Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:41
Hallo allen,

Ik ga na de vakantieperiode een nieuwe functie betreden, bij deze functie is een budget verplicht. Hieruit kunnen dan ook verlofuren worden gekocht, alleen het normale uurloon (dat netjes op de salarisstrookjes berekend is) is 88% van het bedrag dat voor een verlofuur wordt berekend. Nu ga ik dit vragen bij HR, maar ik wil het graag ook zelf begrijpen zodat ik daadwerkelijk weet wat er gebeurt.

In dit potje gaan 10 ADV uren, vaste 13de maand, 1% van maandloon. Dit allemaal zou 14,15% van maandloon moeten zijn. Wat er NIET ingaat zijn 3 ADV dagen, persoonlijke bonus van 1-2,5 brutomaandloon en alle wettelijke en bovenwettelijke dagen.

Waarom is een aangekocht vakantiedag bijna 14% duurder?

edit: kleine correctie, uurloon op loonstrook uiteraard o.b.v. 40 uur, contract is 38 uur. Percentages aangepast.

[ Voor 7% gewijzigd door mister_S op 20-06-2024 21:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:30
Wellicht omdat je over een gekochte verlofdag ook verlof etc opbouwt? Heb er eigenlijk nooit aan gerekend...

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-10 22:27
Ook meegemaakt dat verlof aankopen onverwachts flink duurder werd. Want er was al jaren een "berekeningsfout" gemaakt. Veel ophef maar niets aan te doen. Weet nu niet wat de exacte berekening is waarom het duurder is, maar is dus wel te verklaren. En gezien het feit dat je anders bijzonder tarief betaald over het bedrag wat overblijft loont het nog steeds om dan verlof aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:04
In mijn cao staat uitgewerkt hoe ze aan de prijs van een verlofuur komen, kort door de bocht is het gewoon uurloon+bijbehorende stukje budget. Als bij jou het budget ook meegenomen wordt in die bepaling van de uurprijs kan het wel kloppen dat de verlofuren 15% duurder zijn, maar die uitleg zou gewoon in de arbeidsvoorwaarden, personeelshandboek of cao te vinden moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:55
ebk71 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:02:
Ook meegemaakt dat verlof aankopen onverwachts flink duurder werd. Want er was al jaren een "berekeningsfout" gemaakt. Veel ophef maar niets aan te doen. Weet nu niet wat de exacte berekening is waarom het duurder is, maar is dus wel te verklaren. En gezien het feit dat je anders bijzonder tarief betaald over het bedrag wat overblijft loont het nog steeds om dan verlof aan te kopen.
Wat bedoel je met bijzonder tarief? Als dat al zo is krijg je het met je IB aangifte gewoon weer terug.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
c-nan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:09:
[...]

Wat bedoel je met bijzonder tarief? Als dat al zo is krijg je het met je IB aangifte gewoon weer terug.
Het bijzondere tarief is gewoon de marginale belasting die je moet betalen. In sommige situaties kan het dat uiteindelijk het verrekent moet worden en je bij je aangifte wat terugkrijgt, maar normaal kan je er gewoon vanuit gaan dat het kloppend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ik kom er wel ongeveer bij als ik uurloon x 8 uur doe en dan daar de vakantietoeslag en 13de maand bij optel. Lijkt erop dat mijn dag dan dat waard is, dus een verlofdag is dagloon + 8% + 8,33%. Komt nog steeds niet exact overeen, maar het is wel logischer.

Ik ga hier een uitgebreide berekening van vragen bij HR, maar ik moet nog wachten tot de functie zelf goed gedfinieerd is. Dank voor het meedenken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:31
Domme gedachte hoor, maar kan het niet zo zijn dat, omdat je meer verlof opneemt je in principe minder verlof opbouwt?
Om dat te compenseren betaal je dus X extra voor die verlof uren?
Gebaseerd op 200 verlof uren per jaar (volgens mij wettelijk bij 40 uur werkweek) krijg je 3,85 uur per week, is 0,77 uur per dag dus ongeveer 0,1 verlof uur per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Er wordt in dit geval toch niets gedaan met de al bestaande verlofdagen? Die gaan niet in de pot. Het is wel een goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Bij ons in het systeem van keuzebudget spreekt men continue over "cost to company", wat kost die keuze die je maakt het bedrijf. En ook aan de budgetkant zit alles als CTC, ik zie dus niet simpelweg de waarde van mijn brutoloon als ik zou kiezen het te laten uitbetalen, maar de kost voor mijn werkgever.

En zoals je aanhaalt, met het bijrekenen van je dertiende maand en vakantiegeld komt het wel nagenoeg overeen. Geen idee hoe groot het verschil nog is, maar daar zou ik dan ook als eerste aan beginnen denken om het verschil te verklaren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1