Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qua111
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:18
Hi allen!

Ik ben op dit moment bezig met de renovatie van een hoekwoning uit 1967, +/- 125m2. We zijn nu druk bezig met alle werkzaamheden, en gaan volledig van het gas af
- 3 airco's totaal op de 1e en 2e verdieping
- vloerverwarming (+/- 60m2) op de begane grond
- overal Triple glas en nieuwe kozijnen

Vloerverwarming zal gevoed worden door een monoblock warmtepomp, zal ongeveer een 5kW model worden. Voor Sanitair warm water zal ik een warmtepompboiler installeren (Atlantic Explorer v4). Er zal er gekookt worden op inductie.

Bijgevoegd een foto van de situatie o.b.v. een eerste schouwrapport.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtrVcGjZ6wpkpEAkYKkUEW08qbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NkVAWViVd1hZA1bPypoZHhC1.png?f=fotoalbum_large

Dak helling 35 graden

Beschikbare (dak)ruimte

De woning is N/W - Z/O georiënteerd, waarbij de meeste dakvlakken op zuid-oost liggen.

Garage (6m x 2.6m): plat dak, panelen kunnen hier in een N/O en Z/W orientatie
Nog te realiseren uitbouw (2.5m x 6m); ZO orientatie
Nog te realiseren dakkapellen (zie foto, wordt identiek aanbuurman): 4.5m en 5.5m (bij 1m diep?); flexibel qua orientatie, ZW of ZO denk ik?
Er zal ruimte zijn rond- en boven de dakkapellen, zou ZO en NW zijn.

Schaduw

Ik verwacht geen enkele schaduw op de panelen.

Jaarverbruik

Ik heb geen data van verbruik uit het verleden, gezien dit een oudere dame betrof. Online kom ik uit op schattingen rond de 9000kWh jaarverbruik.

Huidige elektriciteitsaansluiting

3x25A is al aangelegd

Budget en doel

Ik wil mijn elektriciteitsverbruik dekken en een reserve hebben voor toekomstig gebruik.
Ik zou graag zoveel mogelijk panelen plaatsen, en vooral voor eigen gebruik (dus focus op hele dag dekking, en niet alles op zuid).

Wie gaat het project uitvoeren

installateur

Bijhouden van data

ja

Reeds verkregen offertes

16 JA Solar JAM54D41-435 Wp
Onbekend welke micro-omvormer
6450 Euro = 1,10 Euro Wp

---------------

20 AIKO 455WP Glas Glas FULL BLACK
Enphase IQ8AC-72-M-INT
12500 Euro = 1,40 Europ Wp
Regio
Den Haag

Ik zou graag ideeën krijgen m.b.t. de beste dakvlakken en oriëntaties, gezien de focus op eigen verbruik (aannemende dat saldering de komende 30 jaar niet blijft, en we dus onze eigen opgewekte stroom willen kunnen verbruiken)
Ook zou ik graag een idee krijgen qua type omvormer. Micro-omvormers lijken gezien de verschillende oriëntaties het beste, alleen is mijn verteld dat ik 3 aparte 1 fase micro-omvormers zou moeten nemen, en ik dus 3x2=6 groepen in de meterkast moet opofferen; is dit een nadeel?

Edit: alle begroeiing uit de tuin is verwijderd, dus er is geen schaduwvorming meer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
geen schaduw, dan geen micro of optimizers gebruiken.
(een optimizer/micro maakt per paneel het al snel 40€ duurder, dit dat een paneel maar <80€ kost, dus is flink op het geheel. maar natuurlijk mits mogenlijk, en je dak ziet er niet simpel uit.)
ik persoonlijk kop liever verlies van schaduw als dat ik te veel betaal voor micro/optimizers.
micro/optimizers maken van schaduw geen zon, het beperkt hooguit een beetje in de marge het verlies.

