Vraag over constructie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 31-08 21:13
Goedemiddag allemaal,

Wij gaan onze zolder verbouwen.

Het huidige plafond klinkt hol behalve op de plek waar de plastic strips zitten en de schroeven in het midden van elke plaat.

De panelen hebben een gewicht van ongeveer 11kg per 2400x600mm

Het plafond willen we bedekken met deze houten panelen.
https://woodupp.nl/produc...=rustiek-natuurlijk-eiken

Hoe kunnen we deze het beste bevestigen?
En nog veel belangrijker, kan het hout wat achter deze platen zitten dit gewicht houden?

Fijn weekend allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMF94YLiCXz9f8KEkwIGDF0VH4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrY6VgBBVEnnCdHeHmguxs9A.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ziet er uit als wit gelamineerd spaanplaat. Daarachter zit waterkerende folie, dus ik zou me meer zorgen maken dat je daar niet doorheen schroeft. Over het gewicht zou ik me geen zorgen maken, een gipsplaat + afwerking weegt mogelijk nog zwaarder.

[ Voor 26% gewijzigd door Cheesy op 21-06-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
@Cheesy En hoe bevestig ik deze dan? eerst wat vurenhoutenbalken plaatsen en daarop de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:13
Er staat uitgebreide montage instructies op de website van de panelen.

En het is niet bekend welke balken achter de witte platen zit, dus of die het kunnen houden is giswerk.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:16

pistole

Frutter

Het is inderdaad pure speculatie wat erachter zit en wat dat kan dragen. Het lijkt echter gewoon over de gordingen te zijn geplaatst. Misschien kan je achter het knieschot kijken of daar de oorspronkelijke constructie zichtbaar is? En anders moet je kijken of je een plaat kan losmaken...

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39

BCC

Inderdaad knieschot loshalen en anders afwerking kozijn loshalen. Als het een scharnier dak is kun je er niet zoveel aanhangen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 15:00
Meestal zijn bij dit soort scharnierdaken 120 cm per paneel en zitten er 3 dikke planken op zijn kant in. Echt balken zou ik het niet willen noemen. Links en rechts en in het hart op 60cm zul je per paneel zo’n plank vinden om in te kunnen schroeven. Er zit inderdaad folie achter denpmaat waar je tegenaan kijkt. Vervolgens een dik pak steenwol waarschijnlijk en dan weer folie en je panlatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
@sj0ertum bedankt voor je uitgebreide reactie! Dus op die balken kan ok schroeven? En kwa gewicht geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:29
Je kunt als je zeker wilt zijn wat er achter zit en het bij het knieschot niet zichtbaar is, voorzichtig een kant van het timmerwerk bij het raam verwijderen.

Hiermee heb je direct zicht op het isolatiemateriaal erachter en kun je kijken wat voor soort en lengte pluggen / schroeven je kunt gebruiken. Voorkom je ook gelijk mee dat je door je damp remmende folie heen gaat.

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 16:34

reaL_G

G

het lijkt op een sporenkap.
(kijk even achter het knieschot, zie je beugels dan is het bijna zeker)

indien het een sporenkap is.
dwz dat er balkhout loopt van (sporen h.o.h. 610mm) beneden naar boven.
je ziet het ook van de bevestiging van de plaat wand die loopt ook zo.
maw je kan er vanuit gaan dat er op de lijn van de strips/schroeven massief balkhout ligt.
strip boven het dakraam is een plaatnaad, strip naast het dakraam is een elementnaad.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMbk3uw8qCOii37KBj5N4GXK2Og=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EX1VGT1y6qdUEam0TTtcbB4C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:12
Ik zou gewoon lekker het montage advies van de akupanelen volgen: monteren met hi-tack kit. Zo weet je zeker dat je niks beschadigd wat niet mag beschadigen, en als de panelen er ooit weer af moeten maakt het ook niet uit of je kit moet verwijderen, of schroefgaten repareren...

Deze panelen zijn gemaakt van PET vilt met daarop stroken MDF, die zijn niet zo zwaar. Als je plafond dat niet kan houden heb je andere problemen ;)

P.S. ik weet niet wat je overweging is om voor deze panelen te gaan, maar een veel voorkomende misvatting is dat de panelen geluidsdempend werken. Denk erom dat dit maar in zeer beperkte mate het geval is, ze verbeteren voornamelijk de akoestiek in een ruimte (galm/echo), en zijn niet bedoeld als geluidsisolatie!

[ Voor 27% gewijzigd door dunedanh op 24-06-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:13
Die acoustische panelen kit je, schroeven is echt niet nodig.
Goede montagekit die ze voorschrijven, en je plakt het er zo tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 15:00
Ik zou dus niet voor kit gaan. Dat heb ik bij het monteren van dit soort panelen bij mezelf dan ook niet gedaan. Ik beschadig de achtergrond het liefst zo min mogelijk en dat doe je met hightac ofzo wel. Je zou stevige latten kunnen schroeven die je haakt op de dak schroeft en vastschroeft daar waar de kunstof strip/plint nu zit. Vervolgens schroef je de panelen vast op deze latten. Raggels zoals met gipsplaten
Pagina: 1