Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfvanderWal
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik heb hier een 0-urencontract voor bepaalde tijd, voor een 15 jarige liggen, als terraswerk bij een theehuis. Hierin staat niets over tussentijdse opzegging en wordt naar de CAO-horeca verwezen. In de CAO van 2024 staat op blz 20 onder ‘Thema 3 Mijn werktijd’, artikel ‘3.5c Opzegtermijn oproepovereenkomst’ de tekst, "Heb je een oproepovereenkomst zoals bedoeld in artikel 1.9 van deze cao dan geldt voor jou een opzegtermijn van 24 uur". Hieruit concludeer ik dat in een oproepovereenkomst voor bepaalde tijd, ook zonder tussentijdse opzegging, in alle gevallen een opzegtermijn van 24 uur geldt? Is deze conclusie correct? Alvast dank voor het reageren!

[ Voor 3% gewijzigd door RolfvanderWal op 21-06-2024 17:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Lijkt me logisch dat je die gewoon op kunt zeggen.

0-uren contracten zijn contracten waar je zowel als werkgever als werknemer niks aan hebt qua zekerheid. Je werkgever kan zeggen "ik rooster jou de komende 6 maand niet meer in", de werknemer kan zeggen "ik ben de komende 6 maand 0 uren per week beschikbaar". Je hebt een contract van 0 uur, dus wie doet je wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:21
_JGC_ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:45:
Lijkt me logisch dat je die gewoon op kunt zeggen.

0-uren contracten zijn contracten waar je zowel als werkgever als werknemer niks aan hebt qua zekerheid. Je werkgever kan zeggen "ik rooster jou de komende 6 maand niet meer in", de werknemer kan zeggen "ik ben de komende 6 maand 0 uren per week beschikbaar". Je hebt een contract van 0 uur, dus wie doet je wat?
Het idee van de 0-uren contracten bij een theehuis lijkt mij logisch: een goedkope kracht die ze kunnen inzetten op dagen dat de zon zal gaan schijnen en ze drukte verwachten. En op dagen dat het slecht weer is, heb je dan als ondernemer niet onnodige kosten.

Ik ben wel benieuwd wat je aanleiding is van deze vraag @RolfvanderWal? Wil je zoon of dochter nu al stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Er zit mogelijk wel een verschil in als je al daadwerkelijk (met wederzijds goedvinden) ingeroosterd bent. Ik weet niet of daar weer andere voorwaarden voor gelden.

Voor de rest ben je toch ook gewoon vrij om de oproep te weigeren? Hoef je niet eens het contract voor op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij zegt dit dat je dus tot maximaal 24 uur van te voren kan aangeven dat je voor een bepaalde datum niet komt werken voor die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfvanderWal
Even wat meer achtergrond... Ik heb begrepen dat iemand in het verleden wel eens gedoe over schadeplichtig stellen mbt een roosterconflict bij dit theehuis gehad heeft. Er zijn nu al vele jaren andere eigenaren, en de arbeidsmarkt ziet er wat anders uit, maar een gewaarschuwd mens... Alvorens dit contract te ondertekenen wil ik dus graag de kleine letters weten en daarvoor moet je toch echt in de CAO duiken.
Zie hier twee links:
1. Veel gestelde vragen
2. CAO horeca 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfvanderWal
CH4OS schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:22:
Volgens mij zegt dit dat je dus tot maximaal 24 uur van te voren kan aangeven dat je voor een bepaalde datum niet komt werken voor die dag.
Dit is inderdaad één van de vragen hoe dit geïnterpreteerd moet worden. Het hoofdstuk is 'Thema 3 Mijn werktijd', maar het artikel luidt '3.5c Opzegtermijn oproepovereenkomst'. Wat is waar...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Staat er in je arbeidsovk wel een beding dat er tussentijds opgezegd mag worden, anders is bovenstaande conclusie m.i onjuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RolfvanderWal
Er staat niets over tussentijds opzeggen in het contract. Er wordt alleen naar de CAO verwezen. Bedankt voor het meedenken! Ik begreep dat werknemers mondeling doorgegeven wordt dat ze een opzegtermijn van een maand hebben. Via een vader waarvan de dochter daar ook werkt begrepen dat ze heel schappelijk zijn. Ik ga er me dan verder ook maar niet druk over maken. I rest my case...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
Die horeca CAO en model arbeidsovereenkomst is gewoon een weasel overeenkomst waarbij het minimum van de wet nog net wordt opgeschreven en in de volgende paragraaf of zin het al wordt verdraaid ten nadele van de werknemer - zo ook hier met oproepovereenkomst met ambigue clausulering van het weigeren van een oproep. En dat in een sector waar veel ratten werkgever zijn.

Als je een goede werkgever treft kan het een tijd goed gaan.

Linksom of rechtsom is er geen werkgever die een 15 jarige kinderen gaat dagen voor schadevergoeding. Dat levert te mooie (lokale) media aandacht op en geen financieel rendement.
Pagina: 1