Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:48
Onlangs een fritzbox 7590 ax aangeschaft ter vervanging van mijn experiabox 12 en tp-link deco m4.
Ik heb een dramatische wifi snelheid met deze router en begrijp niet waar dit aan ligt max (400/700) terwijl alle instellingen gewoon juist staan, maar vaak zie ik snelheden rond de 300.
Ik had tot dusver met de experiabox 12 een nette snelheid van 900/900 (1 gb kpn glasvezel) dus ik begrijp daar niets van, je zou denken dat die wifi snelheid hetzelfde zou moeten zijn.
Zodra ik mijn iMac m1 bedraad aansluit heb wel gewoon de 900/900 verbinding.
Ik heb de router jammer genoeg in de meterkast staan, dit kan niet anders, maar als ik de speedtest naast de router uitvoer krijg ik nagenoeg hetzelfde resultaat.
Ik heb ter vervanging van de deco m4 set 2 Fritz repeaters 1200 ax besteld, en hopelijk geven deze met name op de slaapkamers een beter verbinding.
Zou jammer zijn als ik alles zou moeten retouren.
Merk dat ook de range ook flink minder is. Al met al overheerst nu wel een teleurstelling.

bijgevoegd de laatste speedtest met onderaan de test bekabeld en 2e plaatje wat de fritzbox aangeeft.
Ik vraag me dan ook af of andere fritzbox gebruikers hetzelfde ervaren, ik heb daar in wedergeval weinig over gelezen.
Ik heb ook al even een mailtje gestuurd naar AVM dus ben benieuwd wat de reden is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpDcM6VuW6DW5nJ_gtcee5pNXK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HclCuvp4nNwKlOvKAkffaHMG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuZ2GLDhVSXJdf_tv99sFdPH91I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c80z0XirlAQvBxWdKyVtVeth.png?f=fotoalbum_large

Update: nog maar eens een paar x speedtest gedaan met een Asus laptop op ongeveer 5 meter afstand (meterkast)
en nu gaat de wifi verbinding toch ineens richting de 900/900(was voorheen ook lager). Ik heb de gegevens van beide verbindingen maar eens naast elkaar gelegd, zie foto's.
Mischien dat jullie daar meer uit kunnen halen. Blijft wel raar dat mij iMac M1 een snellere wifi verbinding opbouw met de experia 12 maar langzamer met de fritzbox.
Ik denk dat met name die 80 of 160Hz verschil maakt want de iMac heeft max 1200 met 80 Hz terwijl de Asus 160 Hz 2400 heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coGzkfOKzwJQk4Fa240_KQOzcrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LRSXWUVCA3WLSSP9NbzW035l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qtoQpBuxu2H-mW_jEFUELZHxtY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6VANN8VzMvX9026HNvYY446v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door merlin1201 op 23-06-2024 17:44 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Inmiddels ruim een week verder, contact gehad met AVM maar zij vonden niets in het log wat evt een probleem zou zijn, ook zijn er geen compatibiliteit's problemen bekend met de iMac M1. Feit dat 2 laptop's wel een goede snelheid laten zien is voor hun een bewijs dat er niets mis is met de fritsbox.

Maar goed ik heb inmiddels ook eens gekeken naar de speedtest van mij iPhone SE en wat blijkt, ook daar is toch behoorlijk wat verschil te zien tussen de experiabox en de fritzbox 7590AX. zie foto's
Ik vind dit verschil toch opmerkelijk.
De bestelde repeaters 1200ax doen inmiddels hun werk, alleen zie veel devices connectie op de repeaters ipv op de 7590ax terwijl deze dichterbij staat.
Het hele netwerk voelt dan ook gewoon niet zo sterk en ik blijf het gek vinden dat de snelheid gewoon bijna gehalveerd is tov de kpn fritsbox terwijl de setting hetzelfde is gebleven.
Ik heb inmiddels een RMA aangevraagd en ga deze fritzbox omruilen voor een ander, maar ergens ben ik bang dat dit geen verschil gaat maken.

