Smart module achter bestaande schakelaar plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:01
Ik wil bij onze (nog te bouwen) nieuwbouwwoning later slimme modules plaatsen achter (een aantal van) de bestaande lichtschakelaars maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Nu gaat het me niet eens zozeer over de standaard (open systemen vs gesloten systemen als Fibaro en Homey), daar kom ik wel uit.

Ik loop al vast op de electra want er is in basis geen blauwe neutraaldraad aanwezig bij de schakelaars. Alleen een bruine en zwarte. De blauwe aders zijn alleen aanwezig bij de centraaldozen. We hebben dus in basis het 2-draads systeem zoals in het plaatje hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOkWMipg08o_I9tiE34oLwjiZes=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VIASYC6mdHQ0oG5TYcu6wuI0.png?f=user_large

Nu begrijp ik wel dat de blauwe ader nodig is om de module onder vaste spanning te zetten maar wat kan ik functioneel nu wel en niet als ik dat niet zou hebben, ik kan de schakelaar immers ook altijd aanlaten ? Ik heb de mogelijkheid om een stopcontact naast de schakelaar te zetten, dus dan komt die blauwe ader er vanzelf bij maar wat als ik dat niet zou doen ? Dat kost een bak extra geld per schakelaar.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basegge
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 21:11
Het klopt dat er vaak geen neutraaldraad aanwezig is bij de lichtschakelaars. Je hebt de blauwe draad inderdaad nodig om een slimme schakelaar aan te kunnen sluiten.
Ik liep in mijn huis tegen hetzelfde probleem aan. Als workaround heb ik de slimme schakelaars in de centraaldozen in het plafond geplaatst (waar je de lampen op aansluit). Deze worden vaak gebruik om ook de bekabeling naar je stopcontacten op door te verbinden, dus er is een neutraldraad aanwezig. Hier komen dan de nul, fase en schakeldraad van de inbouwdoos samen, dus alles wat nodig is om de lamp aan te sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-07 12:17
Je kunt de installateur vragen om achter elke schakelaar een nuldraad bij te laten trekken. Kost vaak niet zo veel, want ze kunnen 'm zo meetrekken met de schakeldraad. Heb ik ook laten doen, geloof dat het ging om enkele euros per schakelaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Bloemstukje op 20-06-2024 20:26 ]

gewoon nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer het huis nog gebouwd moet worden ben je inderdaad netjes op tijd. Met de installateur overleggen dat ze bij alle schakelaars een nuldraad trekken tegen een (kleine) vergoeding.

Dan ook meteen maar nadenken over andere zaken die je mogelijk zou willen besturen of bekijken met je domotica. Voldoende netwerkpunten aan laten leggen, loze leidingen her en der etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Ik ga de vraag stellen om de nuldraad mee te trekken. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Ik kan dus als optie een stopcontact nemen bij de schakelaars maar dat is een pittige meerprijs terwijl ik eigenlijk alleen die nuldraad nodig heb.

Voor de rest heb ik flink wat loze leidingen laten trekken en elk raam een voorbereiding voor zonwering.

dank vast voor jullie reacties, zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Mag dat trouwens gewoon ? Dus die nuldraad mee nemen naar de schakelaar maar verder niet aansluiten ? Het zijn geen pulsdrukkers, gewoon mechanische schakelaars die verder geen vaste spanning nodig hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Roy Batty op 20-06-2024 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, dat mag. Dat doen we met de aardedraad ook bij een verlichtingspunt. Uiteraard wel afgedopt om lelijke dingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Andere optie is na oplevering zelf de draden te trekken mocht het te duur worden, een rol blauw kost ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Toerq schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:23:
Andere optie is na oplevering zelf de draden te trekken mocht het te duur worden, een rol blauw kost ook niet alles.
Klopt maar het is allemaal Preflex voorbedrade buis. Ik lees daar wel eens van dat draden trekken niet zo gemakkelijk is. Lees met groot risico op vastzitten, scherpe bochten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Loze leidingen zijn trouwens 19mm starre buis, dus daar heb ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:08

