Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxy_solutions
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22-06-2024
Hi all, ik heb in januari 2013 een Lenovo IdeaPad Y500 i7 gekocht.
Tegen alle verwachtingen van een gemiddelde laptop, werkt deze nog als een zonnetje - mogelijk dankzij de SSD schijf + 1TB HD. Vandaar dat ik deze eigenlijk nog niet zou hoeven vervangen.

Thuis wil ik echter overstappen naar een docker/wide-screen met USB-C zodat ik met één kabel zowel m'n externe schermen kan connecten, de laptop oplaadt en de muis en het toetsenbord zijn aangesloten.
Nu heb ik een losse docker middels USB-A, maar dan loop ik nog altijd te hannesen met oplaadkabels etc.

Zomaar een hub of converter ertussen lijkt me niet werkbaar, omdat USB-A naar mijn weten geen stroom faciliteert.
Ik denk dus dat er iets met het moederbord moet, maar weet niet of dat nog wel de moeite waard is voor een dergelijk oude laptop.

Evt. zou de Blueray tray eruit kunnen om ruimte te maken.

Mogelijk een flinke n00b vraag, maar geen idee, en zou wel een verademing zijn om thuis m'n werkplek te kunnen upgraden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gaat niet lukken. De laptop heeft zelf al geen USB-C en de aanpassingen die je noemt zijn ook niet mogelijk. Wanneer je de bluray drive eruit haalt, heb je een mSATA aansluiting voor sata+voeding. Wat denk je daar mee te kunnen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Er gaat niet genoeg stroom uit je laptop komen om de laptop te voeden, al krijg je een usb-c port en power delivery voor elkaar. Dan nog gaat er geen beeld overheen omdat usb-c niet per definitie voor beeld geschikt is, alleen met DP alt mode.

Daarvoor zal je helaas een nieuwere laptop moeten kopen.
De Y500 is ook niet geschikt voor Windows 11 dus tenzij je naar Linux gaat is hij volgend jaar sowieso klaar.

(voor wie er mee komt: niet reageren op mijn post met bs over rufus en andere omzeilingstools waarmee 11 alsnog draait, ik doe alleen aan officiële support)

[ Voor 16% gewijzigd door nelizmastr op 22-06-2024 23:00 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:10

Yucon

*broem*

nelizmastr schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:59:
(voor wie er mee komt: niet reageren op mijn post met bs over rufus en andere omzeilingstools waarmee 11 alsnog draait, ik doe alleen aan officiële support)
Dan zou je voor je advies geeft even kunnen overwegen dat de ontvanger misschien niet op een lijn daarmee zit. Dit is wel heel stellig zo. Niemand vraagt jou persoonlijk het even te fixen, dus het heeft weinig zon om een antwoord daarop te baseren. Win11 draait prima op oude lenovo's.

Verder: kun je niet gewoon een oorspronkelijke, originele dock voor dat ding op marktplaats krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nelizmastr schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:59:
Er gaat niet genoeg stroom uit je laptop komen om de laptop te voeden, ...
Eh, stroom uit het apparaat om het apparaat zelf te voeden? Hoe werkt dat? ;)
Yucon schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:04:
[...]

Dan zou je voor je advies geeft even kunnen overwegen dat de ontvanger misschien niet op een lijn daarmee zit. Dit is wel heel stellig zo. Niemand vraagt jou persoonlijk het even te fixen, dus het heeft weinig zon om een antwoord daarop te baseren. Win11 draait prima op oude lenovo's.
"Works for me" is geen antwoord waar anderen wat aan hebben. Work-arounds om niet-ondersteunde configuraties toch te laten werken hebben geen enkele garantie dat het na de eerstvolgende update ook nog werkt. Het is dus géén oplossing. Leuk voor je als het werkt, maar ga niet zitten janken als dat stopt.
Verder: kun je niet gewoon een oorspronkelijke, originele dock voor dat ding op marktplaats krijgen?
En dan? TS heeft al een docking station die werkt, maar de laptop voeden gaat niet omdat USB-A geen power delivery kent zoals USB-C dat doet. Dus welke 'oorspronkelijke, originele dock' bedoel je? Docks zijn juist gemaakt om universeel te zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Volgens mij noemden we dat vroeger een "port replicator".
Op de onderkant van de laptop zit dan een proprietary connector die op de port replicator moet passen.

Als je nu tevreden bent met een laptop van meer dan 10 jaar oud, dan zou je kunnen overwegen om een tweedehands laptop te kopen die een (full service) USB-C aansluiting heeft.

[ Voor 47% gewijzigd door aawe mwan op 22-06-2024 23:51 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:27:
[...]

"Works for me" is geen antwoord waar anderen wat aan hebben. Work-arounds om niet-ondersteunde configuraties toch te laten werken hebben geen enkele garantie dat het na de eerstvolgende update ook nog werkt. Het is dus géén oplossing. Leuk voor je als het werkt, maar ga niet zitten janken als dat stopt.
Zeggen dat je een nieuwe laptop moet kopen, want W10 support stopt, en officieel kan hij geen W11 aan maar onofficieel loopt het prima is gewoon vreemd om het zwak uit te drukken. Uiteraard moet je dan wel eerlijk erbij zeggen dat je geen garantie kan geven dat het blijft werken, maar dat kan je sowieso niet doen met een 10 jaar oude laptop, hardware kan gewoon falen.
[...]

En dan? TS heeft al een docking station die werkt, maar de laptop voeden gaat niet omdat USB-A geen power delivery kent zoals USB-C dat doet. Dus welke 'oorspronkelijke, originele dock' bedoel je? Docks zijn juist gemaakt om universeel te zijn.
Voor USB-C waren er zat proprietary docking stations. Maar lijkt er niet op dat deze laptop daarvoor connectoren heeft als ik snel Google.
Pagina: 1