Plint installeren keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-06 07:34
Geachte tweakers,

Na uitstel kwam natuurlijk afstel van het installeren van de plint onder de keuken, maar na een tijd wil ik het eens gaan doen en ben ik natuurlijk de onderdelen kwijt. (behalve de plint en rooster dan)

Zit nu met twee vragen

1. 'Probleem' is dat de plint niet helemaal tot het einde komt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxqzwqhxujtmpUM65OYaYl9YrzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5wFvZmFKTrhCsmm03rMtm8o.jpg?f=fotoalbum_large

Ik neem aan dat hier verbindingsstukken voor zijn of iets dergelijks om het stuk van de andere plint aan vast te zetten. Ik heb al zitten googelen, maar ik kom zoveel verbindingsstukken tegen dat ik niet weet wat ik nu precies nodig heb om het er een beetje fatsoenlijk uit te laten zien?

Daarnaast wat heb ik nodig om de hoek mooi te kunnen maken met de aansluitende plint vanaf de achtermuur?

De klippen om de plint vast te kunnen klikken ben ik ook kwijt, maar heb contact gezocht met de keukenboer en hoop dat zij mij hieraan kunnen helpen.

Zijn deze dingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqTGAMr6b0TbPSCgaaBnmcWZlOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCrBXaKxg2SJiunruN9IoXR5.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Huidige plint er af halen en kijken wat daar qua bevestiging op zit (en of je een merk/type kunt vinden).

Dan een nieuw stuk plint afmeten en erachter leggen.
Vervolgens een houten blokje met houtlijm op de achterkant van beide plinten plakken.

Wellicht blijft het dan zo al zitten; je kan ook nog op zoek naar zo'n klemmetje.

Maar anders een blokje hout met twee gaatjes er doorheen, trek je die met een tiewrap vast aan het pootje.
En kun je vervolgens wat houtlijm op het blokje doen en daarna de plint er tegenaan drukken.
Is wel wat lastiger los te krijgen, als je echt wil kun je magneetjes of whatever gebruiken, maar zo vaak hoef je daar niet te zijn.

Hoe die hoek zit, heb ik geen beeld van op deze foto, je radiator die steekt daar ook nog achter?

Als je de plint om de hoek wil laten gaan, kun je op de achterkant, gelijk met het uiteinde een blokje hout lijmen, waarna je het vervolg van de plint op het uiteinde van dat blokje kunt lijmen.

TL;DR:
Creatief zijn met tiewraps, hout, plinten, lijm en indien nodig, kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-06 07:34
Accretion schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:31:
Huidige plint er af halen en kijken wat daar qua bevestiging op zit (en of je een merk/type kunt vinden).

Dan een nieuw stuk plint afmeten en erachter leggen.
Vervolgens een houten blokje met houtlijm op de achterkant van beide plinten plakken.

Wellicht blijft het dan zo al zitten; je kan ook nog op zoek naar zo'n klemmetje.

Maar anders een blokje hout met twee gaatjes er doorheen, trek je die met een tiewrap vast aan het pootje.
En kun je vervolgens wat houtlijm op het blokje doen en daarna de plint er tegenaan drukken.
Is wel wat lastiger los te krijgen, als je echt wil kun je magneetjes of whatever gebruiken, maar zo vaak hoef je daar niet te zijn.

Hoe die hoek zit, heb ik geen beeld van op deze foto, je radiator die steekt daar ook nog achter?

Als je de plint om de hoek wil laten gaan, kun je op de achterkant, gelijk met het uiteinde een blokje hout lijmen, waarna je het vervolg van de plint op het uiteinde van dat blokje kunt lijmen.

TL;DR:
Creatief zijn met tiewraps, hout, plinten, lijm en indien nodig, kit?
Er zit dus geen huidige plint. Ik heb de nieuwe plint de even tegenaan gelegd om te laten zien dat ik ongeveer 60cm te kort heb om er netjes 1 hele plint van te houden.

Heb nog een 2e plint erbij, dus daar zou ik een stuk af moeten zagen en nu is vraag hoe ik die twee stukken netjes in elkaar kan laten verlopen, zonder dat je een naad krijgt.

