Rotel ra-06 kapot na aansluiten op dual platenspeler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:38

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Ik heb na 15 minuten uitproberen een tweedehands Rotel RA-06 versterker gekocht. Deze was aangesloten op een cd-speler. Het speelde prima en alles leek in orde te zijn.

Nadat ik thuiskwam en mijn Dual CS 455-1 draaitafel had aangesloten, speelde ik één nummer van een plaat. Toen veranderde ik de plaat om een ​​ander nummer af te spelen toen de zaken kapot gingen. Ik hoorde een luide “tak” door de luidsprekers en daarna een constant zoemend geluid.

De ingangsselectie van de Rotel gaf niets. De lampjes van de verschillende ingangen brandden allemaal tegelijk, maar na het wijzigen van de input gingen ze allemaal uit, dus ik kan niet zien welke input ik selecteer. Ook na een kort moment hoor ik weer die harde knal, waarna het zoemende geluid weer begint. Dat geldt voor elke keer dat ik een draai aan de inputselectknop geef.

Ik heb de draaitafel aangesloten op de phono-ingang en ik heb de aardedraad ook op de versterker aangesloten. Later merkte ik dat de versterker alleen een bipolaire voedingskabel heeft. Kan dat de oorzaak zijn van mijn problemen?

Is het mogelijk dat de versterker geluiden probeerde te versterken die al door de draaitafel werden versterkt en dat ik deze heb opgeblazen? De draaitafel heeft een mm-element geloof ik. Het vreemde is dat het eerste nummer feilloos werd afgespeeld.

Het laatste wat niet helemaal lekker is, is dat de luidsprekers (b&w cm1) zeer slechte oude, corrosieve aansluitkabels naar de versterker hebben. Zou dat een probleem kunnen zijn?

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Laatst online: 09:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Rexomnium schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:21:
Ik hoorde een luide “tak” door de luidsprekers en daarna een constant zoemend geluid.
Lijkt een aanwijzing dat een (voedings)elco eruit ging. Gelijkrichting werkt kennelijk nog, maar de afvlakking is er niet meer.
De ingangsselectie van de Rotel gaf niets. De lampjes van de verschillende ingangen brandden allemaal tegelijk, maar na het wijzigen van de input gingen ze allemaal uit, dus ik kan niet zien welke input ik selecteer. Ook na een kort moment hoor ik weer die harde knal, waarna het zoemende geluid weer begint. Dat geldt voor elke keer dat ik een draai aan de inputselectknop geef.
Doet denken aan een probleem met het IC dat de ingang selecteert én een probleem met een (voedings)elco dat de spanning daarvoor levert (zie IC501 in het schema). Doet 'ie dit op alle ingangen dan is het meer de voeding inderdaad.
Later merkte ik dat de versterker alleen een bipolaire voedingskabel heeft. Kan dat de oorzaak zijn van mijn problemen?
Wat is een 'bipolaire voedingskabel' - bedoel je mogelijk een normaal klasse II netsnoertje? Daar zit niets aan of in wat de problemen in het geluid kan veroorzaken.
Is het mogelijk dat de versterker geluiden probeerde te versterken die al door de draaitafel werden versterkt en dat ik deze heb opgeblazen?
Nee. De phono ingang zit voor een heel gangbare 5532 IC (zie IC401), je zou die kunnen vervangen en zien of het helpt. Aangezien de andere ingangen ook dit probleem geven lijkt dit niet HET probleem te zijn.
Het laatste wat niet helemaal lekker is, is dat de luidsprekers (b&w cm1) zeer slechte oude, corrosieve aansluitkabels naar de versterker hebben. Zou dat een probleem kunnen zijn?
Nee. Maar wat is erop tegen een ander snoer te gaan gebruiken?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Wat is een 'bipolaire voedingskabel' - bedoel je mogelijk een normaal klasse II netsnoertje? Daar zit niets aan of in wat de problemen in het geluid kan veroorzaken.
Ja ik bedoel een gewone netkabel zonder aarde. Ik dacht met die aardedraad van de platenspeler icm met geen aarde van de versterker dat ik er op een of andere manier te veel spanning op heb gezet.

Ben nog even verder gaan testen en merk dat er 2 lampjes bij power zijn. Het onderste lampje brandt en het bovenste lampje brandt alleen kortstondig als ik de tone knop indruk of uitdruk of van input wissel (als die klik in de versterker te horen is).

Het bovenste lampje brandt ook kortstondig als ik de powerknop druk om de versterker uit te zetten of aan te zetten.

Jij denkt dat het door de voeding komt? Kan dit door een verkeerde aansluiting van mijn kant komen of is dat toeval? Het vreemde is dat hij het in het begin wel gewoon deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Laatst online: 09:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Rexomnium schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Ja ik bedoel een gewone netkabel zonder aarde. Ik dacht met die aardedraad van de platenspeler icm met geen aarde van de versterker dat ik er op een of andere manier te veel spanning op heb gezet.
Nee, dit is geen verklaring voor de genoemde symptomen. Wel kan het een aardlus veroorzaken tussen de versterker en de draaitafel wat brom kan geven. Eenvoudig te testen door de aardedraad los te halen.

Voor de duidelijkheid, het schema heb ik even doorgenomen op https://audiocircuit.dk/d...tel-RA06SE_v02-int-sm.pdf
Komt dit inderdaad overeen met jouw exemplaar?
Ben nog even verder gaan testen en merk dat er 2 lampjes bij power zijn. Het onderste lampje brandt en het bovenste lampje brandt alleen kortstondig als ik de tone knop indruk of uitdruk of van input wissel (als die klik in de versterker te horen is).
Het bovenste lampje brandt ook kortstondig als ik de powerknop druk om de versterker uit te zetten of aan te zetten.
Volgens de manual op https://www.rotel.com/sit...duct/manuals/RA-06-OM.pdf (pagina 9) is dat de Protection Indicator: brandt alleen kortstondig inderdaad en lijkt daarom normaal. Bij fouten in de eindtrappen moet de versterker zo te lezen even afkoelen en brandt de LED continue.
Jij denkt dat het door de voeding komt? Kan dit door een verkeerde aansluiting van mijn kant komen of is dat toeval? Het vreemde is dat hij het in het begin wel gewoon deed.
Deze versterker heeft twee lijnen, eentje voor de eindtrappen en eentje voor de voorversterkers. Aan de hand van het schema zou je eenvoudig kunnen nagaan welke van de lijnen niet goed meer is, waarbij de condensatoren de eerste verdachten zijn (en vervangen kunnen worden).
Toeval, vast en zeker: als de versterker een tijdje ongebruikt is geweest en nu weer op spanning wordt gezet kunnen componenten de geest geven.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Hartelijk dank voor je input. Het waren inderdaad 2 hele kleine weerstandjes in het voorversterkergedeelte. Deze zijn vervangen, en de Rotel werkt weer als een zonnetje.