Eerst even de situatieschets, de vraag volgt daaronder.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 20-06-2024 13:15 ]
Wat je zegt is eigenlijk die 300 euro verschil netto toch inleggen maandelijks. en dan krijg ik die volledig terug met de jaaraangifte IB?YakuzA schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:35:
603 naar pensioen en dan bij je belasting (voor)aangifte verrekenen.
Ja, bij je IB aangifte krijg je de belasting die je over het loon hebt betaald terug.KnuCha schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:43:
[...]
Wat je zegt is eigenlijk die 300 euro verschil netto toch inleggen maandelijks. en dan krijg ik die volledig terug met de jaaraangifte IB?
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 20-06-2024 13:53 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik denk dat ik dat maar doe inderdaad, is dan een vorm van verkapt extra sparen maandelijks toch 300 euro die dan ineens in mei/juni extra komtYakuzA schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:52:
[...]
Ja, bij je IB aangifte krijg je de belasting die je over het loon hebt betaald terug.
Evt zou je al een voorlopige aangifte kunnen doen om die belasting al maandelijks vooraf terug te krijgen, dacht ik, net zoals met de HRA gedoe
Klopt, ik kan zelf kiezen voor de partij, enige voordeel nu is dat ik dus geen startkosten heb en die 210 euro per jaar niet hoef te betalen. Ik zie het maar gewoon als extra sparen. leg 605 euro netto in iedere maand en krijg dan 1x per jaar 12x305 = 3660 euro netto via de inkomstenbelasting terug.Sendak239 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:54:
Beetje vreemde constructie, nu lijkt het pensioen helemaal derde pijler en heb je zelf dus zelf de keuze waar je dat doet. Als BrightPensioen via de werkgever geregeld is moet hij het ook overmaken.
Waar het nu op neer komt is dat je het zelf regelt maar dat je alleen een bijdrage krijgt.
Stel je wilt 18% van je grondslag voor je pensioen sparen. Dan maak je elk maand 1200 over naar een pensioenaanbieder. Daarvan krijg je dan 55 procent terug van de belastingdienst, meteen per maand of bij de aangifte in het volgende jaar, wat jij wilt.
Je kan een pensioenfonds niet met een pensioenverzekering vergelijken.DonDaaf schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:22:
Het lijkt me dat je vooral moet rekenen met wat je wilt overhouden als je de pensioensgerechtigde leeftijd haalt. Voor het beeld: ik werk voor een onderwijsinstelling en mijn pensioeninleg is 27%; waarvan ik 8,4% zelf betaal. Ik leg al sinds m'n 25e in met soortgelijke percentages. M'n bruto-salaris gaat vanaf m'n pensioen best fors achteruit (-30K).
Bij mij gaat inderdaad m'n inleg af van m'n bruto-salaris. Belasting betaal ik dan tegen de tijd dat het wordt uitgekeerd.
Goed om te lezen in meerdere reacties dat die 9% over mijn volledige bruto loon helemaal niet zo slecht isKalentum schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:45:
Wat ook niet in die 9% zit is vakantiegeld. En staat die 9% in je arbeidscontract? Of een vaste 'toeslag' in euro's? Stel dat je 5% loonsverhoging krijgt, stijgt die toeslag dan mee?
En wat gebeurt er als de werkgever alsnog met een pensioenregeling komt? Ik had een soortgelijke regeling maar we hadden afgesproken dat die toeslag zou verdwijnen als er een werkgeverspensioen zou komen.
Is het veel / genoeg? Op zich vind ik het een aardig bedrag. Ik heb zelf een pensioenregeling van de werkgever waarbij ongeveer de helft van jouw bedrag wordt ingelegd. Terwijl ik een hoger maandsalaris heb.
Het is ook afhankelijk van je leeftijd en je verwachtingspatroon qua uitgaven. Misschien woon je tegen die tijd wel in een afbetaald huis of wil je enorme bedragen aan reizen uitgeven.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq