[ford transit] fluittoon motorkap bij gas geven X toeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:16

inXs

known as inXs

Topicstarter
Mijn vraag:

Wij rijden in noord zweden en er lijkt soms wat te fluiten onder de motorkap vandaan tijdens het rijden, bij het gas geven, ongeacht de versnelling (automaat). De toon is er rond de 1700-2200 toeren, dus als ik meer gas geef dan verdwijnt de fluittoon en ook als de toeren onder de ca 1700 (of 1600) laat duiken. De snelheid is ook niet relevant, bij 20km/uur hoor je het geluid in die toeren range, maar ook bij 100km/h. Als ik de bus laat afremmen zonder gas te geven dan is er geen fluittoon aanwezig. Het vindt dus plaats als ik vermogen vraag. De motor is volledig warmgedraaid overigens.

We hebben onder het rijden getracht een video te maken (met iphone) maar daar lijk je weinig te horen!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

We zoeken een garage asap op, moeten de snelweg nog af!

Herkent iemand dit? En in hoeverre is hier iets van te zeggen zo? Dan kan ik mij alvast wat mentaal voorbereiden…. Vorig jaar hadden ze überhaupt geen tijd om een diagnose te doen…

[ Voor 14% gewijzigd door inXs op 23-06-2024 07:23 ]

superB

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:08
Lastig te horen op de videos,maar uit je omschrijving zou ik denken dat het de turbo is. Ik was zelf in de veronderstelling dat je een kappote turbo niet hoort aankomen, als ze kapot gaan dan gaat het heel snel.

Er zit een turbine in die echt absurde toerentallen draait, 1 keer een geklapte turbo gehad, dan trek je binnen 1 seconden een rookspoor door alle smeerolie die je uitlaat ingaat en kan je niet verder rijden.

Misschien zit er ergens een slangetje of aanvoerbuis los waardoor je hem nu beter kan horen werken ? Of is bijvoorbeeld een geluiddemp paneel los gekomen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

turboslang kan loszitten, of erger >>> Rustig in toeren naar een garage rijden voordat er schade ontstaat als de turbo zelf kapot is en de schoepjes de motor in vliegen. RPM is echt heel hoog als ie werkt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Misschien (als je facebook hebt) is daar ook wel kennis - maf, ik heb een 2011 Nugget en daar gaan de gekste verkalen over rond met de verstuivers, maar de 2022+ reeks lijikt ook weer problemen te hebben.
Hoop voor je dat de kachel wel werkt (daar gaat die van mijn volgende week o.a. voor naar de garage).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01:16
Als je Wegenwacht-Europaservice hebt, mag je ze ook gewoon bellen als je denkt dat je een probleem hebt. Je krijgt dan technisch advies. Er hoeft dus niet eerst rook onder de motorkap uit te komen voor je ze belt. Bijkomend voordeel: Als het niet verantwoord is om verder te rijden, kunnen ze al eerder als maandag beginnen om een vervangende camper te regelen.

Als je geen WW-europaservice hebt, kun je morgenvroeg natuurlijk ook gewoon met je Nederlandse dealer bellen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
franssie schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 01:37:
turboslang kan loszitten, of erger >>> Rustig in toeren naar een garage rijden voordat er schade ontstaat als de turbo zelf kapot is en de schoepjes de motor in vliegen. RPM is echt heel hoog als ie werkt.
Kachel werkt, maar koud is het hier niet! Iemand hier gaf aan dat de toon te laag is voor een turbo…

Ik heb een verzekeraar met wegenwacht, dus krijg ze zelf niet direct te spreken.

Garage kan maandag helaas pas (midsommar vandaag), dus dat geeft nog even geen antwoorden helaas!

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:33
Is het geluid er ook als je stilstaat met de versnelling in neutraal en gas geeft? De motor draait dan onbelast, dus het kan zijn dat je iets meer gas moet geven/toeren moet maken om het geluid te reproduceren.

Dan kun je misschien met de motorkap open beter luisteren of zelfs het geluid lokaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:28
Gaatje in de turbo slang door agressieve steenmarter? Mijn Nugget had dat - maar ik had geen druk meer op de turbo en een lichtje dat brandde.

[ Voor 31% gewijzigd door Zeus op 21-06-2024 07:40 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
FastFred schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:35:
Is het geluid er ook als je stilstaat met de versnelling in neutraal en gas geeft? De motor draait dan onbelast, dus het kan zijn dat je iets meer gas moet geven/toeren moet maken om het geluid te reproduceren.

Dan kun je misschien met de motorkap open beter luisteren of zelfs het geluid lokaliseren.
Helaas niet hoorbaar bij gasgeven bij stilstand… alleen bij rijden dus en ‘tegendruk’ van wielen en wegdek!

Ik mis ook geen vermogen verder (gister dan) bij rijden, dus wellicht toch niet de turbo?

[ Voor 8% gewijzigd door inXs op 21-06-2024 07:49 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Zeus schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:38:
Gaatje in de turbo slang door agressieve steenmarter? Mijn Nugget had dat - maar ik had geen druk meer op de turbo en een lichtje dat brandde.
Dat hadden we vorig jaar dus (zonder marter), dat midden op de snelweg (ook zweden…) het vermogen wegviel vanwege een defecte turbo. Toen hoorden we geen geluiden overigens!

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-05 19:16
inXs schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:12:
[...]

Dat hadden we vorig jaar dus (zonder marter), dat midden op de snelweg (ook zweden…) het vermogen wegviel vanwege een defecte turbo. Toen hoorden we geen geluiden overigens!
Dat heb je dus laten vervangen? scheurtje in de slang lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
bie100 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:26:
[...]

Dat heb je dus laten vervangen? scheurtje in de slang lijkt me
Er zat een scheurtje in de turbo zelf, maar die is vervangen ja!

En er is toch een garage open, eens kijken of ze tijd hebben om te luisteren straks! Edit: toch dicht…

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Ok…. Op de terugweg van de dichte garage…. Plof, stank, dikke rookpluim uit de uitlaat en alles uit….

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik hoop niet dat je een turboschroef in je motor hebt zitten nu dan.. succes!

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Au, dat klinkt niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
We gaan het meemaken, is al de 3e keer wegslepen in 1 jaar tijd… ik zal even een update plaatsen als ze iets weten ;)

superB

Pagina: 1