Scheuren in band van “nieuwe” auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:52
Goedemiddag Tweakers,

Afgelopen dinsdag een nieuwe occasion opgehaald bij een Volkswagen dealer. Allemaal prima en fijn natuurlijk, beurtje was gedaan, nieuwe APK en een poetsbeurtje.

Nu kwam ik thuis en merkte ik de dag erna allemaal mini scheurtjes in de voorbanden. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_XRquaeui5EX16qjZCfcBAQopE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxZ6UrlokP6vNzaHEkr7sMXR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ccPZiH880JRCPLKJeETKMh1yv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s15xqYzwjrlflYhM1C1UsfS3.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vroeg ik me af of dit iets is om me zorgen over te maken, aangezien de auto in de zomer een best wel lange reis gaat maken. En moet de dealer dit eventueel oplossen? Immers is er voor de auto een fors bedrag betaald, dan verwacht je dat alles top is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:29
Hoe oud is de band? Staat in de cijfercode op de zijkant.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
Devian schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:55:
Hoe oud is de band? Staat in de cijfercode op de zijkant.
Heb het even ge checkt:

Dot RV 11/21 Profiel: 5.8mm
Dot LV 22/20 Profiel: 5.9mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Lijkt een beetje op droogtescheurtjes i.c.m. met iets te enthousiast bochtengedrag...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

3/4 jaar oud, opzich moeten ze nog oke zijn. Wellicht dat de vorige eigenaar war stoeprandjes heeft gepakt vandaar de scheurtjes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:40
Het is geen nieuwe auto en bij 2e hands auto's kun je last hebben van onderdelen die (deels) versleten zijn. Op slijtage onderdelen zit vaak geen garantie.

Als ik het profiel zo bekijk zijn de banden volgens mij al direct aan vervanging toe. Er zit niet veel profiel meer op, je zit al bijna bij de verklikker en ik dacht als je daar bent dat je voor de wet al niet meer met de auto mag rijden.

[ Voor 43% gewijzigd door DutchKel op 22-06-2024 14:19 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
ehtweak schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:13:
Lijkt een beetje op droogtescheurtjes i.c.m. met iets te enthousiast bochtengedrag...
Klopt, dat gaf mijn monteur ook aan inderdaad. Vooral de droogtescheurtjes denk ik. De auto is immers uit 2020 en heeft maar 9k KM gelopen tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mehmet_078
DutchKel schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:18:
Het is geen nieuwe auto en bij 2e hands auto's kun je last hebben van onderdelen die (deels) versleten zijn. Op slijtage onderdelen zit vaak geen garantie.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Echter had ik verwacht dat bij een auto van 30k+ en een afleverpakket á 500€ dat zoiets kleins als banden wel perfect zouden zijn.

Althans dat was mijn ervaring bij mijn vorige auto die van de Mercedes Dealer afkwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078

Als ik het profiel zo bekijk zijn de banden volgens mij al direct aan vervanging toe. Er zit niet veel profiel meer op, je zit al bijna bij de verklikker en ik dacht als je daar bent dat je voor de wet al niet meer met de auto mag rijden.
Ik dacht dat het profiel dat erop zit nog vrij redelijk is á ongeveer 6mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
Is immers ook op die manier afgetekend :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abPTg_iNoG9tdvXSfKHShMLXDUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCGYDt8A2f5VwPWezYNoC0IK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:14
Een nieuwe occasion? Zoiets bestaat niet.

En je hebt de DOT code nog steeds niet vermeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-05 03:11
Weinig mee gereden, veel stil gestaan (in de zon?) — die banden zitten er sinds begin op. Dus het is niet zo gek dat ze aan de rimpels gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 13:23
Banden zien er redelijk keurig uit hoor, meer dan genoeg profiel en de haarscheurtjes zie ik niet als een probleem..

Even een bandenspray over de wangen voor het kleine beetje voeding, en je zou kunnen vragen of de auto uitgelijnd moet worden zodat er minder cup is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mehmet_078
turkeyhakan schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:24:
Een nieuwe occasion? Zoiets bestaat niet.

En je hebt de DOT code nog steeds niet vermeld
Stond al in het 3e bericht van dit topic.

