"Giftige" waterleiding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:18
Vraagje: ik heb (voor een andere klus dan deze) een offerte aangevraagd bij een loodgieter. De betreffende loodgieter wilde ook even in de meterkast kijken en merkt op dat e.e.a. na onze watermeter vervangen moet worden, omdat volgens hem e.e.a. niet voldoet aan de hedendaagse normen voor (voedsel)veiligheid. De metalen waarvan de koppelstukken achter de watermeter zijn gemaakt zouden de boosdoener zijn, waardoor volgens hem ook een nieuwe terugslagklep en een nieuwe drukmeter noodzakelijk is. Zie de foto hieronder voor een idee hoe het er bij ons uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNHNs7w-5uGAO1fFyZfswygf2OA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBjvfBb1sx7QQ2STcVMxm1hb.jpg?f=fotoalbum_large

Het gevolg is dat de werkzaamheden voor een simpele klus leiden tot een offerte van omvang. Nu vraag ik me af of hij een legitiem punt te pakken heeft of dat hij een kans ruikt geld te verdienen (doordat we in een tamelijk riant huis wonen zijn we wel eens vaker slachtoffer van "creatieve offertes").

Wie weet raad? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

franssie

Save the albatross

Watermeter is van het waterbedrijf lijkt me. Alles daarachter is dan van jou. De rest lijkt mij messing of koper. Ik zie niets wat raar is.

edit: ik had verkeerd gelezen dat de watermeter ook vervangen moest worden.

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 20-06-2024 13:51 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-09 14:21
Dit is gewoon messing ja. Entertain hem eens met de vraag waarom dit dan een probleem is.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09 11:35
Ik zie niets dat zou moeten vervangen worden.
Vervang je loodgieter maar ;)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
scoobs schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:51:
Dit is gewoon messing ja. Entertain hem eens met de vraag waarom dit dan een probleem is.
en entertain ons dan met het antwoord van de loodgieter

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
scoobs schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:51:
OK, ik zou ook denken dat dit messing is, dank voor de bevestiging :)

Volgens de loodgieter zou dit staal zijn en daarom giftig...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Enige waar ik wat over twijfel (lijkt ijzer ipv messing) is dit stukje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA1HjOn4sUyomibF7L19cxDLKdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Exo2txlEkxz4CBimVRAcDGJX.png?f=fotoalbum_large
Maar ook dat lijkt mij geen veiligheidsprobleem.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-09 16:16
Gewoon ouderwets 'gebruik' maken van het feit dat de loodgieter degene met kennis is en jij niet.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-09 14:21
Dreadnought schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:02:
[...]

OK, ik zou ook denken dat dit messing is, dank voor de bevestiging :)

Volgens de loodgieter zou dit staal zijn en daarom giftig...?
Alleen loden leidingen zijn een probleem. Maar dat is denk ik iets van voor 1960?

[ Voor 8% gewijzigd door scoobs op 20-06-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
franssie schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:02:
Enige waar ik wat over twijfel (lijkt ijzer ipv messing) is dit stukje.
[Afbeelding]
Maar ook dat lijkt mij geen veiligheidsprobleem.
Bedoel je de kraan zelf of de koppeling tussen de terguslagklep en de kraan?

Stel dit moet worden vervangen, dan kun je de rest van de onderdelen toch houden lijkt me en enkel de koppeling vervangen?

Overigens, de woning stamt uit 1992 en is destijds zonder besparingen gebouwd (tenzij iemand een loopje genomen heeft met de bedoelingen van de toenmalige kopers). Werd in die tijd nog ijzer gebruikt voor dit soort koppelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
SgtElPotato schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:06:
Gewoon ouderwets 'gebruik' maken van het feit dat de loodgieter degene met kennis is en jij niet.
Dat is waar ik bang voor ben. Kerel kwam erg degelijk over, maar goed, ook iemand die net voor zichzelf begonnen is (kan wellicht de extra cash gebruiken) en iemand die er vanuit gaat dat wanneer je in een wat rianter huis woont een diepe portemonnee hebt, makkelijk geld uitgeeft of niets zelf doet & weet...? Niet dat ik een loodgieter ben, maar ik ben ook weer niet helemaal gek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Dreadnought Dat stuk dat grijs/zwart is uitgeslagen (Vreemd soort T stuk als koppeling). EDIT: De kraan.

