Ligt het terras te hoog?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-04 09:58
Mijn vraag
Deze week is een hovenier begonnen met de renovatie van onze tuin. Na voorbereidende werkzaamheden is hij vanmiddag begonnen met bestraten.

Een deel van de bestrating ligt er nu in, maar toen ik net het resultaat bekeek, krijg ik de indruk dat het terras veel te hoog ligt. Nou ben ik geen aannemer of hovenier, dus iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten voordat ik er werk van maak? De bovenkant van het terras ligt nu hoger dan de onderkant van onze kunststof pui:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcfak4w5b2ZZfg6NLHhOTBaHITM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCTRhdDcJfBu90NveoE3Bp23.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whRNODBO5xySEnJbJDisHH8kOk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hINNQZWdB8eBPkP1GvJLS6C2.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:02

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

KlaasjeNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:28:
Een deel van de bestrating ligt er nu in, maar toen ik net het resultaat bekeek, krijg ik de indruk dat het terras veel te hoog ligt.
Is het al getrild dan?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-04 11:04
(jarig!)
Dit is prima, met de loop van tijd gaat het toch verder in de grond zakken en dan ligt het eigenlijk goed.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Sowieso vooraf getrild. Van wat ik heb begrepen mogen deze tegels achteraf niet getrild worden, dus enkel met rubber hamer erin geslagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 16:51

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wat is precies het (verwachte) probleem?
Het terras komt niet boven het kozijn uit. Je kan nu jaren genieten voordat je de eerste verzakkingen gaat merken :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Meekoh schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:30:
Dit is prima, met de loop van tijd gaat het toch verder in de grond zakken en dan ligt het eigenlijk goed.
Dat klinkt geruststellend. Wel ligt de vloer binnen nu +/- 5 cm lager dan het terras. Gaat het nog zover zakken? Reken ik de houten vloer en ondervloer niet mee, dan is het verschil tussen het beton binnen en het terras buiten nu zo'n 8 cm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:22
Als het fatsoenlijk afloopt, van het raam af dus, is dit geen probleem. En het zal toch nog iets zakken.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Nyarlathotep schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:32:
Wat is precies het (verwachte) probleem?
Het terras komt niet boven het kozijn uit. Je kan nu jaren genieten voordat je de eerste verzakkingen gaat merken :)
Mogelijk (hopelijk) zie ik een probleem dat er niet is of gaat komen, zoals optrekkend vocht in de muren? Of water dat het rooster van de spouwisolatie inloopt? Dat rooster ligt nu net zo hoog als het terras.

[ Voor 11% gewijzigd door KlaasjeNL op 20-06-2024 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meekoh
(jarig!)
KlaasjeNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:35:
[...]

Dat klinkt geruststellend. Wel ligt de vloer binnen nu +/- 5 cm lager dan het terras. Gaat het nog zover zakken? Reken ik de houten vloer en ondervloer niet mee, dan is het verschil tussen het beton binnen en het terras buiten nu zo'n 8 cm.
Laat me de vraag omdraaien. Waarom zou de vloer binnen gelijk moeten liggen aan de betegeling buiten?
Er zit sowieso een drempel bij je deur waar je overheen moet stappen. Zolang je deur open kan en het fatsoenlijk afloopt zie ik geen probleem.

edit: En je weet zeker dat je nog lang niet hoeft op te hogen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Meekoh op 20-06-2024 16:41 ]

Computer says no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 10:52
Over de hoogte zou ik mij niet echt druk maken, het verzakt toch altijd. Zou mij meer druk maken om de afwatering. Als dat niet goed is loopt het water de verkeerde kant op. Maar zo te zien ligt hier alles netjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Meekoh schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:39:
[...]

Laat me de vraag omdraaien. Waarom zou de vloer binnen gelijk moeten liggen aan de betegeling buiten?
Er zit sowieso een drempel bij je deur waar je overheen moet stappen. Zolang je deur open kan en het fatsoenlijk afloopt zie ik geen probleem.

edit: En je weet zeker dat je nog lang niet hoeft op te hogen :P
Water loopt altijd omlaag, dus gevoelsmatig heb ik alles binnen liever hoger dan buiten liggen. 😅

Hoe dan ook: bij het stellen van de vraag had ik reacties verwacht als "het ligt veel te hoog!" dus door de reacties hier slaap ik toch weer een stukje rustiger. Merci! ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
(jarig!)
KlaasjeNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:45:
[...]

