5590 fritz netgear wax610 meedere SSID vlan's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchiedutch
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-09 11:05
Mijn vraag

Thuis KPN abbo internet only fiber ,Fritzbox 5590 eigen modem op fiber + netgear wax610.
Wax610 heeft de mogelijkheid vlan ID's in te stellen op elke SSID.
Ik wil graag someige SSID's scheiden van mijn home netwerk, fritzbox kan geen vlan's.
Daar moet dus iets tussen, of de 5590 vervangen door wat anders.

Wat zouden jullie adviseren? Heb 5 of 6 bedraade aansluitingen nodig.

Dank, (Verbindingstype: AON (IEEE 802.3 1000Base-BX10, sfp fritz!sfp AON)

Arjan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik gebruik daar een EdgerouterX voor. Schijnt tot zo'n 600 Mbps mee te kunnen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Ik lees op de fritzbox website bij specificaties:
Virtual LAN (VLAN) - ja, beperkt

Of heb jij een model/BIOS/firmware dat afwijkt hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met een fritzbox kan je eventueel 1 vlan gebruiken maar dat is echt een gastennetwerk. Bedenk vooraf wel eerst heel goed waarom en wat je wilt afscheiden. Soms is het ook op creatieve wijze op te lossen. Thuis kom je ook al gauw in de situatie dat je uiteindelijk alles open zet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Een Fritz is inderdaad niet vrij in het instellen van VLAN's, dan moet je bij een andere vendor zijn.
Wil je iets met een simpele GUI? Neem dan bijv. een Unifi UCG Ultra.

uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra

Dan stel je daar alles in de GUI in en geef je de VLAN's door aan je apparaten.
Let wel, hij heeft geen fiber (SFP) aansluiting, dus dan moet je de Fritz laten staan of een mediaconverter ertussen hangen:

uitvoering: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dutchiedutch schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:48:
Mijn vraag

Thuis KPN abbo internet only fiber ,Fritzbox 5590 eigen modem op fiber + netgear wax610.
Wax610 heeft de mogelijkheid vlan ID's in te stellen op elke SSID.
Ik wil graag someige SSID's scheiden van mijn home netwerk, fritzbox kan geen vlan's.
Daar moet dus iets tussen, of de 5590 vervangen door wat anders.

Wat zouden jullie adviseren? Heb 5 of 6 bedraade aansluitingen nodig.

Dank, (Verbindingstype: AON (IEEE 802.3 1000Base-BX10, sfp fritz!sfp AON)

Arjan.
Er zijn *veel* opties, zo breed als dat je het hier formuleert ga je krijgen dat iedereen z'n eigen specifieke situatie en voorkeuren gaat projecteren. Het zou al flink helpen als je zou verduidelijken wat je wilt en wat je kunt:

- wat wil je bereiken met die extra VLAN? Moet het verkeer daarop riching internet gaan zonder met je overige LAN te interageren? Of juist dat die apparaten niet het internet op mogen?
- heb je naast de wens tot VLANs instellen nog andere eisen?
- heb je behalve de genoemde netwerkapparatuur ook switches in huis? Geef merk+model en voorzover je het weet of zij VLANs ondersteunen.
- welke prestaties wil je zien? Hoe snel is je internetverbinding en is het harde eis om tegen line speed te kunnen routeren? Of mag het desnoods iets trager?
- hoe zit het met je kennis en interesse? VLANs worden gezien als enterprise-feature. Heb je bijehorende skills of wil je juist zo makkelijk mogelijk aan het handje meegenome worden?
- wat mag totaaloplossing kosten?

In het algemeen heb je een driehoek goedkoop-makkelijk-goed. Je kunt max twee kiezen.

Ik gebruik persoonlijk voor iets als dit mijn vertrouwde MikroTik hEX router. Er is een variant beschikbaar (de hEX-S) met SFP cage waarmee je gelijk klaar bent zonder mediaconverters. Het is goedkoop en goed - maar de leercurve van MikroTik is notoir steil: het is niet makkelijk te noemen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1