Zeker als de woning uit 1992 komt zou ik niets vreemds verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 20-06-2024 14:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:30

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik vind het vreemd dat niemand hier TS nog aangesproken heeft op zijn cable management :+

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:22:
Ik vind het vreemd dat niemand hier TS nog aangesproken heeft op zijn cable management :+
Welk cable management? :+

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:30

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

:o

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
Het is, gezien door mijn restaurator ogen, allemaal messing.
Afhankelijk van de legering kan de ene soort messing wat eerder of anders oxideren (dat donkere laagje) dan de andere soort. Maar giftig metaal zie ik nergens zitten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Messing is niet ferromagnetisch.
Heeft je loodgieter getest met een magneet of het ijzer is?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Yaksa lijkt mij ook het meest waarschijnlijke. Als het mijn eigen kast was had ik met een ijzervijltje een stukje blank gemaakt, puur uit nieuwsgierigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreadnought
Cable management is nog van de vorige eigenaar, ik woon er nog niet zo lang. Uiteindelijk komt dat wel goed, maar eerst de grotere klussen en dan komt de afwerking :).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dreadnought
DJMaze schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:30:
Messing is niet ferromagnetisch.
Heeft je loodgieter getest met een magneet of het ijzer is?
Nope. Zijn argument was "staal", maar dat terzijde, conclusie was in minder dan een seconde getrokken "oh, ik zie het al". Ik kom op het punt te denken dat ik niet met deze loodgieter in zee moet gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dreadnought schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:39:
[...]

Nope. Zijn argument was "staal", maar dat terzijde, conclusie was in minder dan een seconde getrokken "oh, ik zie het al". Ik kom op het punt te denken dat ik niet met deze loodgieter in zee moet gaan.
Dat is dus kul. Sowieso, staal zal zich wat offeren en dan kan er wat ijzer(oxide) in je water komen. Zit ook in spinazie. Je hebt eerder een ijzer en koper tekort dan teveel.

Andere loodgieter zoeken als je het mij vraagt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 12:13
Neem maar een andere loodgieter.

Bij mij proberen ze het ook keer op keer. Ze komen voorrijden, zien mijn huis en de postcode en bam ==> prijs keer drie.

Was een lachertje bij het vernieuwen van het dak. Met droge ogen €35.000 vragen voor een job die €10.000 waard was (uiteindelijk ook bij een andere partij voor €10.000 laten doen).

Volgende keer meer tegengas geven bij zo’n gast. Laat hem maar uitleggen waarom het in 1992 ongevaarlijk was en nu opeens gevaarlijk is.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56
Met ^, poging om je te doen betalen. Kans bestaat dat ie netjes inbind en voortaan correct is, na een maal aangeven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Dreadnought
naftebakje schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:12:
Met ^, poging om je te doen betalen. Kans bestaat dat ie netjes inbind en voortaan correct is, na een maal aangeven.
Tja nu kom je ook een beetje op het punt "geweten" aan - dit lezende kom ik toch op het punt dat ik weet van doen te hebben met iemand die eigen gewin voor laat gaan op eerlijkheid. Typisch zijn dat geen mensen of bedrijven waarmee ik zaken wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-09 16:16
Dreadnought schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:21:
[...]

Tja nu kom je ook een beetje op het punt "geweten" aan - dit lezende kom ik toch op het punt dat ik weet van doen te hebben met iemand die eigen gewin voor laat gaan op eerlijkheid. Typisch zijn dat geen mensen of bedrijven waarmee ik zaken wil doen.
Groot gelijk, en daarom snel een andere zoeken. Nu weet je dat er niks aan de hand is en kun je de volgende laten komen.

Zucht...

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54

ericplan

5180 Wp PV

"Oh, oh, oh, oh, ik zie het al: scheurgras!". "Neutronenkorrels inzaaien, aarde rondom stupideren en verrijken met bavianenprigment.

YouTube: Van Kooten en De Bie - Ik zie het al, scheurgras!"