Dot RV 11/21 Profiel: 5.8mm
Dot LV 22/20 Profiel: 5.9mm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-05 17:09
Helemaal niks mis mee, ruim voldoende profiel en die scheurtjes zijn niks om je zorgen over te maken.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
LopendeVogel schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:27:
Banden zien er redelijk keurig uit hoor, meer dan genoeg profiel en de haarscheurtjes zie ik niet als een probleem..

Even een bandenspray over de wangen voor het kleine beetje voeding, en je zou kunnen vragen of de auto uitgelijnd moet worden zodat er minder cup is.
Bedankt voor de tip om een bandenspray te gebruiken. Heb je een voorbeeld van welke handig zou zijn/ die jij zelf gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Banden worden nou eenmaal ouder. Lijkt alleen op de buitenkant te zitten, de rest van het profiel is nog wel zonder scheuren. Zou me er niet direct zorgen over maken.

Er is weinig mee gereden en bij APK kijkt men alleen naar profieldiepte en scheuren waarbij canvas zichtbaar is, dus deze banden voldoen aan de eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 13:23
mehmet_078 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:32:
[...]

Bedankt voor de tip om een bandenspray te gebruiken. Heb je een voorbeeld van welke handig zou zijn/ die jij zelf gebruikt?
Ik gebruik al jaren na het poetsen van de auto deze:
https://www.winparts.nl/s...8mH09OKhQu8hoCQhwQAvD_BwE

Was even de eerste webshop die ik tegenkwam. Ik haal het zelf bij een lokale winkel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
LopendeVogel schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:27:
Euh, leer kun je voeden ja, gevulcaniseerd rubber echt niet. Daar kun je alleen iets op smeren wat na 3 weken weer weg is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:48
Wat voor auto? Sommige auto's hebben ook wel last van dat ze relatief zwaar zijn (ik had namelijk dit ook bij mijn auto, ook Bridgestone Turanza's (2200kg leeg). Kreeg te horen dat het ook door hittestress kwam en "sportief" rijgedrag met veel gewicht. Banden waren toen anderhalf jaar oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
Freezerator schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:39:
Wat voor auto? Sommige auto's hebben ook wel last van dat ze relatief zwaar zijn (ik had namelijk dit ook bij mijn auto, ook Bridgestone Turanza's (2200kg leeg). Kreeg te horen dat het ook door hittestress kwam en "sportief" rijgedrag met veel gewicht. Banden waren toen anderhalf jaar oud...
Betreft een Volkswagen Golf 8, dus redelijk licht qua kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, de banden zijn dus ook een 3/4 jaar oud. Het is rubber, dat heeft niet het eeuwige leven. Dit zijn gewoon scheurtjes door uitdroging, dat kan weinig kwaad. Eer het wel kwaad kan, zijn de banden allang slicks geworden en aan vervanging toe (omdat je anders de APK niet haalt met de auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:54
De twi zit nooit aan de zijkant vh loopvlak maar in de hoofdgroeven, die kun je ook niet zien op de foto's omdat er nog genoeg profiel op zit. Zelfs bij een nieuwe band zie je dat de buitenkant van het loopvlak schuin afloopt en steeds minder profieldiepte bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-05 01:39
Als er in het gekozen afleverpakket ook 'nieuwe banden indien nodig' zitten dan zou ik als ik jou was lekker terug gaan en zeggen dat het nodig is (en dat je het afleverpakket anders niet genomen had).

Nadeel is wel dat de verkoper er dan waarschijnlijk B-merk banden onder legt.
Wellicht kun je de kosten voor fatsoenlijke banden 50/50 delen oid.

Overigens zijn deze scheurtjes nog niet iets om je acuut zorgen over te maken hoor, maar het hoort niet en zal op termijn problemen gaan opleveren. Voor je eigen gemoedsrust is het ook fijner als er nieuwe banden onder liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:40
Toerq schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:50:
[...]

