Nieuwe tv, oude Denon versterker, KPN kastje, volume

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabbo
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-06 15:51
Sorry alvast voor het lange en wss onduidelijke verhaal maar ik ben nogal a-technisch en weet ook niet echt de juiste termen/benamingen waardoor ik niet alles duidelijk weet te omschrijven maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.

Wij hebben een oude Denon-versterker zonder HDMI of anders ‘nieuwerwetse’ aansluitingen. Onze vorige tv was via koptelefoon (jack) op de versterker aangesloten en dan konden we met de (bluetooth) afstandsbediening van het KPN-iTVkastje het volume bedienen, via de tv zeg maar, we zagen dan ook zo’n volume balk op het scherm zeg maar. De audio ging op die manier naar de externe speakers.

We hebben nu een nieuw tv en die heeft geen koptelefoon aansluiting. De versterkers is nu aangesloten via een optische kabel (op de tv, maar kan ook op het KPN kastje worden aangesloten) maar het ‘probleem’ blijft hetzelfde. Het probleem is dat we nu niet meer het volume kunnen bedienen met de KPN afstandsbediening. Met vorige tv met dus koptelefoon ‘verbinding’ kon het deurtje van het tv-meubel gewoon dicht blijven.

Nu met de optische kabel aansluiting moet het deurtje waar de versterker achter staat open blijven want anders ontvangt de versterker het signaal niet (het is een versterker die op infrarood reageert).

Ik snap 2 dingen niet: ten eerste is de volume balk op de tv ‘verdwenen’, die is er gewoon niet meer. Ten tweede snap ik niet waarom met de koptelefoon aansluiting we het volume wél konden regelen met de Bluetooth afstandsbediening van KPN en nu met de optische kabel niet, tenminste niet met het deurtje open.

Sinds vandaag heb ik trouwens een HDMI-switch/hub aangesloten (wilde manlief omdat hij meer HDMI-aansluitingen wil vanwege PlayStation en andere apparatuur). Op die switch/hub zit ook een koptelefoonaansluiting en optische kabel aansluiting en ik had gehoopt dat als ik gebruik maakte van de koptelefoon aansluiting dat ik dan weer ‘terugging’ naar de oude situatie van de vorige tv zeg maar. Ik hoopte dus dat de switch als een soort ‘lus’ zou werken maar helaas pindakaas. Volgens mij kan dat überhaupt niet denk ik (dat een switch als een soort lus werkt) maar in mijn hoofd had ik bedacht dat het wellicht kon werken ;-)

Er zit op die switch ook HDMI ARC op (op de tv ook) maar dat werkt ook niet.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ik wil graag zoals voorheen het volume regelen met één afstandsbediening en een gesloten deurtje. En waar is die freaking volume balk op de tv gebleven???

Oh ja, HDMI-CEC staat aan maar versterker moet handmatig aan en uitgezet worden maar dat is geen probleem. Audio instelling van KPN kastje staat volgens mij op stereo maar ik las ergens iets over PCM(?). Weet alleen niet meer of dat over optische aansluiting of over koptelefoon aansluiting ging.

Ik heb ook allerlei adapters voorbij zien komen in mijn Google/tweakers zoektocht maar daar zie ik door alle bomen ook het bos niet meer.

Mochten jullie je door het bovenstaande verhaal hebben doorgeworsteld dan iig chapeau en bedankt ;-) en uiteraard alvast dank voor jullie antwoorden _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Gabbo op 22-06-2024 01:11 . Reden: Foutje aangepast ]

Beste antwoord (via Gabbo op 23-06-2024 19:51)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:14
Misschien eerst even een paar zaken voor je verduidelijken :).

Over een optische aansluiting gaat een lichtsignaal. Daarom schijnt er ook een rood lampje uit de poort :). Deze kabel is namelijk een glasvezel kabel en geen koperen kabel zoals je oude aux kabel die je gebruikte voor de hoofdtelefoon. Vergelijk het met een waterleiding en stroomkabel. Er stroomt bij beide iets doorheen, maar hebben echt compleet verschillende inhoud. Wat er eerder gebeurde is dat je het volume regelde op de televisie en deze informatie dus door werd gestuurd naar de versterker. Zoals @sig69 terecht opmerkt dit is een analoog signaal wat harder en zachter gaat. Over een optische kabel gaat geen volume informatie, dit moet de ontvangende kant (de versterker) regelen. Daarom moet nu jouw kastje open. Misschien is dat wat helderder voor je @Gabbo?
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ik wil graag zoals voorheen het volume regelen met één afstandsbediening en een gesloten deurtje.
Heel kort door de bocht, niet met de huidige apparatuur. Eventueel kun je met een IR oogje of IR blaster het volume regelen met het kastje dicht, maar dat moet de receiver ondersteunen. En dit gaat dan niet met de afstandsbediening van de tv, maar met die van de receiver.
En waar is die freaking volume balk op de tv gebleven???
Die bestaat dus niet meer, want er wordt geen volume informatie naar de receiver gestuurd. Dat regelt de receiver zelf. De TV stuurt alleen een audio signaal door.

