Vouwwand of toch weer een schuifpui?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 12:19
Huidige situatie: houten schuifpui (circa 2.60 x 2.60) op het noordwesten die vervangen moet worden vanwege houtrot. Ons huis heeft geen achterom, en de schuifpui is nu de enige toegang tot de tuin (geen loopdeur). Ik vind het een onding, ook omdat hij al vanaf het begin zwaar loopt en klemt, maar we zitten sowieso niet veel in de tuin en als hij dicht is heb ik er verder geen last van. Een loopdeur naar de tuin zou echter wel heel fijn zijn.

Ik heb inmiddels wat alternatieven bekeken en offertes opgevraagd en de keuze gaat nu tussen:
(a) een driedelige aluminium (Solarlux) vouwwand met een loopdeur,
(b) toch weer een (kunststof) schuifpui.

Het prijsverschil viel me mee, de vouwwand is ongeveer 20% duurder. Omdat we geen achterom hebben vallen de montagekosten van de schuifpui hoger uit (hijskraan nodig), wat het prijsverschil drukt.

Ik vind het lastig om de knoop door te hakken: met een schuifpui weet ik ongeveer wat ik kan verwachten, maar heel enthousiast word ik er niet van. De Solarlux vouwwand heb ik nu een paar keer in het echt gezien, in vrijwel exact de uitvoering en maten die ik nodig heb, en ik was meteen verkocht. Ik vraag me alleen af of ik dat ook nog vind als hij er 5 jaar in zit. Het is toch een wat complexere constructie dan een schuifpui. En ik denk ook niet dat ik nu ineens veel meer in de tuin ga zitten.

Zijn er hier mensen die voor dezelfde afweging staan of hebben gestaan? En zijn er misschien ook wat meer lang-termijn ervaringen met Solarlux vouwwanden? Ik kon die zelf zo gauw niet vinden.

Beste antwoord (via Vistajevski op 21-06-2024 12:51)

• ramonweb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:21
Hier voor de zelfde keuze gestaan en ook bij Solarlux langs geweest. Uiteindelijk vanwege de prijs/kwaliteit bij Sunflex uit gekomen maar ben achteraf erg blij met de keuze voor een vouwwand.

De voordelen van een vouwwand is dat de opening naar de buitenruimte 2x zoveel is en hij (in ons geval) een loopdeur heeft. Daarnaast is de in de vloer verwerkte geleider ook erg chique waardoor er geen drempel is.

Een nadeel die ik ervaar is de uitzetting (tuin op het zuiden) en de afdichting van de rubbers. Onze pui heeft 5 panelen en tussen de zomer en de winter moet ik een meegeleverd stelplaatje plaatsen bij het slot van de loopdeur dat een uitzetting van 4mm compenseert. Ik vermoed dat een hefschuifpui daarnaast beter afdicht.

Voor een woonkamer zou ik niet kiezen voor een vouwwand ivm de aansluiting van de rubbers en eventuele energie verliezen. Voor een bijruimte (zoals onze aanbouw) die niet constant verwarmd wordt is een vouwwand ook een prima en mooie oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ramonweb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:21
Hier voor de zelfde keuze gestaan en ook bij Solarlux langs geweest. Uiteindelijk vanwege de prijs/kwaliteit bij Sunflex uit gekomen maar ben achteraf erg blij met de keuze voor een vouwwand.

De voordelen van een vouwwand is dat de opening naar de buitenruimte 2x zoveel is en hij (in ons geval) een loopdeur heeft. Daarnaast is de in de vloer verwerkte geleider ook erg chique waardoor er geen drempel is.

Een nadeel die ik ervaar is de uitzetting (tuin op het zuiden) en de afdichting van de rubbers. Onze pui heeft 5 panelen en tussen de zomer en de winter moet ik een meegeleverd stelplaatje plaatsen bij het slot van de loopdeur dat een uitzetting van 4mm compenseert. Ik vermoed dat een hefschuifpui daarnaast beter afdicht.

