Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llinssen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 10:59
Ik heb een verzameling CD's die ik wil omzetten naar flac bestanden zodat ik ze ook in de auto kan luisteren zonder dat ik daar spotify voor hoef aan te schaffen en mijn data verbinding te gebruiken.
Nu kwam ik wat stand alone apparaten tegen die 1 voor 1 een stuk of 25 cd's kunnen rippen, maar die dingen waren best prijzig. 750+ euro.

Maar iemand heeft ook een riptower gebouwd:
https://www.djdlabs.com/massive-cd-ripping-station/

Helaas zonder bouwschema oid. Wat ik zie zijn:
20 drives,
flinke voedingen,
een ventilator,
een PC met VM,
dbpoweramp,
"custom server hardware"
In dat laatste zit natuurlijk de truc.
Heeft iemand een idee wat ik nodig heb om een dergelijke toren te bouwen?
Allereerst sata controllers. Kun je daar meer van op een willekeurig mobo aansluiten?
en flink wat geheugen 12 Gb per set van 10 drives,
uitvoering: Delock PCI Express Card > 10 x internal SATA 6 Gb/s - Low Profile...

Alvast bedankt voor tips en reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:27
Hoe groot is de verzameling die je hebt? Ik heb zelf ook een 10j terug dat ook gedaan, destijds nog met Windows media player. Daarbij had ik aan 3 drives op een normale pc genoeg.. Eer ik in Mediaplayer de benodigde kliks had gedaan om een cd op te slaan in de map en format hoe ik dat wilde was zo'n beetje een andere drive weer klaar.

Een riptower is leuk maar in denk dat het systeem dan meer op jou staat te wachten dan andersom.

Ik denk overigens dat je bovenstaand ook simpel kunt bepalen. Rip 1cd in je favoriete programma en meet hoeveel tijd:
1 het systeem er over doet om de rip te doen
2 jij er over doet om de rip te starten

Deel 1 door 2 en je hebt bij benadering je optimum in drives.

Als je hardware gaat uitbreiden dan zal waarschijnlijk een PCIe kaart met x sata aansluitingen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llinssen
Thanks prutsor!
Het voordeel van de setup in het filmpje is wel dat het automatisch met meer drives gedaan wordt. Nu gebruik ik EAC en dan duurt het best lang. Met zo'n tower stop je 10 discs er in, en na een paar minuten zijn er 10 klaar. Dan de volgende. Nu moet ik de hele tijd wisselen.

Ik ga eens wat drives verzamelen en dan verder kijken. Instellen van dbpoweramp zal wel wat moeite kosten.

[ Voor 2% gewijzigd door llinssen op 22-06-2024 21:09 . Reden: onduidelijkheid weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hoe groot is je verzameling?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llinssen
500 CD'S ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:59

Detmer

Professioneel prutser

Kan je niet met USB drives werken? Ik zie ze in de PW al voor <€20,- staan: uitvoering: Gembird DVD-USB-03-BW Zwart . Kan je er ~7 van halen t.o.v. de sata kaart in je link.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llinssen
Usb is zo langzaam rippen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Is wat je probeert te doen niet veel duurder dan spotify + dataverbruik voor een redelijke periode?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:31
Nee joh.

Ik heb wel eens tientallen DVD+W gebrand op een laptop met ingebouwde drive + USB drive. Dat gaat gewoon vlot.

Met 2 drives kun je prima vlot rippen. Terwijl de ene ript bereid je de volgende voor. Eventueel een derde.

Het is een klusje maar onderschat nooit de bandbreedte van handmatig werk.

In de tijd die je aan voorbereiding en gepraat hebt besteed had je de eerste batch al klaar kunnen hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 22-06-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llinssen
@CyBeR HEb het nu eenmaal niet zo heel erg op spotify...
@Rukapul Interne sata drive is aantal keer sneller dan een externe dvd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien overwegen om je workflow aan te passen.
Cd kopiëren naar image, en dan image rippen. Die laatste zou je parallel met meerdere bestanden kunnen doen denk ik.

De snelheid zit hem met name in datgene wat je parallel kunt doen. Andere oplossingen uiteraard ook denkbaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:41:
Misschien overwegen om je workflow aan te passen.
Cd kopiëren naar image, en dan image rippen. Die laatste zou je parallel met meerdere bestanden kunnen doen denk ik.

De snelheid zit hem met name in datgene wat je parallel kunt doen. Andere oplossingen uiteraard ook denkbaar.
Ik zie niet hoe dat een verschil zou maken (positief) in snelheid, gezien dat een moderne computer het comprimeren honderd keer sneller kan dan de drive de CD kan lezen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:31
Nee. Zo'n disk rip je gewoon op 12x of 24x over USB oftewel zo'n 1.8MB/s of 3.6MB/s oftewel zo'n 6 tot 3 minuten.