Ik hoop dat @FRITZ!webcare hierop wil reageren en misschien eens wat verder graaft in wat er dan niet goed gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDksprb28ZGh6DEQqbC8YZ88h4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YVHuMETVaCp5ZztRfYqHXAOY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRULILzfAhgrEcnNSfre8N4d9DY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rLbM8lKu4pq7rZEo4RQXkdUT.jpg?f=user_large

Ook nog maar eens een overzicht van de gemeten resultaten van de iMac m1 ( op <5 meter afstand), imo bedroevend slecht, zeker omdat je verwacht dat een fritzbox minimaal even goed moet zijn als die gratis modem van de provider. wel gek dat die upload nog niet eens zo slecht is.

(gek dat de datums hier niet geheel juist zijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6F6Vzi8wl_blRbkkRvSFLs9R9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x90uqsfs7PZAarUTp0i6lRiA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door merlin1201 op 03-07-2024 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-06 12:37
Beste merlin1201,
jammer dat het probleem niet opgelost is met de support bij AVM, maar kan je ons dan het ticketnummer meedelen, zodat wij dit kunnen lezen en mogelijk een optie hebben voor verder onderzoek.
Wij gaan ook niet van een defect uit van de FRITZ!Box.

De Wi-Fi verbinding zelf is alleen de verbinding tussen de FRITZ!Box en Wi-Fi cliënts en hebben niet met de glasvezellijn te doen. De snelheid komt zeker in de FRITZ!Box binnen en word verdeeld naar alle verbonden apparatuur.

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Hoi, fijn dat je er ook even naar gaat kijken.
Het Ticket-ID 6295079
Waar het om gaat is de verklaring waarom ik met de FB slechts de helft aan download snelheid krijg terwijl dit voorheen met de experiabox v12 wel maximaal is.
Het zal geen defect zijn maar er zal toch een verklaring wezen waarom dit zo is.
Bijkomend is dat de snelheid zelfs wat hoger is als ik op een repeater 1200 ax connect terwijl de afstand ongeveer gelijk is.
Ook nu weer getest, amper 300/300 gemeten
Ook weer even een nieuwe support gegevens id:verzend-id SERZNL

[ Voor 10% gewijzigd door merlin1201 op 05-07-2024 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-06 12:37
Bedankt voor de info.
Ik stuur het zo voor je door en de collega's zullen contact met je opnemen.

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:13

lier

MikroTik nerd

Hoe zijn de repeaters verbonden? Maken die gebruik van een wireless backhaul, of zijn ze met een kabel verbonden. Vast al een keer gelezen of gehoord...mesh oplossingen zijn super voor installatiegemak en verder helemaal zuig.

Je gaf aan dat de instellingen gelijk zijn, echter zie ik op dat een apparaat op 160MHz en het ander op 80 MHz staat. Dat is in ieder geval een verschil in bandbreedte.

Wat is de reden geweest om de Experiabox te vervangen? Hoe belangrijk is snelheid voor jou?

Ter vergelijk, mijn accespoints staan op 40MHz bandbreedte ingesteld. Ik hecht meer belang aan stabiliteit dan aan snelheid. Vandaar ook de vraag waarom je voor vervanging wil gaan.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ik heb 2 repeaters 1200 ax aangesloten op een lan kabel. ( overigens zonder repeaters is het resultaat hetzelfde)
De imac zie ik zelf wisselen tussen 80 en 160 hz

Ik wissel jaarlijks van provider om dan met 1 en dezelfde router te kunnen doen vind ik gewoon prettig.
Daarvoor had ik experia v12 met een deco m4 mesh als repeaters en ik wilde graag 1 mesh van hetzelfde merk.
Daarom de vervanging dus.
Ik hecht waarde aan stabiliteit zeker, en die imac is ook op de lan aangesloten dus het is ook geen groot probleem maar het feit dat er zo’n groot verschil zit in snelheid terwijl de setting hetzelfde is vind ik heel raar en daar zou ik graag antwoord op willen.
Bedoel fritzbox is een heel goed merk als ik zo inlees, daarom ben ik best verrast door het resultaat.