Water loopt altijd omlaag, dus gevoelsmatig heb ik alles binnen liever hoger dan buiten liggen. 😅

Hoe dan ook: bij het stellen van de vraag had ik reacties verwacht als "het ligt veel te hoog!" dus door de reacties hier slaap ik toch weer een stukje rustiger. Merci! ☺️
Dat snap ik, vandaar dat anderen en ik ook zeggen dat het belangrijker is om te kijken dat het goed afloopt. Het is de bedoeling dat het een beetje schuin afloopt van de muur af. Dus hoe verder je in je tuin komt hoe "lager" het wordt. Zo blijft er geen water liggen bij je kozijn/gevel.

Computer says no

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hmm, ik vind het vrij hoog. Iedereen zegt dat het zakt, maar dat is natuurlijk niet overal in Nederland.
Wat komt er tussen de tegels en de dorpel?
Heeft je dorpel ontwateringsgaatjes, en waar gaat dat water dan heen?

Afbeeldingslocatie: https://www.onderdorpels.nl/wp-content/plugins/onderdorpels/public/images/afwateringsgaten_bu.jpg?v=3

[ Voor 18% gewijzigd door Cheesy op 20-06-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Meekoh schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:00:
[...]

Dat snap ik, vandaar dat anderen en ik ook zeggen dat het belangrijker is om te kijken dat het goed afloopt. Het is de bedoeling dat het een beetje schuin afloopt van de muur af. Dus hoe verder je in je tuin komt hoe "lager" het wordt. Zo blijft er geen water liggen bij je kozijn/gevel.
Het ligt inderdaad op afschot. Verschil van een kleine cm over een meter, dus dat zou prima moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Cheesy schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:04:
Hmm, ik vind het vrij hoog. Iedereen zegt dat het zakt, maar dat is natuurlijk niet overal in Nederland.
Wat komt er tussen de tegels en de dorpel?
Heeft je dorpel ontwateringsgaatjes, en waar gaat dat water dan heen?

[Afbeelding]
Ik heb nog geen idee wat er tussen de tegels en de dorpel komt. Geen ontwateringsgaatjes, althans niet voor zover ik kan ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:07
KlaasjeNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:36:
[...]

Mogelijk (hopelijk) zie ik een probleem dat er niet is of gaat komen, zoals optrekkend vocht in de muren? Of water dat het rooster van de spouwisolatie inloopt? Dat rooster ligt nu net zo hoog als het terras.
Wat betreft bovenstaande, als het terras niet waterdoorlatend is aangelegd, zou ik in ieder geval een grindstrook(je) adviseren voor je kozijn of iets van drainage. Maar daar is het nu wellicht wat laat voor. Hoeveel graden loopt je terras af?

@Cheesy bedoelt ontwateringsgaten van je kozijn. Deze zitten waarschijnlijk aan de onderzijde bij jou. https://www.onlinekozijnshop.nl/afwatering-kunststof-kozijn/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:13

Exigence

dnkroz

Als je terras prima op afschot ligt, en wellicht nog een strookje grind langs het kozijn hoeft het geen probleem te zijn.

Maar je hebt wel kunststof kozijnen, aan de ene kant mooi, want die hebben geen last van verrotting, maar die hebben 9 van de 10 keer wel afwateringsgaten. Danwel aan de voorzijde, danwel aan de onderzijde. Vermoedelijk hier aan de onderzijde omdat ze aan de voorzijde niet zichtbaar zijn. Dat kan wel ophoping van water geven. Els het goed aangelegd is zakt het echt nauwelijks na hoor, al helemaal geen 5 centimeter.

Daarbij, los van dat het wel of geen kwaad kan. Het is toch geen porum om je terras 5 centimeter hoger te hebben dan je vloer binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Murkmans schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:57:
[...]

Wat betreft bovenstaande, als het terras niet waterdoorlatend is aangelegd, zou ik in ieder geval een grindstrook(je) adviseren voor je kozijn of iets van drainage. Maar daar is het nu wellicht wat laat voor. Hoeveel graden loopt je terras af?

