SMOKEPING - Config vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:11
Hoi,

Ik heb Smokeping draaiend op een VPS met mailnotificatie.
Werkt top! Alleen heb ik een vraag mbt tot de Alerts waar ik niet aan uit kom.
Ik wil enerzijds een melding hebben als er packetloss optreedt maar ook als er totale uitval is.

Mijn huidige alerts zijn als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
+noloss_recover
type = loss
pattern = >=99%,>=99%,>=99%,==0%,==0%,==0%
comment = Netwerk lijkt (weer) te reageren.

+rtt_high_detect
type = rtt
pattern = >50,>50,>50,>50
edgetrigger = yes
comment = RTT is meer dan 50 miliseconden.

+someloss_detect
type = loss
pattern = >0%,>0%,>0%
edgetrigger = yes
comment = Packetloss geconstateerd.

Als laatste heb ik someloss_detect echter die triggert vanaf > 0% packetloss. Hoe creëer ik dan een Alert voor complete uitval / geen reactie? Dat is dan toch ook 100% packetloss? Oftewel wordt de bovenstaande trigger (someloss_detect) geactiveerd? Dan krijg ik een dubbele trigger?

De documentatie van Smokeping is niet echt heel erg duidelijk hierin en er zijn niet veel pagina's waarin Alerts haarfijn uitgelegd worden. Wellicht heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

priority
if multiple alerts 'match' only the one with the highest priority (lowest number) will cause and alert to be sent. Alerts without priority will be sent in any case.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Thanks, die had ik ook gezien echter omdat bij uitval altijd er eerst packetloss ontstaat zal dus eerst someloss gedetecteerd worden (altijd) en erna pas eventuele complete outage maar dan is de eerste al getriggerd. Priority is volgens mij als er tegelijkertijd meerdere matches zijn en dat is hier niet het geval. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja als je je alerting instelt op "alerten bij letterlijk 1 enkele packet dropped" dan is dat niet te vermijden.

Om dat wel te vermijden zou je die 'some packet loss' moeten instellen om wat later te triggeren dan de '100% packet loss', en dan met een priority zou 't moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
+someloss_detect
type = loss
pattern = >0%<100%,>0%<100%,>0%<100%
edgetrigger = yes

+full_loss
type = loss
pattern = >=100%,>=100%,>=100%,>=100%
edgetrigger = yes

Zou dit werken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

In theorie wel.

Ik zou er zelf iets van >5%<99% van maken denk ik, maar probeer het uit zou ik zeggen. Dit soort dingen moet je altijd testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Inmiddels draait het een paar weken prima. De meldingen komen netjes per mail aan maar allemaal naar hetzelfde adres / dezelfde adressen. Enig idee hoe ik het dusdanig kan maken dat meldingen van uitval van host X naar persoon X gaan en uitval van host Y naar persoon Y ?

Zat al te kijken naar email aliassen o.i.d. maar ik kan niet echt iets ontdekken om een onderscheid op te baseren. Of iets per PROBE?
Pagina: 1