ericplan

5180 Wp PV

@Roy Batty Zorg dat je dozen diep genoeg zijn. Kost vrijwel niets extra, maar levert veel gemak op.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Basegge schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:22:
Het klopt dat er vaak geen neutraaldraad aanwezig is bij de lichtschakelaars. Je hebt de blauwe draad inderdaad nodig om een slimme schakelaar aan te kunnen sluiten.
Ik liep in mijn huis tegen hetzelfde probleem aan. Als workaround heb ik de slimme schakelaars in de centraaldozen in het plafond geplaatst (waar je de lampen op aansluit). Deze worden vaak gebruik om ook de bekabeling naar je stopcontacten op door te verbinden, dus er is een neutraldraad aanwezig. Hier komen dan de nul, fase en schakeldraad van de inbouwdoos samen, dus alles wat nodig is om de lamp aan te sluiten.
Zo heb ik het ook (deels) gedaan met m'n Shelly's. Was ook makkelijker i.v.m. een wisselschakeling.
Als er geen ruimte in de centraaldoos is, kun je 'm ook nog kwijt in de plafondkap van de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-07 19:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zeker met prefab flex zou de meerprijs minimaal moeten zijn. Moeten ze gewoon de rol met 4 adres pakken ipv 2. (Want volgens mij is zonder PE niet gangbaar.) En met een flex is het wat lastiger om er een extra draad bij te trekken maar het staat of valt bij hoe lomp / lelijk ze de buizen aanleggen.

Aan de schakelaar aan laten heb je niets, dit geeft je nog steeds geen nul. Daarnaast is schakelaar aan moeten laten ook niet echt smart. Dan zou je net zo goed je huis zonder schakelaars kunnen laten bouwen en alles met je telefoon doen. Zou ik niet aanraden.

En qua stopcontacten ben ik erg blij dat ik bij het verbouwen bij de meeste schakelaars (minimaal 1x per ruimte) wel een stopcontact heb geplaatst. Dit is gewoon een hele fijne voor stofzuigers en andere tijdelijke dingen waarvan je altijd weet dat hij vrij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-07 23:07
nieuwbouw?
waarom trek je dan niet gewoon (vb utp) kabels van schakelaar naar de elektrische kast?
en van uw lichtpunten ook naar de elektrische kast.
dan ben je vrij om te doen wat je wilt:
- traditioneel (vb in combinatie met teleruptors)
- domoticasysteem (vb loxone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Cheesy schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:44:
[...]

kun je 'm ook nog kwijt in de plafondkap van de lamp.
Daar had ik nog niet aan gedacht, we hebben ook wandlampen maar mogelijk zijn daar ook varianten van waar een module (systeem nog tbd) in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
ericplan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:43:
@Roy Batty Zorg dat je dozen diep genoeg zijn. Kost vrijwel niets extra, maar levert veel gemak op.
daar kan ik helaas niks in sturen, 40 of 50 mm, geen idee helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-07 19:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ze dan gewoon 40mm plaatsen kan je het nagenoeg vergeten, dat is een ramp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Je spreekt van een nieuwbouw. Waarom kies je niet voor een echt domotica-systeem waarbij de relays centraal in de schakelkast zitten?

Het systeem waar je nu aan denkt is prima voor retrofits, maar omdat het beperkt is in plaats dat het kan gebruiken zijn de componenten ofwel duurder ofwel minder betrouwbaar. Verder blijft een draadloos systeem sowieso wat minder betrouwbaar dan een bedraad.