@Cheesy bedoelt ontwateringsgaten van je kozijn. Deze zitten waarschijnlijk aan de onderzijde bij jou. https://www.onlinekozijnshop.nl/afwatering-kunststof-kozijn/
Even uit de "losse pols" gemeten met een waterpas van 1 meter is de hoek +/- 1 graad (loopt 1cm af over een afstand van 1m). Dat zou volgens de omschrijving van de leverancier voldoende moeten zijn.

Die afwateringsgaten ken ik van de raamkozijnen, maar worden bij mijn weten alleen toegepast bij reguliere draai-/kiepramen die naar binnen openen. Om te zorgen dat water dat tegen het raam slaat weg kan lopen.

In onze pui zitten 2 naar buiten openslaande deuren met 2 vaste ramen aan weerszijde die gewoon rondom zijn afgekit. Nergens is een opening aan de bovenkant te vinden, dus zullen ze vermoedelijk ook niet aan de onderkant zitten. Alle kozijnen bestaan uit Veka-profielen, dus het zal ook geen rommel zijn waarbij ze er niet over hebben nagedacht. 😅

Ik vermoed eigenlijk dat de ruimte tussen het terras en de pui met kiezels of iets dergelijks wordt opgevuld, anders zouden ze die ruimte normaliter eerst hebben gevuld met klinkers of opsluitbanden. Het water zal dus wel gewoon kunnen weglopen, mocht er toch afwatering verstopt zitten...

Edit: toch nog eens goed onder de kozijnen gevoeld en daar zitten toch gaten die vermoedelijk voor de afwatering zijn. 😅 Zolang daar geen tegels tegenaan komen te liggen neem ik aan dat het water gewoon in de zandgrond kan weglopen?

[ Voor 9% gewijzigd door KlaasjeNL op 20-06-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-04 19:08
Als ik zo de foto bekijk liggen de tegels gelijk met de onderkant pui …
De tegels lopen waarschijnlijk af zodat met een latje meten je hoger uitkomt ga eerst maar eens met een waterpas meten .
Als het goed afloop zal er geen problemen optreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:28
Bij mij ligt het vrijwel net zo, met een randje grind tussen kozijn en tegels. Aangezien daar bij jou ook geel zand ligt, neem ik aan dat ze daar nog grind in leggen. Dat is handig voor afwatering van regen op de ramen.
Liggen de tegels die tegen de bakstenen aan liggen, op gelijke hoogte met de onderkant van de ventilatieroosters? Ik kan dat niet heel goed zien op je foto, maar dat zou je nog kunnen checken. Want als tegels daar hoger liggen dan de roosters en die kant van je huis ligt op zuidwest, west of noordwest, dan kan het bij hevige regen zo naar binnen lopen. Daar zou je eventueel een kapje overheen kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
JMb91 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:32:
Als ik zo de foto bekijk liggen de tegels gelijk met de onderkant pui …
De tegels lopen waarschijnlijk af zodat met een latje meten je hoger uitkomt ga eerst maar eens met een waterpas meten .
Als het goed afloop zal er geen problemen optreden.
Ik heb met een waterpas gemeten. Ze lopen inderdaad af, ongeveer 1cm per 100cm. Maar op de foto zie je dat het terras 1cm hoger ligt dan de onderkant van het kozijn op een afstand van zo'n 6cm. Zou ik het latje waterpas leggen van de rand van de tegel naar het kozijn, dan ligt het terras alsnog hoger dan het kozijn. Dus het ligt niet aan mijn manier van meten. ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Toke_gt schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:43:
Bij mij ligt het vrijwel net zo, met een randje grind tussen kozijn en tegels. Aangezien daar bij jou ook geel zand ligt, neem ik aan dat ze daar nog grind in leggen. Dat is handig voor afwatering van regen op de ramen.
Liggen de tegels die tegen de bakstenen aan liggen, op gelijke hoogte met de onderkant van de ventilatieroosters? Ik kan dat niet heel goed zien op je foto, maar dat zou je nog kunnen checken. Want als tegels daar hoger liggen dan de roosters en die kant van je huis ligt op zuidwest, west of noordwest, dan kan het bij hevige regen zo naar binnen lopen. Daar zou je eventueel een kapje overheen kunnen zetten.
Ik zal morgen eens overleggen, maar het zal vermoedelijk wel grind gaan worden.

