Devolo magic 2 lan dinrail aansluiten in meterkast.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 19:17
Ik heb een devolo magic 2 lan dinrail gekocht voor een scherpe prijs. Blijkbaar gaan ze eruit aangezien ik ze ook niet meer tegenkom in de pricewatch. Maar de gemiddelde installateur komt gewoon niet langs om dit ding aan te sluiten. Blijkbaar hebben ze het te druk om zich met deze dingen bezig te houden. Nu wil ik hem zelf aansluiten in een 3 fase meterkast. Echter heb ik jullie hulp nodig. Ik kom er niet helemaal uit.

In de foto's de installatiehandleiding van devolo. En de foto van mijn meterkast.
Ik heb met rode lijnen aangegeven wat ik aangesloten heb maar dit gaat uiteraard niet goed. Wie weet hoe je dit wel moet aansluiten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usbZ6VwkqgXLmu9RSmP_IOGAg2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lN72lFBTzq2y7HXmWBjYkO8f.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpuKRFnMSHBP2H4_m9PXBtJ3yS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lASkmuKM4B11qgFTw1igPpzy.jpg?f=fotoalbum_large

N=0=blauw
PE=aarde=groen/geel
L1/L2/L3 zijn de fasen; bruin
Ik heb het eerst op één fase geprobeerd maar dat gaat dus al niet goed.

Beste antwoord (via ffchecken op 20-06-2024 12:15)

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Het is wenselijk/verplicht om het achter één 3F ALEMAT aan te sluiten. Dus niet 3 losse ALS/ALEMATS op de 3 verschillende fases.
Ik zou daarom aan de bovenkant van de 3F ALEMAT (dat Chint ding) aftakken.
Netjes met aftakblokjes werken zoals die op de 5e van links Eaton automaat zit.

[ Voor 34% gewijzigd door SniperGuy op 20-06-2024 10:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
Nu heb ik hier een foto van mijn meterkast.
De rode lijnen zijn de draden die ik aangesloten heb. De groep linksboven heb ik voorzien van een aftakblok. Die staat nu niet op de foto.
Maar dus een foto van de meterkast en zoals ik hem aangesloten had.

Dit was dus op één fase maar ik wil hem op alle drie de fase aansluiten.

Wie weet hoe ik deze devolo dinrail wel correct aansluit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo_R2FBKPwR4zTTjrc1iGR8hraU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hgcQ9WUq5L8SJwZeUBPsFEE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSTGs0dKZj3F0eAVqMqjM_9i3w4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jLkcxeqdRQ76hv8QhgUDkgBE.jpg?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door ffchecken op 20-06-2024 10:35 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Nu online
Het is wenselijk/verplicht om het achter één 3F ALEMAT aan te sluiten. Dus niet 3 losse ALS/ALEMATS op de 3 verschillende fases.
Ik zou daarom aan de bovenkant van de 3F ALEMAT (dat Chint ding) aftakken.
Netjes met aftakblokjes werken zoals die op de 5e van links Eaton automaat zit.

[ Voor 34% gewijzigd door SniperGuy op 20-06-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
Die aftakblokjes heb ik wel liggen. Dat "Chint" ding zitten de zonnepanelen op.
Als ik het goed heb dan kan die dus aangesloten worden zoals ik nu op de foto heb gezet:

Wilde ze los op 3 alemats zetten in de hoop dat de snelheid van de devolo dan beter was. Maar dat mag dus niet🫣.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3N3nkgxMk5Az6zuJQ4N_rFYtDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNz1U8EUHeTDtxCABX9pjQWV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Nu online
Ziet er zo prima uit :)
Uiteraard is de stabiliteit en bandbreedte van powerline altijd afhankelijk van meerdere factoren zoals kwaliteit van huisinstallatie, lengte, storing op het net etc. Het kan werken maar blijft altijd een gok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
Heb nu al meerdere powerlines in huis.
Werkt op de slaapkamers en zolder perfect Alleen is de verbinding in de woonkamer niet heel goed. Vandaar dat ik hem achter de 4e alemats wilde hangen. Daar zit de woonkamer op. In de hoop dat dat de snelheid ten goede zou komen. Maar probeer het vandaag even op alle 3 de fase bij de "Chint" in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
Inmiddels aangesloten en alles werkt zoals het hoort... Maar de snelheid is dus gedaald ipv. sneller geworden. In de eerste afbeelding via een LAN stekker en de 2e afbeelding via de DINrail.... 😤. Dat was dus niet de bedoeling....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77fD8Z0Bpka76SoiMUb_Dkzu1u0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoWuQ9i2MRbAQlno8Bs6ay1a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enYt0RXfZCR6x46JQqJNRJb1pMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TLbsG8c09wFDlhaqx0scwB6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
Volgens mij komt dat omdat de devolo magic 2 lan dinrail nu aangesloten zit aan het eind van de meterkast. De "data" gaat nu door de meterkast en via de alemats naar de stopcontacten.
Daarom wilde ik de fase pakken die uit de groep komt die naar de desbetreffende ruimte gaat. Je hebt dat geen storing van de meterkast zelf. Is dat wel mogelijk zonder dat ik de meterkast om zeep help?
Dat ik bijvoorbeeld de eerste fase die de devolo in gaat wel via de bovenkant van groep 4 pak?
Dat is namelijk de groep waar de woonkamer op zit.