Ik heb bij mijn renovatie gekozen voor Velbus, maar er zijn voldoende andere systemen op de markt die het overwegen waard zijn. De meerprijs was trouwens erg beperkt, aangezien het initiële trekken van de kabels stukken sneller gaat: gewoon alles in een ster naar de centrale schakelkast trekken gaat sneller dan het elektriciteitsschema analyseren en ervoor zorgen dat je alle circuits correct trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-07 16:53
misschien een niet populaire mening, maar bij een ingewikkelde schakeling, waarom niet je smart module in de centraaldoos plaatsen. vaak is daar permanente voeding beschikbaar voor de smart module, dan kun je de zwarte draad die aan je lamp zitten op de switch input van de smart module doen en dan de uitgang van de smart module naar je lamp.
mits er genoeg ruimte is natuurlijk.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Septillion schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:53:
Zeker met prefab flex zou de meerprijs minimaal moeten zijn.
Helemaal mee eens, gewoon de andere rol nemen; de vraag staat uit bij de aannemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
CyberThijs schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:41:
Je spreekt van een nieuwbouw. Waarom kies je niet voor een echt domotica-systeem waarbij de relays centraal in de schakelkast zitten?
De grap is dat ik het 20 jaar geleden al zo heb laten aanleggen in mijn huidige woning in de MK. Dat was renovatie volledig in eigen beheer, dan kan dat. Het gaat dan wel over ABB dimmers maar allemaal in de MK op een rij. Die kunnen met een kleine aanpassing omgebouwd worden naar slimme modules op din-rail.

Helaas hebben we nu conceptbouw, daar valt dit niet te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
pc_freak1 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:43:
misschien een niet populaire mening, maar bij een ingewikkelde schakeling, waarom niet je smart module in de centraaldoos plaatsen. vaak is daar permanente voeding beschikbaar voor de smart module, dan kun je de zwarte draad die aan je lamp zitten op de switch input van de smart module doen en dan de uitgang van de smart module naar je lamp.
mits er genoeg ruimte is natuurlijk.
is zeker een optie maar liever in de schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
thomke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:59:
nieuwbouw?
waarom trek je dan niet gewoon (vb utp) kabels van schakelaar naar de elektrische kast?
en van uw lichtpunten ook naar de elektrische kast.
Het is conceptbouw, geen keuze helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bradley98
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-02 09:33
Laatst zelf een Gira knx rf systeem geplaatst bij een opdrachtgever.
Alles te besturen vanaf app op telefoon en met nog de normale besturing op de wand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Bradley98 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:39:
Laatst zelf een Gira knx rf systeem geplaatst bij een opdrachtgever.
Alles te besturen vanaf app op telefoon en met nog de normale besturing op de wand
En met blauwe ader of zonder ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:46
Ook zonder nul bestaat er een oplossing. Ik gebruik de Sonoff ZBMINI-L2 (Zigbee) in combinatie met home assistant. https://www.sonoff.nl/a-8...gbee-zbminil2-zonder-nul/
Wil je geen Zigbee, dan denk ik dat je inderdaad een nul nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bradley98
Dit is wel met een blauwe ader,
Wellicht een optie (zoals eerder hierboven benoemd) om naast elke schakelaar een wandcontactdoos te laten plaatsen dan heb je er iig een nulleiding bij liggen.
Vaak is een nuldraad erbij trekken nog wel haalbaar indien het een beetje fatsoenlijk is aangelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bradley98
Of laat elke schakelaar vervangen voor bijvoorbeeld een Gira tastdimmer dan moeten ze er ook een nul leiding bij leggen, daarop kan dan een rf wip geplaatst worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online

V-8

Er zijn toch ook schakelmodules te krijgen die geen nul nodig hebben? Bv. Sonoff?

https://sonoff.tech/produ...itch-no-neutral-required/

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Jimster schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:04:
Ook zonder nul bestaat er een oplossing. Ik gebruik de Sonoff ZBMINI-L2 (Zigbee) in combinatie met home assistant. https://www.sonoff.nl/a-8...gbee-zbminil2-zonder-nul/
Wil je geen Zigbee, dan denk ik dat je inderdaad een nul nodig hebt.
Ik wil juist wel Zigbee, interessant, ik snap er alleen niks meer van, ik dacht juist dat die nul noodzakelijk was voor de stroomvoorziening van de module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Bradley98 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:53:

