[Vakantie] Mini rondreis Europa

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-06 14:52
Zelf heb ik aardig wat reizen gedaan met de auto door verschillende landen en over een maandje ga ik er weer even op uit. Het is de bedoeling dat ik ongeveer 2,5 week weg zal zijn en ben dan van plan om Via Luxemburg, naar Duitsland en Zwitserland te rijden. Vervolgens via het oosten van Frankrijk weer af te sluiten.

In het verleden heb ik geregeld dagen gehad dat ik 4-5 uur onderweg was van bestemming A naar B. An sich vind ik dat geen probleem, alleen zou ik nu graag wat minder willen reizen op een dag. Om zo meer tijd door te brengen op de locatie zelf.

Wij hebben zelf meer interesse in natuur/techniek/geschiedenis (met name ww1/ww2) en iets minder met grote steden.
Ik heb het volgende schema gemaakt met tussenhaakjes het aantal uren reizen tussen bestemming 1 en 2:

1 Clervaux (Luxembourg)
2 Technic museum sinsheim and Baden-Baden (4 uur)
3 Konstanz (2.5 uur)
4 Brienz (2.13 uur)
5 Grinderwald/Lauterbrunnen (verblijf in Brienz) (max een uurtje)
6 Grand dixence Dam -> Geneve ( 6 uur)
7 Charmonix (1 uur)
8 Annecy (1 uur)
9 Lyon (1.5 uur)
10 Roanne (1 uur)
11 Dijon (2.5 uur)
12 Mulhouse (2.5 uur)
13 Alsace wineroute (Thann -> Guebwiller -> Equisheim -> Colmar)
14 Alsace wineroute (Kaysersberg -> Riquewirh -> Ribeauville -> Barr -> Marlenheim )
15 Strasbourg (0.5 uur)
16 Verdun (2.5 uur)

Het beginpunt is Luxemburg en vandaaruit een stukje Duitsland mee te pakken.
Ik heb er de volgende zorgen bij:
Dag 2 lijkt mij persoonlijk een beetje pittig vanwege de museum, want daarna is er weinig tijd over om Baden te verkennen. Is Baden het waard of kan ik misschien beter het museum laten schieten?
Dag 4 t/m 6 is Zwitserland, verblijven rond Interlaken, 2 bekende bergdorpjes bezoeken en een dam. Daarna overnachten in Geneve. In Zwitserland kom ik veel mooie plekjes tegen en hoor juist dat men Geneve niets vindt. Zijn er nog aanbevelingen op deze route?
Dag 8 t/m 16 is Frankrijk, zelf kom ik bij het zoeken naar leuke plekjes vooral zuid en west Frankrijk tegen. Eventuele aanbevelingen op deze route zijn van harte welkom!
Dag 12 tot en met 14 staat in het teken van de wijnroute, erg weinig reistijd maar daardoor wel veel tijd om dingen goed te bekijken.
Op het eind heb ik nog een dagje over en zullen wij waarschijnlijk in Belgie overnachten.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie op en aanmerkingen op mijn reisplan en natuurlijk andere tips en bestemmingen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waarom zoveel plaatsen in een paar dagen? Als je er even naar kijkt en dan weg gaat kan je net zo goed een foto downloaden? Ik zou de stops halveren en enige tijd besteden per stop.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mee eens, als je iets wil zien en bezichtigen, zul je moeten gaan strepen. Wat je nu gepland hebt is jagen, foto maken en door.

Op de motor rij ik wel meer kilometers dan dat, maar dan ga ik ook maar zelden iets bezichtigen. Dan gaat het om de route, bochten rijden, omgeving en uitzichten (en gezelschap). Een heel andere insteek. :)

Het oorlogsmuseum in Bastogne vond ik persoonlijk ook de moeite waard. Meer dan Clervaux, daar rijd ik meestal doorheen zonder te stoppen.