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05
Panzer_V schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:44:
Laat hem maar uitleggen waarom het in 1992 ongevaarlijk was en nu opeens gevaarlijk is.
Al is dat ook niet ondenkbaar natuurlijk, asbest bijv

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

SalexSun schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:34:
[...]

Al is dat ook niet ondenkbaar natuurlijk, asbest bijv
Die snap ik niet. Licht eens toe svp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Het enige wat ik zie op de foto is een afdichting met hennep.
Dat mag ik dacht sinds 2017 officieel niet meer.

Hulpstukken, koppelingen en verbindingen
3.1 Soldeerverbindingen (capillair en schroefdraad)
De hulpstukken met capillair en schroefdraad moeten voldoen aan de eisen gesteld in
de Kiwa BRL-K623 en zijn bedoeld om te worden toegepast in combinatie met
koperen buizen volgens de BRL-K760
Bij schroefdraadverbindingen kan gebruik worden gemaakt van afdichtingsmiddelen.
Deze afdichtingsmiddelen dienen te beschikken over een erkende kwaliteitsverklaring
volgens de Regeling.
Opmerking:
Hennep is een natuurproduct en kan daarom geen erkende kwaliteitsverklaring
krijgen volgens de Regeling. Hennep is dus niet (meer) toegestaan..

Overigens kun je prima de oude delen hergebruiken met telfon tape oid.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 20-06-2024 20:41 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05
@franssie vroegah was asbest (bewerken) ongevaarlijk, nu weten we wel beter

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:52
@Dreadnought als je met een scherp voorwerp de verdachte koppelingen bekrast tot het onderliggende materiaal zichtbaar is, welke kleur is dat dan?

Goudachtig = loodgieter vervangen.
Zilverachtig = koppelingen vervangen.

[ Voor 21% gewijzigd door FRANQ op 20-06-2024 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Die koppeling na die kraan met groen handvat lijkt wel een gegalvaniseerde 3 delige koppeling, dat mag ook niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtqsCgwkJhZ02U8fPq5PucgAR6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hklXOBEUKCgMNIw8lYNQudEy.jpg?f=fotoalbum_large

Die koppeling kan ook gewoon aanslag zijn, even een schuurpapiertje erop.
Wordt ie geel dan is het messing en niks aan de hand.
Hennep kan trouwens ook niet echt kwaad... maar daar zijn regeltjes voor die bepalen dat het niet gecertificeerd kan worden... :O

[ Voor 73% gewijzigd door Ronald.42 op 20-06-2024 20:52 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

SalexSun schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:40:
@franssie vroegah was asbest (bewerken) ongevaarlijk, nu weten we wel beter
Waar zie jij dan asbest in de waterleiding?

edit: en bouw 1992 oid, toen was asbest echt niet meer toegestaan - waar heb je het over?

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 20-06-2024 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:47:
[...]

Nou in huis ga je dat niet vinden in een waterleiding waarschijnlijk.
Maar kom je in de grotere maten en oud spul dan kan er best een asbest pakking zitten in een flensverbinding.
Sterker nog er liggen honderden kilometers asbest waterleiding in Nederland onder de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ronald.42 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:55:
[...]

Nou in huis ga je dat niet vinden in een waterleiding waarschijnlijk.
Maar kom je in de grotere maten dan kan er best een asbest pakking zitten in een flensverbinding.
Sterker nog er liggen honderden kilometers asbest waterleiding in Nederland onder de grond.
Dat is spijkers op laag water zoeken. Heeft echt nul met dit topic te maken. 1992 nieuwbouw - lees het topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:57:
[...]

Dat is spijkers op laag water zoeken. Heeft echt nul met dit topic te maken. 1992 nieuwbouw - lees het topic.
Volgens mij lees ik het topic wel.
En moet jij even rustig een bakje koffie gaan drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

laat maar

[ Voor 95% gewijzigd door franssie op 20-06-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:16:
[...]

?

Ik snap je gewoon niet, je voegt geen informatie maar alleen speculatie toe? Wat denk je zelf daarvan om maar een wurgvraag te stellen.
Ik geef je in de eerste zin van dat bericht gelijk met dat je dat niet gaat vinden in een woning.