De tegels liggen inderdaad tegen de onderrand van het ventilatierooster. Tuin op het ZW, dus als dat met een kapje is op te lossen, is dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:28
KlaasjeNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:17:
[...]

Ik zal morgen eens overleggen, maar het zal vermoedelijk wel grind gaan worden.

De tegels liggen inderdaad tegen de onderrand van het ventilatierooster. Tuin op het ZW, dus als dat met een kapje is op te lossen, is dat prima.
Dan kan zeker, google maar op kapje en ventilatierooster. Je hebt ze in allerlei stijlen en formaten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@KlaasjeNL

Stratenmaker hier.

Het ligt inderdaad te hoog. Bijna alle reacties zijn niet goed.

Je hoort je bestrating ca 1cm onder je dorpel aan te brengen. Dit is ook in verband met opvriezen, zeker met achterdeuren die naar buiten open gaan. Ook ga je op deze manier optrekkend vocht tegen.

Zo te zien zijn je tegels ook niet geschikt om af te trillen. Dus zakken doet het niet meer.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
pjot1 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:26:
@KlaasjeNL

Stratenmaker hier.

Het ligt inderdaad te hoog. Bijna alle reacties zijn niet goed.

Je hoort je bestrating ca 1cm onder je dorpel aan te brengen. Dit is ook in verband met opvriezen, zeker met achterdeuren die naar buiten open gaan. Ook ga je op deze manier optrekkend vocht tegen.

Zo te zien zijn je tegels ook niet geschikt om af te trillen. Dus zakken doet het niet meer.
Dank voor je reactie. Helaas niet de reactie waar ik op hoopte..😅 Aan welke problemen moet ik denken met opvriezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:54:
[...]

Dank voor je reactie. Helaas niet de reactie waar ik op hoopte..😅 Aan welke problemen moet ik denken met opvriezen?
Daar was ik al bang voor maar het is gewoon niet goed.

Door strenge vorst kan het straatwerk tot wel een paar cm omhoog komen door het vocht in het zand. Meestal geen probleem maar het kan voorkomen dat deuren vastlopen.

Ik heb meestal geen hoge pet op van hoveniers die straten, zijn vaak te duur en het duurt te lang. Sorry voor mijn negatieve reactie, no offence! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 26-04 11:50

Barrycade

Through the...

Ook afhankelijk waar TS woont, is dit in de Zaan streek ligt zijn terras perfect voordat het hele straatje er in ligt. Is dit zandgrond dan ligt het wel hoog ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:23
pjot1 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:59:
[...]

Door strenge vorst kan het straatwerk tot wel een paar cm omhoog komen door het vocht in het zand. Meestal geen probleem maar het kan voorkomen dat deuren vastlopen.

Ik heb meestal geen hoge pet op van hoveniers die straten, zijn vaak te duur en het duurt te lang. Sorry voor mijn negatieve reactie, no offence! :)
Klopt, mijn vader is ook stratenmaker geweest.
Hij geeft aan dat het aan de onderkant van het kozijn moet.

(Deze deur draait naar binnen, dus dat is geen probleem.)

Als de stenen in de loop van de tijd tegen het hout komt gaat het hout rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Barrycade schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:04:
Ook afhankelijk waar TS woont, is dit in de Zaan streek ligt zijn terras perfect voordat het hele straatje er in ligt. Is dit zandgrond dan ligt het wel hoog ja.
Ik woon in Twente, voornamelijk zandgrond, dus morgenochtend maar meteen aan de bel trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
pjot1 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:59:
[...]

Geen probleem. Alle info is welkom, hoe negatief ook. Op dit moment zijn 30 van de +/- 160 tegels gelegd, dus het lijkt mij nog enigszins eenvoudig te herstellen.

En ja, hoveniers die straten... Het is een hoveniersbedrijf/stratenmaker. Kijkend naar voorgaande projecten doen ze meer aan bestraten dan aan "hovenieren", dus in feite ben je dan denk ik stratenmaker. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
Wat iemand ook al zei, esthetisch zou ik gewoon willen dat het terras gelijk aan de vloer begint of lager.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:43:
[...]

Geen probleem. Alle info is welkom, hoe negatief ook. Op dit moment zijn 30 van de +/- 160 tegels gelegd, dus het lijkt mij nog enigszins eenvoudig te herstellen.

