Nieuwe desktop pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-09 20:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een nieuwe desktop, mijn pc nu is zo'n 8 a 9 jaar oud en begint naar mijn idee toch echt traag te worden (I5 4670 3,6ghz) Gamen doe ik nooit. wel veel downloaden, rarren en parren van films,
ook zet ik extreem grote films om naar een kleiner formaat, gamen is ook in de toekomst niet de bedoeling. ik wil vooral weer future proof zijn en weer een jaar of 8 met een pc doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
tussen de 700 en 850 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een SSD van Samsung van 500gb ongeveer 1,5 jaar oud maar ik denk dat het beter is om voor een nieuwe te gaan, verder hoeft er niets mee omdat dit sterk verouderd is. ik heb wel een mooie case maar weet niet of ik de pc zelf wil bouwen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik vooral wil is dat ik de juiste processor heb, snel en graag meerdere dingen kan doen zonder dat je hinder van hebt als de pc bv aan het rarren is dat de rest traag wordt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als de pc stil is..

Ga je overklokken?
nee absoluut niet de bedoeling

Wat verwacht je van ons?
Ik heb naar mijn idee 2 systemen gevonden die denk ik wel voor mij voldoen maar is dit een goede keuze of is het toch beter om zelf te bouwen? en als je naar de 2 systemen kijkt wat is dan de betere processor.
verder is het verstandig om een andere voeding te nemen dan in de voorbeelden. Ik weet dan voor converteren van Video's beter is om ook een goede videokaart erin te zetten maar ik weet niet of de kosten hiervan opwegen tegen de extra snelheid van converteren, aangezien de videokaarten aardig prijzig zijn.

de 2 systemen die ik heb gevonden:
https://www.computergigant.nl/5700G/64D4/2TM2/DT

https://www.computergigant.nl/12700F/32D4/1TM2/730/4xHDMI/DT

hoop dat ik het zo goed heb gedaan omdat vorige keer mijn topic was verwijderd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:29
Ze zijn het allebei net niet, als je veel aan video encoding doet wil je een systeem met een Intel CPU die Quicksync ondersteunt, AMD heeft dat niet, en ook bij de Intel van jouw keuze ontbreekt die functie - en het tien jaar oude videokaartje daarin is om te huilen, de in huidige processoren ingebouwde graphics units zijn veel sneller... 64GB RAM is erg veel voor wat je met je PC doet, 16GB is de eerstkomende jaren ruim voldoende voor jouw doeleinden. Kant en klaar is een mini PC met een Intel i5, 32 GB RAM en een 1TB SSD als de Skikk Mini 3 Pro+ i5 een flink betere keuze dan je eigen vondsten (deze komt via de site van de fabrikant met een 1TB SSD, Pricewatch is nog niet bijgewerkt blijkbaar). Zelf zou ik de Chuwi CoreBox 5th nemen wegens de iets capabelere CPU, je houdt dan nog geld over voor een NAS of een USB Disk voor meer opslag (bv Synology DiskStation DS124, zonder harde schijf plus WD Red Plus, 4TB (256MB cache) voor je films).

Maar zelfbouw levert je een krachtiger en makkelijker upgradebaar systeem, zeker als je Windows regelt als een Tweaker, zoals beschreven in Goedkope Windows 10 keys vanaf 5 euro: hoe kan dat & mag dat?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14500 Boxed€ 253,99€ 253,99
1MoederbordenASRock B760M PG Lightning WiFi€ 130,35€ 130,35
1BehuizingenDeepCool Macube 110 Zwart€ 47,94€ 47,94
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 22,90€ 22,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K€ 109,81€ 109,81
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 58,90€ 58,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 224,90€ 224,90
Totaal€ 848,79

[ Voor 54% gewijzigd door martyw op 21-06-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Bedankt voor je reactie Martyw,

De chuwi corebox ziet er goed uit, alleen als ik op de link klik kom ik bij een I3 uit, google vindt hem ook niet als I5. je zelf bouw ziet er echt goed uit. Ook de processor spreekt me erg aan. Quicksync had ik nog niet van gehoord, vind wel het intern geheugen aan de dure kant en ook de 4tb SSD hoeft van mij niet echt, 2gb zou voldoende zijn, ook omdat ik nog 4 interne HD's in mijn oude systeem heb die ik graag over wil zetten.

ik heb zelf een CoolerMaster kast en zit te twijfelen om hier in te bouwen om zo de kosten nog iets te drukken.
of de bovenstaande configuratie laten bouwen maar dan komt er weer 100 euro boven op.