Daarna vul ik het aan met waar je het mogelijk wel gaat kunnen vinden.

Ik snap niet waarom je zo in de aanval moet.
Is gewoon een stukje algemene informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 22:19
Dreadnought schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:47:
Vraagje: ik heb (voor een andere klus dan deze) een offerte aangevraagd bij een loodgieter. De betreffende loodgieter wilde ook even in de meterkast kijken en merkt op dat e.e.a. na onze watermeter vervangen moet worden, omdat volgens hem e.e.a. niet voldoet aan de hedendaagse normen voor (voedsel)veiligheid. De metalen waarvan de koppelstukken achter de watermeter zijn gemaakt zouden de boosdoener zijn, waardoor volgens hem ook een nieuwe terugslagklep en een nieuwe drukmeter noodzakelijk is. Zie de foto hieronder voor een idee hoe het er bij ons uitziet:

[Afbeelding]

Het gevolg is dat de werkzaamheden voor een simpele klus leiden tot een offerte van omvang. Nu vraag ik me af of hij een legitiem punt te pakken heeft of dat hij een kans ruikt geld te verdienen (doordat we in een tamelijk riant huis wonen zijn we wel eens vaker slachtoffer van "creatieve offertes").

Wat is dat zilverkleurige ding helemaal rechts trouwens?

Meeste is al gezegd: hennep mag officiëel niet meer voor drinkwater ivm legionella. Ik zou er niet van wakker liggen. Verder even schuren, dan weten we het zo :)

Overigens is het vervangen ervan geen hogere wiskunde. Kogelkraan met terugslagklep en aftap heb je voor 2 tientjes, dan nog een stukje buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik lees hier een paar keer dat hennep niet meer is toegestaan of gewenst. maar in die gekartelde aansluitingen past geen teflon - hoe dan wel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

franssie schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:04:
Ik lees hier een paar keer dat hennep niet meer is toegestaan of gewenst. maar in die gekartelde aansluitingen past geen teflon - hoe dan wel?
loctite 55

fantastisch spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Ik ga een dezer dagen eens ff een rondje schuren en zien wat ik ga zien en laat het weten.

V.w.b. het zilveren ding rechts: ik vermoed dat dit een drukregelaar is.

Nog een vraag: stel deze installatie is in 1992 geleverd cf. de toenmalige standaarden, echter in de voorbije 10 jaren zijn bepaalde zaken inmiddels niet meer toegegaan.. maakt dat dan meteen het aanhouden van deze verouderde installaties onveilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hebben we ooit nog eens aan gewerkt op een alternatief, schijnt inderdaad goed te werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
franssie schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:47:
[...]

edit: en bouw 1992 oid, toen was asbest echt niet meer toegestaan - waar heb je het over?
Nee de uitleg was dat we vroeger ook dachten dat asbest niet gevaarlijk was en nu weten we wel beter.

Zo kan er in die waterleiding iets zitten waarvan we in 1992 niks vonden en nu denken we, o dat kan echt niet meer in een waterleiding.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54

ericplan

5180 Wp PV

Zilverkleurig ding is waarschijnlijk een waterslagdemper.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56
Met ^, werkt perfect. Als is vlas met vet ook heel goed, alleen wat rommeliger (meer zoeken om te doseren en je handen zijn vies achteraf). Ik zie geen reden waarom vlas niet meer zou mogen in bestaande installaties.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09 11:35
Voor zover ik weet is vlas en vet zeer zeker niet verboden. Meer nog zelfs, bij sommige installaties ben je verplicht dit te gebruiken. Denk dan aan sprinklers bv

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 15:05
Panzer_V schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:44:

Volgende keer meer tegengas geven bij zo’n gast. Laat hem maar uitleggen waarom het in 1992 ongevaarlijk was en nu opeens gevaarlijk is.
Asbest werd tot 1994 gebruikt in huizen, dus omstandigheden en inzichten kunnen altijd veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 12:13
Henkhuppelschot schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:19:
[...]

