Nieuwbouw huis - "smart home" optie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:02

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Topicstarter
Ik ben bezig met een nieuwbouw huis, en heb de optie in ruwbouw om voor een "smart home" ruwbouw optie te kiezen, die het volgende inhoud :
  • Schakelaars voorzien van nuldraad
  • Loze leiding van rookmelders naar meterkast
  • Keuze voor basispakket en uitbreiding Domotica
Nu doe ik zelf al heel veel met homeassistant zelf, (hue/camera's etc) en ga dat ook doen in het nieuwe huis.
Ik ga ook door het hele huis cat6 trekken en in de muren laten wegwerken tijdens de bouw.
en dus extra loze leidingen ook naar mijn technische ruimte.

Kan iemand mij vertellen of dit voor mij meerwaarde heeft?

Wat het "Domotica basispakket" inhoud wordt helaas verder nog nergens benoemd.

Edit - het basis pakket betekend blijkbaar niet meer dat je dan 3 schakelaars hebt van busch jaeger , thats it

[ Voor 18% gewijzigd door CrankyGamerOG op 20-06-2024 15:02 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:16
Dat ligt er precies aan wat je wilt gaan doen. Je ziet vaak dat er vele wegen naar Rome zijn.
Nuldraden naar schakelaars geeft de mogelijkheid tot het plaatsen van inbouwmodules/slimme schakelaars, die een nul willen hebben. Afhankelijk van de plannen kan dat zeker handig zijn. Alternatief is zonder schakelaar + slimme verlichting. En nog een ander alternatief is inbouwmodules/slimme schakelaars die geen nuldraad nodig hebben.
CrankyGamerOG schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:53:
  • Loze leiding van rookmelders naar meterkast
Ook hier zijn er opties. Wil je bedrade rookmelders, dan kan dat met deze optie. Maar er zijn uiteraard ook slimme rookmelders, die draadloos zijn.
CrankyGamerOG schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:53:
  • Keuze voor basispakket en uitbreiding Domotica
Zonder te weten wat dat concreet is, is dat natuurlijk moeilijk in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-05 11:37
bij nieuwbouw woning zou ik alle schakelaars en lichtpunten naar de kast trekken
voor schakelaars UTP kabel gebruiken.

Je hebt dan de vrijheid om traditioneel met relais / teleruptors te werken, ofwel via een domotica systeem.
dit kan je dan ook makkelijk later doen, of in fase's doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Ik zou fijn die nuldraad zelf trekken vanuit de centraaldoos mocht dat noodzakelijk zijn. Weet niet wat de meerprijs is van dit alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
thomke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:32:
bij nieuwbouw woning zou ik alle schakelaars en lichtpunten naar de kast trekken
voor schakelaars UTP kabel gebruiken.

Je hebt dan de vrijheid om traditioneel met relais / teleruptors te werken, ofwel via een domotica systeem.
dit kan je dan ook makkelijk later doen, of in fase's doen.
Mijn rack komt op zolder in de technische ruimte, dus vanuit daar moet ik alles laten trekken / gaan trekken.
Moet alleen zelf aangeven waar en of ik loze leidingen wil.

[ Voor 7% gewijzigd door CrankyGamerOG op 21-06-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:40:
Ik zou fijn die nuldraad zelf trekken vanuit de centraaldoos mocht dat noodzakelijk zijn. Weet niet wat de meerprijs is van dit alles?
450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17
Is dat elke schakelaar voorzien van nuldraad voor 450 euro?

Beste en goedkoopste oplossing is altijd zelf aan de slag gaan als je weet wat je doet. Heb je straks alle opties, gewoon loze leidingen (laten) maken. Bij ons waren de loze leidingen schappelijk geprijsd, leidingen met kabels erin reteduur. Dan moet je ook maar raden welke kabels erin komen.

[ Voor 24% gewijzigd door mister_S op 21-06-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:20
Ik zou denk ik gewoon loze leidingen laten leggen, voor de rest zijn er voldoende oplossingen. Gezien het een optie is zit je in projectbouw, daar houden ze van veel geld verdienen met zo min mogelijk kwaliteit. Wij hebben naar iedere ruimte loze leidingen laten leggen, aan 2 kanten van kamers. Vervolgens zelf de boel getrokken. Loze leiding was 260 euro per stuk, met kabel 450. Snel verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
mistermol schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 07:27:
Ik zou denk ik gewoon loze leidingen laten leggen, voor de rest zijn er voldoende oplossingen. Gezien het een optie is zit je in projectbouw, daar houden ze van veel geld verdienen met zo min mogelijk kwaliteit. Wij hebben naar iedere ruimte loze leidingen laten leggen, aan 2 kanten van kamers. Vervolgens zelf de boel getrokken. Loze leiding was 260 euro per stuk, met kabel 450. Snel verdiend.
Ja ik ga denk ik ook alleen loze leidingen laten leggen.

• marcdepark
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-04 15:20
Heb precies dezelfde "uitdaging".

Heb vorige week met de aannemer gezeten. En gekozen voor loze leidingen en een nuldraad bij elke schakelaar. Behalve dan waar de schakelaar naast een wandcontactdoos zit, daar haal ik zelf de nuldraad wel vandaan.

Voor de rest kon ik eigenlijk niets bedenken wat ik nog extra zou willen. Of waarvan ik denk dat het nodig zou moeten zijn.
Maar tips zijn natuurlijk welkom. Op dit moment kan nog alles. En het zou zonde zijn om achteraf te denken "had ik dat maar gedaan"...

Hoor graag van jullie!! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Extra stopcontacten. Geloof me, die heb je nooit teveel. Heb je ergens een muur waar binnen 5 meter geen stopcontact zit? Plaats een stopcontact.
Aanrecht met minder dan 5 stopcontacten? Je raadt het al.
Heb je stroom in je tuin?
Wil je vaatwasser in laten bouwen?

Heb je internetkabel naar 1e en 2e verdieping (meestal is dit zolder) en tuin laten trekken? Daar krijg je geen spijt van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat ik in andere topics heb gezien: diepe inbouwdozen.
Dan kun je er er makkelijker mee spelen en evt nog wat achter doen (bijv. shelly) indien gewenst.

Verder eens met @99ruud99: overal in huis liggen hier verlengkabels en stekkerdozen. Als ik dat anders kon dan zou ik om de x meter, 6 stopcontacten laten plaatsen (met rj45 ernaast)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 15:08
CrankyGamerOG schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:48:
[...]

Ja ik ga denk ik ook alleen loze leidingen laten leggen.
Zorg er dan voor dat ze geen flexibele pijp gebruiken,maar vaste pijp.

• marcdepark
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-04 15:20
99ruud99 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:37:
Extra stopcontacten. Geloof me, die heb je nooit teveel. Heb je ergens een muur waar binnen 5 meter geen stopcontact zit? Plaats een stopcontact.
Aanrecht met minder dan 5 stopcontacten? Je raadt het al.
Heb je stroom in je tuin?
Wil je vaatwasser in laten bouwen?

Heb je internetkabel naar 1e en 2e verdieping (meestal is dit zolder) en tuin laten trekken? Daar krijg je geen spijt van.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Voor stroom in de tuin komen mantelbuizen (50mm) onder de fundatie uit dus dat komt goed.
Voor de keuken wordt een apart plan opgesteld, komt in de muur met apart kookeiland voor zien van stroompunten voor quooker/vaatwasser/koken/enz..
Voor internet komen er twee loze leidingen, een op de eerste verdieping en een bij de achtergevel.

[ Voor 5% gewijzigd door marcdepark op 05-09-2024 12:53 ]

Pagina: 1