Wellicht een optie (zoals eerder hierboven benoemd) om naast elke schakelaar een wandcontactdoos te laten plaatsen dan heb je er iig een nulleiding bij liggen.
Ja misschien doe ik dat bij een aantal knippers. Is weer meerprijs helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
V-8 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:46:
Er zijn toch ook schakelmodules te krijgen die geen nul nodig hebben? Bv. Sonoff?

https://sonoff.tech/produ...itch-no-neutral-required/
Ja die is zeker interessant, ook voor de prijs. Ik snap alleen niet hoe die zonder nul kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Roy Batty schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:16:
[...]
Ik wil juist wel Zigbee, interessant, ik snap er alleen niks meer van, ik dacht juist dat die nul noodzakelijk was voor de stroomvoorziening van de module.
De schakeldraad is in feite een nul, maar gaat die eerst door de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Jimster schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:06:
[...]

De schakeldraad is in feite een nul, maar gaat die eerst door de lamp.
ok, maar wat is dan het verschil met modules die wel een nul nodig hebben ? Houdt deze Sonoff de lamp dan altijd een beetje aan of zo ? Sorry voor de klungelige vragen, electra is niet mijn sterkste kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ja de stroom die nodig is voor het device zal continue door de lamp gaan.
Bedenk wel dat het niet altijd betrouwbaar werkt, is ook afhankelijk van de lamp.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
Roy Batty schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:04:
[...]
ok, maar wat is dan het verschil met modules die wel een nul nodig hebben ? Houdt deze Sonoff de lamp dan altijd een beetje aan of zo ? Sorry voor de klungelige vragen, electra is niet mijn sterkste kant.
Hangt er vanaf hoe ze het gemaakt hebben. Misschien zit er een condensator of accu in met voldoende stroom voor x dagen. Of loopt er continu een stroompje.
Ik heb 5 van deze ingebouwd, ik ben er tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online

V-8

Roy Batty schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:18:
[...]

Ja die is zeker interessant, ook voor de prijs. Ik snap alleen niet hoe die zonder nul kan werken.
Werkt met power harvesting, inderdaad zoals hierboven al geschreven.
Er loopt dus altijd een heel klein beetje stroom door de aangesloten verbruiker: in deze situatie: de lamp(en).

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-07 10:23
mocht je met dergelijke modules gaan werken dan kun je ze altijd prima inbouwen in de centraaldozen achter het lichtpunt. in het plafond dus. Dat heb ik ook gedaan op de plekken waar in geen 0 draad bij de schakelaar had. ik gebruik zelf zwave als protocol met qubino modules. tegenwoordig werken die samen met shelly en heb je scherp geprijsde shelly qubino modules.

Ik zou wel aan de bouwer vragen hoe diep de inbouwdozen in de muur zijn. bij ons projectbouw huis van 2020 was dat 50mm diep. dan heb je ruimte om de modules achter de schakelaar te zetten. ondieper (40mm) en dan wordt dat lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
Misschien nog een andere tip die off topic is. denk na over access points op elke verdieping voor goede wifi dekking. ik heb destijds loze leidingen laten leggen door de bouwer naar centrale plekken in het plafond op elke verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
degrashopper schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:05:
mocht je met dergelijke modules gaan werken dan kun je ze altijd prima inbouwen in de centraaldozen achter het lichtpunt. in het plafond dus. Dat heb ik ook gedaan op de plekken waar in geen 0 draad bij de schakelaar had. ik gebruik zelf zwave als protocol met qubino modules. tegenwoordig werken die samen met shelly en heb je scherp geprijsde shelly qubino modules.