[ Voor 5% gewijzigd door ffchecken op 20-06-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
Voor de volledigheid nog even de nieuwe aansluiting. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywCU0lauo5uEtmtC7HPEcfduplg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMaT88nDGtasBh5wANzVlvW8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 11:39
https://manuals.plus/nl/d...-rail-adapter-handleiding

Hierin in staat de aansluiting beschreven met aardlekschakelaar. Een beetje apart volgens mij maar het zal wel.

Let wel op dat je de nul aansluit aan dezelfde installatie automaat als de L1. Dat is de voeding voor de Devolo

[ Voor 22% gewijzigd door AtRi op 20-06-2024 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:25
Jij hebt het nu aangesloten volgens de rode lijntjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEEwJL_0WAepg8TjCre8cDX0ECs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ojVonhFXbJcnYWvA2iKQbdoN.png?f=fotoalbum_large
Dus direct na je hoofdschakelaar.

Volgens de handleiding van Devolo zou je hem moeten aansluiten op 3 fasen ná de zekering, niet na de hoofdschakelaar.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
Dan moet ik dus toch aansluitingen pakken die na de gewone groepen zitten.
Alleen de Nul op dezelfde automaat als de fase1. Dan zou ik dus voor fase 1 hem aan kunnen sluiten zoals op dit plaatje. Maar waar sluit ik dan fase 2 en fase 3 op aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dSVD5_F2ihVpksgPKYt3too0mA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9zbHzYy79LYdt2iXAhFNyyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:25
Op dezelfde manier als die van L1 maar dan op een groep achter L2 en L3 denk ik zo.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:58
Wat een warboel van kabels. Wie heeft dat zo aangesloten?

Anyway,
Je spanning komt toe links onder?
Die volg je uit naar de volgende zekeringen. Vermoedelijk hangen ze er gewoon boven.
Na die zekeringen sluit je je fasen aan naar de Devolo

Let wel op dat de de N (blauwe draad) ook op de juiste zekering aansluit.

Correct me if i'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
Spanning komt idd van linksonder. Niet zelf aangesloten, dit krijg je als er drie verschillende partijen in de meterkast aanpassingen doen. Behalve de devolo, die heb ik nu zelf gedaan. Maar zal de Nul en de fase 1 boven groep 4 zetten. Groep 1 t/m 4 zijn geschakeld op de eerste fase. De andere 2 fase moet ik zoeken in de meterkast, vermoedelijk de 5e groep en de 7e groep rechts van de krachtgroep. Maar dan moet ik eerst de spaghetti ontrafelen. Ga ik komende week testen.
Dan gaat de opmerking van @SniperGuy niet meer lukken : wenselijk/verplicht om het achter één 3F ALEMAT aan te sluiten. Dus niet 3 losse ALS/ALEMATS op de 3 verschillende fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesualdo
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-04 11:34
@ffchecken

Ik ben van plan de dinrail te gebruiken omdat het appartement geen ethernet- of coaxaansluitingen heeft.
Wat is jullie ervaring hiermee?
Is de snelheid verbeterd bij gebruik van de dinrail?
Heeft het inschakelen van elektrische apparaten invloed op de snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
Sorry, zie de reactie nu pas. Heb de dinrail aangesloten in de hoop dat deze sneller zou zijn tov. een gewone stekker die ik had in de meterkast. Kan inmiddels melden dat het helemaal geen verschil maakt. De snelheid via de dinrail is hetzelfde als via de magic2 lan adapter. Ik zou dus geen dure dinrail aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:51
ffchecken schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:33:
Sorry, zie de reactie nu pas. Heb de dinrail aangesloten in de hoop dat deze sneller zou zijn tov. een gewone stekker die ik had in de meterkast. Kan inmiddels melden dat het helemaal geen verschil maakt. De snelheid via de dinrail is hetzelfde als via de magic2 lan adapter. Ik zou dus geen dure dinrail aanschaffen.
Voordeel is dat hij op 3 fasen werkt, bij gebruik van de gewone adapter werkt het alleen als de ontvanger op dezelfde fase zit als de zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ffchecken schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:33:
Sowieso is je meterkast een spagetti boel, wat natuurlijk niet ten goede komt..

en verder als er op je woonkamer circuit een storingsbron zit werkt het nooit lekker ongeacht of je het nu via een stekker versie invoed of via dinrail...
en of je wel / geen randaarde hebt bij een groep... daar schijnt ook al verschil in te zitten

maar goed vind de oorzaak maar..

404 Signature not found

Pagina: 1