Voor een woonkamer zou ik niet kiezen voor een vouwwand ivm de aansluiting van de rubbers en eventuele energie verliezen. Voor een bijruimte (zoals onze aanbouw) die niet constant verwarmd wordt is een vouwwand ook een prima en mooie oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 12:19
Om nog even op mezelf te reageren: het is toch een Solarlux (Ecoline) vouwwand geworden. Hij is inmiddels vakkundig geplaatst en ik ben er erg blij mee. Het ziet er fantastisch uit en je stapt een stuk makkelijker de tuin in door de loopdeur. Het effect dat je woonkamer optisch doorloopt in de tuin als de wand helemaal open is kon ik me lastig voorstellen aan de hand van foto's, maar het is er echt en het voelt vrij spectaculair.

Na veel wikken en wegen was de keuze in eerste instantie op een kunststof schuifpui gevallen. Maar na het inmeten bleek dat de plaatsingskosten een stuk hoger uitvielen omdat er toch een vergunning en een verkeersplan nodig waren voor het plaatsen van de benodigde hijskraan. De onderdelen van de vouwwand pasten gewoon door de voordeur, dus onder de streep was dat goedkoper dan een nieuwe schuifpui en daarnaast ook minder gedoe.

De keuze voor de Ecoline (de HR++ versie) is voornamelijk gebaseerd op het gewicht. De ruiten (gelaagd geïsoleerd veiligheidsglas) waren net geen 50 kg per stuk, dus was er geen tilhulp nodig om ze te mogen plaatsen. Qua bediening is de Ecoline ook lichter dan de Highline met triple glas. Een andere reden was, dat het gaat om een gevel op het noord-noordwesten en ik het met triple glas te donker vond worden.

Op de isolatie van de Ecoline heb ik tot nu toe niets aan te merken. Ik dacht altijd dat we met de schuifpui (ook HR++) last hadden van koudeval langs het glas, maar nu blijkt dat het toch vooral tocht was langs de pui als gevolg van een slechte afdichting. Het is ook stiller geworden binnen. Waar we voorheen nog wat verkeerslawaai hadden van de snelweg die in de buurt ligt is dat nu verdwenen. Nu nog een keer een goede regenbui er pal op, en dan weet ik ook of hij waterdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:13

Wuursj

want worst is al bezet

Ja hier ook gekozen voor een vouwwand. (alleen) een schuifwand was heir sowieso geen optie, openen duurt te lang zonder aparte loopdeur. Dus dan bleef de keuze tussen openslaande deuren met glas er naast en een vouwwand over. En dan is de vouwwand echt een stuk gaver, je trekt echt buiten-bij-binnen bij lekker weer en dat is voor ons met een kleine tuin het meer dan waard.

Bij een schuifwand zou minstens /3e deel dicht blijven, bij openslaande deuren iets minder dan de helft, beperkt door de max breedte van een opendraaiende deur. En nu kan de volle 4 meter open.

Hier gekozen voor hout met tripple glas met wel nog bovenlichten om nog een beetje bij het oude karakter van het huis (1913) te passen en om nog wel iets open te kunnen zetten als het regent of we niet thuis zijn. Het geheel is 3 meter hoog, dan kan het wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 02-12-2024 15:03 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Hier een schuifpui van 2+m hoog en 160breed: Die reden ze gewoon door de voordeur naar binnen, tilde ze het kozijn in en klaar.
Ik heb erg tevreden met een schuifpui. We hebben er een hor bij gekocht dus we kunnen m open doen zonder dat het feest is voor de mugjes, het is wel lekker op bijvoorbeeld een verjaardag voor ventilatie.

M'n raam was gebarsten en moest daarom vervangen. En mn achtertuin is mogelijk makkelijker, maar ze wilde niet door het gras want dan moesten ze tillen ipv rollen.

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21
Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden. Hebben jullie fotos van jullie eindresultaat?
Pagina: 1