Trubbels met schroeven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangaka
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-09-2024
Hoi,
Mijn huis is meer dan 100 jaar oud. Toendertijd bepleisterden ze de muren niet, maar smeerden er iets op wat ze "leem" noemden. Een soort mengsel van grofkorrelige klei, verpulverd bouwpuin en paardenhaar. Het nadeel van dit spul is dat het, eens droog, terug verpulvert. Dat haar diende om dit te voorkomen, maar veel hielp het niet.

Als je in zo'n huis woont, heb je voor eeuwig en drie dagen miserie met het in de muur schroeven van schappen, kasten, schilderijen... alles. Je weet nooit of een schroef wel zal 'pakken'. Eén op twee raakt nooit vastgedraaid. Ofwel blijft-ie eindeloos doldraaien, ofwel blijft de plug in de muur wikkelen. |:(
Ik heb het nooit anders geweten, dan dat AL mijn kasten en schappen en schilderijen en wat een mens dan ook maar aan de muur wil schroeven, minstens aan één kant niet 100% 'muurvast' zaten (behalve in die muren, waar het leem erafgehakt is en door pleister vervangen), en het is al een levenslange ergernis.

Nu zit ik wèèr met zo'n situatie: een kastje dat aan de muur moet. Twee schroeven, één van de twee wil netjes vast. De tweede wil er niet eens helemaal in; op zo'n 2 mm van de muur gaat hij eindeloos draaien en wil niet dieper. 2 Precies even lange schroeven & pluggen. Grrrr :-(
Ik vraag me af of er iemand wil meedenken?
In hout los ik zoiets op met tandenstokers of splintertjes. Maar in dat leem-spul maken die het alleen maar erger, omdat ze het leem nog meer doen verpulveren.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:35
Die leem is ook pleister, alleen iets anders dan gips of kalkcement mortel.

Langere pluggen gebruiken zodat ze in het steen vast zitten en niet alleen maar in de pleister.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:18
Wat zit er achter het leem?

Langere pluggen/schroeven zodat je in de baksteen(?) komt

Chemisch anker

Houten blokken in je muur slaan/verankeren en het daar aan ophangen

Bij kleine dingen waar geen gewicht aan komt: plug insmeren met high tack en een paar uur later het ding ophangen

[ Voor 24% gewijzigd door Bobmeister op 20-06-2024 14:01 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-10 09:10
Dit is de enige keer in de complete historie van Tweakers dat nou eens terecht een chemisch anker wordt geopperd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
LTwinter schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:04:
Dit is de enige keer in de complete historie van Tweakers dat nou eens terecht een chemisch anker wordt geopperd.
Dat is de vraag nog, een chemisch anker in een laag brokkelige leem valt er ook weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 13:22
Bobmeister schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:00:
...Bij kleine dingen waar geen gewicht aan komt: plug insmeren met high tack en een paar uur later het ding ophangen
Met die, plug lijmen in het gat, laten opdrogen, en dan pas schroeven.
Of de beste oplossing: alle leem van de muren af halen, en opnieuw (laten) pleisteren. Het is even een werkje, maar dan ben je wel gerust :7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangaka
Langere pluggen en schroeven? Ze zijn al zo'n 9 cm lang. Ik dacht dat ze allang in de bakstenen zàten. Het zijn niet de bakstenen die de schroeven doen wikkelen, het is de leem. Ik kan moeilijk pluggen en schroeven gebruiken, die zó lang zijn dat ze tot bij de buurman uit de muur komen! :o
Ik woon in een rijhuis, en daar zit maar één muur tussen, bij die oude huizen...

Wat een chemisch anker is weet ik niet. :?

