Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-05 01:49
Heb een setje DDR5 6000Mhz geheugen liggen van g.skill.
Zie dat die latjes ook een jdec standaard snelheid hebben van 4800Mhz..

Zijn alle latjes altijd 4800Mhz Jdec standaard, of gaat de snelheid omhoog als de hoogste snelheid van het geheugen omhoog gaat..

Dus 4800Mhz Jdec = 6000Mhz XMP snelheid
5200 Mhz Jdec = 6200 Mhz XMP snelheid
5600 Mhz Jdec = 6400 Mhz XMP snelheid.

Of zie ik dit verkeerd?

Want als ik wist dat die Jdec snelheid zo laag was van het 6000Mhz XMP dan had ik wat sneller geheugen gekocht. Maar goed dat is achteraf als je weet hoe het werkt.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:38
Admiral Freebee schreef op zondag 22 juli 2018 @ 07:54:
XMP staat voor eXtreme Memory Profile en is eigenlijk niet meer dan een manier om aan je moederbord te vertellen welke instellingen er gebruikt moeten worden om je geheugen op een bepaalde snelheid te laten draaien. Het gaat hier over snelheid, timings en spanningen. Je moederbord moet het ondersteunen om het te kunnen gebruiken. Indien je moederbord het niet ondersteunt zal je de instellingen handmatig moeten doen.

Nu heeft elk geheugen al een set instellingen in een chipje staan die elk moederbord kan gebruiken maar deze zijn snelheden en timings die binnen de JEDEC DDR standaarden passen en altijd zouden moeten werken zonder verhoogde spanning. Het XMP profiel bevat dan snelheden buiten de standaard. Er is geen garantie dat deze zomaar werken op elk moederbord.
Als je dus XMP aan zet, maakt het geen reet uit welke Jedec-specs er in de Dimm zitten, die gebruik je toch niet.

Tot voor kort was het maximum voor DDR5 ook maar 6400 MT, alles wat dus sneller loopt qua MT of andere timings heeft maakt standaard gebruik van XMP of EXPO (de AMD-variant van XMP).

[ Voor 14% gewijzigd door White Feather op 23-06-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 23:33
Het is maar net voor welke snelheden de fabrikant kiest om een preset aan te maken. Maar logisch is een preset met een lage snelheid om compatibiliteit te maximaliseren en een preset met de optimale instellingen.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Kan ik vooraf zien welke Jdec snelheid de sticks gebruiken.. Of is dit mosterd na de maaltijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
Staan vaak wel in de specs. Zie hier bijvoorbeeld:
https://www.gskill.com/_u...6000J3238F16GX2-TZ5NR.pdf
Staat JEDEC standaard DDR5 - 4800
Alleen er staat ook dat er maar 1 preset profiel op zit. Maar neem aan dat er iig ook een preset is voor 4800MT/s gezien het noemen van de JEDEC DDR5 4800 spec.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 21:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

The Reeferman schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:17:
Staan vaak wel in de specs. Zie hier bijvoorbeeld:
https://www.gskill.com/_u...6000J3238F16GX2-TZ5NR.pdf
Staat JEDEC standaard DDR5 - 4800
Alleen er staat ook dat er maar 1 preset profiel op zit. Maar neem aan dat er iig ook een preset is voor 4800MT/s gezien het noemen van de JEDEC DDR5 4800 spec.
De JEDEC is wat deze latjes standaard kunnen, de XPO is een overklokked profiel.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Maar er zijn geen snellere JEDEC standaarden voor DDR5 geheugen?

4800 Mhz is wat je ermee moet doen?

Dacht dat er ook hogere waren zoals 5200 Mhz en misschien 5600 Mhz.. Misschien ben ik in de war?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Robin4 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:34:
Maar er zijn geen snellere JEDEC standaarden voor DDR5 geheugen?

4800 Mhz is wat je ermee moet doen?

Dacht dat er ook hogere waren zoals 5200 Mhz en misschien 5600 Mhz.. Misschien ben ik in de war?
Die zijn er ja.

5200:

uitvoering: Crucial CT32G52C42U5

5600:
uitvoering: Crucial CT32G56C46U5

Maar als je een high performance pc bouwt kun je echt beter voor xmp/expo gaan, je wint het op bandbreedte en veelal ook latency. Alleen stabiliteit is niet gegarandeerd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ik heb nog een ander vraag in een vraag.

