zodat je de vaatwasser en boiler/kraan beide kan isoleren.
ik zit hier in een huis waar ik niks kan doen zonder de hoofdkraan compleet af te moeten sluiten en dat is echt waardeloos bij tijd en wijle. Komt niet zo vaak voor natuurlijk maar als je ergens bij moet vanwege lekkage of een storing is dan zijn tussenkranen echt een uitkomst, zeker als je wat langer bezig bent en dus in de rest van het huis gewoon wel water kunt pakken.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Wbt de afvoer:
Ik dacht een vaatwasserafvoer boven de sifon van de gootsteen.
En de boiler moet ook op de afvoer aangesloten worden, dat doe ik dan meer naar onderen denk ik.
In ieder geval dat er één afvoerbuis is van 40 mm. Ik heb namelijk een sifon van 40 mm. Maar er zit ook nog vanalles vast aan de dubbele gootsteen. Ik moet dat dus nog even goed bekijken.
Ik kan er dan voor kiezen om alles gewoon 40 mm te houden tot aan buiten. Dat is 5 m buis die naar 110 mm toe loopt.
Het lijkt me niet nodig om naar 50 mm toe te gaan toch?
Wat ik mij nog wel afvraag is of ik iets met beluchting moet doen.
[ Voor 22% gewijzigd door grasmaaier op 21-06-2024 08:23 ]
Koper? Flexibel?
En hoeveel mm?
Ja ik neem de inlaatcombinatie mee, daar zit zo'n afvoer bij in zag ik.
Een beluchter kan verstandig zijn met een boiler die hoog staat. Als de hoofdkraan dicht staat en er wordt op een lagere verdieping warm water getapt dan kan de boiler zonder beluchter imploderen. De kans is echter klein en alles wat je aansluit kan gaan lekken.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
dank voor de aanvulling, ik was me niet bewust dat er daar geen tussenkraan mocht zitten.Glashelder schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:25:
Als je iets gaan doen met de opmerking van @Fraggert: houdt er dan rekening mee dat je onder geen beding een kraan plaatst tussen je inlaatcombinatie en de boiler.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De riolering splitst naar de badkamer toe, naar de toilet en naar de keuken zoals ik hierboven heb beschreven.
Ik pak nu eerst de keuken aan, iets later pak ik de badkamer aan.
Een vaatwasser of wasmachine behoort wel te worden aangesloten op een kraan met beluchter en keerklep, zodat er nooit water uit de machine kan terugstromen in het leidingnet (bijvoorbeeld bij wegvallende druk).ozzynator schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:23:
Ik zou ipv de wasmachinekraan een kogelkraan plaatsen (mits daar plaats voor is) want die gaan na 3 jaar ook nog gewoon open en dicht.
Het is niet geheel toevallig dat ze speciale "wasmachinekranen" verkopen.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Het is ook geen moeten.Xander schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:53:
[...]
Een vaatwasser of wasmachine behoort wel te worden aangesloten op een kraan met beluchter en keerklep, zodat er nooit water uit de machine kan terugstromen in het leidingnet (bijvoorbeeld bij wegvallende druk).
Het is niet geheel toevallig dat ze speciale "wasmachinekranen" verkopen.
Meestal zet je een hoekstopkraan op de muurplaat. Zo kun je die afsluiten en het apparaat wat er aan gekoppeld is netjes verwijderen in geval dat nodig is. Je hoeft dan niet je hele waterleidinginstallatie in huis af te sluiten en leeg te laten lopen.grasmaaier schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:42:
Als ik een stopkraan wil plaatsen, kan ik die niet gewoon zetten op de plek waar de leiding binnenkomt? Dan pak ik het hele leidingsysteem naar de gootsteen, vaatwasser en boiler.
Dat is niet helemaal waar, er zijn een heel aantal 'eisen' waaraan een drinkwaterinstallatie moet voldoen volgens de waterleveranciers. Lees bijvoorbeeld dit waterwerkblad maar eens door.
https://www.infodwi.nl/ID...erkblad-3-8-Juni-2022.pdf
https://www.infodwi.nl/waterwerkbladen
[ Voor 12% gewijzigd door Jan_ op 23-06-2024 21:42 . Reden: Link van nieuwe versie document. ]
Als je die te laag doet, en je vaatwasser gaat volle pijp afpompen mag jij elke dag je kastje droog maken...
Wise enough to play the fool
Maar hoe moet ik mijn riolering beluchten? En op welke plek ga ik dat doen? Het zijn geschakelde units. Dus daar zit nog niets in. Moet ik net als in een woning en leiding door het dak plaatsen? Wat zijn mijn opties?
Alvast bedankt.
Hoofdstuk 2.3 en verder staat wat je zoekt
Van klussen krijg je grijze haren
Meerlagenbuis 16mm is 12mm interne diameter. Is dat voldoende?grasmaaier schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:13:
ik ga met een meerlagenbuis van 16 mm werken.
Ja ik neem de inlaatcombinatie mee, daar zit zo'n afvoer bij in zag ik.
Dat hoop ik welkjiratsiekoedel schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:38:
[...]
Meerlagenbuis 16mm is 12mm interne diameter. Is dat voldoende?
Een oplossing kan zijn: voor de laatste sifon én hoger dan het water in de hals een beluchter plaatsen,grasmaaier schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:35:
Sorry dat ik deze weer omhoog schuift. Maar ik heb nog steeds niet helder wat ik moet doen met de beluchting van de riolering. Kunnen jullie daar over meedenken?
Alvast bedankt.
zelfde diameter als de buis.
Zo'n beluchtertje (knits) wil wel eens stuk gaan, dus het kan handig zijn deze in een manchet verbinding te steken, dan hoef je niet te zagen als ie vervangen moet worden