Het gaat om een medicijnkastje in de badkamer, dus daar zitten alleen pilletjes in en zo, en een EHBO-doosje. High Tack is een soort lijm, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangaka
Met die, plug lijmen in het gat, laten opdrogen, en dan pas schroeven.
Of de beste oplossing: alle leem van de muren af halen, en opnieuw (laten) pleisteren. Het is even een werkje, maar dan ben je wel gerust :7
Duhhh :-( de muur is pas geverfd

Ik zal dat met die lijm eens proberen

[ Voor 14% gewijzigd door Mangaka op 20-06-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:04
Heb je een foto van de situatie, incl de pluggen die je gebruikt hebt.
9 cm en nog niet pakken in de steen klinkt alsof er iets grondig mis gaat met de methode, of het zijn prutspluggen.
Of je hebt een hele dikke laag laag, dat kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Mangaka schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:06:
Langere pluggen en schroeven? Ze zijn al zo'n 9 cm lang. Ik dacht dat ze allang in de bakstenen zàten. Het zijn niet de bakstenen die de schroeven doen wikkelen, het is de leem. Ik kan moeilijk pluggen en schroeven gebruiken, die zó lang zijn dat ze tot bij de buurman uit de muur komen! :o
Ik woon in een rijhuis, en daar zit maar één muur tussen, bij die oude huizen...

Wat een chemisch anker is weet ik niet. :?

Het gaat om een medicijnkastje in de badkamer, dus daar zitten alleen pilletjes in en zo, en een EHBO-doosje. High Tack is een soort lijm, neem ik aan?
Kan zijn dat de muur van cellenbeton of een andere zachte steensoort is. Daar willen pluggen ook nog wel eens slecht pakken, met name als het gat iets te ruim is geboord.
Remedie: geen steenboor en klopboormachine gebruiken maar een (oud) metaalboortje en rustig boren zonder kloppen. Schroeven het beste met de hand in draaien of de schroefmachine heel langzaam laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-10 09:10
JukeboxBill schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:58:
[...]

Dat is de vraag nog, een chemisch anker in een laag brokkelige leem valt er ook weer uit.
Het was in mijn geval het enige dat werkte. Pluggen was al helemaal een drama, die kon je er met schroef en al uittrekken,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hmmm, 9cm schroeven voor een badkamerkastje lijkt me ruim voldoende in een reguliere muur (zwaar overgedimensioneerd).

Je zegt dat het een pleisterlaag van leem. Met 9cm zou je dan allang in de 'muur' zelf moeten zitten, tenzij het een lemen muur is. Dan wordt het nooit beter dan leem.

Tollen van plug is of te groot boren, slechte pluggen of inderdaad een wand die te zacht is/verpulverd.

Is de hele muur leem (of de hele 9cm) en je buurman wil niet toevallig aan de andere zijde van de wand op dezelfde plek iets ophangen, dan is het inlijmen van de plug of een chemisch anker wellicht het meest verstandig inderdaad.
Montagekit op de muur zou ook kunnen bij een licht kastje, maar moet de kit wel echt goed kunnen hechten.
En je moet voldoende 'vlak' materiaal aan de achterzijde van de kast hebben die je tegen de muur kunt drukken of gebruik maken van een montageplaat (tussen kast en muur in).

Het idee hierachter is dat je geen 'geconcentreerde' belasting introduceerd in je wand waar die niet tegen kan, maar in plaats daarvan de belasting netjes verdeeld over de hele ankerlengte. Een plug doet dat uiteindelijk ook, maar tijdens het aanbrengen moet er lokaal (bij die 'haakjes' voldoende weerstand tegen draaien opgebouwd worden en dat gaat nu niet goed). Bij kuilbouten e.d. is dat in de eindsituatie weer wat meer het geval en dat lijkt ook onwenselijk.

Heb zelf een holle 'drijfsteen' scheidingsmuur richting de buren, hier heb ik ook met chemische ankers een zware boekenkast opgehangen (mappen, boeken dat soort dingen) boven mijn bureau. Met pluggen was dit ook geen doen (of had ik onvoldoende vertrouwen in... dat kan ook).

