Hi allen!
Ik ben op dit moment bezig met de renovatie van een hoekwoning uit 1967, +/- 125m2. We zijn nu druk bezig met alle werkzaamheden, en gaan volledig van het gas af
- 3 airco's totaal op de 1e en 2e verdieping
- vloerverwarming (+/- 60m2) op de begane grond
- overal Triple glas en nieuwe kozijnen
Vloerverwarming zal gevoed worden door een monoblock warmtepomp, zal ongeveer een 5kW model worden. Voor Sanitair warm water zal ik een warmtepompboiler installeren (Atlantic Explorer v4). Er zal er gekookt worden op inductie.
Bijgevoegd een foto van de situatie o.b.v. een eerste schouwrapport.
/f/image/NkVAWViVd1hZA1bPypoZHhC1.png?f=fotoalbum_large)
Dak helling 35 graden
Garage (6m x 2.6m): plat dak, panelen kunnen hier in een N/O en Z/W orientatie
Nog te realiseren uitbouw (2.5m x 6m); ZO orientatie
Nog te realiseren dakkapellen (zie foto, wordt identiek aanbuurman): 4.5m en 5.5m (bij 1m diep?); flexibel qua orientatie, ZW of ZO denk ik?
Er zal ruimte zijn rond- en boven de dakkapellen, zou ZO en NW zijn.
Ik zou graag zoveel mogelijk panelen plaatsen, en vooral voor eigen gebruik (dus focus op hele dag dekking, en niet alles op zuid).
Onbekend welke micro-omvormer
6450 Euro = 1,10 Euro Wp
---------------
20 AIKO 455WP Glas Glas FULL BLACK
Enphase IQ8AC-72-M-INT
12500 Euro = 1,40 Europ Wp
Regio
Den Haag
Ik zou graag ideeën krijgen m.b.t. de beste dakvlakken en oriëntaties, gezien de focus op eigen verbruik (aannemende dat saldering de komende 30 jaar niet blijft, en we dus onze eigen opgewekte stroom willen kunnen verbruiken)
Ook zou ik graag een idee krijgen qua type omvormer. Micro-omvormers lijken gezien de verschillende oriëntaties het beste, alleen is mijn verteld dat ik 3 aparte 1 fase micro-omvormers zou moeten nemen, en ik dus 3x2=6 groepen in de meterkast moet opofferen; is dit een nadeel?
Edit: alle begroeiing uit de tuin is verwijderd, dus er is geen schaduwvorming meer
Ik ben op dit moment bezig met de renovatie van een hoekwoning uit 1967, +/- 125m2. We zijn nu druk bezig met alle werkzaamheden, en gaan volledig van het gas af
- 3 airco's totaal op de 1e en 2e verdieping
- vloerverwarming (+/- 60m2) op de begane grond
- overal Triple glas en nieuwe kozijnen
Vloerverwarming zal gevoed worden door een monoblock warmtepomp, zal ongeveer een 5kW model worden. Voor Sanitair warm water zal ik een warmtepompboiler installeren (Atlantic Explorer v4). Er zal er gekookt worden op inductie.
Bijgevoegd een foto van de situatie o.b.v. een eerste schouwrapport.
/f/image/NkVAWViVd1hZA1bPypoZHhC1.png?f=fotoalbum_large)
Dak helling 35 graden
Beschikbare (dak)ruimte
De woning is N/W - Z/O georiënteerd, waarbij de meeste dakvlakken op zuid-oost liggen.Garage (6m x 2.6m): plat dak, panelen kunnen hier in een N/O en Z/W orientatie
Nog te realiseren uitbouw (2.5m x 6m); ZO orientatie
Nog te realiseren dakkapellen (zie foto, wordt identiek aanbuurman): 4.5m en 5.5m (bij 1m diep?); flexibel qua orientatie, ZW of ZO denk ik?
Er zal ruimte zijn rond- en boven de dakkapellen, zou ZO en NW zijn.
Schaduw
Ik verwacht geen enkele schaduw op de panelen.Jaarverbruik
Ik heb geen data van verbruik uit het verleden, gezien dit een oudere dame betrof. Online kom ik uit op schattingen rond de 9000kWh jaarverbruik.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A is al aangelegdBudget en doel
Ik wil mijn elektriciteitsverbruik dekken en een reserve hebben voor toekomstig gebruik.Ik zou graag zoveel mogelijk panelen plaatsen, en vooral voor eigen gebruik (dus focus op hele dag dekking, en niet alles op zuid).
Wie gaat het project uitvoeren
installateurBijhouden van data
jaReeds verkregen offertes
16 JA Solar JAM54D41-435 WpOnbekend welke micro-omvormer
6450 Euro = 1,10 Euro Wp
---------------
20 AIKO 455WP Glas Glas FULL BLACK
Enphase IQ8AC-72-M-INT
12500 Euro = 1,40 Europ Wp
Regio
Den Haag
Ik zou graag ideeën krijgen m.b.t. de beste dakvlakken en oriëntaties, gezien de focus op eigen verbruik (aannemende dat saldering de komende 30 jaar niet blijft, en we dus onze eigen opgewekte stroom willen kunnen verbruiken)
Ook zou ik graag een idee krijgen qua type omvormer. Micro-omvormers lijken gezien de verschillende oriëntaties het beste, alleen is mijn verteld dat ik 3 aparte 1 fase micro-omvormers zou moeten nemen, en ik dus 3x2=6 groepen in de meterkast moet opofferen; is dit een nadeel?
Edit: alle begroeiing uit de tuin is verwijderd, dus er is geen schaduwvorming meer