Nieuwe switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:45
Beste Tweakers,

Ik denk er over om mijn interne thuisnetwerk naar 2.5G te upgraden.

Ik ben op zoek gegaan naar 2.5G switches maar die zijn in vergelijking een stuk duurder met de 1G variant.

Ik wil het doen omdat het kan en om gewoon ff lekker bezig te zijn. Ik heb niet persé de snelheid nodig.

Op AliExpress heb ik gezien dat 2.5G switches een stuk betaalbaarder zijn. Heeft er iemand ervaring met deze AliExpress merken/modellen? Hoe verhouden ze zich tov de in Nederland verkrijgbare instap switches?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00

Videopac

Rommelt wat aan.

Welk probleem ervaar je nu waardoor 1Gb netwerk de beperking is?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:50
Is toch info die je ook elders kan vinden?
Op YT staan een paar testen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb gisteren met een van die goedkope zitten spelen, een Horaco ZX-SWTG124AS met 4x 2.5GbE koper en 2x 10GbE glas/SFP+. Verbruik <3W tenzij je hete optics in de SFP+ slots steekt.

Managed en wel voor EUR 44 incl verzendkosten (in de aanbieding die nu loopt).

Nog niet serieus met managed features (VLAN etc) zitten spelen, dat komt nog. De GUI is iig erg primitief, maar alles wat je zou verwachten staat er.

.
Prestaties kan ik meer over roepen aangezien ik prestaties van een paar 2.5GbE adapters vs een 10GbE server aan het testen was. Conclusie was dat 2.5Gb (lees: 2.35Gb plus TCP overhead) strak haalbaar is met goede client, lees alles wat niet USB is en onder Windows draait.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Dat ze nu duurder zijn dan de 1 Gbps modellen is logisch.

Prijstechnisch kan de overstap naar 10Gbps voordeliger zijn.

Tplink switch met 8x 2,5 Gbps poorten zit ronde de €175.

Tplink switch met 8x 10Gbps poorten is iets minder dan €400.

Dubbele prijs, vier keer zoveel bandbreedte.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nossie63
@Videopac Geen problemen, gewoon 'knutselen' om dat het kan, m'n router is 2.5G en daar wil ik m'n netwerk op aanpassen.

@JukeboxBill Ja dat weet ik maar dat zijn vooral review en relatief kort gestest in een gecontroleerde, perfecte omgeving. Ik ben benieuwd naar de mening van de thuisgebruikers.

@dion_b Dank je wel voor je reactie, hier kan ik wat mee. Voor thuisgebruik werkt het dus goed👍🏼

@ChaserBoZ_ Die TP-Link had ik ook gezien ik heb deze Zyxel. Die nog iets voordeliger.

Maar nogmaals, het is puur omdat het kan, niets in mijn netwerk vereist een hogere snelheid. Ik wil natuurlijk wel een nieuwe netwerkkaart in de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is dat managed of unmanaged? Unmanaged 8p 2.5GbE heb je op Ali voor EUR 37 incl verzendkosten. Dan is EUR 400 nog altijd ruim factor 10x zoveel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Deze is unmanaged, heeft nog wel een grote broer met 8 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik reageerde op @ChaserBoZ_ met z'n switch voor EUR 175

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
dion_b schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:49:
Ik reageerde op @ChaserBoZ_ met z'n switch voor EUR 175
Ik twijfel, de docs lezende :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Hoe zit dat met een 10G switch? Veel van deze zijn optisch, dus glasvezel. Om thuis te gebruiken moet er een SFP module in, die heb je in 1G,2.5G en 10G. Kun je een module van 10G ook gebruiken voor 1 en 2.5G? Of zijn er ook multi Gig SFP modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Ik heb zelf ook al liggen kijken naar deze vraag ivm aankoop van een NAS met 10gbps capaciteit
Je kan veel gigabit switches vinden met 4x 10gbps SFP+ uplinks ...