Pak je 2 evt 3 drives dan loop je al snel er tegenaan dat je zelf de beperkende factor bent.

Tijdens de nieuwe reacties hadden er al weer een paar geript kunnen zijn. Je had vandaag het af kunnen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 22-06-2024 22:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

FreakNL

Well do ya punk?

Gewoon downloaden uit niet zo legale bron niet mogelijk? Als je het origineel hebt zie ik niet in wat het verschil tussen een rip of een download.

Zelf gebruik ik gewoon Spotify (sinds 2010) , ik heb weinig zin om het ene fysieke medium voor het andere fysieke medium om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ligt er maar net aan wat voor lezer je hebt. Als je een USB-2 DVD lezer hebt dan zal dat zeker wel kloppen, maar tegenwoordig heb je er op USB-C die geen losse voeding nodig hebben en theoretisch sneller zijn dan SATA.
Het limiet zit 'm dan in dat je toch een bewegende schijf aan het lezen bent, en zelfs sequentieel zit daar een maximumsnelheid op.
Voor USB heb je iets meer overhead, maar als je een PCI kaartje met meerdere losse USB controllers hebt dan zit je uiteindelijk op hetzelfde theoretische maximum als met een SATA kaartje.

Maar goed, dat terzijde;
Wat je vooral nodig hebt is software die automatisch de CD kan lezen, rippen, en het laatje weer opent. Dan hoef je er maar bij te staan en iedere keer als een laatje open gaat de volgende in te pluggen.
Als de tool die je gebruikt voor rippen aangesproken kan worden over CLI dan is dat niet zo heel ingewikkeld, en je hebt zeker geen server hardware nodig. Je bent gewoon beperkt qua maximumaantal SATA poorten en de resources van je PC.

Als je dit gewoon eenmalig wil doen dan is het niet lastiger dan een bash of powershell scriptje dat wanneer de status van een lezer verandert een proces aftrapt en als dat proces klaar is de lade weer opent (met evt. logging als er iets fout gaat).
Ik zou hier zelf meteen een web UI van maken zodat je de voortgang en status van iedere lade kunt zien en er meteen verificatie van de output aan koppelen, maar dat is in de basis niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

FreakNL schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:10:
Gewoon downloaden uit niet zo legale bron niet mogelijk? Als je het origineel hebt zie ik niet in wat het verschil tussen een rip of een download.
Kwaliteit is het verschil.... Als die niet zo legale bronnen hebben slechte kwaliteit die zich voor doet als FLAC. Dan ript men 128kb MP3 en transcodeert dat naar FLAC. De enige manier om lossless FLAC te garanderen is het zelf doen.

Verder eens met de rest hier: Jij bent de beperkende factor, niet de drive of het aantal drives. Om maar eens wat te noemen: Bij 500CDs wil je goede folder- en bestandsnamen. Alleen al het juist taggen van de disc kost je waarschijnlijk meer tijd dan je ooit aan rippen kwijt gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal19722
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-06 23:28
Bestaat die database nog waar men vroeger die ID TAG data uithaalde freebie(?), DBB (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llinssen
@Oon
Ik heb een externe hp dvd brander, USB 3, maar het gaat vreselijk traag.
Dat stukje software is inderdaad een beperkende factor. Ik gebruik nu EAC, en daar kun je een hoop instellen, maar die ondersteunt niet meedere drives. dbpoweramp zou dat wel doen.. Althans zo lijkt het in dat op die site die ik in eerste bericht zette..

@Pascal19722 en @Croga De database die ik icm EAC gebruik is GD3, en die tagt alles prima. Heel af en toe herkent hij een album niet, Dat is dan meestal een compilatie.

Plan is om eerst alle sata poorten van mijn pc te gebruiken voor een paar tweedehands Sata dvd lezers, zien of ik de sotware werkend krijg dat ik alleen laatjes hoef te vullen/legen. Als dat goed gaat, eventueel uitbreiden met de PCI sata uitbreiding. Maar op Amazon staan wisselende revieuws van die kaart.

[ Voor 9% gewijzigd door llinssen op 22-06-2024 23:16 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 16:51

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb mijn 300 cd's in een aantal maanden geript met een oudere laptop. Stuk voor stuk, met ik geloof EAC als ripper die automatisch tags toevoegd en een cd hoesje.
Als je elke dag een stuk of 10 cd's doet dan kom je er wel. En als dat ding bezig is kun je natuurlijk andere dingen doen. En... het scheelt je honderden euro's aan apparatuur die je daarna nooit meer gebruikt.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het doel is om geen dataverbruik te hebben met Spotify (of andere muziekstreamer), als je een premium abo erop hebt, kun je gewoon hetgeen wat je (veel) luisteren wilt, toch ook gewoon naar het apparaat downloaden? :)

En als je het niet zo op Spotify hebt, er zijn ook alternatieven, die praktisch net zo duur zijn en ook lossless formaten aanbieden. Voorbeelden zijn Tidal en Apple Music (die ik zo snel vond in elk geval), maar er zijn er vast meer.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Misschien een iets andere insteek, maar heb je een aux aansluiting in de auto? Pluk een discman van MP en sluit die aan in de auto. Problem solved :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als de CDs op Tidal staan, dan kun je de FLACs downloaden. De legaliteit kan ik niet beoordelen maar ze maken het mogelijk.