in de Chuwi kan ik volgens mij geen extra interne hd's kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Bij een mini PC kun je idd geen harde schijf kwijt, dan is een NAS een oplossing. De Chuwi is met de i5 te koop via hun eigen shop: https://eu.chuwi.com/products/corebox-5th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:06
vind wel het intern geheugen aan de dure kant
Heel erg veel goedkoper wordt het niet voor 32GB DDR5. Maar als je graag de kosten wil drukken uitvoering: Kingston ValueRAM KVR48U40BS8K2-32 of een DDR4 build overwegen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14500 Boxed€ 253,99€ 253,99
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H AX DDR4€ 116,99€ 116,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 22,90€ 22,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 54,90€ 54,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 58,90€ 58,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 118,90€ 118,90
Totaal€ 626,58

Dit kun je zo in je bestaande kast inbouwen vermoed ik. Alleen even op de hoogte van de processorkoeler letten. Welke kast heb je precies?

Verder eens over de NAS. Die zijn erg prettig om te hebben en als je al 4 interne HDD's hebt liggen kun je die zo overzetten.
uitvoering: Asustor Drivestor 4 (AS1104T) is een portemonnee vriendelijke 4 bay

[ Voor 79% gewijzigd door youridv1 op 24-06-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Ik heb een vergelijkbare kast als deze, de kast is ook al zo.n 7 jaar oud en het model hebben ze niet meer.

https://pcper.com/2016/08...-5-mid-tower-case-review/

als ik dan toch nieuw ga met pc dan gelijk maar de ddr5.
verder ben ik echt erg gecharmeerd van de zelfbouw van Martyw.

bij wie zou ik heb beste deze samenstelling kunnen laten bouwen?
kan het wel een heel eind zelf alleen de processor op het moederbord ga ik niet doen, dat vind ik te tricky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Kijk eens bij Azerty, SiComputers of Alternate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Ik heb even bij de 3 winkel boven gekeken,
heb toch nog ff 2 vragen,

kan ik niet beter voor een intel i5 4600 gaan, hiervan is de kloksnelheid aanzienlijk hoger dan de i5 14500
3,5 ghz tegen 2,6 ghz

ik kreeg bij Alternate bij het invullen van de bouw een melding dat er iets niet goed zat:
De kloksnelheid van het gekozen geheugen is hoger dan de standaard kloksnelheid dan die door de gekozen processor ondersteund wordt.

zouden jullie nog even naar mijn bovenste vragen willen kijken, ben jullie zeer dankbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
De kloksnelheid van de Intel Core i5-14600K is idd wat hoger, maar het stroomverbruik ook, de turbo klok scheelt niet zoveel. Als je bijvoorbeeld hier naar een CPU marteltest als Cinebench kijkt dan zie je single core een winst van 7% en multicore een winst van 15%. Omdat verschil te halen heb je een duurder moederbord nodig om de i5-14600K voluit te laten gaan, ook is een betere CPU koeler nodig. Denk aan een ASUS PRIME Z790M-PLUS en een Scythe Mugen 6, ik vind €200 extra voor een niet al te grote winst met jouw gebruik best een hoop geld.....

Over geheugen snelheid: Intel ondersteunt voor de 14600K maximaal DDR5-5600, voor de i5-14500 is dat DDR5-4800. Maar de meeste moederborden ondersteunen XMP mode, dan kun je het geheugen wat sneller laten lopen dan de maxima die Intel officieel ondersteunt. Wil je dat niet neem dan een setje wat binnen de specs van Intel valt, je kunt deze in Pricewatch nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
als ik het heel goed begrijp kijk je niet echt naar de standaard klokfrequentie snelheid maar naar de turbo klokfrequentie. ik dacht altijd dat je de turbo alleen maar kon halen als je ging overklokken.

ik heb er ook geen verstand van. ik heb naar de test gekeken en snap wat je bedoelt.
ik ga jouw zelfbouw van het weekend bestellen, het enige wat ik aanpas is de SSD, die neem ik in 2TB.
scheelt toch weer iets,

ik heb zelf een bequit System power 7 van 400watt, kan ik deze gebruiken of ook beter nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
doorpletten schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:26:
ik heb zelf een bequit System power 7 van 400watt, kan ik deze gebruiken of ook beter nieuw.
Als het deze be quiet! System Power 7 400W is zou ik hem vervangen, de specs passen na ruim 10 jaar niet meer bij moderne hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
ik neem ook de nieuwe Be Quit erbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doorpletten
@martyw ,

net jouw build besteld, alleen de SSD van 2TB genomen de rest hetzelfde,

erg bedankt voor je hulp

en ook Youridv1 ook bedankt voor jehulp.
Pagina: 1