Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-03 22:24
Na een lange tijd niks met pc's te hebben gedaan weer even de oude hobby opgepakt en aan de slag gegaan met een Mini ITX build.

Wat ik nu heb is een Raijintek Ophion met een Asrock B550M ITX/AC moederbord en een Ryzen 5700G.
Ben inmiddels niet meer zo'n gamer meer, maar lees dat de onboard GPU prima is, dus ook geen behoefte om een externe videokaart te kopen. Wat ik wel merk is dat de geluidschip op het moederbord niet goed is en ook geen goede ondersteuning bied in windows 11.
Ik heb een PCIe 4.0 x16 slot vrij, alleen door de kast moet deze met een PCIe Riser verbonden worden. Bij de kast zit ook een PCIe 3.0 x16 Riser kabel.

Online heb ik kunnen vinden dat een Creative soundcard die PCI 1x is geplaatst kan worden op een PCIe x16 plek. Alleen niet of een geluidskaart ook met een PCIe Riser kabel werkt. Theoretisch lijkt het me wel, maar vraag het toch even voor de zekerheid.

Ik ben bewust als ik hiervoor ga, dat ik geen grafische kaart kan plaatsen daar en dat is prima :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
ja dat werkt, als je denkt hem echt nodig te hebben:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Top thanks, ik kijk het nog eventjes aan :) Als ik m'n nieuwe bureau heb en degelijke speakers zal ik het verschil wel merken. Goed om te weten dat het in ieder geval kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
Persoonlijk zou ik dan voor een usb geluidskaart gaan. Al was het maar omdat igorslab toch toonde dat dat beter is dan pci-e naar verstoring toe. En lost het knoeien met een riser ineens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:44
Het kan wel, maar veel geluidskaarten zijn tegenwoordig USB en hebben kastjes met volumeknoppen enzo.
Dat is veel praktischer als zo'n ding op je buro staat en je kan bij de volumeknop, dan zo'n ingebouwde wiel op de achterkant van je PCI kaart.
Van Creative krijg je dan bijvoorbeeld deze:
https://nl.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-x4

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Goed idee, kga dan toch voor een usb oplossing, scheelt ook weer met PCI riser kabel in de kast ed.
Pagina: 1