[Amazon Luna] Algemene ervaringen topic - Deel 1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vortigen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:03

Aangezien Amazon Luna recentelijk is gelanceerd in Nederland, dacht ik dat het leuk zou zijn om hier een topic over te maken.
Wil je medeauteur worden? Stuur me gerust een DM :)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Luna is een cloudgamingdienst van Amazon en is vanaf 19 juni 2024 beschikbaar in Nederland. (helaas nog niet in België ...)
Bij Luna worden computerspellen op servers in de datacenters van Amazon afgespeeld, zodat de speler geen krachtige computer of spelconsole nodig heeft. Enkel de visuele feedback van het spel wordt naar het beeldscherm van de speler gestreamd.

Luna is beschikbaar op PC's, Macs, Chromebooks, iPhones, iPads, Android-apparaten, de Amazon Fire TV en 'bepaalde' smart-tv's van LG en Samsung.
Op de PC en Mac werkt Luna alleen op 'chromium' gebaseerde browsers zoals Chrome en Edge. De Firefox browser wordt niet ondersteund.
Voor een complete lijst van alle ondersteunde apparaten kijk je hier: https://www.amazon.com/gp...l?nodeId=GUFHUSX8X324T4XE

Wat kost Luna?
Dat is verschillend. Hieronder heb ik de verschillende mogelijkheden op een rijtje gezet.

- Amazon Prime-leden kunnen zonder extra kosten van de dienst gebruik maken en een geselecteerd aantal games spelen. Volgens Amazon zullen deze games na verloop van tijd rouleren.
Tevens kan je je Ubisoft, GoG en Epic account koppelen om daar dan een geselecteerd aantal games van te kunnen spelen die je al bezit.

- Luna+ biedt 100+ spellen voor 9,99 per maand. Er is een gratis proefperiode van 7 dagen.

- Jackbox partygames heeft 50+ groepsspelen die je samen kan spelen voor 4,99 per maand.

- Ubisoft+ heeft 45 spellen van Ubisoft voor 17,99 per maand. Nieuwe releases worden gedurende het jaar toegevoegd.

- Losse games kopen kan ook. Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd maar zo te zien koop je dan games - via Luna - bij GoG of Ubisoft die je dan op Luna kan spelen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Luna op de socials:

Youtube
https://www.youtube.com/c/AmazonLuna

X
https://x.com/amazonluna

Instagram
https://www.instagram.com/amazonluna/

Tiktok
https://www.tiktok.com/@amazonluna

[ Voor 4% gewijzigd door Vortigen op 24-06-2024 18:39 ]

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vortigen
Om zelf dan maar gelijk even af te trappen, hier mijn korte ervaring met Luna:

Ik heb een Prime abo en heb mijn GoG, Epic and Ubsoft accounts succesvol gelinked.
Dat resulteert bij mij in 32 games die ik kan streamen!

Ik heb AC Valhalla, Metro Exodus en Immortal Fenyx Rising eventjes aangeslingerd op twee verschillende dagen.
De eerste dag (van de lancering) waren AC Valhalla en Metro Exodus speelbaar maar met een merkbare vertraging/lag.
De tweede dag was het stukken beter en ervaarde ik totaal geen lag en was het alsof ik lokaal op mijn game pc speelde. Alle bovengenoemde games voelden lekker responsief.

Helaas kon ik het spel Yooka-Laylee helemaal niet opgestart krijgen ... na ongeveer 1 a 2 minuten gaf Luna mij een foutmelding en bracht mij terug naar het hoofdmenu. Geen idee waar dat aan ligt.

Ik speelde via mijn laptop op de Chrome browser met bekabeld internet en heb een 1000/100 Mb verbinding van Ziggo met 8 a 10ms ping.

Voor nu ben ik er tevreden mee. Ik heb al tijden een Prime abo en krijg daar nu een cloudgamingdienst bij :D
Wat ik interessant vind is dat veel Ubisoft spellen via Luna te spelen zijn. Net zoals dat vroeger bij Stadia het geval was.
Zo was ik bv van plan om Star Wars Outlaws (release 30 augustus dit jaar) te gaan proberen met een maandje Ubisoft+ en kan dat dan - hopelijk - ook via Luna spelen. Ik ben benieuwd hoe deze dienst zich gaat ontwikkelen.

