Vochtafvoer via afzuigkap werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janA54321
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 03-01 16:47
Mijn vraag

Het vocht wordt in de keuken niet goed afgevoerd (vooral in de winter). Het water zit aan de kap vast als ik aan het koken ben.
Hoe dit te verbeteren?

Ik heb een afzuigkap aangesloten op de mechanische ventilatie in huis. Alleen afvoer van lucht. Huis van 1981.
Woon nu drie jaar hier.
Heb een ventilatieunit van Daalderop laten installeren die vocht afvoert in de keuken toilet en douche.
Apparaatje moet je aanzetten in de keuken en voert dan via een aparte afvoer het vocht af in de keuken. In de douche werkt deze automatisch.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Schoongemaakt afzuigkap
Schoongemaakt filters.

Waar kan het aan liggen...
Ik denk dat het kan liggen aan het feit dat in de koker vooral in de winter koude lucht aanwezig is die voor condensatie bij de afzuigkap zorgt.

Wat zou een oplossing zijn misschien?
Een gat maken in de keuken en dan ventileren?.....Misschien de afzuigkap hier op aansluiten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:06
Probleem is dat je keuze hebt tussen warmte uit keuken trekken maar goed ventileren of warmte terug win, maar waterdamp condenseert in deze opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:15
Hoe is je kap aangesloten? Direct naar buiten toe?

Dan zou door de koude buitenlucht kunnen zijn dat de kap flink kouder is dan de rest van de keuken en daarom extra condenseert?

Zou een terugslagklep of heatbox achtige oplossing er dan voor kunnen zorgen dat de kap meer de kamertemperatuur aanneemt? En daardoor minder condens ontstaat.

Deksel op de pannen natuurlijk tijdens het koken (bespaard ook nog eens energie.)

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:50
janA54321 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:54:
Mijn vraag

Het vocht wordt in de keuken niet goed afgevoerd (vooral in de winter). Het water zit aan de kap vast als ik aan het koken ben.
Hoe dit te verbeteren?

Ik heb een afzuigkap aangesloten op de mechanische ventilatie in huis. Alleen afvoer van lucht. Huis van 1981.
Woon nu drie jaar hier.
Heb een ventilatieunit van Daalderop laten installeren die vocht afvoert in de keuken toilet en douche.
Apparaatje moet je aanzetten in de keuken en voert dan via een aparte afvoer het vocht af in de keuken. In de douche werkt deze automatisch.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Schoongemaakt afzuigkap
Schoongemaakt filters.

Waar kan het aan liggen...
Ik denk dat het kan liggen aan het feit dat in de koker vooral in de winter koude lucht aanwezig is die voor condensatie bij de afzuigkap zorgt.

Wat zou een oplossing zijn misschien?
Een gat maken in de keuken en dan ventileren?.....Misschien de afzuigkap hier op aansluiten?
Aansluiten op je mechanische ventilatie word over het algemeen afgeraden.
Ook de recirculatie, die men tegenwoordig veel gebruikt, is af te raden omdat ook hier alles (gefilterd) binnen blijft hangen incl. toxische dampen.
Gewoon rechstreeks naar buiten afvoeren is simpelweg de beste optie. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19
Die centrale afzuigunits zijn nogal onderbemeten tijdens het koken.
Een maatregel die weinig kost en misschien wat verbetering geeft is het verkleinen van de afzuigventielen in toilet en badkamer.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 12:57
Zo'n ventilatieunit is niet gemaakt om als afzuigkap te werken.
Wil je die toch zo gebruiken, dan moet je hem na het koken nog een uur op de hoogste stand laten staan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janA54321
mjjveldt schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:04:
Hoe is je kap aangesloten? Direct naar buiten toe?

De kap is aangesloten op de mechanische afvoer.
Op dezelfde afvoer is het daalderop aparaatje op de bovenste verdieping met een dikke slang aangesloten.
Twee tubes op 1 mechanische installatie dus.

Zou een terugslagklep of heatbox achtige oplossing er dan voor kunnen zorgen dat de kap meer de kamertemperatuur aanneemt? En daardoor minder condens ontstaat.

Dat weet ik niet maar misschien kun je daar nog even op terugkomen met de info van bovenstaande antwoorden.

Deksel op de pannen natuurlijk tijdens het koken (bespaard ook nog eens energie.)

Dat doen we al ... nu. Dus dat geeft geen verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janA54321
99ruud99 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:59:
Probleem is dat je keuze hebt tussen warmte uit keuken trekken maar goed ventileren of warmte terug win, maar waterdamp condenseert in deze opstelling.
Warmte terugwinnen is eigenlijk niet nodig. Dat is iets voor het hele huis toch?
Het gaat alleen om de keuken.

In de keuken heb ik wel een kiepraam dat open kan.
Stel ik maak een gat in de buitenmuur en sluit hier de afzuigkap op aan.
In de winter met het raam open koken is niet zo fijn denk ik..........
Zou dan het probleem zijn opgelost....
Pagina: 1