Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vloerverwarming: behouden, aanvullen of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Jodeboo
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-09-2024
Hi tweakers,
Ik hoop dat jullie even met me mee kunnen denken :-)

We zijn aan het verbouwen (huis bouwjaar 99) en we verbouwen de keuken op de benedenverdieping.
Voor verbouwing: convectorput en vloerverwarming als bijverwarming.
Na verbouwing: stuk van de garage bij de keuken erbij, keuken verplaatsen en een glazen pui (HR++) over de - bijna - gehele breedte van de achterzijde.

Denken jullie dat de bestaande verwarmingssituatie na verbouwing nog steeds voldoende is om het warm te hebben? Met dus delen van de vloer zonder verwarming? (zie rode gedeeltes op afbeelding). Dat is in ieder geval de goedkoopste optie voor ons.

Anders is er de optie om:
1. extra vloerverwarming bij te laten plaatsen in het aangebouwde gedeelte en de rest te behouden zoals het nu is
2. hele vloerverwarming laten vervangen en convertorput dicht. Alleen deze optie is ook meteen heel erg duur, dus ik zou dat alleen willen doen als het echt een heel verstandig idee is :-)

Hopelijk weet een van jullie hier (veel :P) meer van dan ik. Thx!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sarnJvUCiSLuWlpC1che-ZOjXlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5h7Vte90RkNVZSDsEWokpo5N.jpg?f=fotoalbum_large

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
wat wil je?
wil je in de (nabije) toekomst met een warmtepomp gaan verwarmen?
dan is vloerverwarming overal waar mogelijk, wel aan te raden.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:53
Het is wel handig om even te melden:
- welke vloerbedekking je hebt of wilt
- foto van huidige vloerverwarming + verdeler
- welke hart-op-hart afstand
- welke buisdiameter
- wil je naar een warmtepomp kunnen in de toekomst? (antwoord is altijd ja)
- loop je op je sokken of op sloffen

Ik neem aan dat de nieuwe pui tripleglas heeft? dan heb je de convectorput ook niet meer nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 21-06-2024 16:26 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Jodeboo
- Er liggen nu tegels. Daar komt egalisatie + marmoleum overheen. Als we de vloerverwarming gaan vervangen eerst de tegels eruit.
- Op dit moment is het bijverwarming, dus hart-tot-hart zo'n 20 cm. Buisdiameter weet ik niet, verdeler zal ik nog even proberen op de foto te krijgen.
- En inderdaad uiteindelijk naar een warmtepomp, maar niet de komende 10 jaar
- Loop veel op blote voeten :-)

De pui heeft geen triple maar HR++ glas.

[ Voor 11% gewijzigd door Jodeboo op 21-06-2024 16:32 ]

• P5ycho
Hmm bijverwarming... dat schiet niet op.

Dan zou ik de boel opnieuw infrezen en het oude laten voor wat het is. Dat zijn de kosten niet namelijk.
Vloer isoleren, convectorput weg, tripleglas tegen kouval (je krijgt extra subsidie als je tripleglas neemt).
Het verdient zich wel weer terug in meerwaarde en comfort namelijk.

Als je alles on the cheap doet en er niet zo lang wilt blijven wonen, dan alles lekker laten wat het is. Maar ik houd niet van half werk :).

• Jodeboo
On the cheap, was het maar zo'n feest haha :-D
Het is meer dat er ook veel andere dingen gedaan worden en de bodem van de put wel beetje in zicht is. Infrezen gaat waarschijnlijk niet lukken (lang verhaal) dus dan wordt het zoiets als Warp en dat is niet goedkoop.

Ik blijf er lang wonen, dus ik weet wel dat het verstandig is. Maar stiekem hoopte ik natuurlijk dat iemand gaat zeggen nee joh je krijgt het helemaal niet koud als je het zo laat :-)

• P5ycho
Hoe is je vloer opgebouwd als frezen geen optie is?

• Jodeboo
Plannen zijn gewijzigd, we gaan toch de vloerverwarming laten aanleggen. Thx voor het meedenken!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Let ook op dat als je meerdere verschillende ondervloeren hebt (beton) die in verschillende fases aangelegd zijn, dat vloerverwarming impact kan hebben ivm de thermische eigenschappen (o.a. scheuren, zelfs in nieuwe overvloeren).
Er dient thermische scheiding toegepast te worden en evt rekening gehouden te worden met uitzetten van ondergronden om scheuren te voorkomen.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Akoster92
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-10 19:08
Jodeboo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:50:
Plannen zijn gewijzigd, we gaan toch de vloerverwarming laten aanleggen. Thx voor het meedenken!
Heb je uiteindelijk de hele boel vervangen of extra vloerverwarming bij laten leggen waar je het nog niet had?
Pagina: 1