Als je zo een groot deel kan doen, dan is de rest veel minder werk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:30
vind het altijd wel komisch dat iedere vraag hier bijna altijd beantwoord word met een oplossing waarbij de OP uitdrukkelijk niet om vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

peschinl schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:51:
vind het altijd wel komisch dat iedere vraag hier bijna altijd beantwoord word met een oplossing waarbij de OP uitdrukkelijk niet om vraagt.
Als dat niet telkens gebeurde had GoT niet zo lang bestaan denk ik ;)
Het is ITers eigen. Al meteen een oplossing in je hoofd voor een bepaald probleem, en dan daar hulp bij vragen. Terwijl die oogkleppen vaak genoeg niet de handigste zijn. Maar buiten de doos denken is zeker niet iedereen eigen. En dus krijg je dat soort buiten de doos oplossingen hier (ook) van anderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llinssen
Toch wel grappig, mijn concrete vraag was:

"Heeft iemand een idee wat ik nodig heb om een dergelijke (rip)toren te bouwen?"
Vervolgens kwamen vooral veel reacties met hoe het anders zou kunnen. Nu moet ik toegeven dat ik vaak ook zo denk/reageer.

Maar dit alles heeft wel inzichten opgeleverd:
1) Ik wil geen spotify. Data, abonnement, last met belverbinding in de auto.
2) Mijn auto heeft geen aux ingang, alleen maar usb-c, en BT
3) Ik heb ervaring met rippen met een externe drive. Duurt te lang. Interne drive scheelt enorm. Om telkens een discje te moeten wisselen, leidt teveel af en kom ik aan werk slecht toe. 1x per vijf minuten 10 discs wisselen en dat herhalen, doe ik hopelijk 100 per dag. En als nog eens een bekende zijn collectie weg doet: maak ik graag eerst een kopie!
4) Kosten drives: valt mee. tussen de 5-10 euro is er tweedehands voldoende aan dvd-sata drives te vinden.
5) Mijn mobo heeft nog ruimte voor 5 sata drives, en systeem heeft voldoende geheugen.

Dus: ik probeer eerst eens de software uit met 5 drives oid, als het bevalt kan ik altijd nog uitbreiden.

Ik zal mijn vorderingen wel melden!

Dank voor alle reacties zover!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als iemand het moeilijk en duur wil doen, en mensen weten manieren om het makkelijker en goedkoper te doen, dan is daar niets mis mee.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

llinssen schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:16:
Toch wel grappig, mijn concrete vraag was:

"Heeft iemand een idee wat ik nodig heb om een dergelijke (rip)toren te bouwen?"
Vervolgens kwamen vooral veel reacties met hoe het anders zou kunnen. Nu moet ik toegeven dat ik vaak ook zo denk/reageer.
Dat is toch wel inherent aan een tech-gerelateerd forum; we proberen gewoon het XY-probleem te voorkomen. Er komen hier zoveel mensen voorbij die een vraag stellen over een beoogde oplossing (Y) voor een probleem (X) terwijl er vaak een veel simpelere oplossing is om het originele probleem (X) op te lossen.
De vraag over Y beantwoorden is dan een beetje als symptoombestrijding, terwijl iemand veel beter geholpen kan worden met een alternatieve oplossing voor probleem X.

In ieder geval zijn we nu op het punt waar het duidelijk is dat een CD-toren wel degelijk een nuttige en relatief efficiente oplossing is (en daarnaast een leuk bouwproject), en technisch gezien helemaal niet zo ingewikkeld.

@llinssen hou ons zeker op de hoogte, ik ben vooral wel benieuwd naar de softwarematige oplossing, aangezien het hardwaretechnisch weinig voorstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Want een andere oplossing kan gaan gedegen alternatief zijn? :) Tegenwoordig is gewoon veel mogelijk, ik zie niet waarom aangedragen oplossingen per se moten zijn zoals een topic starter vraagt. Wellicht zijn er door andere inzichten bepaalde oplossingen misschien wel beter dan die gevraagd worden, dat is aan de topic starter om af te wegen, maar moet hij wel weten dat de opties er zijn, niet waar? Ik vind dit soort berichten altijd ontzettende dooddoeners.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• llinssen
Vandaag mooi dagje gehad. De eerste resultaten zijn binnen.