Asbest werd tot 1994 gebruikt in huizen, dus omstandigheden en inzichten kunnen altijd veranderen.
Wat wil je hiermee zeggen? Dat een vakman niet meer hoeft uit te leggen waarom iets vervangen moet worden? Dat je als huiseigenaar van ieder moertje, boutje en buisje moet weten welk materiaal het is, welke wet en regelgeving erop van toepassing is en welke gevaren er aan zitten?

Een goed vakman kan precies uitleggen waarom iets nodig is. Het is niet nodig omdat de vakman het zegt, maar omdat ....... (vul maar in).

Kan hij dat niet, of wil hij dat niet, of doet hij dat niet, dan zou ik een andere vakman zoeken!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 15:05
@Panzer_V Niet gezien dat er op pagina 2 zo (heftig) over werd gediscussieerd...

Een vakman kan (en moet het in mijn ogen) aangeven dat nu iets niet meer volgens de standaarden is.
Als TS niet doorvraagt waarom niet, kun je dat niet de vakman kwalijk nemen, behalve dan dat hij gelijk uit zou kunnen leggen waarom niet.
De prijs staat los van het verhaal of iets wel of niet meer mag met de hedendaagse regels, als dat uitgelegd is waarom het niet meer mag kan TS altijd een offerte uitvragen bij derden om het probleem op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 16:11

killercow

eth0

Is die loodgieter aangesloten bij een branch-organisatie? Zoja, dan zou ik je verhaal ook zeker daar even melden.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Henkhuppelschot schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:27:
@Panzer_V Niet gezien dat er op pagina 2 zo (heftig) over werd gediscussieerd...

Een vakman kan (en moet het in mijn ogen) aangeven dat nu iets niet meer volgens de standaarden is.
Als TS niet doorvraagt waarom niet, kun je dat niet de vakman kwalijk nemen, behalve dan dat hij gelijk uit zou kunnen leggen waarom niet.
De prijs staat los van het verhaal of iets wel of niet meer mag met de hedendaagse regels, als dat uitgelegd is waarom het niet meer mag kan TS altijd een offerte uitvragen bij derden om het probleem op te lossen.
Ik kan me daar maximaal ten dele in vinden. Ook in mijn ogen heeft een vakman geen plicht om ongevraagd diepgaand uit te leggen waarom iets wel of niet meer kan / mag enz. Daarnaast kan hij ook een adviserende rol innemen, bijv. "toekomstig moet dit wellicht gebeuren" of "nu we er toch aan gaan knutselen is het raadzaam om...". Dat gezegd hebbende.. nu zie ik iemand die (zeer waarschijnlijk) onzin verkoopt èn er ook nog eens voor kiest om meer te vervangen dan nodig is (en dat is aannemende dat hij een punt had v.w.b. de koppelingen). Op geen enkele manier ben ik verantwoordelijk voor een vakman die me (zeer waarchijnlijk) probeert foutief adviseert / tracht op te lichten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
killercow schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:27:
Is die loodgieter aangesloten bij een branch-organisatie? Zoja, dan zou ik je verhaal ook zeker daar even melden.
Geen idee, dat zou ik moeten uitzoeken. Het is weliswaar een bedrijf (ZZP), maar iets anders dan een naam heb ik niet. Jonge kerel, communicatie via WhatsApp. Ja, werk wel op factuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:21
Mischien via google gevonden ??
Neem een lokale loodgieter die er al jaren is, of in een ander dichtbij dorp , stad .
Die zijn er nog genoeg , ik voel bedonderen.
Net zoals met sloten reparaties en riool ontstoppers.
En straks een super hoge rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadnought
ouwefreaker schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:56:
Mischien via google gevonden ??
Neem een lokale loodgieter die er al jaren is, of in een ander dichtbij dorp , stad .
Die zijn er nog genoeg , ik voel bedonderen.
Net zoals met sloten reparaties en riool ontstoppers.
En straks een super hoge rekening.
Nee zo'n bedrijf is het niet. Zo'n slotenmaker heb ik ook eens mee te maken gehad, dat was idd op en top bedrog, gelukkig had ik dat snel in de gaten. Ik heb deze via een kennis die tevreden was over dit bedrijf, zowel het werk alsook de prijs. Ervaringen kunnen verschillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-09 08:03
De loodgieter werd dus gevraagd voor een andere klus dan deze waterleiding aansluiting?
Dan is het toch helemaal niet relevant wat er van die aansluiting gevonden wordt?

