft niets met mijn vraagstuk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Een 7kW unit maakt misschien meer of minder geluid, dus wel degelijk relevant om de dB specs erbij te pakken en kijken of het aan de wettelijke eisen voldoet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
Er zijn hier al veel topics over geweest, dus zoek vooral even rond.

De korte samenvatting zal zijn dat eigenlijk onafhankelijk van de exacte situatie, een unit in de overloop/hal, beide voorstellen zwaar overbemeten zijn. Je gaat in willekeurig welke (niet honderden m2's grote) overloop geen 7 kW aan koelcapaciteit kwijtraken. 5 is ook al zeer onwaarschijnlijk. Zelfs met een 3,5 zal het waarschijnlijk nog een pendel-feestje worden, al hebben die vaak een laag minimum-vermogen, maar zal de vraag vooral zijn of de regeling doorheeft dat hij eigenlijk het best daar continu op kan blijven staan.

Kortom, eigenlijk is de voorgestelde oplossing sub-optimaal, maar soms kun je inderdaad moeilijk meer zonder dat het erg lelijk wordt. Maar dan moet je dus accepteren dat het meer "het ergste er af halen" wordt, dan echte koeling in de slaapkamers. En dus heb je ook niet zoveel vermogen nodig.

Je hebt het niet over verwarmen, maar dat zal nagenoeg hetzelfde zijn.

7 kW klinkt meer als een unit om die hele 100 m2 mee op temperatuur te houden. Maar dat gaat natuurlijk nooit vanaf 1 plek over 3 verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
7 kW is veel te veel om 100m2 te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Is er een mogelijkheid voor luchtcirculatie in de slaapkamers? Want anders krijg je koude overloop / trappenhal, maar nog steeds hete slaapkamers. Zelfs als de airco fors blaast zullen alle slaapkamers op 1 na gewoon heet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
99ruud99 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:51:
Is er een mogelijkheid voor luchtcirculatie in de slaapkamers? Want anders krijg je koude overloop / trappenhal, maar nog steeds hete slaapkamers. Zelfs als de airco fors blaast zullen alle slaapkamers op 1 na gewoon heet blijven.
Ik had het idee dat de warmte wel op zou stijgen als de lucht erboven een fors lagere temperatuur heeft. Niet?
Mijn oom heeft boven op de overloop een unit hangen waar meerdere slaapkamers profijt van hebben. Als hij de deur naar de woonkamer open laat wordt de woonkamer ook koeler.

[ Voor 16% gewijzigd door DaanTriple7 op 23-06-2024 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Een 5 en een 7? 8)7 Voor jouw beeldvorming. Ik koel en verwarm 40m2 boven met een 2,5. Zolder 40m2 met een 2 en beneden 60m2 met een 4,2. Die vermogens heb ik nooit nodig om te koelen maar die zijn berekend op verwarmen. Ik zou beneden op 60m2 met een 2 al voldoende hebben om te koelen.

Je unit moduleert op de ruimte waar hij hangt. Oftewel gewoon een 2 nemen en bij warm weer 24/7 lekker laten pruttelen. Doe ik ook en daarom krijg ik met 3 units mijn hele woning koel.

[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 23-06-2024 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:44
DaanTriple7 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:01:
[...]

Ik had het idee dat de warmte wel op zou stijgen als de lucht erboven een fors lagere temperatuur heeft. Niet?
Mijn oom heeft boven op de overloop een unit hangen waar meerdere slaapkamers profijt van hebben. Als hij de deur naar de woonkamer open laat wordt de woonkamer ook koeler.
Wat voor type ventilatie systeem heb je?
In geval van roosters boven de ramen en afzuiging in de badkamer/keuken/toilet dan is de natuurlijke luchtstroom eentje met (warme) buitenlucht die de slaapkamers in komt en vervolgens via overloop naar de badkamer trekt.
Er trekt dan dus niet vanzelf koele lucht de slaapkamers in. Althans: niet zo veel.

Wij gebruiken een ventilator om een koele luchtstroom de (slaap)kamers in te forceren. Dat werkt wel prima.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik heb natuurlijke ventilatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 18:26
Wat Wilke zegt klopt.

Lees ook deze posts eens waar ik een grafiek van het koelvermogensverbruik heb gemaakt in vergelijkbare situatie: JasperE in "Kan 1 zware airco op zolder de rest van het huis afkoelen?"
Pagina: 1