Voor 15 euro heb ik in totaal 9 dvd recorders op marktplaats gekocht,. NOS volgens verkoper.. LG en HP en dan ook nog verschillende types. Vanmiddag contact met verkoper, vanavond opgehaald.

4 drives heb ik kunnen aansluiten op mijn huidige moederboard. Ik heb wel op amazon een lange sata kabel (1 meter) met 6 aansluitingen gekocht. Ook 15 euro. Gisteren besteld om 2130, 24 uur later in huis. Soms zit het ook mee met Amazon en DHL!

Met dbpoweramp batch ripper (3 weken trial) heb ik in een eerste sessie in 11 minuten 10 discs geripd. Eén van de cd's duurde de volle 11 minuten. Voor mij totaal onduidelijk waarom deze zo lang duurde. Kan de drive zijn, kan de cd zijn.

De tweede sessie was 17 minuten, en 15 discs. Ook daar zat in dezelfde drive een cd tussen die twee keer zo lang duurde. Lijkt een patroon te zijn, maar kan nu nog toeval zijn.

Taggen etc gaat automatisch. Maar op gegeven moment moet je kennelijk tags kopen bij GD3. Hoewel ik een licentie heb voor GD# op EAC. Kleine prijs...

Dit smaakt naar meer! Een PCI sata kaart. Minimaal 6 slots. Maar dan moet ik even uitzoeken wat voor pci slot mijn mobo nog vrij heeft... En een voeding uit een oude pc slopen. Dat is voor een andere dag!

[ Voor 0% gewijzigd door llinssen op 25-06-2024 00:01 . Reden: typo en zin verbeterd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Let wel, de ene CD-speler is de ander niet. Ik had vroeger een Plextor UltraPlex 40 voor het rippen van audio, die kon op hoge snelheid foutloos rippen. Zodra EAC fouten detecteert gaat de snelheid fors omlaag of gaat EAC meerdere keren dezelfde data rippen.

Maargoed, om nou in 2024 nog terug te grijpen op Ultra SCSI apparatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

llinssen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:53:
Vandaag mooi dagje gehad. De eerste resultaten zijn binnen.

Voor 15 euro heb ik in totaal 9 dvd recorders op marktplaats gekocht,. NOS volgens verkoper.. LG en HP en dan ook nog verschillende types. Vanmiddag contact met verkoper, vanavond opgehaald.

4 drives heb ik kunnen aansluiten op mijn huidige moederboard. Ik heb wel op amazon een lange sata kabel (1 meter) met 6 aansluitingen gekocht. Ook 15 euro. Gisteren besteld om 2130, 24 uur later in huis. Soms zit het ook mee met Amazon en DHL!

Met dbpoweramp batch ripper (3 weken trial) heb ik in een eerste sessie in 11 minuten 10 discs geripd. Eén van de cd's duurde de volle 11 minuten. Voor mij totaal onduidelijk waarom deze zo lang duurde. Kan de drive zijn, kan de cd zijn.

De tweede sessie was 17 minuten, en 15 discs. Ook daar zat in dezelfde drive een cd tussen die twee keer zo lang duurde. Lijkt een patroon te zijn, maar kan nu nog toeval zijn.

Taggen etc gaat automatisch. Maar op gegeven moment moet je kennelijk tags kopen bij GD3. Hoewel ik een licentie heb voor GD# op EAC. Kleine prijs...

Dit smaakt naar meer! Een PCI sata kaart. Minimaal 6 slots. Maar dan moet ik even uitzoeken wat voor pci slot mijn mobo nog vrij heeft... En een voeding uit een oude pc slopen. Dat is voor een andere dag!
Foto van je rig? :)

En hoeveel opslag ben je nou kwijt per disc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-06 16:18
Rippen duurt lang omdat je EAC gebruikt.
Die gaat voor kwaliteit ipv snelheid.
Met bv Windows media player (oude versie misschien?) gaat het veel sneller.

Ik heb al meer dan 500 cd's gedaan met EAC, werkt goed.

Tijdens het rippen kun je tweakers lezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llinssen
@Marcel Br EAC met interne lezer (desktop) gaat wel heel snel. Externe USB drive (3.0) op zelfde systeem tergend langzaam. Ik heb ook al denk ik 500 cd's met EAC geript in de loop der tijd. Nu zit ik al een jaar tegen 5 kratten aan te kijken en werd het tijd om een snellere oplossing te kiezen.

Deze ochtend met de vier drives 130 cd's in vier uur tijd, inclusief flinke pauzes. Het is vooral fijn dat als je even wegloopt, er 4 zijn gedaan, in plaats van 1. Dus zoals ik zei: dit smaakt naar meer. Meer drives!