Ik heb nu even een vergelijking en gefilmd zodat je het verschil kan zien en dan begrijpen jullie mijn verbazing.
En nogmaals de posities zijn exact hetzelfde alleen de modem is verwisselt en uiteraard rechtsreeks op de fritzbox en niet op een repeater.

connectie met de experiabox v12 en mijn iMac m1

connectie met de fritzbox 7590ax en mijn iMac m1

[ Voor 26% gewijzigd door merlin1201 op 05-07-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat zijn de wifi instellingen en gebruik je soms verschillende kanalen. Je hebt het steeds over de speedtest van je WAN verbinding meer focus eens op de verschillen in je wifi instellingen want daar zit je probleem.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Klopt dat ik steeds de wan snelheid meet, want uiteindelijk zit daar het verschil dus in.
Ik neem aan dat als de snelheid tussen de router en de iMac niet stabiel is dat ook de wan snelheid niet goed zal zijn.
De lan snelheid is overigens wel dik in orde, 1GB

Ik gebruik eigelijk alle wifi instellingen in de automatische stand (aanbevolen).
Momenteel zijn deze op 5 ghz 52, en 7 op 2.4 ghz.
Ik heb wel geprobeerd zelf wat kanalen te wisselen maar het resultaat blijft hetzelfde.
Ook met de experiabox alles op automatisch gehouden, ik heb wel gekeken of deze dan andere kanalen gebruikte maar ook die gebruikte dezelfde op zowel 5 al 2.4 ghz.

Gekke van het hele verhaal is dat de GamePC van mijn dochter die naast een fritz 1200 ax repeater staat makkelijk 9000/900 haal met wifi6.

[ Voor 3% gewijzigd door merlin1201 op 06-07-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
FRITZ!webcare schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:16:
Bedankt voor de info.
Ik stuur het zo voor je door en de collega's zullen contact met je opnemen.
Inmiddels ook nog een keer contact gehad met het avm team.
Tja zij gaan er vanuit dat er niets mis is met de fritzbox aangezien de maximale wifi snelheid wel behaald wordt met een laptop met wifi6 op exact dezelfde plaats.
Ook de aangedragen mogelijkheden hebben geen verschil gemaakt.
Omdat ik verder zeker tevreden bent met deze router zeker in combinatie met 2 fritz repeaters 1200ax dat ik deze niet gaat omruilen en neem het maar voor lief dat mijn iMac slechts 400/600 haalt terwijl dit eerst 900/900 was maar goed per slot is hij ook aangesloten op de kabel.
Het geef dus wel aan dat er wel degelijk verschillen zijn in wifi verbindingen en de ene router de ander niet is.

[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 13-07-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Laatste update dan maar:
Het blijft knagen die lage wifi speed op mijn m1 iMac, maar blijkt dan na veel testen dat het bereik toch heel klein is de keuze gemaakt de router retour te sturen.
Het is jammer maar als de gewone experiabox 12 gewoon veel beter is qua bereik dan vind ik het toch zonde om daar dan geld aan uit te geven vandaar die keuze.
De repeaters ben ik dik tevreden over deze doen wat ze moeten doen met een prima bereik en werken ook prima op de experia.
Geen Mesh systeem momenteel maar alles draait super stabiel en het bereik is veel groter en sneller.
Ik had de keuze om deze om te ruilen ook voor evt een fritzbox 4060 maar ik ben er gewoon even klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
@FRITZ!webcare
Omdat ik toch mijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen meld ik dan toch het volgende.
Ik heb vandaag de fritzbox 4060 in gebruik genomen en wat blijkt.