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ht87
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:12
Leuk! Ik weet niet of ik na het einde van Stadia nog helemaal all-in streaming durf te gaan, maar de lange adem van Amazon lijkt toch zijn vruchten af te werpen! Komende week eens testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niq
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 16:16

niq

Eet nooit gele sneeuw!

Klopt het dat je deze melding krijgt op https://luna.amazon.nl/
This version of Luna is not available in your location. Please go to luna.amazon.co.uk to access Luna from your location.
Als ik vervolgens naar luna.amazon.co.uk kan ik niet de games spelen die bij mijn Prime abo zitten. Wel heb ik de optie om ee 7-dagen proefperiode van Luna aan te zetten.

Klopt dit? Of hoort .nl het gewoon te doen?

[ Voor 0% gewijzigd door niq op 24-06-2024 14:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

niq schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:24:

[...]

Als ik vervolgens naar luna.amazon.co.uk kan ik niet de games spelen die bij mijn Prima abo zitten. Wel heb ik de optie om ee 7-dagen proefperiode van Luna aan te zetten.

Ik kreeg die in Belgie, in Nederland lijkt me dat je die melding niet moet krijgen. Maar ik kon wel de 7 dagen trial afsluiten op luna.amazon.com (ook niet iedereen, ik weet niet hoe ze het land checken).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ht87
Net even ingelogd op mijn prime account, Fallout new vegas speelde vrij goed, af en toe een kleine latency, maar al met al prima!
Benieuwd naar de meer recentere games, maar dit lijkt iig een solidere basis dan een paar jaar terug bij Luna. Tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortigen
niq schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:24:

[...]

Als ik vervolgens naar luna.amazon.co.uk kan ik niet de games spelen die bij mijn Prime abo zitten. Wel heb ik de optie om ee 7-dagen proefperiode van Luna aan te zetten.

Misschien dat je Amazon Prime account op een ander land staat of heb je toevallig een VPN aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14:40
Bij mij werkt het ook niet via.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqyDDwKcjzl3pHhcH0tobYUXNy4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/t6X6qiEM5sESnDRGHStowbsJ.png?f=fotoalbum_medium

Edit: ook niet gek als de NL datum 19 juli is natuurlijk. Nog even geduld meneer exactor it

[ Voor 20% gewijzigd door Exactor it op 24-06-2024 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-07 10:02
Nu wil ik niet stoeven, maar heb net met mijn Duitse Prime op het NL-domein Assassins Creed opgestart en dat lijkt gewoon te werken.
Gefaseerde uitrol wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vortigen
Exactor it schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:24:

[Afbeelding]

Edit: ook niet gek als de NL datum 19 juli is natuurlijk. Nog even geduld meneer exactor it
Dat was een flinke typefout van mij in de TS...het moet 19 JUNI zijn. Een paar dagen geleden dus. Excuses daarvoor 8)7 (gecorrigeerd in de TS)
Wellicht is het een gefaseerde uitrol zoals @RobNemoo hierboven al zei?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
Vortigen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:43:
[...]

Dat was een flinke typefout van mij in de TS...het moet 19 JUNI zijn. Een paar dagen geleden dus. Excuses daarvoor 8)7 (gecorrigeerd in de TS)
Ah top, dank voor de verduidelijking! Ik ga hem in de gaten houden, ben wel benieuwd hoe goed dit werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ht87
Vortigen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:43:
[...]

Misschien momenteel alleen voor mensen die al prime hebben? Ik heb toch echt ff kunnen gamen via Nederlandse site. Ook gog, Ubisoft en Epic store gekoppeld. Werkt prima op de Mac 👌🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:43
Ht87 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:16:
[...]

Misschien momenteel alleen voor mensen die al prime hebben? Ik heb toch echt ff kunnen gamen via Nederlandse site. Ook gog, Ubisoft en Epic store gekoppeld. Werkt prima op de Mac 👌🏻
Ik ook en het werkt inderdaad prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vortigen
[...]