@The Eagle Opslag scheelt natuurlijk heel veel aantal nummers. Oudere cd's zijn vaak een omzetting van een LP en dan is het met 200mb per cd ruim genomen. Nieuwe/verzamelaars zijn snel 500Mb. In lossless FLAC level 5 compressie.
Foto volgt als ik verder ben!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• llinssen
Hierbij een foto van mijn opstelling te maken.
De drives worden een beetje uit elkaar gehouden door losse spacers.
Naast de drives staat een 24 cm cooler master fan, om te zorgen dat de boel niet oververhit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jR2slZggMKApsCVpDokuK8ARaOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFmmacvYd5argikdCHSKxfuc.jpg?f=fotoalbum_largeAanvulling op het voorgaande: ik zoek een

Maar om het allemaal wat stabieler te maken, zoek ik eigenlijk een soort rack waar ik de drives in kan monteren. Iemand een suggestie waar ik naar moet zoeken?

Anders ga ik misschien proberen met hout wat te klussen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Ziet er goed uit.

Ik zou wat snuffelen in de bouwmarkt, ikea, aktion. Ik herinner me een magneetbord van de ikea om aan de muur te hangen, met mooi afgewerkte rand. Als twee van dergelijke staalplaten van de juiste gaatjes voorziet kan je die 5 spelers ertussen schroeven en ben je zo goed als klaar. Misschien hebben ze ook wel een stalen kast waar je ze inschuift, als de spelers te smal zijn kan je met lange schroeven en afstandsbusjes werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

heb je een stuk gordijnrails liggen? 4 stuks op de juiste lengte, gaatjes er in op de juiste plaatsen (kant die normaal tegen plafond zou zitten) en afmonteren maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tailp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 20:23
Misschien een leuke (retro) pc behuizing uit de V&A? zullen er vast een paar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tailp schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:19:
Misschien een leuke (retro) pc behuizing uit de V&A? zullen er vast een paar staan.
AOpen HQ08 of HX08?

Vroeger had je hiervoor gewoon een bigtower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
The Eagle schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:43:
heb je een stuk gordijnrails liggen? 4 stuks op de juiste lengte, gaatjes er in op de juiste plaatsen (kant die normaal tegen plafond zou zitten) en afmonteren maar :)
Ja zoiets, ik denk ook aan die plankenrails waar je die planken op diverse hoogtes kan inhaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llinssen
@Tailp en @_JGC_ Ik zit nu op marktplaats te kijken naar oude behuizingen met 5 of 6 bays 5.25 . Dat schroeft toch een stuk makkelijker en soms zit er zelfs een voeging bij die het aansluiten nog veel makkelijker maakt. Wellicht wordt het wel een dedicated rig.

[ Voor 4% gewijzigd door llinssen op 28-06-2024 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tailp
@llinssen Is dit een beetje in je buurt? hij wil er enkel een 6-pak bier voor.
v&a aangeboden: Retro Aopen bigtower met uitneembare moederbord-tray
(ik ken de aanbieder of kast overigens niet).

Het is ook nog eens een Aopen kast zoals _JGC_ eerder al noemde :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
AOpen maakte in die tijd wel de betere kasten.
Nieuwe voeding erin en je hebt gewoon een dedicated rip toren met verder moderne hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llinssen
@Tailp thanks. Zeker in de buurt. Heb bericht gestuurd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llinssen
Inmiddels is de rig goed ingericht. 8 drives werken tegelijk. Een gecombineerde snelheid van soms boven de 150x. Meestal (na een aanloopje) wel boven de 100x. Dat vertaalt zich in 40 discs in ongeveer 30 minuten. Maar dan zit ik er wel naast om discs te wisselen en moet ik soms wachten. Niet zo lang om iets anders te gaan doen, dus misschien probeer ik er nog een rig naast te zetten met nog eens 8. Ongeveer zoals het filmpje dat de inspiratie vormde. Waarom die meneer met virtual machines werkte is mij nog niet duidelijk. Misschien dat het met de trial van dbpoweramp te maken heeft.
Wat wel opvalt is dat er sommige disks zijn die db niet herkent, maar EAC wel. Terwijl ze beide gebruik maken van g3d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tailp
onder het mom van "pics or it didnt happen"; had je misschien een foto van je nieuwe setup? altijd leuk om te zien! :D

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• llinssen
Het zijn nu twee systemen. Een heeft acht drives, de andere vier. Dan hoefde ik geen speciale kaarten te kopen. In een systeem dat ik op marktplaats heb gekocht, zaten al twee uitbreidingskaarten. 1 sata poort was defect, 1 voor het OS, dan zijn er 8 over. Mijn andere systeem was uit te breiden.

De gezamenlijke snelheid is prachtig. Af en toe even wachten, af en toe even doorwerken om de drives die vlak na elkaar klaar zijn van nieuwe schijfjes te voorzien. 140 schijven in een uur is geen uitzondering. Maar na een uur of zo, hou ik het ook even voor gezien. Het moet niet op werk gaan lijken.