Aruba heeft zo enkele modellen die fanloos toch 10gbps uplinks heeft

Ook is de glas optie schijnbaar vooral veel stroomzuiniger , en de moeite om enkele euro's meer in te duwen.

Edit : Glas SFP's zijn NIET backwards compatible .. Glas kent de 2,5Gbps & 5Gbps norm niet .. das 1Gbps of 10Gbps

gemiddeld zijn koper SFP's ook niet backwards compatible ... dan moet je echt zoeken (en 2.5Gbps RJ45 SFP+ 'jes bestaan niet )

[ Voor 26% gewijzigd door ijske op 23-06-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nossie63 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:18:
Hoe zit dat met een 10G switch? Veel van deze zijn optisch, dus glasvezel. Om thuis te gebruiken moet er een SFP module in, die heb je in 1G,2.5G en 10G. Kun je een module van 10G ook gebruiken voor 1 en 2.5G? Of zijn er ook multi Gig SFP modules?
Clou is dat 10GbE een tien jaar oudere standaard is dan 2.5/5GbE. Alles wat voor die nieuwe standaard ontworpen is zal sowieso alleen op 10Gbps of anders 1Gbps werken. Erna is het nog maar de vraag...

Complicerende factor is dat je SFP hebt, met max bandbreedte van 2.5Gbps en SFP+ die tot 10Gbps gaat.

Ik ga de proef op de som nemen, ik heb 2.5GBASE-T SFP en 10GBASE-T SFP+ modules besteld van de week. Eens zien wat waarin werkt.

Maar waarom denk je dat een SFP module nodig is? Als je apparaten vlak bij elkaar staan kun je makkelijker en goedkoper met een DAC kabel werken. Ook daar is de vraag wat er gebeurt als je SFP (2.5Gbps max) met SFP+ (10Gbps max) gaat verbinden. Ga ik ook uitzoeken :7

Overigens zou ik koper in de regel afraden zodra je SFP(al dan niet +) hebt, je kunt net zo makkelijk maar bovenal een stuk goedkoper en zuiniger met glas werken. Als je daarbij BiDi neemt (10GBASE-BX) hoef je maar een enkele vezel point-to-point te trekken en dat kan in minder ruimte dan UTP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
dion_b schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:51:
[...]
Ik ga de proef op de som nemen, ik heb 2.5GBASE-T SFP en 10GBASE-T SFP+ modules besteld van de week. Eens zien wat waarin werkt.
Oh, dat is mooi, ben benieuwd wat dat oplevert.
dion_b schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:51:
[...]
Maar waarom denk je dat een SFP module nodig is? Als je apparaten vlak bij elkaar staan kun je makkelijker en goedkoper met een DAC kabel werken. Ook daar is de vraag wat er gebeurt als je SFP (2.5Gbps max) met SFP+ (10Gbps max) gaat verbinden. Ga ik ook uitzoeken :7
Ik zou dan alleen m'n pc direct via een DAC kabel kunnen verbinden. M'n NAS heeft alleen ethernet of usb voor een 2.5G usb->Rj45 adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nossie63 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Oh, dat is mooi, ben benieuwd wat dat oplevert.

[...]

Ik zou dan alleen m'n pc direct via een DAC kabel kunnen verbinden. M'n NAS heeft alleen ethernet of usb voor een 2.5G usb->Rj45 adapter.
Update:

Vanmiddag post van Ali :)

Nog niet alles ontvangen, ook geen tijd gehad een PCIe systeem open te bouwen om met 10GbE NICs daarin te spelen, wel alvast wat constateringen:

1) in de eerder genoemde Ali-switch doet alles het op iedere aansluiting, dus:
- DAC kabel in SFP+ slot (naar Dell EMC VEP1445 servertje)
- 10GBASE-T SFP+ in SFP+ slot (max 2.5Gb kunnen testen bij gebrek aan andere 10GBASE-T apparaten op dit moment)
- 2.5GBASE-T SFP in SFP+ slot, wat netjes 2.37Gbps haalt in iperf3
- 10GBASE-SR deed het al, doet het nog steeds

