Noodknop Somfy knikarmscherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsbet2
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-06-2024
Hallo, ik hoop dat jullie mij wijzer kunnen maken.

Ik sta op het punt mijn knikarmscherm te vervangen. De keuze valt op de Brustor B25.
Deze heeft een Somfy motor, en de zonneschermverkoper adviseert ten zeerste om die met afstandbediening te nemen inplaats van een bedrade schakelaar.

Ikzelf ben daar wat terughoudend mee. Zo'n scherm moet (met een doek vervanging) wel 20 jaar hangen in weer en wind en ik heb het niet zo op draadloos en geprogrameerd voor zoiets doms als een motor met maar 3 standen. Daarentegen vind ik het wel weer fijn dat er geen extra gat door mijn gevel hoeft voor een bedrade schakelaar.

Maar wat mij niet duidelijk is is de af/aanwezigheid van een noodschakelaar op de motor.

Stel je hebt je scherm lekker opengeklapt op een hete zomerdag en hij reageert ineens niet meer op de afstandbediening. Misschien had je hem ook niet in het zwembadje moeten laten vallen, en er per ongeluk op gaan staan was ook niet handig, maar op zondagavond ook even niets aan te doen.

Helaas gaat ook deze hete dag zodirect afgestraft worden met een pittige hoosbui en je scherm open laten staan is echt geen optie. Wat doe je dan? is er een knop op de motor zelf waarmee je hem weer in kan klappen? Of moet je echt de pees uit het doek gaan trekken om hem los te halen voor er stukken gevel op je terras liggen? Ik neem aan dat de fabrikanrt er wel over na heeft gedacht maar ik kan het nergens vinden.

Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Alvst bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:33
Nee, er zit geen noodknop op, je kunt wel een "csi" versie nemen, dan krijg je er een noodhandbediening erop waarmee je hem met een slingerstang manueel kunt indraaien. In Zuid Europa komt dat meer voor omdat daar ook nog wel eens stroomstoringen zijn. Ik weet niet of brustor dat levert. Je kunt ook een extra afstandsbediening aanschaffen als reserve, dan neem je een wandzender die je vast op de muur monteert, dan kun je hem ook niet kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-09 21:42
Als je in deze situatie echt zo wanhopig bent, dan kan je altijd de lasdoos of waar de Somfy-ontvanger dan ook zit openen, en zelf de juiste draadjes kortsluiten. Veel meer doet die ontvanger namelijk niet volgens mij, het is gewoon een relais die de motor van netstroom voorziet.

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou gewoon altijd voor een schakelaar gaan, zo'n afstandsbediening voegt totaal niks toe, is alleen maar een groter risico zoals je zelf terecht aangeeft.

Ja het is makkelijker om een afstandsbediening aan te sluiten, maar een gat door de gevel en een fysieke schakelaar is letterlijk in minder dan 10 minuten geregeld door een installateur, en dat kleine gaatje (mits goed aansluitend op de kabel) zorgt echt niet voor verdere problemen met je isolatie oid.

Verder verlies je er ook helemaal niks mee als je voor een fysieke schakelaar ipv afstandsbediening gaat, want als je die afstandsbediening binnen tegen de muur hebt hangen moet je ook naar binnen lopen om 'm te gebruiken, je gaat die echt niet bij voorbaad al mee de tuin in nemen voor het geval dat het zonnig zou gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Dit is zodanig bewezen technologie dat het risico miniem is: precies stuk gaan voor noodweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:53
Als overkill backup zou je een integratie met home assistant kunnen maken en hem automatisch laten inklappen bij een bepaalde windkracht ;)
Maar de makkelijke optie is een zender aan de muur schroeven dan kun je die niet verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:17
nielsbet2 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:29:
Ikzelf ben daar wat terughoudend mee. Zo'n scherm moet (met een doek vervanging) wel 20 jaar hangen in weer en wind en ik heb het niet zo op draadloos en geprogrameerd voor zoiets doms als een motor met maar 3 standen. Daarentegen vind ik het wel weer fijn dat er geen extra gat door mijn gevel hoeft voor een bedrade schakelaar.
Ik snap die laatste zin niet helemaal. De motor heeft toch sowieso stroom nodig, dus een gat in de gevel is er al? Waarom zou je voor een bedrade afstandsbediening een extra gat nodig hebben? Die sluit je toch gewoon binnen aan op de bekabeling die door dat ene gat naar buiten gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:58
Een somfy motor is toch met beide te bedienen?
Als je een Tahoma (somfy) hub in huis neem zou je de motor hieraan kunnen koppelen en die met de app op je telefoon bedienen.
Binnen zit dat de schakelaar, tenzij je buiten al stroom hebt moet er zoals @Vloris zegt toch een draad vanuit binnen komen om de motor van stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:38
Vloris schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:52:
[...]

