Dampremmende folie zichtzijde aan verkeerde kant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Tijdens het aanbrengen van dampremmende folie in het dakschot heb ik een beginnersfout gemaakt :| Bij een baan is het verkeerd gegaan en is de zichtzijde van het folie aan de verkeerde kant gekomen. Tijdens het plaatsen is dit mij ontgaan, maar bij bekijken van een aantal fotos viel me dit op. Nu zitten de gipsplaten er al tegen aan, wel onafgewerkt, maar ook met aantal platen die lastig los te halen zijn door schroeven die niet goed bereikbaar zijn.

Mijn vraag: Is het de moeite waard om de gipsplaatsen los te schroeven en de baan folie te vervangen?

Context: De hele dakconstructie en isolatie is geheel dampopen uitgevoerd. En gebruikt folie is: MIOFOL 125S.

[ Voor 13% gewijzigd door glkx op 21-06-2024 09:06 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:34
Ja, want nu doet de folie het omgekeerde van waar hij voor bedoeld is...

het is zonde als je dadelijk alles afgewerkt hebt en er komt schimmel doordat je nu het niet goed uitvoerde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:32

Exigence

dnkroz

Staat alles achter de folie in contact met te elkaar? Dan zou ik mij voor één baan niet zo druk maken. Daarbij is het dampdichte/remmende folie, dus wat minder spannend dan dampopen folie of klimaatfolie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
Dank voor de reacties :) Ik ga voor de zekerheid gewoon de baan vervangen - zit niet op schimmel te wachten. Dan maar wat vertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Is gewoon een “dik stuk plastic” die folie met wapening. Maakt volgens echt niks uit voor die ene baan. Je zou altijd even de fabrikant kunnen bellen. Maar denk dat je met bv een klimaatfolie een ander verhaal had gehad.

Belangrijker is dat je het goed luchtdicht plakt. En afhankelijk van de ruimte. Een vochtige ruimte is veel gevoeliger mbt vocht in de constructie dan bv een droge zolder. Je dak is aan de andere kant (hoop ik) ook niet damp dicht dus zal altijd wel vocht kunnen ontsnappen/ verdampen door het jaar heen. Kan wel wat hebben hoor.

In mijn huis heeft de vorige bewoner jaren geen dampscherm gehad. Wel glaswol gedaan. Niks gebeurt. Vocht Kon voldoende ontsnappen door het jaar. Kan het vocht niet weg dan krijg je grotere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Ik vermoed dat het, zelfs met klimaatfolie, geen enkel probleem is. Klimaatfolie laat vocht door als het droog is, en zal het tegenhouden in vochtige omstandigheden; daar zit voor zover ik weet geen kant aan.
Dampremmende folie heeft zeker geen kant; laat die dus rustig zitten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:43
Verwerking voorschrift luid: "Het Miofol Logo moet aan de binnenzijde leesbaar zijn"
Duidelijk

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23
Dampremmende folie is gewoon een dichte folie dus het maakt geen hol uit hoe hij er tegenaan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

D.deJong schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:44:
Dampremmende folie is gewoon een dichte folie dus het maakt geen hol uit hoe hij er tegenaan zit.
Als dit zo is, waarom staat er dan op de folie welke zijde zichtbaar/leesbaar moet zijn? Ik mag toch aannemen dat ze het er niet voor de lol opzetten.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20
(jarig!)
Ik zou ook denken dat het voor dampremmend (en dampdicht uiteraard helemaal) niet uitmaakt.

En hier nog wat anderen: https://www.klusidee.nl/F...-rood-verkeerd-om.105024/

Maar als je het zeker wilt weten zou ik mg bellen (en het antwoord hier posten!)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
Ik heb de fabrikant (Meuwissen Gerritsen) zojuist even gebeld.

Zij bevestigen dat bij dit type folie, dampremmende folie o.a. Miofol 125S, het niet uitmaakt welke zijde als zichtzijde wordt gebruikt omdat deze folies aan beide zijde damp remmend is.

Opgelost :)

Dank voor alle reacties!

[ Voor 0% gewijzigd door glkx op 26-06-2024 08:55 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23
fenrir schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:36:
[...]

Als dit zo is, waarom staat er dan op de folie welke zijde zichtbaar/leesbaar moet zijn? Ik mag toch aannemen dat ze het er niet voor de lol opzetten.
Dit geld voor de damp open folie en niet voor de dampdichte/werende. Dicht is dicht al plak je er vuilniszakken tegenaan. Dat leesbaar is vooral leuk voor de fabrikant.
Pagina: 1