Welk voorstrijk gipsplafond badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Topicstarter
Ik probeer het te vinden, maar word niet heel veel wijzer van mijn zoekresultaten. Ik ben de plafond in de badkamer aan het vervangen, er zat een hele bende aan schimmel achter kwam ik achter. Ik wil het plafond dan ook echt water(damp)dicht in elkaar zetten. Maar wat gebruik ik daarvoor?

Voor gewoon gips smeer ik het vlak met Uniflott, gevolgd met flevopol hechtmiddel en een saus. Voor de badkamer hdb ik dan de groene platen en een saus dat daarvoor bedoeld is, maar is een andere voorstrijk ook handig? Flevopol is wel voor binnen en buiten, maar kan geen details vinden over specifiek vochtige ruimtes als badkamers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Veel beter dan flevopool is er niet.

De functie van een hechtmiddel is in dit geval het tegen gaan van teveel zuiging en het fixeren van kleine deeltjes (schuur)stof als je het plafond veder waterdicht wil afwerken zou je dat met een coating kunnen doen. maar waarom moet het waterdicht? ga je het met de hogedruk schoonmaken?

persoonlijk zou ik gewoon een fatsoenlijke badkamerverf nemen, bv deze:

https://www.verfwinkel.nl...at-schimmelbestendig.html en de gebruiksaanwijzing volgen.

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 22-06-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
twain4me schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:22:
Veel beter dan flevopool is er niet.

De functie van een hechtmiddel is in dit geval het tegen gaan van teveel zuiging en het fixeren van kleine deeltjes (schuur)stof als je het plafond veder waterdicht wil afwerken zou je dat met een coating kunnen doen. maar waarom moet het waterdicht? ga je het met de hogedruk schoonmaken?

persoonlijk zou ik gewoon een fatsoenlijke badkamerverf nemen, bv deze:

https://www.verfwinkel.nl...at-schimmelbestendig.html en de gebruiksaanwijzing volgen.
Het plafond achter het verlaagde plafond was zwart van de schimmel, zie je niet als er weer een plafond onder hangt, maar nu ik dit weet wil ik dat toch wel voorkomen. Iig dampdicht, wat alleen die verf dus niet is. Waren voorheen van die lelijke agnesplaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 22-06-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ah, dan gewoon een PE folie gebruiken achter je gipsplaat en geen spotjes die het doorboren. is de beton plaat heel erg koud (staat die in verbinding met buiten) anders kan je ook nog aan isolatie denken.

[ Voor 48% gewijzigd door twain4me op 22-06-2024 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:26
Schimmel weren doe je door te ventileren, niet te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
coinman63 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:07:
Klopt, maar dat duurt nog 6-12 maanden voordat er een wtw hangt. De badkamer heeft nu een klein kiepraampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:20
Ik strijk gipsplaten nooit voor. 2 lagen goede latex er op en het zit goed.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

coinman63 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:07:
Het probleem waar veel mensen tegenaanlopen is dat ze de afzuiging van de badkamer verkeerd gebruiken, je moet zo'n roostertje in de deur hebben en een flinke afzuiging om een luchstroom te creëren, anders trek je niet genoeg vocht uit de lucht, en als je ventilatie naast het raam zit en je zet ook het raam open dan is er al helemaal geen luchtstroom door de badkamer heen.
Nog los van dat veel mensen een badkamer van 12-15m2 of groter hebben, en dan een 100mm gat in het plafond voor een ventilatie, dan zit je gewoon met een maximale afzuiging ver onder wat je nodig hebt.

@Anoniem: 1221402 wij hebben recent ook in de badkamer een plafond gemaakt van gripsplaten, let er even op dat je wel groene gipsplaten gebruikt. Hechtmiddel is prima.
Daarna heel goed laten drogen, in een badkamer die actief gebruikt wordt kan dat echt wel een paar weken duren (omdat het steeds toch weer een beetje vochtig wordt), en dan vochtbestendige muurverf eroverheen.

Wij gaan hier ook nog het stuk boven het bad/de douche met afwasbare verf (bedoeld voor de achterwand in bijv. een keuken) besmeren, dat is in principe niet nodig als je latex muurverf gebruikt maar maakt schoon houden wel weer een stuk makkelijker omdat je dan een gladde laag krijgt waar je gewoon overheen kunt vegen met een handdoek of raamtrekker zonder dat je plafond beschadigt.
Pagina: 1