Dat is zo als ik het ook begrijp. Je moet een Prime abo hebben om een aantal games te kunnen spelen die je via dat abo krijgt en daarnaast kan je je Gog, Epic en Ubisoft accounts koppelen. Alleen een Amazon account is volgens mij niet genoeg.
Ik weet niet of je ook Gog, Epic en Ubisoft accounts kan koppelen als je geen Prime abo hebt maar bv een Luna+ abo zou nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Vortigen op 25-06-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
[...]

Ik heb prime op mijn amazon.nl account. Alleen als ik naar luna.amazon.nl ga krijg ik de melding dat ik naar co.uk moet. En daar heb ik geen prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortigen
Exactor it schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:57:
[...]

Ik heb prime op mijn amazon.nl account. Alleen als ik naar luna.amazon.nl ga krijg ik de melding dat ik naar co.uk moet. En daar heb ik geen prime.
Dat is inderdaad vreemd...Lastig...ik heb er ook even geen verklaring voor :|
Er is een Engelstalige support site voor Luna. Hopelijk kan je daar wat vinden.https://www.amazon.com/gp...l?nodeId=G24QJQ8LCD2GMUXE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ht87
Exactor it schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:57:
[...]

En handmatig terug naar luna.amazon.nl navigeren werkt niet? Nu ik dit lees bedenk ik me wel dat ik na t inloggen ook niet op de Nederlandse landingspagina terugkwam. Handmatig naar de .nl deed de truc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
Ht87 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:54:
[...]

En handmatig terug naar luna.amazon.nl navigeren werkt niet? Nu ik dit lees bedenk ik me wel dat ik na t inloggen ook niet op de Nederlandse landingspagina terugkwam. Handmatig naar de .nl deed de truc.
Helaas. Hij lijkt eerst te checken waar ik ben en daarna pas in te loggen. Ik zal het later via tv en pc proberen. Misschien is de browser op mobiel de boosdoener (al weet ik niet wanneer als Engelse jongeman met NL kinderen, er zal flink voetbal gekeken moeten worden :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenneloth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-07 10:19
Voor de mensen die Luna op hun TV willen gebruiken maar niet over een LG of Samsung beschikken maar wle een Android mediabox? Het is mogelijk de app te sideloaden.

Gebruik Luna zelf op mijn Shield TV met Xbox controller, werkt perfect!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrizs
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-07 13:19
Exactor it schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:24:

[Afbeelding]

Werkt alleen als je je amazon content (Kindle) weer terug zet naar nederland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exactor it
chrizs schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:16:
[...]

Werkt alleen als je je amazon content (Kindle) weer terug zet naar nederland
Dat was hem! Ik gebruik Kindle al jaren niet meer was er wel vroeg bij en lees vooral Engels, dus mijn geboorteadres maar opgegeven. Die is eraf en nu werk luna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrizs
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-07 13:19
Exactor it schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:22:
[...]

Dat was hem! Ik gebruik Kindle al jaren niet meer was er wel vroeg bij en lees vooral Engels, dus mijn geboorteadres maar opgegeven. Die is eraf en nu werk luna.
Bij mij lijkt het nog niet helemaal te werken, krijg bij veel titels "Meer Informatie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortigen
Vandaag zijn er bij mij 4 nieuwe games bijgekomen zag ik. Degene die ik al had zijn er volgens mij ook nog steeds. Beetje moeilijk te zeggen omdat ik ze niet allemaal heb onthouden ;)
Maar ik heb nu dus 36 titels ipv de 32 waar ik mee begon.

Maar nieuw bij mij is bv "a little golf journey" en "Garfield Kart: furious racing". Die laatste wil ik wel ff proberen; gewoon voor de fun.

Volgens Amazon gaan de games met een Prime abo steeds rouleren dus ik verwacht eerlijk gezegd dat er op termijn ook weer games uit mijn lijstje zullen verdwijnen.

Hebben jullie nog nieuwe games in je lijstje gezien?