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangaka
Nee, de muur is niet van celbeton, dat hadden ze nog niet uitgevonden in de jaren 1923. De muur is van ouderwets gebakken baksteen, maar zoals ikal zei is er maar één muur van één steen en dan zit je bij de buren. Nog langere schroeven, en dan zit je door de muur heen. :o

Op die bakstenen legden ze een laag leem die ze dikker of dunner maakten naar het gevoel: op de ene muur is de laag flinterdun, op de andere (soms in dezelfde kamer) vuistdik. En soms was de muur niet helemaal recht; dat gebeurde ook wel (het was na de 1e wereldoorlog, en de hele Westhoek was een maanlandschap, dus dat bouwen had veel haast): en dan losten ze dat schuine op met de leemlaag: op één en dezelfde muur heb je dan aan de ene hoek een laagje van een paar mm, en loop je naar de andere hoek dan is de laag ettelijke centimeters... Crazy 8)7

Dus nee, die schroeven van 9 cm zijn niet overdreven, en of ze in de brieken zitten weet je nooit, omdat je nooit weet hoe dik de leemlaag op die precieze plek is... het kan zelfs gebeuren dat één kastje aan de ene kant een langere schroef moet dan aan de andere. :N
Iets ophangen is dus altijd een hachelijke onderneming, waar moderne oplossingen meestal niks uithalen.
Van vertrouwen is dus alleszins geen sprake.

Het ziet er wel mooi uit, van buiten, mijn huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 21:16
Als je dat gat boort voel je echt wel het verschil tussen baksteen en leemlaag / stuuc. Maargoed, welke maat boor en en welke maat plug en welke maat schroef is er gebruikt?
Een oplosding die ik hier vaak doe is een papje van fix n finish / roodband / gips. En daarmee het boorgat vullen. Dam de plug erin duren en even laten uitharden. (Uurtje wachten) Dan weet ik zeker dat die plug gaat pakken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:30
Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt. Mensen geven je antwoorden en in plaats van google te gebruiken zeg je “ken ik niet”. Vervolgens weten we vooral dat je een prachtig huis hebt.

Welke pluggen gebruik je?

Hoe heb je al geprobeerd de pluggen te fixeren?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-10 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op de plug staat een nummer, datzelfde nummer staat op je boortje. Je kunt ook meten, de plug en voor moeten even groot zijn.

Vervolgens moet je goed het gat uit blazen, zodat hij niet nog vol zit met gruis.

Als je vervolgens een schroef (met de hand) ver genoeg in die plug draait, moet het gewoon goed vast zitten.

Omdat je het vastzet in de steen zou de stuc/leem/whatever niet uit moeten maken.

Of is het een laag leem van 7cm met een schroef van 9cm? Dan kan ik me voorstellen dat het niet goed pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:52

dragonhaertt

@_'.'

Belangrijkste vraag is, welke pluggen, welke schroeven en welke boor gebruik je?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij twijfel M20 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-10 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Chemisch anker is leuk, maar bij het verwijderen heb je twee opties:
- je trekt de baksteen kapot.
- je trekt de schroef doormidden.

Uiteindelijk moet je de schroef dan afslijpen en dus een gedeelte rondom de schroef opnieuw afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Gewoon albastine muurvuller gebruiken :) dat is iets minder sterk dan chemisch anker, maar werkt goed in oude stenen.