Goede nieuws: Ik ben bijna door de collectie heen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1H53ohE3d8vd6KNUFQHi211OQSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tpUUA1r7eBoza579PZEYSlE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:21
uitvoering: Cooler Master CM Stacker STC-T01
Hier kan je er 12 in kwijt. Ik heb 'm nog staan. Zaten vroeger 16 hdd's in (niet te tillen), nu 1 ssd en 1 hdd nog. Tijden veranderen :)
offtopic:
zaten 16 600 GB schijven in, gigantisch dual cpu moederbord, enorme kaart om de schijven aan te sturen in raid6 + hot spair. Had je ongeveer 5TB. Koop je nu in m2 ssd formaat :Y) Nu hangt er een mini itx mobo'tje in, ding is zo goed als leeg.

[ Voor 31% gewijzigd door sig69 op 13-07-2024 03:40 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llinssen
Ik zou hem goed kunnen vullen..... Kan ik hem een keer op V&A verwachten? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-06 13:37
Ga je t hierna als service op V&A aanbieden? :P

Leuk project zo. Ik heb dit nog ooit met een iMac gedaan met de interne speler en een externe op USB, dagen zoet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llinssen
Je zou het bijna gaan doen. Op internet staan nu aanbiedingen van 1,50 per disc! Dat is mooi verdienen.

Zag trouwens de coolermaster wel op marktplaats, dus daar ga ik een berichtje aan wagen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jacco011
  • Niet online
Leuk project dat ook nog eens daadwerkelijk omgezet is :*)

Ik gebruik het volgende
- LG BH16NS55 met RAIDSONIC Icy Box IB-550StU3S (SATA-600, 1x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s))
- Laptop met USB 3.0
- dBpoweramp, FLAC compression lvl8, verify. MD5 en CRC hash als tag. Daarnaast nog Track & Album gain. dbPoweramp Batch Ripper support meerdere drives.
- Jaikoz Pro (Tagging via MusicBrainz en/of Discogs). Voor jouw doeleinde is SongKong vermoedelijk beter geschikt.
- BurnAware voor BIN/CUE raw kopie van de CD als back-up, mocht de originele CD eens stuk gaan of krassen hebben.
- MusicBrainz Picard (voor DiscID)

GD3 volstaat voor mij niet. Vaak een groot verschil tussen Discogs en MusicBrainz waar een grote community achterstaat. dBpoweramp kan bij het inleggen een vergelijking weergeven waarna je verandering kunt toevoegen/veranderen. Maar dit duurt natuurlijk langer.
Met Jaikoz (Pro) haal je de tags snel binnen. Ken geen ander programma dat zoveel tags uit een database kan trekken en als tag toevoegt. AcousticID, ArtistID, AlbumID... Tags zijn via dBpoweramp of MediaInfo in te zien. SongKong is met meer automatisering beter voor jouw grote collectie geschikt, maar ik haal er met Jaikoz semi-automatisch misschien net wat meer uit.
Compression lvl8 duurt 5-6min bij mij. Ik zie geen rede voor een lager lvl. dBpoweramp leest de CD, daarna gaat het naar de CPU voor FLAC terwijl de drive al de volgende track leest.

Zelf ben ik langer bezig, want ik upload de DiscID nog naar MusicBrainz waar dit ontbreekt, tag semi-automatisch met Jaikoz en daarna nog een kopie met BurnAware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 08:54
Je zou een Dell Perc H310 raid kaartje kunnen flashen naar een Perc h310, LSI 9207-8i en daarop twee mini sas naar sata kabeltjes op drukken. Dan heb je 8 sata aansluitingen tot je beschikking.
Moet je wel een pci poort op je mobo voor hebben.

De meeste voedingen hebben wel een de mogelijkheid voor het voeden van 8 sata schijven/drives.

Nu de software nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-06 13:14
Moeilijk, je zou in principe iets zelf kunnen maken dat kan detecteren als je een CD in jouw computer hebt gedaan en op basis hiervan wordt er een aparte applicatie aangeroepen d.m.v. terminal/shell met parameters zodat er automatisch een rip kan beginnen, maar dat is ook weer geen even installeren en klaar optie.

Natuurlijk zou dan een systeempje om muziek te detecteren en automatisch hernoemen naar een normale naam ook wenselijk zijn.

Geen idee of software zoals 'exact audio copy' parameterisch kan worden.

Succes~

[ Voor 13% gewijzigd door ilaurensnl op 16-01-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:11
Interessant topic, ik na jaren van streaming gemak begonnen met het aanleggen van een CD collectie en het rippen daarvan. Redenen: hogere kwaliteit en eigenaar/baas zijn van de content.