De speedtest gaat gelijk op met de experia v12 namelijk ruim 600/600 +
de wifitest van Fritz geeft een waarde van 400+ ( was slechts 250 )
Mijn iMac m1 connect nu wel op de 4060 ipv dat hij de repeaters pakt.
Ik merk dat het bereik veel groter is, want nu kan ik in de tuin wel een goede connectie krijgen.
kortom, veel beter, sneller en hopelijk stabiel

Ik vraag me dan ook af waar het probleem dan in zat.
Is de 7590 ax dan veel anders qua hardware dan de 4060
of heb ik simpelweg een maandagmorgen model gehad.
AVM kon zelf niet anders dan vertellen dat het probleem zeker niet in de fritzbox 7590 ax zat maar in mijn apparatuur aangezien ik met windows een prima connectie kreeg.

Zeker tevreden met de huidige fritzbox 4060 maar wel jammer dit ik het allemaal zelf maar moest uitvinden.

[ Voor 7% gewijzigd door merlin1201 op 01-08-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aolsthoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 10:39
Herkenbaar verhaal voor mij. Ik heb na maanden getweak en geklooi het ook opgegeven met de 7590ax. Heb drie Fritz 1200 ax extenders erbij maar kreeg de snelheid er vrijwel nooit echt in. Ook niet zonder extenders overigens. Ik heb odido 2gbps internet en kwam nooit verder dan als ik geluk had 2x per maand tussen de 700 en 800 Mbps maar de rest van de maand tussen de 200 en 400 Mbps. Heb het vandaag maar opgegeven en odido zyxel modem opgehangen. Op mijn iPhone 15 pro direct 1200 Mbps en ook op mijn MacBook Air veel hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
De 4060 is een wifi 6 en heeft drie radio's terwijl de 7590 een wifi 5 is en maar 2 radio's heeft.
De huidige Experiaboxen zijn vergelijkbaar met een 4060

Kortom je vergelijkt appel met peren.

Dat die Asus wel de max snelheid op korte afstand bereik met die 7590 komt doordat Apple zijn apparatuur instelt op maximale stabiliteit en Asus op maximale snelheid.

[ Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 16-11-2024 09:29 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ben(V) schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:26:
De 4060 is een wifi 6 en heeft drie radio's terwijl de 7590 een wifi 5 is en maar 2 radio's heeft.
7590AX is wel wifi 6 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ok dat wist ik niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ben(V) schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:26:
De huidige Experiaboxen zijn vergelijkbaar met een 4060

Kortom je vergelijkt appel met peren.

Dat die Asus wel de max snelheid op korte afstand bereik met die 7590 komt doordat Apple zijn apparatuur instelt op maximale stabiliteit en Asus op maximale snelheid.
Als dat zou kloppen wat je zegt dat stabiliteit een rol speelt, waarom is de speedtest van de M1 wel max op de experia en ronduit slecht op de 7590 AX (die wel wifi 6 is).
Want dan zou hij ook slecht moeten connecten op die experiabox.

[ Voor 10% gewijzigd door merlin1201 op 16-11-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceKees_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-02 21:44
merlin1201 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:55:
[...]

Als dat zou kloppen wat je zegt dat stabiliteit een rol speelt, waarom is de speedtest van de M1 wel max op de experia en ronduit slecht op de 7590 AX (die wel wifi 6 is).
Want dan zou hij ook slecht moeten connecten op die experiabox.
Hier zelfde probleem :

Fritzbox 7590ax neergezet ter vervanging van de Fritz 7580.
Settings 1-op-1 overgenomen.
resultaat in één woord : KNUDDE

Zou op papier toch een verbetering moeten zijn ?
Nieuwe Fritz heeft hogere wifi snelheden, en wifi-6. Right ?
Maar snelheid is gelijk bagger bij de 7590ax.
En veel h ;) hick-ups, alsof de verbindingen bevriezen. Doet met denken aan laden op je Commodore64 met een cassette-bandje.
Nu ben ik met de kerst o<:) wel in voor een beetje retro-gevoel. Maar dit gaat wel ver ...