Heel kort door de bocht heb je eigenlijk twee keuzes:
  • TV retourneren voor een met een hoofdtelefoonaansluiting (die zeldzamer worden)
  • Een andere receiver met HDMI ARC, dan zijn alle problemen opgelost
Je hebt ook nog HDMI ARC audio extractors, maar hoe en of dat gaat werken is nog maar de vraag en die kastjes zijn ook niet bijster goedkoop. Ik zou daar in ieder geval niet zo happig op zijn :/.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
Koptelefoon aansluiting is analoog, harder/zachter is ook daadwerkelijk een sterker of zwakker signaal. Optisch is "hier is het geluid, kijk maar wat je ermee doet". HDMI-CEC werkt alleen via (verrassend) HDMI, dus deze opstelling gaat niet werken zoals je wil.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 13:12
De AB van het KPN TV+kastje is blue tooth, je oude versterker is infrarood. Dat gaat niet werken.
AB's van alle andere oudere KPN-kastjes werken ook niet met het nieuwe kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabbo
@n8tur3 @sig69 Bedankt voor de reacties!

Kunnen jullie of anderen, mij vertellen of er een adapter/kabel is die kan zorgen dat ik gebruik kan maken van de koptelefoonaansluiting op de oude versterker zodat ik die kan aansluiten op de tv die géén koptelefoon aansluiting heeft (hij heeft alleen een optische SPDIF out dinges).

Wat met een uiteindelijke koptelefoon koppeling kan ik het volume wel regelen met het kastdeurtje dicht. I’m had gehoopt dat met de HDMI-switch/hub die wel een koptelefoonaansluiting heeft te kunnen bewerkstelligen maar dat kan/lukt dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 15:03

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Volgens mij is er geen eenvoudige oplossing meer. Je bent je laatste 'regelbare' analoge audiosignaal kwijt geraakt. Alle opties die je nu nog hebt (HDMI / TosLink) zijn digitaal én fixed: Geen volumeregeling mogelijk.

Nou zeggen 'oude Denon versterker', 'nieuwe TV' en 'KPN kastje' lang niet alles.
Noem de typenummers van de apparaten eens, misschien is er nog iets onverwachts mogelijk.

In elk ander geval is de overstap naar een versterker/receiver met HDMI CEC de meest praktische oplossing.
Er is dan nog maar één apparaat verantwoordelijk voor de volumeregeling, in jouw geval ws. de nieuwe versterker/receiver. De overige apparaten (TV, KPN box) geven dan (via HDMI-CEC) aan de versterker door dat die harder/zachter moet zodra je een volumeknop op de AB van de TV of KPN box indrukt.
Je ziet dan dus op het display van de versterker/receiver het volume veranderen. Ongeacht AB.
En zo'n centrale volumeregeling is stiekem wel heel praktisch...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:14
Misschien eerst even een paar zaken voor je verduidelijken :).

Over een optische aansluiting gaat een lichtsignaal. Daarom schijnt er ook een rood lampje uit de poort :). Deze kabel is namelijk een glasvezel kabel en geen koperen kabel zoals je oude aux kabel die je gebruikte voor de hoofdtelefoon. Vergelijk het met een waterleiding en stroomkabel. Er stroomt bij beide iets doorheen, maar hebben echt compleet verschillende inhoud. Wat er eerder gebeurde is dat je het volume regelde op de televisie en deze informatie dus door werd gestuurd naar de versterker. Zoals @sig69 terecht opmerkt dit is een analoog signaal wat harder en zachter gaat. Over een optische kabel gaat geen volume informatie, dit moet de ontvangende kant (de versterker) regelen. Daarom moet nu jouw kastje open. Misschien is dat wat helderder voor je @Gabbo?
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ik wil graag zoals voorheen het volume regelen met één afstandsbediening en een gesloten deurtje.
Heel kort door de bocht, niet met de huidige apparatuur. Eventueel kun je met een IR oogje of IR blaster het volume regelen met het kastje dicht, maar dat moet de receiver ondersteunen. En dit gaat dan niet met de afstandsbediening van de tv, maar met die van de receiver.
En waar is die freaking volume balk op de tv gebleven???
Die bestaat dus niet meer, want er wordt geen volume informatie naar de receiver gestuurd. Dat regelt de receiver zelf. De TV stuurt alleen een audio signaal door.

Heel kort door de bocht heb je eigenlijk twee keuzes:
  • TV retourneren voor een met een hoofdtelefoonaansluiting (die zeldzamer worden)
  • Een andere receiver met HDMI ARC, dan zijn alle problemen opgelost
Je hebt ook nog HDMI ARC audio extractors, maar hoe en of dat gaat werken is nog maar de vraag en die kastjes zijn ook niet bijster goedkoop. Ik zou daar in ieder geval niet zo happig op zijn :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
In vergelijkbare situaties heb ik wel met succes een HDMI geluid uitkoppel kastje gebruikt.
Deze kost 17,50.

https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabbo
Reageer later maar thanx voor de uitleg alvast 👍🏼

[ Voor 60% gewijzigd door Gabbo op 23-06-2024 19:48 ]

Pagina: 1