Ik zoek 32 GB DDR5 geheugen voor mijn eerste pc

Heb momenteel G.skill 32GB Flare x5 liggen met AMD Expo

Was eigenlijk bedoeld voor mijn eerste PC.
Aangezien me 2de pc een Ryzen 7 7700 krijgt en een AM5 moederbord en nog geheugen nodig had dacht ik daar die flare x5 erin te steken.

Heb dus 32GB nodig voor mijn eerste omdat ik niet meer DDR5 sticks hebt liggen.

Ik las op i.net dat Zen 5 een hogere geheugensnelheid zou krijgen van 6400MT i.p.v 6000MT

Omdat ik nu toch geheugen wil kopen wil ik dus ook snellere sticks hebben.(anders blijf je kopen)
Toen ik op AMD EXPO ging filteren en zoeken tussen 6200MT en hoger bleven er eigenlijk niet gigantisch veel opties over.

Zag wel een 6400MT kit met CL32-39 -39 opzicht lijkt mij dat ook wel prima.

Is het een goed idee om dit te doen.. of niet.. Kan het zomaar zijn dat het geheugen bij zen 6 nog sneller word (verwachtte jullie dit?)

Het lijkt mij een beetje zinloos om nog 6000mt te kopen als het in de toekomst al sneller word. Kan ik dan beter snellere sticks nemen in de hoop dat ik er straks meer profijt van heb..

Maakt het verder nog wat uit of je Intel XMP neemt of AMD EXPO..
Ik snap dat de laatste beter geschikt zijn gemaakt voor AMD platform.. Alleen momenteel weinig keuze op snellere modules..

[ Voor 7% gewijzigd door Robin4 op 23-06-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Er komen vast nog snellere DRAM modules en de prijzen van de snellere modules zullen ook omlaag gaan. En nieuwe CPUs zullen waarschijnlijk beter in staat zijn veel geheugen op hoge snelheden te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Het snelheidsverschil tussen 6000 en bv 6600 is verwaarloosbaar en alleen in benchmarks te zien.

Het gaat immers maar om 10% theoretisch verschil in snelheid (de timings nog totaal niet meegenomen, dus die 10% haal je sowieso niet). En dat is nog maar 1 onderdeel van de hele pc.

Extra snel kopen voor het geval er in de toekomst wat veranderd is dus wat voorbarig. Je betaalt bovendien dus nu dik geld voor iets wat je niet gebruikt en waar je in de toekomst ook nog eens nauwelijks wat van merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Extra snel kopen voor het geval er in de toekomst wat veranderd is dus wat voorbarig. Je betaalt bovendien dus nu dik geld voor iets wat je niet gebruikt en waar je in de toekomst ook nog eens nauwelijks wat van merkt.

Ik denk dat je het een beetje verkeerd begrepen heb.

Ik heb het geheugen nodig voor de pc.. Aangezien het oude set naar me tweede pc gaat.

Is het dan beter om 7200MT te kopen en dat je dan klaar mee bent..

Of gewoon toch een 6000MT kit halen onder de 150 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Robin4 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:28:

Ik denk dat je het een beetje verkeerd begrepen heb.
Ik heb het helemaal niet verkeerd begrepen.

Je gaat toch nu extra geld uitgeven voor iets dat misschien in de toekomst pas waarde gaat krijgen? Je betaalt immers extra voor de MHz die je nu nog niet gebruikt.

En het kan prima zijn dat het geheugen dan helemaal niet lekker werkt of dat we andere Dimm-sloten hebben of weet ik wat. Of dat je dan geen nieuwe cpu gaat kopen.

Als er ergens een gebied is waar “kopen voor de toekomst in de meeste gevallen weggooien van geld is, is het in de IT wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Dan zou je toch gelezen moeten hebben dat het geheugen dat ik wilde kopen voor een ander systeem is?

Ik heb dan twee AM5 systemen, maar ik heb maar 1 geheugen kit momenteel.
Dus ik moet er toch al wat er voor bij kopen.

Dus je zegt dat het geen zin heeft momenteel om sneller geheugen te kopen.
Maar het beste zou volgens jou als ik wel een geheugen kit wil kopen dan ik gewoon een 6000MT kit moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin4
Geheugen is al besteld.

Ben voor

https://azerty.nl/product...x2-tz5nr-geheugen/4975893

Was eerst aan het twijfel om voor die 7200mhz latje te gaan die maar paar euro meer kosten (145 euro dacht ik)

uitvoering: G.Skill Trident Z5 RGB F5-7200J3445G16GX2-TZ5RK

Maar wilde verder geen verdere problemen dus voor die bovenste gegaan met expo.
Als ik wat anders nodig hebt, koop ik het tegen die tijd wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Robin4 op 25-06-2024 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Robin4 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 00:30:
Dan zou je toch gelezen moeten hebben dat het geheugen dat ik wilde kopen voor een ander systeem is?