Ik heb via marktplaats een Yamaha cd-wisselaar gekocht waardoor ik gemakkelijk 5 cd's kan luisteren zonder schijfjes te wisselen. De gripte CD's sla ik op mijn NAS, @Jacco011 bedankt voor de tag software tips

Alleen het afspelen vanaf de NAS is nog een dingetje.. Ik gebruik een Apple TV 4K icm met Infuse voor het afspelen van films en series via mijn Denon receiver naar TV+speakers. Helaas zit er geen goede muziek collectie ondersteuning in Infuse en Apple Music kan ik niet verwijzen naar de NAS.

Iemand een gouden (gratis/open source) tip voer het goed afspelen van een (FLAC) muziek collectie op een Apple TV?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jacco011
  • Niet online
Terrz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:50:
Iemand een gouden (gratis/open source) tip voer het goed afspelen van een (FLAC) muziek collectie op een Apple TV?
Ik heb Plex op m'n Synology. Dan zou het met Plex en Plexamp op Apple TV moeten werken of je gebruikt Infuse - Video Player wat ook met Plex/Jellyfin werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:11
Jacco011 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Ik heb Plex op m'n Synology. Dan zou het met Plex en Plexamp op Apple TV moeten werken of je gebruikt Infuse - Video Player wat ook met Plex/Jellyfin werkt.
Ik gebruik al Infuse voor spelen films en series. Alleen indexeert/ondersteund die geen muziek helaas. Volgens mij Jellyfin ook niet? Ik zal er vanavond eens induiken thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:01
Ik heb de meeste van m'n CD's met een oude Plextor geript.
Zo'n ding:
uitvoering: Plextor 24x10x40x PX-W2410TA

Die oude Plextor won het vaak met gemak van veel nieuwere drives.
En met een PATA => SATA adapter heb ik dat ding nog heel lang gebruikt.
https://www.dustinhome.nl...of-optische-schijfadapter

Het loopwerk van die Plextor drives is gewoon veel beter dan van veel nieuwere drives.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbieT op 16-01-2025 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:13
@Jacco011 Jij dacht, ik zal eens een oud topic omhoog schoppen?? Ik denk dat @llinssen nu ondertussen wel klaar is met rippen van zijn 500 CDs niet?

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
offtopic:
Complimenten. Een écht ouderwets Tweakers topic
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:44
ik denk dat dit wel te doen is...

helaas veel moderne moederborden hebben nog maar iets van 4 sata3 aansluitingen.. en kasten die uberhaubt nog 5 inch bays hebben laat staat meerdere zijn niet meer uitgebracht in bijna een decennium (zoals in een eerdere post van mij)

maar als je een oud systeemje hebt (eentje die nog 12 sata6 sloten heeft) of wilt investeren en nog ergens zo'n pciex16 -> 16x sata600 kaart kan vinden.. en ook nog ergens een berg cdrom/dvdrom/blue ray drives hebt (je wilt enkel rippen dus geen burgers nodig)

dan zie ik niet in waarom je niet zoiets kunt opzetten..
gewoon stopcontact naar sata power is niet moeilijk te vinden.. ook niet in bulk.. of wat extention kabels..

een paar houden latjes met wat schroeven..
én een paar datakabels van je moederbord naar de drives in een open testbench...

en ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen werken.
natuurlijk de schrijfsnelheid van je drive word dan wel een issue.. dus je wilt ws iets als een x99 of x299 platform.. dat nog wel de benodigde aantallen sata600 sloten heeft.. maar ook al toegang tot m.2 (zelfs bij gen 3 of gen 4 moet dat al aardig helpen)

als je ergens nog zo'n pcie-sata600 kaart vind.. dan zou je zelfs een modern bord kunnen gebruiken.

het is dus meer een vraag van.. wat heb je liggen en hoeveel wil je uitgeven aan extra parts om sneller te rippen.

ik herriner me dat er late 2000s zelfs cd wisselaars voor in de pc waren.. (1 cdrom drive.. waar je tot 6 cdroms in kon stoppen) maar ze waren al van de markt toen ik er twee maanden later een wilde kopen.. en ik heb dacht ik iets gelezen over "gingen snel stuk"

[ Voor 16% gewijzigd door DutchGamer1982 op 16-01-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Laatst online: 15-06 20:50
Wat taggen betreft, is Beets echt een aanrader. Het gebruikt MusicBrainz en Discogs als bronnen en kan een groot deel van de tags automatisch voor je aanvullen. Het idee is om zoveel mogelijk te automatiseren. Vaak volstaat een handmatige invoer van artiest en albumnaam als basis, en dat is gelukkig nog steeds prima te doen!

En wat gaaf dat ik in 2025 bijna nog de tip mag geven van een grote bigtower ;).