[ Voor 5% gewijzigd door Vortigen op 02-07-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:23
Om op de tv te spelen heb je dus die firestick nodig, en een willekeurige bluetooth controller of die luna controller. Is die controller niet gelijk met die stick te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortigen
Schmitzel schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:38:
Om op de tv te spelen heb je dus die firestick nodig, en een willekeurige bluetooth controller of die luna controller. Is die controller niet gelijk met die stick te koop?
Een snelle Google search zegt van niet. Althans niet op dit moment voor ons in Nederland of België.
De Duitse Amazon heeft bv wel zo'n bundel maar zegt dat ze niet naar mijn adres in NL verzenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:03
Net even gekeken in de Luna Prime gaming bibliotheek en zie dat o.a. Garfield Kart, Lego Pirates of the Caribbean en Windjammers 2 zijn toegevoegd. Echter deze zijn speelbaar tot (en met?) 31 juli. Ik had gehoopt dat toegevoegde spellen wel wat langer beschikbaar zouden blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:20
Zelf geen ervaring mee maar de Luna controller is vandaag (en morgen) in de aanbieding voor Prime leden i.v.m. Prime days.
Nu voor €45 ipv €70.
https://www.amazon.nl/Ama...-controller/dp/B0CXYHVSTK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-07 10:44
Kenneloth schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:59:
Voor de mensen die Luna op hun TV willen gebruiken maar niet over een LG of Samsung beschikken maar wle een Android mediabox? Het is mogelijk de app te sideloaden.

Gebruik Luna zelf op mijn Shield TV met Xbox controller, werkt perfect!
Waar heb je de apk vandaan en welke heb je dan precies? update die apk zichzelf of moet je dan ook weer zelf nieuwere versies gaan sideloaden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenneloth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-07 10:19
GranCanaria schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Waar heb je de apk vandaan en welke heb je dan precies? update die apk zichzelf of moet je dan ook weer zelf nieuwere versies gaan sideloaden?
APK mirror gebruikt om de APK te downloaden, nadeel is wel dat je de updates handmatig moet binnenhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-07 10:44
Thanks. Ga het ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-07 10:02
Luna werkt op mijn Samsung tv ook, maar krijg het nog niet klaar om mijn Duitse Prime game library te zien. Via de Duitse link de code verifiëren werkte wel, maar bij het koppelen van Ubisoft, GOG en Epic zegt ie dat die al gekoppeld zijn aan een ander partner account. En de library blijft leeg op de free games na.

Morgen eens verder rommelen. Op mijn laptop werkt het wel trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:46
Is de controller ook "gewoon" te gebruiken als bluetooth controller op andtoid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjep07
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-07 14:14
eenhoorntje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:15:
Is de controller ook "gewoon" te gebruiken als bluetooth controller op andtoid?
Ja, gisteren nog gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Word Luna een beetje actief gebruikt hier ? Vandaag getest op m'n Lenovo Chromebook (for gaming) , maar
vond het helemaal niet lekker lopen. Best wel laggy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mharnk.nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:16
eenhoorntje schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:47:
Word Luna een beetje actief gebruikt hier ? Vandaag getest op m'n Lenovo Chromebook (for gaming) , maar
vond het helemaal niet lekker lopen. Best wel laggy
Ik gebruik Luna niet echt actief, het aanbod van spellen vind ik wat karig. Het zit bij Amazon Prime lidmaatschap inbegrepen, anders had ik het helemaal nooit gebruikt denk ik.

De paar keer dat ik het probeerde, viel de performance mij mee. Ik had niet het idee dat er heel veel lag was.

Gamertag WalnutCartoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Ik heb als vergelijking Stadia genomen, dat draaide hier gewoon perfect. Ik heb Luna wel geprobeerd
op een Chromebook. Binnenkort misschien nog een keertje testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamert
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-07 12:24
Het werkt prima met de app op mn LG G4. (Met Luna controller)
De catalog is niet zo groot, maar je kan epic en Gog koppelen, wat dankzij Amazon Prime en wekelijkse gratis spelen toch wel gevuld wordt.

Nu nog tijd over hebben om meer te spelen.
Pagina: 1