En ja, hoveniers die straten... Het is een hoveniersbedrijf/stratenmaker. Kijkend naar voorgaande projecten doen ze meer aan bestraten dan aan "hovenieren", dus in feite ben je dan denk ik stratenmaker. 😅
Nou, het gaat niet zo zeer om de 30 tegels maar je moet de hele baan opnieuw profileren. Zullen ze niet zo blij mee zijn... :X Een voordeel, er gaat zand af dus voor je verdichting is dat prima.

Klinkt dan meer als een manusje van alles. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel-k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-04 22:45
Ik zit hier momenteel met een zelfde soort probleem. Het terras ligt net iets hoger dan onderkant kozijn. Mijn kozijnen zijn van hout. Ik ga dus waarschijnlijk problemen krijgen met optrekkend vocht. En de schilder kan de onderkant dorpel niet meer schilderen. Na overleg met de hovenier en stratenmakers gaat het terras eruit en dan tot een cm onder de dorpel opnieuw erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
(jarig!)
Barrycade schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:04:
Inderdaad, ik kom dus zelf uit de Zaanstreek en mijn terras is na het leggen (door een professionele tegellegger) in een jaar of 2 echt wel een cm gezakt en dat zal de komende jaren gestaag doorgaan leert de ervaring. Alles zakt hier weg uiteindelijk, maakt niet uit of je trilt of niet. Alles zakt uiteindelijk. Ik heb zelfs de uitdaging dat mijn tuin sneller zakt dan het huis zelf. Levert nu ook leuke problemen op met regenwater afvoerd die door de door de buitenmuur onder het huis door gaat. Die gaan dus allemaal 1 voor 1 scheuren.
Vandaar dat ik het dus ook wel prima zou vinden ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Meekoh schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:37:
[...]

Inderdaad, ik kom dus zelf uit de Zaanstreek en mijn terras is na het leggen (door een professionele tegellegger) in een jaar of 2 echt wel een cm gezakt en dat zal de komende jaren gestaag doorgaan leert de ervaring. Alles zakt hier weg uiteindelijk, maakt niet uit of je trilt of niet. Alles zakt uiteindelijk. Ik heb zelfs de uitdaging dat mijn tuin sneller zakt dan het huis zelf. Levert nu ook leuke problemen op met regenwater afvoerd die door de door de buitenmuur onder het huis door gaat. Die gaan dus allemaal 1 voor 1 scheuren.
Vandaar dat ik het dus ook wel prima zou vinden ;)
Een cm per jaar valt reuze mee voor veengebied. Een collega had in Assendelft een terras gemaakt, dat zakte een 2cm per maand. Elke jaar zo'n 25cm omhoog. De kunst is om alles lichter te maken zodat de boel minder hard zakt. Dit doe je met behulp van piepschuim.

In sommige wijken wordt aan voorbelasting gedaan zodat de ergste verzakkingen achter de rug zijn.

@KlaasjeNL
Hoe reageerde de stratenmaker/hovenier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
pjot1 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:16:
[...]

Een cm per jaar valt reuze mee voor veengebied. Een collega had in Assendelft een terras gemaakt, dat zakte een 2cm per maand. Elke jaar zo'n 25cm omhoog. De kunst is om alles lichter te maken zodat de boel minder hard zakt. Dit doe je met behulp van piepschuim.

In sommige wijken wordt aan voorbelasting gedaan zodat de ergste verzakkingen achter de rug zijn.

@KlaasjeNL
Hoe reageerde de stratenmaker/hovenier?
Ik sprak vanmorgen 1 van de "domme krachten" die er al op tijd was. Die jongen is er steeds bij om te graven, slepen enz. Hij vroeg wie het eerste deel van het terras had gelegd en gaf aan dat dat iemand was met veel ervaring die wel wist waar hij mee bezig was.

Even later de hovenier/aannemer en de stratenmaker in de tuin en toen nog eens gevraagd. De stratenmaker gaf aan dat het zo goed was, waarbij hij altijd een ruimte van een cm of 2 onder de bovenkant van de deurdorpel blijft en onder de ventilatieroosters in de spouw blijft. De kier tussen de pui en het terras wordt opgevuld met kiezels zodat het water kan weglopen onder de kozijnen.