2) in Dell VEP1445 iets ander verhaal. Dat ding heeft 2x SFP+ slots
- DAC kabel: doet het prima
- 10GBASE-T SFP+ in SFP+ slot (max 2.5Gb kunnen testen bij gebrek aan andere 10GBASE-T apparaten op dit moment). Opzienbarend is dus dat deze 10GBASE-T SFP+ ook 2.5GBASE-T ondersteun. Interessant genoeg rapporteert Linux dat het t. Goedkoopste op Ali doet het dus beter dan dure van topmerken :P
- 2.5GBASE-T SFP in SFP+ slot doet helemaal niets, geen link, geen data op de VEP1445. Opmerkelijk is dat de andere kant van de lijn wel link detecteert, maar ook geen verkeer.
- 10GBASE-SR deed het al, doet het nog steeds

Enfin, die 10GBASE-T SFP+ is - als je zoiets wilt - een aanrader. 2.5GBASE-T SFP is dus minder zeker, kan werken (met noname meuk), kan ook niet werken (met relatief high-end spul).

Wat ik nog wil doen met deze spullen:
- stroomverbruik switch meten met de verschillende 10Gbps opties, vs zonder, en vs 2.5GbE SFP.
- systeem met PCIe bouwen (heb nog een Intel 7th gen geval ergens liggen) om Intel PCIe 10GbE NICs met SFP te testen en 10Gbps tussen server en client over de switch te zien.

Moet nog binnen komen:
- tweede Ali switch, deze keer managed met PoE, 4x 2.5Gbps en 2x 10Gbps SFP+
- setje BiDi 10GBASE-BX SFP+ modules om 10GBps over een enkele fiber te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wil je echt je netwerk apparatuur op AliExpress kopen?
Ik zou dit ivm security en privacy niet willen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Boudewijn schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:57:
Wil je echt je netwerk apparatuur op AliExpress kopen?
Ik zou dit ivm security en privacy niet willen.
Ander ding dat ik wil doen: alle verkeer vanaf die switches loggen, kijken waar ze heen proberen te praten. De eerste is opmerkelijk stil - ik vertrouw de admin interface niet bij aanval van buitenaf, maar heb hem nog niet betrapt op phone home-acties, wat schering en inslag is met regulier consumentenspul. Sowieso gaan ze qua management-IP in een management VLAN zonder routering van/naar internet.

Waar het me hier vooral om gaat is prestaties van de nieuwe generatie switch chips. Die zijn nog niet opgepikt/geimplementeerd door de meer gangbare merken, of zijn dat wel met winstmarges waar je U tegen zegt (kijk maar in Pricewatch naar 2.5Gb switches, bedenk dat de meeste exact zelfde hardawre hebben als deze gevallen, maar dan zonder de SFP+ poorten, en de goedkoopste kost zo'n drie keer zoveel). Ook werkgerelateerd relevant als ik weer eens door vertegenwoordigers van switchfabrikanten benaderd word ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
De eerste resultaten zien er goed uit. Ook goed is dat er, tot nu toe, geen verkeer is dat richting China of waar dan ook gaat.
En het is natuurlijk al vaker bewezen dat producten van Ali net zo goed zijn als die van de grote, bekende merken. Die zoals genoemd heel vaak dezelfde onderdelen, uit China, gebruiken en omdat ze groot en bekend zijn daar de hoofdprijs voor vragen omdat het toch wel gekocht wordt.

Ik ben benieuwd naar het vervolg. Er zijn meerdere reviews geweest met goedkope AliExpress switches maar er zijn er weinig of geen die ook daadwerkelijk het uitgaande verkeer van de switches hebben gemonitord.
Pagina: 1