De twi zit nooit aan de zijkant vh loopvlak maar in de hoofdgroeven, die kun je ook niet zien op de foto's omdat er nog genoeg profiel op zit. Zelfs bij een nieuwe band zie je dat de buitenkant van het loopvlak schuin afloopt en steeds minder profieldiepte bevat.
Ik had inderdaad verkeerd gekeken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:50

4x2

lộn xộn quá

Niks aan de hand, sommige banden hebben er wat eerder last van dan anderen en als ze 3-4 jaar oud zijn kun je dit wel eens krijgen.
Als het in de wang begint te komen moet je er een keer iets aan doen, maar dan ben je waarschijnlijk nog een jaar of 3-4 verder.
Profiel lijkt zo op het oog ook overeen te komen met wat ze opgeschreven hebben, dus ik zou er verder niks aan doen (ik zou er persoonlijk zonder na te denken mee naar, bijvoorbeeld, Spanje rijden)
1 groot pluspunt: de kans dat die lage tellerstand klopt is wel vrij groot :)

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:03
Wat zien we op foto 2? Is die band lek geweest en gepropt?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:03
dit setje ziet eruit alsof de vorige eigenaar wat sportief bochtengedrag er op na hield, meer niet. Is ws. niet van een oud dametje geweest dus er kunnen meer onderdelen overmatig belast zijn. Ik vind het altijd een uitroepteken als ik een auto ga uitzoeken. Ver lijkt het profiel verder naar het midden beter. Het kan ook zijn dat er een tijdje met veel te slappe bandjes gereden is..

[ Voor 19% gewijzigd door Bvanham op 23-06-2024 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bvanham schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:33:
dit setje ziet eruit alsof de vorige eigenaar wat sportief bochtengedrag er op na hield, meer niet. Is ws. niet van een oud dametje geweest dus er kunnen meer onderdelen overmatig belast zijn. Ik vind het altijd een uitroepteken als ik een auto ga uitzoeken. Ver lijkt het profiel verder naar het midden beter. Het kan ook zijn dat er een tijdje met veel te slappe bandjes gereden is..
Lage kmstand, banden van bouwjaar auto... weinig gereden, dan ga ik uit van het laatste.

Verder weet ik niet hoe die auto geparkeerd heeft gestaan, maar als die altijd buiten heeft gestaan kan de zon ook invloed hebben op de wangen en de randen. De rest van het loopvlak krijgt geen direct zonlicht en veroudert veel minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
1 lange ritten zomer red je mogelijk wel als de band niet geplakt is. Daarna tijd voor nieuwe banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-05 17:22

..... zit al bijna bij de verklikker....
Als ik de foto's bekijk, dan is er nog 2-3mm profiel hoger dan de slijtage indicator. De wetgeving zegt niks over de hoogte van het bultje, die betrekt zich op 1,6mm profieldiepte Ik heb het nog nooit gemeten wat de hoogte van de door de bandenfabrikant gemaakte indicator is. Vermoedelijk ligt die (ruim) boven 1,6mm om niet te snel in strijd te raken met wijzigingen in regelgeving en verschillen in andere landen.

TS heeft de profieldiepte al gemeten en is boven 5mm. Lekker erop laten zitten, en over een jaartje iets nieuws erop. Wetgeving zegt niks over maximale leeftijd van banden. Mijn hobby auto zitten banden onder van 10 jaar oud, nog ruim voldoende profiel en geen scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
4x2 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:18:
Niks aan de hand, sommige banden hebben er wat eerder last van dan anderen en als ze 3-4 jaar oud zijn kun je dit wel eens krijgen.
Als het in de wang begint te komen moet je er een keer iets aan doen, maar dan ben je waarschijnlijk nog een jaar of 3-4 verder.
Profiel lijkt zo op het oog ook overeen te komen met wat ze opgeschreven hebben, dus ik zou er verder niks aan doen (ik zou er persoonlijk zonder na te denken mee naar, bijvoorbeeld, Spanje rijden)
1 groot pluspunt: de kans dat die lage tellerstand klopt is wel vrij groot :)
De KM stand klopt zeker, immers is dat gegarandeerd vanuit VW.

De auto gaat zeker na deze reacties een fijne zomer rit naar het oosten tegemoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
gielie schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:27:
Wat zien we op foto 2? Is die band lek geweest en gepropt?
Enkel wat viezigheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mehmet_078 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:42:
De KM stand klopt zeker, immers is dat gegarandeerd vanuit VW.
Hecht hier niet teveel waarde aan. KM stand is voor APK ook niet heel super belangrijk, zolang het maar logisch verklaarbaar is (dat de KM stand dus enkel oploopt...). ;)
Pagina: 1