0) Bepalen waar gaten moeten komen. (Kastje moet waterpas hangen).
1) Gat boren van maat plug, stofzuiger eronder houden om stof af te zuigen, en gat stofvrij te maken. Boor 0.3mm dieper dan plug lang is.
2) Albastine aanmaken, je hebt +- theelepel nodig.
3) Met punt van aardappelschilmesje albastine in gat smeren.
4) Schroef tot halverwege in plug draaien.
5) Plugcombinatie in gat duwen.
6) Tijd voor wel verdient biertje. (Uur wachten, langer is ook oke).
7) Schroef uit plug draaien.
8) Kastje ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebium
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 10:41
Mocht het gat te groot zijn, zou je ook dit kunnen proberen: https://www.fischer.nl/nl...chemie/reparatiepad-fixit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:58
Mangaka schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:49:
Op die bakstenen legden ze een laag leem die ze dikker of dunner maakten naar het gevoel: op de ene muur is de laag flinterdun, op de andere (soms in dezelfde kamer) vuistdik. En soms was de muur niet helemaal recht; dat gebeurde ook wel (het was na de 1e wereldoorlog, en de hele Westhoek was een maanlandschap, dus dat bouwen had veel haast): en dan losten ze dat schuine op met de leemlaag: op één en dezelfde muur heb je dan aan de ene hoek een laagje van een paar mm, en loop je naar de andere hoek dan is de laag ettelijke centimeters... Crazy 8)7
Niets geks aan, dat wordt al eeuwen gedaan om de boel recht te krijgen. Tegenwoordig hebben we het geluk dat we de basis wat rechter kunnen maken, maar ook nu moet er met stuc veel rechtgetrokken worden.
Dus nee, die schroeven van 9 cm zijn niet overdreven, en of ze in de brieken zitten weet je nooit, omdat je nooit weet hoe dik de leemlaag op die precieze plek is...
Dan doe je echt iets niet goed. Dat zou je én moeten voelen met boren én ook moeten kunnen zien aan de kleur gruis die eruit komt.

Wat de truuk volgens mij, boren tot in de baksteen en daar de plug in. Dan is er niets aan de hand. Het leem zelf heb je niets aan, dat kan amper een papiertje houden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 11:53
Kan het zijn dat je precies tussen twee bakstenen bent uitgekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:08
Mangaka schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:56:
2 Precies even lange schroeven & pluggen. Grrrr :-(
Bij Fischer Duopower pluggen specificeren ze dat de schroef dieper de muur in moet dan de plug. Afhankelijk van hoe dik het ding is wat je tegen de muur schroeft, moet je dan kiezen hoe lang je schroef is, maar dat is altijd langer dan de plug.

Het idee is dat je bij zwakkere muren de plug in een prop trekt, waarbij die zichzelf vast trekt.

Die Fischer duopower pluggen laten me trouwens tot nu toe in de steek, ook niet bij relatief "zwakke" muren. Wat voor pluggen gebruik jij? Misschien eens de moeite om dit type te proberen (bv maat 6x50mm) + langere schroeven.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 21-06-2024 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Mangaka schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:06:

Het gaat om een medicijnkastje in de badkamer, dus daar zitten alleen pilletjes in en zo, en een EHBO-doosje.
Het gewicht en gevaar daar zit vaak in het gewicht van de deurtjes met spiegelglas.

Zo'n kastje moet absoluut goed vast.

Maar maak eerst eens een foto van muur en gebruikt materiaal want anders gaat deze discussie nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:36
Groter gat maken en dit vullen met snelgips. Maak t gips wat dunner dan gespecificeerd zodat je t goed diep in t gat gespoten krijgt. Ik spuit t met spuitzak voor eenmalig gebruik uit de kookwinkel.

Eenmaal hard kan je een gat erin boren en je plug erin zoals normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 08:00

Fiets

A.K.A. Bambi

En anders een plankje aan het plafond hangen en daarop schroeven ;-)

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Gat boren zonder klopboor stand met een scherp steenboortje, gat uitzuigen met een stofzuiger, gewone plug erin lijmen met constructie lijm (dat gele bruisspul), een nacht wachten en vervolgens je schroef in je plug draaien.

Met een enkel flesje constructie lijm maak je van al je pluggen een ‘chemisch’ anker, het kost alleen een stuk minder als je dit met enige regelmaat nodig hebt.