Dat een loodgieter bepaalde klussen alleen volgens de huidige normen moet/mag uitvoeren lijkt me echter niet meer dan normaal. Je verwacht dat als consument ook en wilt ook garantie neem ik aan?

Zolang de bestaande installatie verder goed werkt, is er niemand die je verplicht om nu naar de huidige norm te upgraden.
Wel kan een loodgieter of andere klusman besluiten om dan de klus gewoon niet te doen, of alleen als het hele systeem waar aan gewerkt moet worden, helemaal conform is.

Kan het zijn dat daar een deel van de crux zit misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:21
De loodgieter probeert je een poot uit te draaien, vervangen die vent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:38
Dreadnought schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:47:

[Afbeelding]

Ik denk niet dat ie je een poot wil uitdraaien.
Vraag gewoon wat hij exact bedoelt en waarom het schadelijk is.

Waarschijnlijk heeft hij het volgende opgemerkt. Na de groene afsluitkraan zie ik een appendage van een ander soort metaal. Ik vermoed dat hij bedoelt dat hier een galvanische scheiding nodig is en deze ontbreekt. Daardoor ontstaat er roest aan de binnenkant, omdat de metalen elkaar aantasten.

Door een dielektrische koppeling te plaatsen voorkom je dit. Waarschijnlijk wil hij deze delen vervangen en gelijk het stuk mee pakken waar hennep zit. Dat kan ik op zich goed begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
RedPas schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:11:
Voor zover ik weet is vlas en vet zeer zeker niet verboden. Meer nog zelfs, bij sommige installaties ben je verplicht dit te gebruiken. Denk dan aan sprinklers bv
Een sprinklerinstallatie is geen drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
naftebakje schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:07:
[...]
Met ^, werkt perfect. Als is vlas met vet ook heel goed, alleen wat rommeliger (meer zoeken om te doseren en je handen zijn vies achteraf). Ik zie geen reden waarom vlas niet meer zou mogen in bestaande installaties.
Het mag nu niet meer toegepast worden in drinkwater installaties omdat hennep een natuurproduct is en daarom niet gecertificeerd kan worden.

Bestaande installaties worden op termijn ooit een keer vervangen en dan is het weg.

Overigens zou ik me niet druk maken om een beetje hennep.

Eerder om gegalvaniseerde koppelingen of loodhoudende solderingen of zelfs nog loden leidingen.

Allemaal niet van toepassing in dit geval.

Die extra terugslagklep verbaasd me ergens wel, elke watermeter is voorzien van een eigen zeef aan de ingaande kant een een terugslagklep aan de uitgaande kant.
Maar het kan geen kwaad verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
No Hands schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:23:
[...]

Nee de uitleg was dat we vroeger ook dachten dat asbest niet gevaarlijk was en nu weten we wel beter.

Zo kan er in die waterleiding iets zitten waarvan we in 1992 niks vonden en nu denken we, o dat kan echt niet meer in een waterleiding.
Nu denken we nog steed dat asbest in waterleidingen geen probleem is.

Allereerst is het gebonden met het cement en komt er dus een keer kleine hoeveelheid vrij. Daarnaast is asbest niet gevaarlijk als je dit binnenkrijgt bij het drinken, gaat net als mais door je systeem heen en komt er aan het andere eind weer uit.

Inademen waarbij het in de longen komt, ja dat is gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Groningerkoek schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:56:
[...]

Nu denken we nog steed dat asbest in waterleidingen geen probleem is.

Allereerst is het gebonden met het cement en komt er dus een keer kleine hoeveelheid vrij. Daarnaast is asbest niet gevaarlijk als je dit binnenkrijgt bij het drinken, gaat net als mais door je systeem heen en komt er aan het andere eind weer uit.

Inademen waarbij het in de longen komt, ja dat is gevaarlijk.
Ik heb nog wat grijze asbestplaten liggen maar fijn om te weten dat ik die rustig kan opeten zolang ik het maar niet inadem.
Pagina: 1