En wat de hoek betreft die radiator zit er 30 cm vanaf (foto verdoezelt dat inderdaad), dus gaat erom dat het punt waar de twee plinten samen komen, dat dit netjes in elkaar overloopt.

Maar dat van dat blokje klinkt als een goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mooraalkikker schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:25:
[...]

Er zit dus geen huidige plint. Ik heb de nieuwe plint de even tegenaan gelegd om te laten zien dat ik ongeveer 60cm te kort heb om er netjes 1 hele plint van te houden.

Heb nog een 2e plint erbij, dus daar zou ik een stuk af moeten zagen en nu is vraag hoe ik die twee stukken netjes in elkaar kan laten verlopen, zonder dat je een naad krijgt.

En wat de hoek betreft die radiator zit er 30 cm vanaf (foto verdoezelt dat inderdaad), dus gaat erom dat het punt waar de twee plinten samen komen, dat dit netjes in elkaar overloopt.

Maar dat van dat blokje klinkt als een goed idee
Als je momenteel nog niets hebt, dan hoef je alleen te kijken naar de diameter van de poot en daar een bijpassende klem bij te vinden, gezien ze dan toch allemaal dezelfde afstand hebben.

Het is dan waarschijnlijk praktisch om niet 'een lange en een korte' plint te hebben, maar om twee stukken te hebben die beide aan ten minste twee poten klikken. Bonuspunten als de naad van de plint gelijk loopt met de (middelste) naad van de keukenkasten. (Maar, dat geeft wel meer snijverlies, bedenk dat je aan de zijkant ook nog een stuk plint wil)

De naad kun je verminderen door ze zo strak mogelijk tegen elkaar te zetten, als je het echt onzichtbaar wil maken moet je het opvullen, schuren en lakken (maar het is een plint die een stukje achter/onder je keuken blok zit, dus niet te moeilijk over doen).

Plankje over de achterkant van de twee plinten lijmen, zodat niet een meer uitsteekt dan de ander, kan ook helpen.

Ik moet wel zeggen, je ziet het nu waarschijnlijk zelf, maar flinke kans dat het niemand anders opvalt, zeker omdat het keukenblok er deels overhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savaroth
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 13:05
Zijn Nobilia plintklemmen, deze zijn wel online te vinden, maar tegen flinke prijzen... via de keukenboer kan dit wellicht goedkoper als ze er nog een paar hebben liggen. Je kunt zoeken op "Sockel Halterung"

Plinten zou ik netjes met 2 platte beugels aan achterkant aan elkaar schroeven; let hierbij op de dikte van de plint, zodat je er niet doorheen schroeft; ik vind persoonlijk die standaard verbindingsstukken vreselijk lelijk.. echter is dit smaakgevoelig. Je kunt de plint ook met een lamello verbinden; hier heb je dan wel weer gereedschap voor nodig.

Beugel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwVTcB9vGhYNLgrgmXthX0ca8gg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f8FwEMrnBOrvz68oyHr032hq.jpg?f=user_large

Op de hoek kun je een hoekprofiel gebruiken; hiervoor kun je een Nobili sockeleckprofil 90 graden gebruiken. Deze is ook op het internet wel te vinden; wellicht ook makkelijk om deze via de keukenboer op te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Savaroth schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:15:
Plinten zou ik netjes met 2 platte beugels aan achterkant aan elkaar schroeven;
eerder 3.
2 op de ene, en 1 op de andere.
Dan gaat de boel niet stuk als de plint even weg moet voor reparatie koelkast/vaatwasser/etc. als je bij de stekkers die er onder liggen moet zijn (of welke reden dan ook).
Want op deze manier zitten ze "los" maar toch vast.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als je beschikking hebt over een 3D-printer, kun je ook zoiets maken. https://www.thingiverse.com/thing:1727407

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
sOid schreef op maandag 24 juni 2024 @ 06:58:
Als je beschikking hebt over een 3D-printer, kun je ook zoiets maken. https://www.thingiverse.com/thing:1727407
En anders bij onze Zweedse grootgrutter Ikea, Euro 7 voor 4 pootjes met plintsteun, verkopen ook plinten en verbinding- en hoekstukken
Pagina: 1