Hij verzekerde dat het geen probleem was met voldoende afschot, dus heb ik in feite geen poot om op te staan zolang er ook daadwerkelijk geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:04:
[...]

Ik sprak vanmorgen 1 van de "domme krachten" die er al op tijd was. Die jongen is er steeds bij om te graven, slepen enz. Hij vroeg wie het eerste deel van het terras had gelegd en gaf aan dat dat iemand was met veel ervaring die wel wist waar hij mee bezig was.

Even later de hovenier/aannemer en de stratenmaker in de tuin en toen nog eens gevraagd. De stratenmaker gaf aan dat het zo goed was, waarbij hij altijd een ruimte van een cm of 2 onder de bovenkant van de deurdorpel blijft en onder de ventilatieroosters in de spouw blijft. De kier tussen de pui en het terras wordt opgevuld met kiezels zodat het water kan weglopen onder de kozijnen.

Hij verzekerde dat het geen probleem was met voldoende afschot, dus heb ik in feite geen poot om op te staan zolang er ook daadwerkelijk geen probleem is.
Nóg geen probleem. ;) ik doe ook alles goed en maak nooit fouten. O-)

Grind bij je kozijnen doe je tegen opspattend water; zo blijven je kozijnen langer schoon. De opmerking slaat kant nog wal, als de grond verzadigd is, wat tegenwoordig vaak gebeurt, blijft er water tussen de kiezels staan en stroomt het op een gegeven moment over en heb je dus water binnen. Zelfs al heb je drainage om je huis heen kan het zijn dat in extreme gevallen het water niet snel genoeg weg kan. Ik vind het sowieso eigenlijk al raar dat je vloer lager ligt dan je terras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:07
Ik heb hier bij mij achterhuis geen tegels die te hoog liggen maar een grote betonnen plaat (60m²) die net 2 cm te hoog ligt, en ook hier hebben de afwatering openingen geen nut meer.
Ik maak mij echter geen zorgen; de overstek van het dak is al vrij groot -zodat er zelden regenwater tegen de deur aankomt- maar op termijn wil ik grote overkapping of uitbouw plaatsen, zodat er nooit meer regenwater tegen aan komt.

edit: zin opbouw aangepast

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 21-06-2024 20:51 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
pjot1 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:57:
[...]

Nóg geen probleem. ;) ik doe ook alles goed en maak nooit fouten. O-)

Grind bij je kozijnen doe je tegen opspattend water; zo blijven je kozijnen langer schoon. De opmerking slaat kant nog wal, als de grond verzadigd is, wat tegenwoordig vaak gebeurt, blijft er water tussen de kiezels staan en stroomt het op een gegeven moment over en heb je dus water binnen. Zelfs al heb je drainage om je huis heen kan het zijn dat in extreme gevallen het water niet snel genoeg weg kan. Ik vind het sowieso eigenlijk al raar dat je vloer lager ligt dan je terras.
Ik hoop dat je geen gelijk krijgt 🤞🏻🙄 We gaan het meemaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
natural colour schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:24:
Ik hier bij mij achter geen tegels die hoog liggen maar een grote betonnen plaat (60m²) die net 2 cm te hoog ligt, en ook hier hebben de afwatering openingen geen nut meer.
Ik maak mij echter geen zorgen; de overstek van het dak is al vrij groot -zodat er zelden regenwater tegen de deur aankomt- maar op termijn wil ik grote overkapping of uitbouw plaatsen, zodat er nooit meer regenwater tegen aan komt.
Wij hebben plannen om de overwaarde van de hypotheek te gebruiken om uit te bouwen. De pui schuift dan 3 meter op en met een afschot van 1cm per meter ligt het terras dan 3cm lager en daarmee ruim 1cm onder het kozijn.

Laten we het er maar op houden dat we het terras op de groei hebben gekocht. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Kozijnen lijken kunstof dus rotten gaat het niet. Ik zou dit prima vinden, zolang de afwateringsgaatjes er ook niet zijn.

Al had ik persoonlijk het straatwerk vanaf de gevel/kozijnen laten lopen en aan de zijkanten geslepen waar het metselwerk begint ipv nu een raar strookje met grind of een tegel van 5cm.
Pagina: 1