Ik snap die laatste zin niet helemaal. De motor heeft toch sowieso stroom nodig, dus een gat in de gevel is er al? Waarom zou je voor een bedrade afstandsbediening een extra gat nodig hebben? Die sluit je toch gewoon binnen aan op de bekabeling die door dat ene gat naar buiten gaat?
Hoedt niet perse zo te zijn. Bij mij komt de stroom van het scherm van buiten. En zit dus buiten aangesloten.

Als ik een fysieke schakelaar zou willen moet ik dus een gat boren door de gevel op de plek waar ik een schakelaar zou willen.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:35
Vloris schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:52:
[...]

Er zijn ook genoeg zonneschermen met een zonnepaneeltje en accu (en afstandsbediening/app). Dan heb je, behalve bevestiging, helemaal niks te boren. Maar het lijkt erop dat het scherm van TS dat niet heeft.

Aan TS: lekker een schakelaar nemen als jou dat meer vertrouwen geeft. Ik zie het vooral als een verkooptruc van de verkoper.

[ Voor 9% gewijzigd door Fauna op 20-06-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:36
Plak je de afstandsbediening aan de muur, kan die ook niet vallen in het zwembad. En koop je meteen reserve batterijen erbij.
Of een schakelaar nemen, shelly inbouwen heb je hem meteen slim.

[ Voor 20% gewijzigd door daniel14 op 20-06-2024 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 13:22
Het voordeel voor de verkoper: een motor met afstandsbediening is duurder en minder werk, levert dus direct meer winst op. Op termijn gaat de afstandsbediening stuk en moet deze vervangen worden, alweer winst.

Een klassieke motor met een standaard schakelaar is goedkoper, werkt altijd, en is ook perfect te automatiseren. Voor ongeveer 20€ koop je vb een Shelly 2PM, die hang je aan de motor en aan de schakelaar waardoor die nog perfect normaal werken (dus ook oma of de poetsdienst kunnen er mee werken). Daar komt dan bij dat je met je GSM het scherm op een percentage kan instellen, je kan koppelen aan domotica (die bijvoorbeeld bij voorspelde regenval vooraf de screen sluit, of op basis van zonnestand de screen exact ver genoeg uitdraait om geen zon binnen te krijgen als het warm genoeg is), er zit een extra veiligheid in (als het vermogen te hoog oploopt omdat ie ergens vastzit schakelt ie uit, vooral bij rolluiken handig).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:12
Ik zou er ook een met een fysieke knop nemen.

Dan een ruim doosje nemen ervoor, zodat er een shelly bij past.
Grote voordeel is dan dat je hem zelfs vanaf je werk of in het winkelcentrum kunt uit/inrollen.

Bij harde wind/regen kan dat handig zijn.
Maar dus ook gewoon als je op je terras zit, dan hoef je niet naar binnen te lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 20-06-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsbet2
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-06-2024
Bedankt voor jullie input. Ik was al bang dat de fabrikant dit niet voor een leven 20 jaar had ontworpen, en dit bevestigt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
nielsbet2 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:03:
Bedankt voor jullie input. Ik was al bang dat de fabrikant dit niet voor een leven 20 jaar had ontworpen, en dit bevestigt het wel.
De reacties zijn niet op basis van empirische waarnemingen.

Statistisch gezien gaat een Shelly vele malen vaker stuk dan een Somfy afstandsbediening. De levensduur verschilt aanzienlijk.

Ik ken vele verhalen van kapotte Shelly's (inclusief 1 van mijzelf) maar geen Somfy afstandsbediening. Vaak zijn het exemplaren die vele jaren oud zijn en de gehele levensduur meegaan.

Wil je home automation dan zou ik vooral niet voor een Somfy afstandsbediening gaan.
Pagina: 1