3 fase hoofd aansluiting hebben, is niet altijd een 3fase omvormer gebruiken.
tot de 5kW maakt een 3fase of een 1 fase niks uit.
(alles word toch opgeteld en afgetrokken intern in de meter, dus voor afrekenen maakt het geen bal uit.)
er zijn wel kleine voordelen om 3 fase te gaan, maar ook nadelen.

prijzen van rond de 0,60 tot 0,080€/Wp vind ik beter als wat ik hier lees. (is ook de prijs die je betaald voor micro/optimizers.)

tipje:
1 fase omvormers, die heb je met 2x mpp's en 1xmpp.
per mpp minimaal 6 panelen maximaal 12 (dit is grofweg, kijken later wel wat preciezer.).
alle panelen de zelfde (dak)hoek en richting in laten kijken en die per mpp aansluiten.
( 3 fase kan dus 3x een 1fase omvormer aan en heb je 2x3= 6x een mpp als het moet.)

panelen die oost-west staan zie mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
die hebben op andere momenten hun top, dus kun je veel meer Wp aanhangen als je denkt.
(ik heb zelfs 2x zoveel Wp gehad maar vaak is een 50% best leuk.)
oost-west verhaal is wel leuk, maar je hebt ook: platter is beter in de zomer, en steiler is beter in de winter, en dat komt op een zelfde verhaal uit.

panelen zijn nu zo goedkoop (en dat zeker als je dat doet met gewone string omvormers) dat je ze zelfs op noord kunt hangen en effectief te laten zijn. >:)

hoe meer je zelf uitzoekt, de beter deal je kunt krijgen.
dus steek er tijd in, en probeer eens iets met mijn verhaal te doen, en je komt beter uit. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 21-06-2024 11:07 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 09:15
Als je huis verdeeld is over 3 fasen, loont het uiteraard wel om goed te kijken naar 3 fase terugleveren omdat je dan ook de opgeleverde energie overdag kunt gebruiken. bij 1 fase zit kun je verbruikers op de andere fases niet voorzien voor de meter.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
soepah schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:17:
Als je huis verdeeld is over 3 fasen, loont het uiteraard wel om goed te kijken naar 3 fase terugleveren omdat je dan ook de opgeleverde energie overdag kunt gebruiken. bij 1 fase zit kun je verbruikers op de andere fases niet voorzien voor de meter.
jep, in de techniek is dat zo.

maar in de praktijk is het gewoon: gebruik fase 1/2/3 bij elkaar opgeteld en dan word afgetrokken levering fase 1/2/3 en wat over blijft gaat naar de kWh teller(die heb je 4, voor hoog/laag en leveren/gebruiken.).
dus je word afgerekend op: 1000W fase 1 leveren en fase 2 1000W gebruiken = 0W verrekend.
dit blijft ook zo als er niet meer gesaldeerd kan worden, en word ook niet naar je leverancier gestuurd.

(dit kun je zien als je de slimme meter uitleest, dan kun je alle fase apart loggen, maar de kWh teller blijft op 0.
de kWh teller reken je af, niet je wat je op je fase doet. ;)
de netbeheerder weet het dus wel als ze dat willen weten alleen de leverancier weet dit dus niet, maar zolang jij niks geks doet is dit voor de netbeheerder geen probleem en hebben al aangegeven dat ze dit niet zomaar gaan veranderen. )

dus in financiële werkelijkheid, nop niet zo. ;)

edit:
voordeel 1 fase = 350Vmpp = optimum = grofweg een paneel of 12 (liefst tussen de 6 en 12 dus).
voordeel 3fase = 600-720V = optimum = grofweg een paneel of 18-20 (liefst tussen de 12 en 20 dus).
dus wil je stringen bouwen van 18-20 panelen gebruik 3 fase.
dus wil je stringen bouwen van 12 panelen gebruik 1 fase.
(dit is per mpp, veel 1fase en vrijwel alle 3fase hebben 2x mpp's, dus ga je voor 24 panelen dan is 1 fase goed mogenlijk, meer dan dat heb je al snel 3 fase nodig met optimum van grofweg 24-40 panelen, maar er is ook een overlap tussen die 2 en meer overwegingen die er toe doen.)

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 21-06-2024 17:24 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
Als je op alle hellingen en richtingen van het kompas gaat leggen en maar een klein aantal op ZW dan kom je nogal rapjes bij micro's uit...

Die 6 op de schuur zou ik allemaal ZW leggen... Zeker met begroeiing op NO.

Geen merk omvormer = niet akkoord... wat een kolder.
En 1,40 per Wp... Par-bleeping-don?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.