Upgrade van oude HP pavilion

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik heb oude HP Pavilion desktop pc gekregen en wil deze misschien gebruiken om te gamen. Geen extreme games maar dingen zoals Anno en Train Simulator moeten soepel lopen. Het hoeft zeker geen high end game PC te worden en het budget is niet oneindig.

De pc is al jaren oud en ik heb het idee om de processor en de videokaart te vervangen. Nu is natuurlijk de vraag of dit gaat werken met de overige hardware.

Wat zit er nu in:
Moederbord: HP 82FE HP moederbord
CPU: AMD A10-9700RADEON R7
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1050
Geheugen: 16GB (2x 8gb)

Waar zat ik aan te denken:
CPU: Intel I5 10400F
Video: GeForce RTX 4060
Geheugen 32GB (2x 16GB)

Is dit mogelijk? en moet ik dan ook extra koeling en een zwaardere voeding hebben?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Beste antwoord (via Denman91 op 23-06-2024 14:10)

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-09 18:11
Denman91 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:59:
Ik heb oude HP Pavilion desktop pc gekregen en wil deze misschien gebruiken om te gamen. Geen extreme games maar dingen zoals Anno en Train Simulator moeten soepel lopen. Het hoeft zeker geen high end game PC te worden en het budget is niet oneindig.

De pc is al jaren oud en ik heb het idee om de processor en de videokaart te vervangen. Nu is natuurlijk de vraag of dit gaat werken met de overige hardware.

Wat zit er nu in:

Geheugen 32GB (2x 16GB)

Is dit mogelijk? en moet ik dan ook extra koeling en een zwaardere voeding hebben?

Nee, dat gaat waarschijnlijk niet. Je kunt immers geen Intel-CPU in een AMD-socket zetten, dus je zult het moederbord moeten vervangen. En dat HP-moederbord is een 'custom' model, dus geen ATX of mATX. Je kunt in de systeemkast dus waarschijnlijk ook geen standaard formaat moederbord kwijt.

Verder is de voeding van die serieproductie-PC's qua vermogen vaak ook precies op de inhoud van de kast afgestemd. Daar kun je dus geen RTX 4060 aan hangen, maar misschien wel een iets modernere GPU dan die GTX 1050; als 'ie maar maximaal even veel stroom trekt.

Tot slot is het geheugen uitbreiden naar 32GB ook niet mogelijk, dat kan de chipset niet aan.

Je kunt beter zelf een basic gaming PC samenstellen waar je ook nog wat aan kunt upgraden, dan te proberen van die HP iets te maken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hou er rekening mee dat je ook je moederbord moet vervangen.
Voeding vervangen is ook aan te raden. Je hebt nu een 4 pins CPUconnector op je moederbord zitten, op de meeste moderne borden is dat een 8 pins dat nodig is.

Feitelijk wil je alles vervangen behalve misschien je kast.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-09 18:11
Denman91 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:59:

Wat zit er nu in:

Geheugen 32GB (2x 16GB)

Nee, dat gaat waarschijnlijk niet. Je kunt immers geen Intel-CPU in een AMD-socket zetten, dus je zult het moederbord moeten vervangen. En dat HP-moederbord is een 'custom' model, dus geen ATX of mATX. Je kunt in de systeemkast dus waarschijnlijk ook geen standaard formaat moederbord kwijt.

Verder is de voeding van die serieproductie-PC's qua vermogen vaak ook precies op de inhoud van de kast afgestemd. Daar kun je dus geen RTX 4060 aan hangen, maar misschien wel een iets modernere GPU dan die GTX 1050; als 'ie maar maximaal even veel stroom trekt.

Tot slot is het geheugen uitbreiden naar 32GB ook niet mogelijk, dat kan de chipset niet aan.

Je kunt beter zelf een basic gaming PC samenstellen waar je ook nog wat aan kunt upgraden, dan te proberen van die HP iets te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Lekker verkopen en dat investeren in een nieuwe/2e hands die wel bij de tijd is.

En waarom voor een 10400F gaan? Dat is een cpu uit 2020.

Ik zou even een Desktop Aankoop Advies aanmaken en daarin raad over een nieuwe pc vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:53
Ondanks dat het een AM4 socket is worden alleen een paar Bristol Ridge cpu's ondersteund door het moederbord en die dingen zijn ontzettend traag. De cpu upgraden is dus geen optie zonder ook het moederbord te vervangen. Daarnaast ondersteunt dit moederbord geheugenmodules tot 8GB. 16GB gaat daarom ook niet werken.

De voeding zal een exemplaar zijn zonder PCIe connector. Daar een behoorlijke videokaart mee voeden is daarom uitgesloten. Ook vervangen dus.

De Pavillon behuizingen hebben een slechte airflow. Daar wil je geen 200+w hardware in hebben. Ook vervangen.

Zoals je ziet zit je op de opslag na al aan een compleet nieuw systeem. Dat is daarom het beste wat je kunt doen. Afscheid nemen van dit HP prul en je geld uitgeven aan iets dat wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman91
@PCG2020 @TERW_DAN @Uszka @White Feather dank jullie wel. Dit vermoeden had ik ergens wel maar heb zelf te weinig verstand van. Ik ga deze verkopen en even door sparen voor een goede game pc die bij de tijd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
@PCG2020
Enig idee wat voor kaart bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Denman91 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:55:
@PCG2020

[...]

Enig idee wat voor kaart bijvoorbeeld?
Een slot powered GTX 1650 als uitvoering: Asus Phoenix GeForce GTX 1650 OC edition (P) Die zijn er ook van RTX 3050 6G maar die kaart is veel te snel voor de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:44
Uszka schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 06:51:
[...]

Een slot powered GTX 1650 als uitvoering: Asus Phoenix GeForce GTX 1650 OC edition (P) Die zijn er ook van RTX 3050 6G maar die kaart is veel te snel voor de cpu.
Erg zonde om 170 euro tegen een 1650 te gooien als het systeem toch vervangen moet/gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
doebbalapoent11 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:12:
[...]

Erg zonde om 170 euro tegen een 1650 te gooien als het systeem toch vervangen moet/gaat worden
Klopt, maar dat was de vraag niet.
Pagina: 1