Wat ik meestal doe is een schroef twee of drie slagen in een nieuwe plug draaien, vervolgens de plug een 5 mm in de lijm dopen en dan de plug met schroef en al in het gat steken. Doordat er een tijdelijke schroef in de plug zit heb je houvast en kan je hem netjes in het geboorde gat stoppen.

[ Voor 33% gewijzigd door fenrir op 21-06-2024 09:09 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:52
fenrir schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:05:
Gat boren zonder klopboor stand met een scherp steenboortje, gat uitzuigen met een stofzuiger, gewone plug erin lijmen met constructie lijm (dat gele bruisspul), een nacht wachten en vervolgens je schroef in je plug draaien.

Met een enkel flesje constructie lijm maak je van al je pluggen een ‘chemisch’ anker, het kost alleen een stuk minder als je dit met enige regelmaat nodig hebt.

Wat ik meestal doe is een schroef twee of drie slagen in een nieuwe plug draaien, vervolgens de plug een 5 mm in de lijm dopen en dan de plug met schroef en al in het gat steken. Doordat er een tijdelijke schroef in de plug zit heb je houvast en kan je hem netjes in het geboorde gat stoppen.
De schroef ook laten zitten tijdens het 'bruisen' en drogen, toch? Want anders komt dat spul in de plug en krijg je de nieuwe schroef er niet meer in, meen ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 10:53
Accretion schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:26:
Chemisch anker is leuk, maar bij het verwijderen heb je twee opties:
- je trekt de baksteen kapot.
- je trekt de schroef doormidden.

Uiteindelijk moet je de schroef dan afslijpen en dus een gedeelte rondom de schroef opnieuw afwerken.
Er zijn verschillende opties voor een chemisch anker hé.
Je kan een draadstang in je muur lijmen, maar je kan ook een draadhuls in je muur lijmen.
Links draadstang, rechts draadhuls:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5tTu1Zp.png

Dan krijg je een nette draad in je muur waar je (indien correct gebruikt) je leven lang DIN vijzen kan in en uitdraaien dat het een lieve lust is.
Maar goed, je zal dan wel zeker moeten zijn dat je in de steen zit en niet in de leemlaag, want dan trek je gewoon de plug er weer uit met een prop lijm en leem rond.

[ Voor 5% gewijzigd door cadsite op 21-06-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Truus01 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:27:
[...]

De schroef ook laten zitten tijdens het 'bruisen' en drogen, toch? Want anders komt dat spul in de plug en krijg je de nieuwe schroef er niet meer in, meen ik.
Jup, schroef laten zitten in de plug tijdens het drogen van de lijm. Anders draai je de plug er ook meteen weer uit. Schroef hoeft echt maar een klein stukje in de plug te zitten, net voldoende dat de plug er niet vanaf valt.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:04
Zelfde probleem hier met bijna 100 jaar oud huis. Dikke laag korrelige pleister op de muur en daarachter soms harde steen, vaak niet. Elk gat wordt per definitie een krater.
Ik gebruik nu ook standaard chemisch anker, niet met een draadstang ofzo maar gewoon met een plug. Gat boren, beetje chemisch anker erin, plug met een kraag erin en eventuele krater nog even dichtsmeren met chemisch anker. Niet te lang wachten met de schroef anders krijg je die er ook moeilijk in 20min later is alles hard en super stevig.

Gebruik trouwens Zwaluw Fix-O-Chem hiervoor.

[ Voor 4% gewijzigd door dft2 op 21-06-2024 14:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mangaka
Alles terug losgevezen
Een spuit Soudal of zo extra sterk gekocht, die gaten daarmee volgespoten
Pluggen erin, vijzen er half in
Een dag laten drogen
Dan opnieuw geprobeerd, en toen zat alles muurvast.
Ik ben vergeten wie van jullie het me zo heeft aangeraden, maar jullie zijn allemaal reuze bedankt :)
Pagina: 1