Het techniek museum in Sinsheim is wel mooi. :) Maar dan zou ik er niet te veel reis-uren bij combineren.
Baden-Baden vind ik persoonlijk niets aan. Regelmatig doorheen gekomen op weg naar het Schwarzwald. :)

Sommige reistijden lijken me overigens ook wat optimistisch. Je hebt vast ook wel eens wat vertraging, of ander verkeer op de weg dat in de weg zit, of gewoon trek in iets te eten. Zelf (als motorrijder) mijd ik snelwegen zoveel mogelijk. Binnendoor is het vaak veel mooier. Maar, de gemiddelde snelheid zakt dan natuurlijk wel. :) Die rit is dan wel meer waard dan puur van A naar B te rijden.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:48
Bij Grindelwald/Interlaken vond ik zelf de Trümmelbach watervallen erg mooi. Uiteraard Jungfraujoch (wel erg prijzig), Maar ook het treintje naar Schynige Platte is leuk en fantastisch uitzicht vanaf daar. Vlakbij Brienz heb je ook het openluchtmuseum Ballenberg met oude boerderijen.

En zoals andere ook al melden, misschien wat minder stops. Dag 12 t/m 14 bv, waarom niet op 1 centrale plek overnachten? Al die plaatsen liggen dicht bij elkaar. Scheelt ook telkens de bagage in en uit de auto laden. Riquewihr en Kaysersberg kunnen mooi op 1 dag gecombineerd worden. Equisheim is ook fantastisch, Colmar ook mooi maar miste de sfeer van die kleinere dorpjes en ik vond Colmar te druk. Pak dan onderweg richting Strasbourg eventueel Haut Koenigsbourg er bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-06 14:52
Dank allen!

Het is inderdaad wat "gehaast" voor sommigen. Voor ons is het de manier hoe wij het al jaren doen.
Voor ons is het genoeg tijd als we rond 11 uur ergens aankomen en de hele dag hebben te ontdekken.

@_jero_813 Ah dat wist ik niet. Baden-baden is bekend en dacht daardoor wel te bezoeken. Heb je misschien een tip wat ergens tussen Konstanz en Luxemburg ligt wat misschien wel meer de moeite is?
Dag 12 en 14 kan ik denk ik prima in 1 dag doen, dat ligt niet ver uit elkaar.
Daar dacht ik juist rustiger aan te doen haha.

Ik heb een mix van erg drukke en erg rustige dagen. Zal er nog aan tweaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als je dan toch in Luxembourg bent en van techniek houdt: bij Vianden kan je diep in een berg de hydropower plant bekijken. Op hete dagen heerlijk koel. Er is sinds dit jaar ook een rondleiding, maar die heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:48
Jobjl schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:42:
Dank allen!

Het is inderdaad wat "gehaast" voor sommigen. Voor ons is het de manier hoe wij het al jaren doen.
Voor ons is het genoeg tijd als we rond 11 uur ergens aankomen en de hele dag hebben te ontdekken.

@_jero_813 Ah dat wist ik niet. Baden-baden is bekend en dacht daardoor wel te bezoeken. Heb je misschien een tip wat ergens tussen Konstanz en Luxemburg ligt wat misschien wel meer de moeite is?
Dag 12 en 14 kan ik denk ik prima in 1 dag doen, dat ligt niet ver uit elkaar.
Daar dacht ik juist rustiger aan te doen haha.

Ik heb een mix van erg drukke en erg rustige dagen. Zal er nog aan tweaken.
Bij Völklingen heb je een oude staalfabriek die je kunt bezoeken als je van techniek houdt. Sinsheim museum zoals hierboven al aangegeven is wel mooi, aardig wat 2e wereldoorlog spullen. Het andere museum van ze in Speyer is ook erg mooi.

In het zwarte woud heb je ook nog genoeg natuur met de hoogste waterval van Duitsland bij Triberg.
Pagina: 1