[Shelly] Rolluikschakelaar met stop/start en boven/beneden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domeke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-07-2024
Hallo,

Wij hebben een rolluik schakelaar van Niko met stop/start knop en daarnaast boven/beneden knop.
Ik zou dit graag automatiseren met een Shelly Plus 2PM, maar geraak er niet wijs uit. Ik probeerde ze te koppelen met wat videos en voorbeelden, echter vind ik geen voorbeelden van dit soort schakelaar. Zijn deze niet compatibel met elkaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nADM5UepPnPz2yPg-4ViXGmVeXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNqO2DOFNx6V6CQxEVcUHINS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Kj82Vfu87fbSm34W0DgWL_kqqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YjdpVycvhwZjvTrQSaw80Ek.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szZfTd3Z0bzuxOGYq6OhQ-_8kvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWYLM8tS58yw459EAXU0MGnK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:06
Het lijkt mij correct aangesloten en deze schakelaar zou er volgens mij ook gewoon op moeten werken. Je hoort geen relais schakelen bij bediening? Ook niet als je hem draadloos aanstuurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-04 15:30
Heb je misschien een foto waar je de hele bedrading erop hebt staan? En wat zijn de instellingen van de Shelly?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zo als ik het zie, gewoon fase op de L aansluiting, de twee pijltjes aansluitingen naar de Sx ingangen. Wel met zwart of bruin, NIET blauw....

Een L aansluiten op de Shelly is voldoende, het is al juist een brug zodat je de tweede aansluiting kunt gebruiken om de schakelaar van fase te voorzien :)

En draden korter strippen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonzoal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-04 20:27
De ingangen van de Shelly kan je via de app instellen als drukknop of als schakelaar.
Misschien heeft dit nog invloed.
En de Shelly ook instellen als rolluik aansturing, dit staat standaard ook niet zo volgens mij.
Ik heb er twee thuis aan een screen zonnewering, en dit werk goed met HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Die zit prima aangesloten. De hele start/stop knop doet in feite niets anders dan het spanningsloos maken van de bedieningsknop ernaast, die zou je dus gewoon helemaal weg kunnen laten.

Wel een eigenaardige keuze van Shelly dat de aansturing 230v nodig heeft en gen potentiaal vrij contact is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@ouweklimgeit Bedoel je de ingangen of de uitgangen qua eigenaardig?

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 20-06-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domeke
Wisey schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:55:
Het lijkt mij correct aangesloten en deze schakelaar zou er volgens mij ook gewoon op moeten werken. Je hoort geen relais schakelen bij bediening? Ook niet als je hem draadloos aanstuurt?
Ik hoor relais schakelen, naar boven gaat hij wel, naar beneden niet meer (zowel draadloos als met de knoppen). Ik durf er niet goed meer mee testen want eerder had hij de rolluik voorbij het stop punt van de motor getrokken en was de rolluik verdwenen in de omkasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domeke
Wisey schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:55:
Septillion schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:46:
Zo als ik het zie, gewoon fase op de L aansluiting, de twee pijltjes aansluitingen naar de Sx ingangen. Wel met zwart of bruin, NIET blauw....

Een L aansluiten op de Shelly is voldoende, het is al juist een brug zodat je de tweede aansluiting kunt gebruiken om de schakelaar van fase te voorzien :)

En draden korter strippen :)
Dankjewel, de kleuren van de draden moet ik nog wijzigen, dit was een eerste test om te zien of alles wel zou werken. Dat kan de werking niet tegengaan lijkt mij :)
Draden korter strippen is dan ook een puntje om nog aan te passen inderdaad.
Eén L aansluiten voldoende: goed om te weten, ik zag online het advies om ze beide aan te sluiten maar had geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domeke
antonzoal schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:26:
De ingangen van de Shelly kan je via de app instellen als drukknop of als schakelaar.
Misschien heeft dit nog invloed.
En de Shelly ook instellen als rolluik aansturing, dit staat standaard ook niet zo volgens mij.
Ik heb er twee thuis aan een screen zonnewering, en dit werk goed met HA
Het is mij niet duidelijk hoe ik de app moet instellen, misschien zit dat inderdaad fout. Ik vind er weinig documentatie over. Ik heb hem wel als rolluik geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domeke
ouweklimgeit schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:28:
Die zit prima aangesloten. De hele start/stop knop doet in feite niets anders dan het spanningsloos maken van de bedieningsknop ernaast, die zou je dus gewoon helemaal weg kunnen laten.

Wel een eigenaardige keuze van Shelly dat de aansturing 230v nodig heeft en gen potentiaal vrij contact is
Bedankt om het te bekijken. Het is mij niet duidelijk hoe ik die start/stop bediening weghaal in de shelly...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domeke
Iedereen reeds erg bedankt om dit te bekijken. De conclusie lijkt mij dat het haalbaar moet zijn en dat de schakelingen goed zijn aangesloten. Betere kabels en bekijken hoe ik de software moet configureren lijkt mij mijn volgende stap. Aangezien ik niet veel weet van elektronica zal het met trial and error zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domeke
Ik heb voor de duidelijkheid (of misschien maakt dit het veel minder duidelijk) de oude situatie (rechts) tov de nieuwe situatie (links) proberen schetsen. Deze aansluitingen lijken correct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GaRtLeJlUK4TKVh0Aa0txgv_G8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DV7b5WxFtliC3W0GBZbSxfpQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:56
ouweklimgeit schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:28:
De bedieningskop heeft maar twee standen, naar boven of naar beneden. Als je het rolluik half open wilt kunnen zetten is de start/stop knop nog steeds noodzakelijk.
domeke schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:27:
Ik hoor relais schakelen, naar boven gaat hij wel, naar beneden niet meer (zowel draadloos als met de knoppen). Ik durf er niet goed meer mee testen want eerder had hij de rolluik voorbij het stop punt van de motor getrokken en was de rolluik verdwenen in de omkasting...
Dat ligt niet aan de schakelaar, de bestaande schakelaar heeft geen enkele beveiliging daartegen. De beveiliging tegen te ver doordraaien hoort in (de motor van) het rolluik te zitten.
domeke schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:32:
Bedankt om het te bekijken. Het is mij niet duidelijk hoe ik die start/stop bediening weghaal in de shelly...
Is waarschijnlijk wel mogelijk, maar ik kan niet zo zeggen hoe. ik zou echter de start/stop knop gewoon in stand houden.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot204
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-04 20:45
@domeke Heb je dit ooit nog opgelost? Ik heb dezelfde schakelaars voor de rolluiken en wil hier ook Shellys voor aanschaffen. Voordat ik alles lostrek wil ik wel eerst even weten dat het inderdaad mogelijk is :)
Pagina: 1