Ter info : thuis Apple omgeving. Nieuwbouwappartement. Diverse MacBooks M1 en M2. en iPhones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
SpaceKees_ schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 01:57:
[...]

Hier zelfde probleem :

Fritzbox 7590ax neergezet ter vervanging van de Fritz 7580.
Settings 1-op-1 overgenomen.
resultaat in één woord : KNUDDE

Zou op papier toch een verbetering moeten zijn ?
Nieuwe Fritz heeft hogere wifi snelheden, en wifi-6. Right ?
Maar snelheid is gelijk bagger bij de 7590ax.
En veel h ;) hick-ups, alsof de verbindingen bevriezen. Doet met denken aan laden op je Commodore64 met een cassette-bandje.
Nu ben ik met de kerst o<:) wel in voor een beetje retro-gevoel. Maar dit gaat wel ver ...

Ter info : thuis Apple omgeving. Nieuwbouwappartement. Diverse MacBooks M1 en M2. en iPhones.
Ik heb inmiddels dit al van verschillende personen vernomen op verschillende forum's, dat de 7590ax een slechte wifi verbinding maakt met de Apple M1 (M2 e.d weet ik niet) de verbinding met een iPhone gaat dan wel weer prima dus denk ik met name de de nieuwe generatie met een M1 cpu een compatibiliteit probleem heeft.
Ik gebruik nu al een tijdje gebruik van de Fritzbox 4060 en deze gaat momenteel prima, de wifi snelheden zijn dan ook vergelijkbaar met zowel de zyxel t54 en de experiabox 12 van kpn.
Maar toch blijft mijn iPhone 13 gemiddeld een hogere up/download krijgen dan mijn iMac m1 terwijl ze naast elkaar liggen dus tja.
De 4060 heeft dan ook een andere wifi chipset dus dat zou het e.a kunnen verklaren.
Wat je eens moet proberen is dat als je een externe ssd aan de M1 hebt om deze los te koppelen, ik heb wel eens het vermoeden dat dit ook een rol speelt in vooral de download.
Deze speedtest achter elkaar genomen, 1 met externe ssd de ander zonder. toch vreemd niet?
Probleem is er niet als ik op de kabel zit, dan 930/930
Bij wijze van test heb ik tijdens de speedtest de ssd drive aangesloten, en dan zie je de snelheid naar beneden gaan. (laatste foto zie je de drop onder woordje ping groene lijn). dus ben ik wel overtuigd.

wat ik ook vind:
Some SSDs and WIFI modules may interfere with each other if they are too close or if the SSD draws too much power from the system. This can cause WIFI connection issues, such as dropping, lagging, or disappearing from the network list.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAu_0m3AGym1HzpHOyLlsfpNPoU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kBwf9NY1RViw2ZhxmRHUfu3I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYBsRQsZKFkRXetmS3tpKELJ2mo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cdFZTqROqmOlvbMcUfCsEx3J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2GW52E9buNh2U5azuvDrbR_9rY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RlzJEPqtJMGFKQBcEDlcV28B.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door merlin1201 op 24-12-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceKees_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-02 21:44
Goededag Merlin,

Ik heb helaas geen externe harddisk of ssd bij mijn MacBook.
En heb ook niet eentje bij de hand hier om te testen.

Wel zat ik onmiddellijk hetzelfde te denken :
zou het nog kunnen zijn dat de wifi componenten aan boord van de Fritz7590ax en de Macbook M1 als het ware naar elkaar bijten, dus niet soepel samenwerken...?

If so - Dat gaat de respectievelijke fabrikanten natuurlijk liever niet snel toegeven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Dat zou zeker goed kunnen zijn. geven ze idd niet toe, terwijl ik dit allang gemeld had

Pagina: 1