Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Mijn vraag:
In verband met foto- en videobewerking ben ik aan het twijfelen of ik mijn monitor (zie hieronder) wel of niet moet upgraden om HDR content (foto maar vooral video) te bewerken. Mijn huidige monitor is 4 a 5 jaar oud en was destijds top van de markt, en kan eigenlijk nog prima mee. Wel merk ik altijd al dat ik voor (af en toe) gamen de 60FPS soms net te krap vind, en ook is een upgrade naar 32 inch wel de moeite met 4K. Na wat verdiepen kom ik uit dat de MSI MPG321URDE een mooie keus zou kunnen zijn binnen mijn budget.

Maar mijn vraag. is; ga ik met een overstap naar deze monitor wel echt kwaliteitverschil in het beeld zien, en daarbij is mijn vraag of de monitor die ik op het oog heb dan ook voor beeldbewerking een echt goede keus is. Mocht het overkill zijn en bijv. een Samsung G7 al voldoende zijn voor de HDR hoor ik het ook graag. Of andere tips van geschikte monitoren binnen deze prijsrange (€1000+ wordt echt te duur).

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Huidige monitor: uitvoering: AOC AGON AG271UG Rood, Zilver, Zwart
Videokaart: uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC 10G (rev. 1.0)
Goede HDR monitor?: uitvoering: MSI Optix MPG321URDE QD Zwart
Camera: uitvoering: DJI Osmo pocket 3 Zwart

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
googelen, reviews lezen, YouTube filmpjes bekijken. Maar ja dit is toch lastig inschatten zonder het in een winkel naast elkaar te zien, dus ben benieuwd naar mening van jullie als ervaringsdeskundigen ook op gebied van beeldbewerking.

Alvast dank voor het meedenken.

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hoe serieus ben je met content bewerken? Gaat het je puur om redelijke kleuren maar dat je nu alleen HDR mist, of gaat het er om dat je ook accurate kleuren hebt?

Indien dat eerste, dan zijn er een hele hoop keuzes omdat bijna iedere monitor wel enige HDR ondersteunind heeft tegenwoordig. Maar die zijn vzviw vooral gericht op gaming en bij fotografie is het sowieso nutteloos (sterker nog, zelfs af te raden om te gebruiken vind ik).

Anders moet je echt gaan shoppen bij merken als Eizo, Dell of BenQ.

Maar dan moet je je budget wel oprekken naar rond de €1000.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 23:18

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Dank, het is voor mij een combinatie van beide, helemaal perfect hoeft ook niet maar ik wil wel een serieuze upgrade hebben aangezien de monitor die ik nu heb in principe ook mooi mee kan.

Zat al even verder te kijken en heb nu idd toch deze ook op het oog, één van de allernieuwste modellen die allround goed mee kan, volgens mij dus ook videobewerking:
uitvoering: Gigabyte AORUS FO32U2

Ik ben dus op zoek naar allround (gaming/office/content bewerken met realistische kleuren) kwaliteit, hoe zien jullie een monitor als deze? Een Eizo o.i.d. is denk ik voor gaming minder geschikt, maar dat kan ook mijn vooroordeel van 15 jaar geleden zijn.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk vooral ook even goed wat je hardware eisen zijn om ook daadwerkelijk HDR video te bewerken, dit is denk ik ook afhankelijk van de gebruikte software. Ben er pas zelf even mee bezig geweest in combi met Mac, is minder simpel dan je zou denken (was Mac en Da Vinci Resolve) dus kijk daarnaar,
Het is altijd goed om bij een goedkopere monitor deze zelf te calibreren, alleen bij de dure hoeft het echt niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.