Ik heb dan twee AM5 systemen, maar ik heb maar 1 geheugen kit momenteel.
Dus ik moet er toch al wat er voor bij kopen.
Ik leg het nota bene nog een keer extra uit.
Je betaalt immers extra voor de MHz die je nu nog niet gebruikt.
Dus ja, ik heb prima door dat je de dimmen nu al wel kunt gebruiken. Het gaat er om dat je iets koopt dat stukken duurder is, waarvan je de extra snelheid nu niet en misschien wel nooit gaat gebruiken. En als je het nu gaat gebruiken, dan merk je het alleen in benchmarks. Lekker nuttig.

Bovendien is de hoeveelheid so dimmen op hoge snelheid met Expo-ondersteuning erg laag. Van die heb je een aardige garantie dat ze gaan draaien op een huidig AMD-systeem en ook een toekomstige zen6.
Dus je zegt dat het geen zin heeft momenteel om sneller geheugen te kopen.
Maar het beste zou volgens jou als ik wel een geheugen kit wil kopen dan ik gewoon een 6000MT kit moeten kopen.
Inderdaad.

De officiële snelheid van Zen4 is overigens 5200 en bij Zen 5 is dat 5600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 21:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

dat is leuk geheugen dat naar alle waarschijnlijkheid problemen gaat geven met AMD.
Intel XMP 3.0 (Extreme Memory Profile) Ready
Jedec DDR5 standaard heeft trouwens deze snelheden standaard 3600, 4000, 4400, 4800, 5200, 5600, 6000, 6400, 6800, 7200, 7600, 8000, 8400, 8800 MT/s

Het is gewoon dat ze (Intel/AMD/...) de geheugen controllers telkens stabiel moeten krijgen op een hogere snelheid.

[ Voor 49% gewijzigd door Damic op 25-06-2024 06:43 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-05 23:07
De sweetspot voor Ryzen 7000 is 6000 cl30.

Koop je sneller geheugen en het werkt niet op de hoge snelheid kan je of de jedec instelling pakken of uiteraard handmatig snelheden en timings veranderen.

Wil je geen gedoe dan gewoon 6000 cl30 kopen van de qvl lijst van je moederbord. Modules die daar niet opstaan is namelijk ook weer geen garantie dat het goed kan werken.

En 2 modules is makkelijker stabiel te krijgen dan 4 vaak. Om die reden ben ik voor 2x 32gb gegaan (4x 16gb gaf problemen op dezelfde snelheid en moest retour). 2x 16gb is voor gaming voorlopig nog echter ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
meljor schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:16:
De sweetspot voor Ryzen 7000 is 6000 cl30.

2.Koop je sneller geheugen en het werkt niet op de hoge snelheid kan je of de jedec instelling pakken of uiteraard handmatig snelheden en timings veranderen.

Wil je geen gedoe dan gewoon 6000 cl30 kopen van de qvl lijst van je moederbord. Modules die daar niet opstaan is namelijk ook weer geen garantie dat het goed kan werken.

En 2 modules is makkelijker stabiel te krijgen dan 4 vaak. Om die reden ben ik voor 2x 32gb gegaan (4x 16gb gaf problemen op dezelfde snelheid en moest retour). 2x 16gb is voor gaming voorlopig nog echter ruim voldoende.
1. Ja dat wist ik al.. Staat overal op inet ook aangegeven.

2. Die dimms op 7200 die ik wilde kopen heeft iemand al en die draaien op een AM5 systeem met 7800x3d.
Ookal waren die Intel XMP.. Wilde eigenlijk voor die 7200 MT dimms gaan omdat deze maar 10tje - 20 tientjes duurder waren. Alleen geen EXPO profielem. Stond bij die review ook bij dat hij hem op 6200MT had lopen met zeer strakke timings.

Maar achteraf toch voor de expo dimms gegaan op 6000 met strakke timings.
Het is alleen jammer dat ik straks 2 keer geld moet gaan uitgeven als er sneller geheugen komt.
Aangezien Zen 5 zeker hogere geheugen snelheden zal krijgen..
Ik had liever nou 1 keer een goede set gekocht en meteen klaar geweest.
Maar aan de andere kant van de lijn is er staks misschien beter snellere geheugen met veel betere timings.

[ Voor 15% gewijzigd door Robin4 op 25-06-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:30
nelizmastr schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:15:
[...]

Die zijn er ja.