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
dus om een dergelijke toren te bouwen :

**een systeem met een moederbord met voldoende sata600 sloten EN een m.2 slot (X99 X199 of X299)
OF
**pci-ex16 naar sata600 kaart met voldoende sata600 sloten en een systeem met een m.2 slot

**een paar latjes, plaatjes hout en schroefjes om iets in mekaar te klussen waar de drives tijdelijk in kunnen, op een manier dat de hele boel niet instort. een stevige basis (een oude tafel ofzo) als basis om alles goed aan te bevestigen kan zeker helpen hier.
--> een of meerdere oude systeemkasten met nog genoeg bays voor je wensen kan natuurlijk ook werken.. als je die nog eregens hebt.. bigtowers hadden soms 12 bays.. een daarvan kan je probleem al oplossen.
maar nieuw ga je die niet meer vinden

**ik zou zelf zeggen een tweede (oude) voeding met een shitload sata600 connectors... danwel directe stopcontact naar je drives power (ik zou niet je ripsysteem en deze drives op dezelfde psu draaien)

**een berg sata-datakabels van voldoende lengte...

**idealiter een testbench.. maar het systeem open laten/op zijn kant leggen werkt ook

ik zou eens op marktplaats of van die bedrijfspc recyclecenters kijken of er wat goedkope oude meuk te koop is die je hierbij kan helpen (en de kosten wat lager kan houden) wellicht dat die nog een bigtower, en het benodigde aantal cdrom drives voor weinig voor je hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchGamer1982 op 16-01-2025 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:13
@DutchGamer1982 Denk niet dat TS deze info nu nog nodig heeft aangezien hij op 12 juli 2024 al druk bezig was met rippen.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchGamer1982
DonJunior schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:25:
@DutchGamer1982 Denk niet dat TS deze info nu nog nodig heeft aangezien hij op 12 juli 2024 al druk bezig was met rippen.
mijn fout. zag over het hoofd dat het een necrobumped topic was.. keek alleen naar laatste reactie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• llinssen
Dank voor alle reacties en thumbs!

Nu vrienden en kennissen weten dat er een dergelijk systeem staat, heb ik al een paar meer collecties naar schijf geript. De batchsoftware van dbpoweramp is heel makkelijk en snel, maar ik zou toch graag meer info hebben hoe ik EAC command line / auto repeat kan maken inclusief tagging. Het schijnt te kunnen, maar ik heb nog niet de tijd eraan besteed om het uit te zoeken.

De houtjes die ik heb gebruikt waren trouwens wasknijpers. De spanbanden houden het spul goed bij elkaar. Alle op één voeding werkt. Ik heb nu een paar oude cooler-master towers staan, daar moet het nog in om niet zo'n losse meuk in de kamer te zijn.

Als er aan mijn kant updates zijn, graaf ik dit topic wel weer op,

Ondertussen blijven tips welkom voor een versie 2.0!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-06 17:28
Niets mis met zelf doe natuurlijk, maar er zijn ook firma's die het voor je kunnen doen, prijs is 'redelijk', kwaliteit prima (in mijn geval database naar Roon) en ze deden 1200 dc's in anderhalve dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Mathijs Kok schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:51:
Niets mis met zelf doe natuurlijk, maar er zijn ook firma's die het voor je kunnen doen, prijs is 'redelijk', kwaliteit prima (in mijn geval database naar Roon) en ze deden 1200 dc's in anderhalve dag.
En de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:03

Twazerty

AVCHDCoder developer

Zelf heb ik een uitvoering: Sharkoon Rebel12 Economy (Zwart) ooit gekocht in het verleden waar ik 11x 5,25 inch bays heb. Ik gebruikte het als DVD duplicator om vele dezelfde dvd's te branden.

Mijn hoofdpc heb ik ruimte voor 18x 5,25 bays: uitvoering: Lian Li PC-343B

Ofwel: er zijn gewoon oplossing zodat je zelf niet hoeft te knutselen voor een tower.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-06 17:28
Artantje,

Dacht dat het twee euro per cd was, niet helemaal zeker. Zal wel wat meer zijn nu. Maar ik kon maar een paar CD's per uur doen dus had het geld er makkelijk voor over. Vier dozen CD brengen, paar dagen later vier dozen en een SSD ophalen.

Ze doen veel voor mensen met een grote verzameling klassiek. Daar is de database vaak enorm tijdrovend om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Mathijs Kok schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:17:
Artantje,

Dacht dat het twee euro per cd was, niet helemaal zeker. Zal wel wat meer zijn nu. Maar ik kon maar een paar CD's per uur doen dus had het geld er makkelijk voor over. Vier dozen CD brengen, paar dagen later vier dozen en een SSD ophalen.

Ze doen veel voor mensen met een grote verzameling klassiek. Daar is de database vaak enorm tijdrovend om te maken.
Dat klinkt inderdaad redelijk voor het gemak wat je ervoor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:08

Zalmanman

So long,

and thanks for all the fish.

Pagina: 1