Ik zou wel aan de bouwer vragen hoe diep de inbouwdozen in de muur zijn. bij ons projectbouw huis van 2020 was dat 50mm diep. dan heb je ruimte om de modules achter de schakelaar te zetten. ondieper (40mm) en dan wordt dat lastig.
Sorry voor late reply, omstandigheden. Ik ga bij de belangrijkste lichtschakelaars een stopcontact zetten, dan moeten ze er een nul bij trekken. Diepte van de doos blijft de vraag, die ga ik maar eens uitzetten. Zelf heb ik nu alles op Z2MQTT, werkt als een speer, dus daar zouden die el cheapo Sonoff modules achter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
degrashopper schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:16:
Misschien nog een andere tip die off topic is. denk na over access points op elke verdieping voor goede wifi dekking. ik heb destijds loze leidingen laten leggen door de bouwer naar centrale plekken in het plafond op elke verdieping.
De teller staat op 15 loze leidingen op dit moment. Ik heb daarbij rekening gehouden met Unifi In wall access points,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrashopper
wat ik achteraf vergeten ben te regelen destijds was een loze mantelbuis van de meterkast naar de achtertuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
degrashopper schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:49:
wat ik achteraf vergeten ben te regelen destijds was een loze mantelbuis van de meterkast naar de achtertuin.
is aan gedacht, ik heb er 5 van 75mm aan laten leggen, waarvan 2 naar de achtertuin. Huis heeft geen kruipruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door Roy Batty op 01-07-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 11:08

ericplan

5180 Wp PV

Roy Batty schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:14:
[...]
Sorry voor late reply, omstandigheden. Ik ga bij de belangrijkste lichtschakelaars een stopcontact zetten, dan moeten ze er een nul bij trekken. Diepte van de doos blijft de vraag, die ga ik maar eens uitzetten. Zelf heb ik nu alles op Z2MQTT, werkt als een speer, dus daar zouden die el cheapo Sonoff modules achter kunnen.
Misschien kan je nog zorgen dat de wcd en de schakelaar ieder een eigen doos krijgen? Dan heb je ook het diepteprobleem opgelost. Enkelsteens combinaties zijn sowieso lelijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
ericplan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:43:
[...]

Misschien kan je nog zorgen dat de wcd en de schakelaar ieder een eigen doos krijgen? Dan heb je ook het diepteprobleem opgelost. Enkelsteens combinaties zijn sowieso lelijk.
In de Ytong wandjes doen ze dat ook in een aparte doos. In de betondwanden helaas niet, dus daar komt inderdaad zo`n lelijke comboknipper/wcd. In die laatste komt dan het wcd-deel te vervallen en de knipper vervangen door een pulsdrukker met een module er achter op de nul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-07 14:17
Je zou bij de nieuwbouw kunnen kiezen voor Niko schakelmateriaal. De Niko connected schakelaars, dimmers en stopcontact werken zoals je gewend bent maar zijn ook via zigbee verbonden. Via zigbee2mqtt kan je deze aansturen en uitlezen. Mocht je zigbee netwerk er een keer uitleggen dan blijft je verlichting dus gewoon bedienbaar. Zelf heb ik mijn hele huis voorzien van dit schakelmateriaal, werkt perfect. Wel een nuldraad nodig maar bij een huis dat nog gebouwd moet worden lijkt mij dat geen probleem.

https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#v=Niko

[ Voor 25% gewijzigd door rorie op 01-07-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
rorie schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:32:
Je zou bij de nieuwbouw kunnen kiezen voor Niko schakelmateriaal. De Niko connected schakelaars, dimmers en stopcontact werken zoals je gewend bent maar zijn ook via zigbee verbonden. Via zigbee2mqtt kan je deze aansturen en uitlezen. Mocht je zigbee netwerk er een keer uitleggen dan blijft je verlichting dus gewoon bedienbaar. Zelf heb ik mijn hele huis voorzien van dit schakelmateriaal, werkt perfect. Wel een nuldraad nodig maar bij een huis dat nog gebouwd moet worden lijkt mij dat geen probleem.