5200:

uitvoering: Crucial CT32G52C42U5

5600:
uitvoering: Crucial CT32G56C46U5

Maar als je een high performance pc bouwt kun je echt beter voor xmp/expo gaan, je wint het op bandbreedte en veelal ook latency. Alleen stabiliteit is niet gegarandeerd.
Grappig ik heb deze in mijn ( budget ) AM5 PC zitten ; uitvoering: Crucial CT2K16G48C40U5

Ze draaien nu al een tijd stabiel op 5200.

Ik heb deze puur omdat ik deze set toen voor minder dan €62 kon kopen ( incl. verzenden ).

Dit ; WiLLoW_TieN in "Centraal Aanbiedingentopic V2.0"

Dacht koop later wel vlotter DDR5 als het goedkoper is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
White Feather schreef op zondag 23 juni 2024 @ 06:12:
[...]

Als je dus XMP aan zet, maakt het geen reet uit welke Jedec-specs er in de Dimm zitten, die gebruik je toch niet.

Tot voor kort was het maximum voor DDR5 ook maar 6400 MT, alles wat dus sneller loopt qua MT of andere timings heeft maakt standaard gebruik van XMP of EXPO (de AMD-variant van XMP).
Fout! ;)

XMP en EXPO lezen de configuratie van je DIMM in en stelt deze daar op af. Dit kun je mooi zien met CPUid. De settings zijn al vooraf in te lezen en staan op de DIMM zelf. Als je gaat overklokken en de settings handmatig invoert dan val je wél buiten JEDEC.

Bij DDR4 was de basis 2133 mtps en bij DDR5 is dit 4800 mtps op 1,2 volt. Ga je nu XMP of EXPO aanzetten dan is dit een feite een overklok en zal het voltage ook omhoog gaan. Dit kan de 1,4 volt reiken bij hogere snelheden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
jimh307 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:56:
[...]

Fout! ;)

XMP en EXPO lezen de configuratie van je DIMM in en stelt deze daar op af. Dit kun je mooi zien met CPUid. De settings zijn al vooraf in te lezen en staan op de DIMM zelf. Als je gaat overklokken en de settings handmatig invoert dan val je wél buiten JEDEC.

Bij DDR4 was de basis 2133 mtps en bij DDR5 is dit 4800 mtps op 1,2 volt. Ga je nu XMP of EXPO aanzetten dan is dit een feite een overklok en zal het voltage ook omhoog gaan. Dit kan de 1,4 volt reiken bij hogere snelheden ;)
Lol, je bent er blijkbaar zelf niet eens uit of XMP of EXPO aanzetten nu een overclock is:
Ga je nu XMP of EXPO aanzetten dan is dit een feite een overklok
En
Als je gaat overklokken en de settings handmatig invoert dan val je wél buiten JEDEC.
Wat is het nu? Is gebruik van EXPO en XMP wel of geen overclock?

En denk eens goed na wat een overclock nu daadwerkelijk is. Het zetten van een snelheid van 2133 naar iets hogers? Wat overclock je dan?
De cpu, het moederbord of de Dimm?
En wat als alles binnen de ondersteunde snelheden valt van de fabrikanten, is het dan nog steeds een overclock?

Ik zou er eerst eens induiken voor je een ander corrigeert.

Er zit in een dimm altijd in ieder geval één jedec-setting. Er kunnen er ook meer in zitten.
XMP en EXPO lezen de configuratie van je DIMM in en stelt deze daar op af. Dit kun je mooi zien met CPUid. De settings zijn al vooraf in te lezen en staan op de DIMM zelf.
Dit is dus werkelijk precies hetzelfde als de Jedec-profielen. Het zijn gewoon lijsten van snelheden met bijbehorende timings en voltages.

Het verschil is echter dat de jedec-standaarden een vastgestelde lijst zijn (die om de zoveel tijd aangevuld wordt met hogere snelheden.
Er zijn dus vastgestelde profielen voor bv DDR5-4800
Zie: https://www.anandtech.com...-subtimings-and-latencies

XMP en EXPO-profielen kunnen naar believen van de fabrikant worden ingevuld. Andere snelheden, timings en voltages.

TLDR:
Als je dus XMP aanzet en een XMP-profiel inleest, dan maken de rest van de profielen dus niets uit. Je gebruikt immers maar 1 profiel.

Dus dat er een jedec-profiel op de Dimm staat dat maakt dus niets uit, dat gebruik je dan niet.

Als je het hier niet mee eens bent, kom dan met een onderbouwing, eentje die niet zichzelf tegenspreekt.
Pagina: 1