Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroomdw
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-06-2024
kan me ons dwingen om een domicilering met waarborg (847 euro) te nemen op ons energie contract
zijn ongeveer 5 jaar klant, alle maanden betaald, soms wel eens een maand 2 of 3 dagen te laat, omdat ik maandelijks alle facturen betaal van mijn bedrijf.
Deze mail hieronder kreeg ik van hun, we zijn wel klein bedrijf, het gaat hem over elindus waar we contract mee hebben.

Beste klant,

U heeft recent van ons een vraag tot bijkomende zekerheidsstelling ontvangen, in het bijzonder onze vraag om de betaling van uw facturen te domiciliëren.
Deze uitgebreide communicatie werd u aangetekend verstuurd op 17/06/2024 naar uw gekend (mail)adres.

Aansluitend hierop bezorgen wij u graag in bijlage van deze mail SEPA-mandaat teneinde ons in staat te stellen de gevraagde domiciliëring te activeren.

Mogen wij u vragen om dit mandaat aan te vullen en te ondertekenen voor akkoord?
Van zodra wij in het bezit zijn van uw mandaat, kunnen wij de domiciliëring vanaf volgende maand activeren en crediteren wij de gevraagde borgstelling.

Indien we het vervolledigde SEPA document (of betaling van de opgelegde waarborg) niet mogen ontvangen uiterlijk op 02/07/2024, behouden wij ons het recht voor de overeenkomst te beëindigen zonder bijkomende ingebrekestelling, onverminderd ons recht op schadevergoeding.

Alvast bedankt voor uw spoedige actie.

Met vriendelijke groet,
Creditcontrol

Beste antwoord (via jeroomdw op 21-06-2024 15:02)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dit kan vrijwel zeker. Vrijwel elke energiebedrijf (of ander groot bedrijf) zal bepalingen in de voorwaarden hebben met betrekking tot late betalingen en ook nog wel een kapstopkartikel

Je bent een wanbetalende klant met hoog ongemak en risico die ook nog eens lastig doet uit zogenaamde principes. Die wil je als bedrijf helemaal niet hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat staat er in de overeenkomst over geldige redenen voor opzeggingen?

Vanuit de leverancier snap ik het wel. Je betaalt nu handmatig, naast het feit dat verwerking daarvan wat kostbaarder is, ben je ook nog wel eens te laat met betalen.

Wat is er op tegen om automatisch te gaan betalen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroomdw
Ik ben van principe dat ik niet gebonden wil zijn met de bank, ook die waarborg zit mij nogal hoog.
Vind dit nogal dwingend
Hieronder mail dat ze ervoor hebben gestuurd

De beslissing is er voor domiciliëring wegens de gemiddelde betaaltermijn van 23 dagen en de betaaltermijn is 15 dagen.
Alsook heeft u 3 rappels in de afgelopen 6 maanden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dit kan vrijwel zeker. Vrijwel elke energiebedrijf (of ander groot bedrijf) zal bepalingen in de voorwaarden hebben met betrekking tot late betalingen en ook nog wel een kapstopkartikel

Je bent een wanbetalende klant met hoog ongemak en risico die ook nog eens lastig doet uit zogenaamde principes. Die wil je als bedrijf helemaal niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 19:33
Daar het zakelijk is, is vaak meer mogelijk. In Nederland zouden ze zoiets denk ik van een consument niet zomaar mogen vragen bij een lopende overeenkomst. Maar bij zakelijke overeenkomsten zijn dat soort zaken vaak vrijer.

Nu ken ik al deze Belgische termen niet specifiek, maar ik kan me voorstellen dat de leverancier er niet vrolijk van wordt als deze binnen een half jaar (vermoed ik) 3x een herinnering moet sturen, en je gemiddeld genomen over jouw contract periode iedere maand 8 dagen te laat de factuur betaald. Dat jij een keer per maand de facturen doet, betekent natuurlijk niet dat je dan mag verwachten dat anderen het accepteren dat je steeds de afgesproken termijn niet na komt.

Als je dan maandelijkse rekeningen hebt met een termijn van 15 dagen zal je of 2x (of meer) per maand een betalingsronde moeten doen (bij de bedrijven waar ik gewerkt hebt is bijvoorbeeld een betalingsrun per week gebruikelijk). Of je moet het moment zo plannen in de maand dat je niet consistent te laat bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroomdw
okè, zoals ik hier lees zal ik mijn principes moeten aanpassen en mij erbij neerleggen
bedankt voor jullie antwoorden
Pagina: 1