Ervaringen in NL ivm eigen kabelmodem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RingoDS
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-07-2024
Beste,

Zoals altijd lopen we in België wat achter. Pas op 1 november 2024 zijn internet providers in België verplicht de klanten ook vrije keuze te geven wat betreft de "modem" (ik veralgemeen hier even voor het gemak)

Zelf ben ik klant bij een provider die internet levert via coax. Veruit alle kabelmodems die ze op het ogenblik aanbieden aan hun klanten bevatten in geïntegreerde router en wifi. Ik een business abonnement, waardoor ik op het ogenblik gebruik kan maken van MAC passthrough (wat zij "bridging" noemen). Op die manier kan ik alsnog mijn eigen Unifi apparatuur er achter hangen.

Via deze weg zou ik graag ervaringen horen van mensen in Nederland, waar jullie al een tijdje vrije modemkeuze hebben, hoe het jullie ondertussen vergaat. Wat me vooral interesseert is of jullie als alternatief toestel een "modem-only" toestel gevonden hebben voor jullie setup. Dus eentje zonder geïntegreerde router en Wifi zoals deze:

https://www.motorola.com/us/mb8611/p

Laat die reacties maar komen.

Groeten,

Ringo

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Over het algemeen is wat meer eigen moeite en onderzoek wel iets dat op Tweakers verwacht wordt. Tijdens het openen van het topic (dit is mijn inziens meer een vraag naar ervaring dan een discussie) krijg je daar ook velden voor.

Maar goed. In Nederland is de situatie ietwat anders. Ziggo is, op enkele hele regionale na, de enige kabelboer. Er is genoeg op Ziggo aan te merken, maar ze hebben wél een volledige bridge modus. De alternatieven die je veel ziet (zoals Fritz!Box) worden vooral gebruikt als vervanging van het hele apparaat (hint: zoekfunctie) - er een paar honderd euro tegenaan klappen om een alternatief apparaat aan te schaffen welke je in bridge modus zet - terwijl de gratis Connectbox dat al kan, is mijn inziens ook een beetje pointless.

Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat je alsnog ervaringen van anderen krijgt. Maar met bovenstaande context acht ik de kans niet bijster groot.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@jurroen en toch snap ik mensen echt wel die toch een eigen modem willen aanschaffen..

de feature-set is niet alleen want dan kan die in bridge mode... maar ook de gebruikte modem chipset speelt een rol

zelf ben ik heel blij met mijn Ubee modem in bridge mode.. maar das meer wegens de chipset

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 10:06

jurroen

Security en privacy geek

SMSfreakie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:29:
de feature-set is niet alleen want dan kan die in bridge mode... maar ook de gebruikte modem chipset speelt een rol
Dat snap ik volledig! Ik denk echter ook dat het wel uitzonderlijk niché is. Ruwe gok: ik vermoed dat jij je Ubee modem van Ziggo hebt? Over het algemeen zijn die niet voor de consument verkrijgbaar - en hetgeen wat dat wel is heeft snel die beruchte Puma chipset (Fritzbox et al).

Begrijp mij niet verkeerd - het is waanzinnig goed dat er de keuze is! Daar ben ik echt heel blij om, ook al heb in zelf niets van doen met coax. Neemt niet weg dat het niché is (helaas...).

Ik vraag mij wel af wat er gebeurd als je zo'n Ubee op de kop tikt via Marktplaats, Ebay of onze eigen VA. Zover ik weet zijn die altijd door Ziggo in bruikleen gegeven - zouden ze die dan ook weer willen activeren bij een ander als custom modem?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
@jurroen ja ik heb ze destijds een ubee afgetroggeld... Ter vervanings van m'n technicolor welke geen ipv6 in bridge kon...
En ik via de KS een modemswap heb aangevraagd en specifiek om een Modem zonder ongein want dat gebruik ik ook niet..

En de ubee is een zeer fijn modem wat dat betreft..

En met een marktplaats modem tja.. Eigenlijk zouden ze die toch gewoon moeten kunnen activeren want voldoet aan de eisen van Ziggo..

Dat de vorige eigenaar hem niet heeft ingeleverd / hoefde in te leveren... Zou er niet toe mogen doen..

Ze wouden mijn technicolor ook niet weer terug.. Zodoende ligt die nog op zolder maar verhuist binnenkort ook maar eens naar de wecycle bak

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:08
SMSfreakie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:29:
@jurroen en toch snap ik mensen echt wel die toch een eigen modem willen aanschaffen..

zelf ben ik heel blij met mijn Ubee modem in bridge mode.. maar das meer wegens de chipset
Ik vraag me wel een beetje of de chipset voor die mensen wel een 'ding' is, immers hebben volgens mij de alternatieven die met Ziggo werken, veel al Fritz!box, volgens mij ook allemaal die 'beruchte' chipset.

Maar wat ik er van gezien heb is dat tegenwoordig allemaal redelijk op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaapje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 14:32
Hier een Tweaker die overstapt is van modem Ziggo naar een FRITZ!Box 6660 modem.

Onze zoon (ITer en Tweaker in opleiding) heeft dit allemaal zo gefixt ff aanmelden met MAC adres in de Ziggo app en daarna omprikken. Verbinding is zelfs stabieler geworden dan voor deze aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Dennism schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:59:
[...]

Ik vraag me wel een beetje of de chipset voor die mensen wel een 'ding' is, immers hebben volgens mij de alternatieven die met Ziggo werken, veel al Fritz!box, volgens mij ook allemaal die 'beruchte' chipset.

Maar wat ik er van gezien heb is dat tegenwoordig allemaal redelijk op orde.
mogelijk dat ze bij Fritz de boel net iets soepeler weten te sturen, ik heb geen idee..
maar das iedereen voor zich natuurlijk..

thuis merk ik weinig of ik op WiFi of 4/5G hang.. behalve de maximale snelheid :+

bij mn schoonouders merk ik het zeker wel.. op WiFi is het gewoon allemaal het "net" niet
downloads gaan prima maar browsen is het gewoon trager op de Connectbox dan op 4/5G

404 Signature not found

Pagina: 1