Info over nog beschikbare data onduidelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin123
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-03 17:21
Ik heb 2 dezelfde Intenso externe schijven met ieder een netto opslagcapaciteit van 4,54 TB
(staat bij Deze PC bij Totale grootte). Ik heb Windows 11 64x.

Als ik op beide schijven alles selecteren doe met CTRL A, dan staat bij Eigenschappen dat ze exact dezelfde data bevatten wat betreft aantal bestanden, aantal mappen en grootte van de data.

Toch staat bij Deze PC dat de ene schijf nog 21 GB beschikbaar heeft en de andere schijf nog maar 470 MB beschikbaar heeft.

Wie kan mij uitleggen waar dit aan ligt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je bent je ervan bewust dat het verschil over een half procent van de totale hoeveelheid data gaat?

Ik kan wel wat manieren bedenken om binnen de voorwaarden die jij schrijft, aantal mappen, files en bytes, verschillende hoeveelheid vrije ruimte te krijgen.
1) File system. Als de ene NTFS is, en de andere exFAT, zal dat verschillen.
2) Slack ruimte. Een file verbruikt op de meeste filesystemen een veelvoud van 4kB. Dus als de file 4097 bytes groot is, gebruikt hij 2 blokken van 4kB (4096 bytes).
Dus als ik op de ene schijf 2 files van 4090 bytes heb, en op de andere een van 4080 bytes en een van 4100 bytes, hebben ze beiden 8180 bytes aan files, maar gebruikt de ene 2*4kB, en de andere 3*.
3) Geschiedenis. Bij NTFS wordt een klein filetje (<64bytes?) in de file node opgeslagen (bij de filenaam, timestamp etc.). Als hij groter wordt wordt de hele file in 'externe' blokken van 4kB opgeslagen. Maar als hij eerst groter was, en daarna verkleint, wordt hij niet meer in de file node opgeslagen. Dus als ik op de ene schijf een file zet van 1kB, die vervolgens verklein naar 64bytes, en dan kopieer naar de andere schijf. gebruikt hij op de eerste schijf 4kB, en op de 2e 0 bytes. (Nou ja, niet echt 0 bytes, maar alles staat in de file node)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Mijns inziens is slack space de meest logische verklaring.

Heb je beide schijven met dezelfde sectorgrootte geformatteerd?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:04
Als één van deze schijven de opstartschijf is, kunnen de verborgen en cachebestanden die bij het OS horen, je parten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
Misschien staat op één van de twee je pagefile? Die kunnen ook vrij groot worden, afhankelijk van hoeveelheid geheugen in je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

de "system volume information" systeem mappen op beide schijven kunnen ook de oorzaak zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door blobber op 27-06-2024 14:00 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin123
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-03 17:21
Mijn excuses voor de late reactie.

Ik heb beperkte kennis van zaken om het juiste antwoord te selecteren.
Het gaat mij er alleen om dat op de ene schijf niet minder van mijn bestanden staan dan op de ander. Al is het maar 0,5%.
Ik begrijp nu dat het verschil kan komen door wijze van formatteren, niet direct zichtbare bestanden en andere randverschijnselen. Ik ga er vanuit dat mijn back-ups compleet zijn.

Hartelijk dank allemaal voor jullie antwoorden :)
Pagina: 1