https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#v=Niko
Vanochtend had ik een vergadering met de bouwbegeleider en heb ik op een paar plekken (buitenverlichting en wandlampen) een WCD bij de schakelaar doorgegeven. Daarmee krijg ik automatisch een nuldraad. Ik heb het niet bij alle schakelaars; de meesten zijn plafondlampen, daar hoeft het niet of ik zet (zoals al eerder hier geadviseerd) een module in de centraaldoos bij de lamp zelf.

Dank voor de tip voor Niko schakelmateriaal, ik gebruik reeds Zigbee2mqtt met Home Assistant dus dat zou een mooi alternatief zijn voor een module achter de schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
Roy Batty schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:25:
[...]

Vanochtend had ik een vergadering met de bouwbegeleider en heb ik op een paar plekken (buitenverlichting en wandlampen) een WCD bij de schakelaar doorgegeven. Daarmee krijg ik automatisch een nuldraad. Ik heb het niet bij alle schakelaars; de meesten zijn plafondlampen, daar hoeft het niet of ik zet (zoals al eerder hier geadviseerd) een module in de centraaldoos bij de lamp zelf.

Dank voor de tip voor Niko schakelmateriaal, ik gebruik reeds Zigbee2mqtt met Home Assistant dus dat zou een mooi alternatief zijn voor een module achter de schakelaar.
Zelf ook met shelly`s gewerkt, dat was altijd heel erg proppen in inbouwdozen. Dan is dit echt een verademing, geen diepe inbouwdoos nodig, geen gerommel met teveel draden in een doos. Daarnaast is het schakelmateriaal in verschillende kleuren te krijgen. Zelf alles gehaald bij TheDomoticaStore, de goedkoopste.

Succes, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Gekke vraag wellicht maar ik heb 5 wandlampen in het trappenhuis (3 woonlagen) laten maken met een wisselschakelaar op de begane grond en op de 1e etage. Een 3e schakelaar op de 2e etage ging niet, ik moet het maar geloven maar zal wel.

Kan ik daar ook bv een Zigbee module in 1 van die schakelaars zetten, bv alleen in die van de 1e etage ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
rorie schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:40:
[...]

Zelf ook met shelly`s gewerkt, dat was altijd heel erg proppen in inbouwdozen. Dan is dit echt een verademing, geen diepe inbouwdoos nodig, geen gerommel met teveel draden in een doos. Daarnaast is het schakelmateriaal in verschillende kleuren te krijgen. Zelf alles gehaald bij TheDomoticaStore, de goedkoopste.

Succes, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Ja dat lijkt me zeker een mooi alternatief, helaas is voor de rest alles standaard Busch Jaeger maar dat maakt me niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Roy Batty schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:40:
Gekke vraag wellicht maar ik heb 5 wandlampen in het trappenhuis (3 woonlagen) laten maken met een wisselschakelaar op de begane grond en op de 1e etage. Een 3e schakelaar op de 2e etage ging niet, ik moet het maar geloven maar zal wel.

Kan ik daar ook bv een Zigbee module in 1 van die schakelaars zetten, bv alleen in die van de 1e etage ?
Een 3e schakelaar op de 2e verdieping kan zeker wel, daar heb je twee wisseschakelaars voor nodig en een kruisschakelaar. Maar hier willen ze vanuit de bouw aan beginnen waarschijnlijk zoals je al aangaf.

Wat je kan doen is de huidige hotelschakeling eerst slim maken door een module bij de lamp te plaatsen, zie hier de uitleg hoe je dit doet: https://www.robbshop.nl/d...en/slimme-hotelschakeling

Daarna kan je een 3e schakelaar kunnen maken op de 2e door gebruik te maken van een draadloze zigbee wand zender. Ziet er uit als een normale schakelaar van Busch en Jaeger maar dan draadloos en overal op de muur te plakken. Daarvoor kan je dan wat regels aanmaken in HA om de slimme module bij je lamp aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
rorie schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:00:
[...]

