Welk type RAM is geschikt om een oude laptop te upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-09 18:11
Van de week heb ik een Acer-laptop (een Aspire 7339) van een weggeeftafel gered. Hij is erg oud maar werkt nog goed en ik vind het dus zonde om 'm weg te doen. Ik ga 'm goed schoonmaken en wil 'm een kleine upgrade geven door er een SSD in te zetten die ik nog heb liggen. Ook wil ik er een moderner OS op zetten.

Ik zoek RAM voor een oude laptop
Wat volgens mij daarnaast goed zou zijn, is een RAM-upgrade. Nu moet ik alleen weten naar welk type geheugen ik op zoek moet, want daar kom ik niet helemaal uit.

In de laptop zit nu 1 reepje RAM van 4GB DDR3-1333 (PC3-10600) in single channel. Dat is naar mijn idee wat krap voor een moderner OS. Er staat nu Windows 7 op maar die gaat eraf en wordt vervangen door W10 of (waarschijnlijker) een lichte Linux-distro.

De processor is een Intel Celeron P4600. Volgens Wikichip kan de controller op de CPU maximaal 8GB DDR3-1066 (PC3-8500) aan, dus 2 reepjes van 4GB in dual channel.

Nu is mijn vraag of ik op zoek moet naar 2 reepjes DDR3-1066 of dat een extra reepje DDR3-1333 wel zal werken. Dat is natuurlijk iets sneller geheugen en misschien gaat dat dan niet goed. Ik durf vanwege de leeftijd van de hardware niet te zeggen of het systeem het dan terugklokt.

Met 1 reepje werkt de laptop zoals het hoort dus misschien is extra RAM niet nodig, maar ik wil het toch graag weten. Mijn kennis schiet alleen tekort.

Mijn budget
Eigenlijk maakt dat niet uit, ik heb al uitgezocht wat de prijzen zijn en die oude types RAM zijn niet zo duur. 1 reepje zit nieuw rond de €25 en een setje van 2 kost ongeveer het dubbele. Misschien kan ik ze ook nog wel tweedehands bij één van mijn "adresjes" vinden.

Merkvoorkeuren
Het RAM dat nu in de laptop zit is 4GB van Kingston en hetzelfde type is nog nieuw verkrijgbaar. Een eventueel vervangend setje van 2 mag ook van een ander merk zijn.

Systeemspecificaties en gebruik
De belangrijkste systeemspecificaties heb ik gegeven, denk ik. Ik ga de laptop opknappen voor mijn zoontje van 6. Hij zal er in het begin voornamelijk YouTube op kijken en een simpel spelletje op spelen. Later kan 'ie 'm misschien nog gebruiken om te leren typen en een beetje te programmeren. Licht gebruik dus en voor zo lang als de laptop het nog volhoudt. Hij is natuurlijk al behoorlijk antiek ;)

Beste antwoord (via PCG2020 op 21-06-2024 08:40)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DDR3-1333 kan gewoon terugklokken naar DDR3-1066. Dus als je goedkoop aan een 1333 DIMMetje kan komen, dan zou dat gewoon moeten werken.
Er bestaat altijd de kans dat iets niet compatible is, maar als je iets kan vinden dat er nu ook al inzit dan moet je een eind komen, maar ik zie dat het al aangeboden wordt voor een appel en een ei: https://www.marktplaats.n...-4gb-ddr3-sodimm-geheugen
Voor die paar euro zou ik de gok gewoon nemen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DDR3-1333 kan gewoon terugklokken naar DDR3-1066. Dus als je goedkoop aan een 1333 DIMMetje kan komen, dan zou dat gewoon moeten werken.
Er bestaat altijd de kans dat iets niet compatible is, maar als je iets kan vinden dat er nu ook al inzit dan moet je een eind komen, maar ik zie dat het al aangeboden wordt voor een appel en een ei: https://www.marktplaats.n...-4gb-ddr3-sodimm-geheugen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:04
PCG2020 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:43:
...
Nu is mijn vraag of ik op zoek moet naar 2 reepjes DDR3-1066 of dat een extra reepje DDR3-1333 wel zal werken. Dat is natuurlijk iets sneller geheugen en misschien gaat dat dan niet goed. Ik durf vanwege de leeftijd van de hardware niet te zeggen of het systeem het dan terugklokt.
...
Het geheugen zelf bepaalt niet de snelheid.
De snelheid van het geheugen is een garantie dat het minimaal die snelheid stabiel kan draaien.
Je kan dus makkelijker sneller geheugen erin stoppen en dit zal dan door het moederbord op een lagere snelheid gezet worden.

Soms is die bovenlimiet van maximale geheugen niet de werkelijke boven limiet.
Soms is die waarde simpelweg gebaseerd op wat er op de markt beschikbaar was ten tijde van de release van de laptop.
Mogelijk kan je ook 2x8GB erin stoppen.

Het grappige van dit oude spul is dat je nooit garanties hebt en een en ander moet uitproberen :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCG2020
TERW_DAN schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:15:
Ik kan bij de winkel uit jouw link wel even informeren of ze twee reepjes van hetzelfde type hebben, of één reepje van het type dat ik al heb. Voor in totaal minder dan €10,- kan ik me daar inderdaad geen buil aan vallen, denk ik d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCG2020
GarBaGe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Het geheugen zelf bepaalt niet de snelheid. De snelheid van het geheugen is een garantie dat het minimaal die snelheid stabiel kan draaien. Je kan dus makkelijker sneller geheugen erin stoppen en dit zal dan door het moederbord op een lagere snelheid gezet worden.
Ik had nog een reepje DDR3-1666 liggen en dat heb ik al even in het vrije slot geplaatst. Helaas werkte dat niet samen met het aanwezige DDR3-1333, want dat resulteerde in een BSOD, dus ik denk dat de geheugencontroller dat niet slikt. Misschien dat het reepje DDR3-1666 solo wel werkt. Dat probeer ik nog even.
Soms is die bovenlimiet van maximale geheugen niet de werkelijke boven limiet. Soms is die waarde simpelweg gebaseerd op wat er op de markt beschikbaar was ten tijde van de release van de laptop. Mogelijk kan je ook 2x8GB erin stoppen.

Het grappige van dit oude spul is dat je nooit garanties hebt en een en ander moet uitproberen :)
Ik vind het inderdaad leuk om er even mee te experimenteren. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat 'ie een beetje fatsoenlijk draait, dan heeft mijn zoontje er tenminste iets aan 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCG2020
UPDATE: Na wat zoekwerk is het gelukt om goedkoop aan een extra reepje van 4GB DDR3-1333 te komen. Dat heb ik erin gezet. Ook heb ik de harde schijf vervangen door een SSD die ik nog had liggen.

Inmiddels draait de laptop weer prima. Hij is een stuk vlotter dan eerst en kan door mijn zoontje nog wel een tijdje gebruikt worden als eerste computer 8)

Allemaal bedankt voor de informatie! d:)b
Pagina: 1