Lekkage platdak nieuwe “oude” woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtcanon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:15
Hi,

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen. Het zit als volgt.

Wij hebben een woning gekocht uit 1976, met een flinke “bijkeuken” en “garage” als aanbouw (40m2) deze willen wij om gaan bouwen tot keuken. Afgelopen woensdag hebben we eindelijk de sleutels gekregen en zijn we begonnen met het strippen van de woning.

Volgens de verkopers is het dak 3 jaar geleden vernieuwd (nieuw dakleer etc). Wij hebben een bouwtechnische keuring laten uitvoeren en hieruit bleek dat de woning voor zijn/haar leeftijd in goede staat is.

We wisten dat het plafond in de aanbouw vanuit binnen met asbest afgewerkt was. Dit hebben we vandaag allemaal verwijderd. Echter na het verwijderen van wat glaswol blijken er op meerdere plekken lekkages te zitten. 1 plaat is zo rot dat het bijna door is. Dit betekend dat het dakleer en de platen vervangen dienen te worden (flinke kostenpost dus)

Aangezien het weekend is ben ik benieuwd naar hoe nu verder? Op verschillende sites lees ik dat dit als verborgen gebrek gezien kan worden, echter op andere sites lees ik compleet het tegenovergestelde.

Maandag bel ik met onze verzekering om dit te bespreken, maar ben benieuwd of iemand dit mee gemaakt heeft :)

Beste antwoord (via Squirtcanon op 22-06-2024 21:35)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In basis koop je een huis incl zijn gebreken. zolang de verkopende partij niet moedwillig gebreken heeft verborgen of het gebrek het gebruik van het huis ernstig belemerd (wat een rote plaat niet snel doet) zal het niet snel een verborgen gebrek zijn.

Wat ook kan is dat je (via de vorige eigenaar) nog bij de aannemer (dakdekker) terecht kan voor garantie. bij je verzekering hoef je weinig te verwachten, die dekken alleen de gevolgschade (bv een laminaatvloer) en niet de lekkage zelf.

edit: of bedoel je de rechtsbijstands verzekering? :+

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 22-06-2024 21:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

In basis koop je een huis incl zijn gebreken. zolang de verkopende partij niet moedwillig gebreken heeft verborgen of het gebrek het gebruik van het huis ernstig belemerd (wat een rote plaat niet snel doet) zal het niet snel een verborgen gebrek zijn.

Wat ook kan is dat je (via de vorige eigenaar) nog bij de aannemer (dakdekker) terecht kan voor garantie. bij je verzekering hoef je weinig te verwachten, die dekken alleen de gevolgschade (bv een laminaatvloer) en niet de lekkage zelf.

edit: of bedoel je de rechtsbijstands verzekering? :+

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 22-06-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Squirtcanon Asbest heb jullie zelf verwijderd of een bedrijf? :X

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtcanon
@Falcon dit hebben we inderdaad zelf verwijderd! Bij de gemeente een speciale asbestzak gekocht welke weer wordt opgehaald door de gemeente!

[ Voor 3% gewijzigd door Squirtcanon op 22-06-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:20
Squirtcanon schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:29:
@Falcon dit hebben we inderdaad zelf verwijderd! Bij de gemeente een speciale asbestzak gekocht welke weer wordt opgehaald door de gemeente!
Ik denk dat de zorg vooral zit in het nemen van de juiste besdhermingsmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtcanon
@twain4me Ik had het inderdaad over de rechtsbijstandverzekering. Wij hebben alles verzekerd via een tussenpartij welke ons altijd goed helpen, deze partij wil ik maandag eerst bellen voor ik naar de rechtsbijstand ga.

In de koopovereenkomst zit een ouderdomsclausule heb ik net opgezocht dus verwacht dat we weinig kunnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squirtcanon
@TwingyTwingy Aha, tuurlijk. Hier hebben we inderdaad aan gedacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Garantie van een bijna nieuw dak kan gewoon over op de nieuwe eigenaar dus daar zou ik niet zo stellig in zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:49
Oke 2 zaken die ik mij afvraag als ik dit lees:

1. Is het wel een lekkage? Als het aan de bovenzijde afgewerkt is met dampdichte dakleer, zat er dan onder de glaswol die jullie hebben weggehaald wel een dampdichte folie? Anders kan het ook gecondenseerde waterdamp zijn van onderuit.

2. Als het dakleer is vervangen 3 jaar geleden is dit toen preventief gedaan of omdat het lekte? Als het toen heeft gelekt en ze toen alleen het dakleer hebben vernieuwd kan het dus zijn dat ze het vocht en de rotte platen gewoon hebben laten zitten. Dat betekent dat het nu niet lekt maar dat ze de natte/rotte zooi gewoon hebben laten zitten.

Kortom ik zou denk ik alles open maken aan de onderzijde, incl glaswol enzo eruit, zodat alles goed kan drogen en ventileren de komende week met het mooie weer. Als alles droog is dan het dak weer nat maken/laten regenen en kijken of het daadwerkelijk lekt. Als het echt lek is dan zou ik verwachten dat je vantevoren namelijk wel vochtplekken had gezien met die regen van afgelopen maanden.
Pagina: 1