Een 3e schakelaar op de 2e verdieping kan zeker wel, daar heb je twee wisseschakelaars voor nodig en een kruisschakelaar. Maar hier willen ze vanuit de bouw aan beginnen waarschijnlijk zoals je al aangaf.

Wat je kan doen is de huidige hotelschakeling eerst slim maken door een module bij de lamp te plaatsen, zie hier de uitleg hoe je dit doet: https://www.robbshop.nl/d...en/slimme-hotelschakeling

Daarna kan je een 3e schakelaar kunnen maken op de 2e door gebruik te maken van een draadloze zigbee wand zender. Ziet er uit als een normale schakelaar van Busch en Jaeger maar dan draadloos en overal op de muur te plakken. Daarvoor kan je dan wat regels aanmaken in HA om de slimme module bij je lamp aan te sturen.
Het zijn 5 wandlampen op 1 schakeling met 2 hotelschakelaars dan, 1 op de begane grond in de hal en 1 op de 1e etage op de overloop. Liefst had ik dus ook nog een hotelschakeling gehad op de overloop van de 2e etage maar dat kunnen of willen ze niet. Een module bij de lamp gaat dus ook niet, het zijn er 5 in de hal, overloop en trappenhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
Roy Batty schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:13:
[...]

Het zijn 5 wandlampen op 1 schakeling met 2 hotelschakelaars dan, 1 op de begane grond in de hal en 1 op de 1e etage op de overloop. Liefst had ik dus ook nog een hotelschakeling gehad op de overloop van de 2e etage maar dat kunnen of willen ze niet. Een module bij de lamp gaat dus ook niet, het zijn er 5 in de hal, overloop en trappenhuis.
Uiteindelijk komt er een zwarte draad vanaf de 5 lampen bij een van de wisselschakelaars uit, dat moet bij jou het geval zijn als er 5 lampen teglijk te schakelen zijn via een hotelschakeling (2 wisselschakelaars). Achter deze wisselschakelaar plaats je een shelly, zo maak je de hotelschakeling slim. Daarna is dit met een extra wandzender op de 2e en wat regels in HA zo te krijgen dat je met 3 schakelaars alle 5 je lampen kan schakelen.

Dit zou er dan zo uitzien:

https://community-openhab...bc66b474df_2_618x500.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
rorie schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:50:
[...]

Uiteindelijk komt er een zwarte draad vanaf de 5 lampen bij een van de wisselschakelaars uit, dat moet bij jou het geval zijn als er 5 lampen teglijk te schakelen zijn via een hotelschakeling (2 wisselschakelaars). Achter deze wisselschakelaar plaats je een shelly, zo maak je de hotelschakeling slim. Daarna is dit met een extra wandzender op de 2e en wat regels in HA zo te krijgen dat je met 3 schakelaars alle 5 je lampen kan schakelen.

Dit zou er dan zo uitzien:

https://community-openhab...bc66b474df_2_618x500.jpeg
Thx ! Ik ben niet bekend met de precieze bekabeling van een wisselschakelaar maar begrijp ik goed dat de zwarte draad maar bij 1 van de schakelaars komt en de module daar achter moet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
Roy Batty schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:07:
[...]

Thx ! Ik ben niet bekend met de precieze bekabeling van een wisselschakelaar maar begrijp ik goed dat de zwarte draad maar bij 1 van de schakelaars komt en de module daar achter moet ?
klopt, naar een van de wisselschakelaars gaan drie zwarte draden toe. Een van deze gaat naar de lampen en zit op het p contact van de schakelaar. Daar moet dan een shelly tussen of iets anders.
Pagina: 1