Buis afvoer afzuigkap vreemd geplaatst door installateur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:49
Mede tweakers,

Installateurs hebben hier een gat in de gevel geboord en een koof met pijp aangelegd ten behoeve van de afzuig in de nog te plaatsen keuken. De pijp in de koof had 150mm moeten zijn. Echter begreep ik dat ivm voorradigheid een 160mm pijp is gebruikt in de koof. Deze is aan de keukenzijde mooi laten verlopen naar 150. Tot zover geen grote problemen behalve dat het net even niet standaard is. Echter zag ik vandaag dat deze buis aan de gevelzijde in een 150mm gevelbol is gezet. De pijp is ingesneden en wat om de gevelbol aansluiting geklemd (zie foto voor buis aan gevelzijde).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8vVvLnnRapaj_TbCWX1k1boYXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDaLDx4fRdMOQ5fL5BhqqGw7.jpg?f=fotoalbum_large

Dit verbaasde mij wel en vond ik niet zo mooi. Daarnaast had ik het plan om een terugslagklep te plaatsen (nader thermobox 150 wilde ik aanvankelijk) wat nu wel erg lastig lijkt te worden doordat de buis niet meer mooi rond is en conisch loopt. Bovendien vraag ik me af of de aansluiting met de gevelbol wel voldoende is en er straks geen kookdampen in de spouw oid terechtkomen.

Het is al aangekaart met de aannemer en die gaat er naar kijken. De aannemer heeft aangegeven dat zij een terugslagklep zouden gaan monteren maar ik heb terecht of onterecht toch enige zorgen dat het niet nog verder geknoei zal worden. Gegeven mijn noviteit in verbouwen word jullie inzicht in wat ik hier van de aannemer zou mogen verwachten erg gewaardeerd. Maak ik me zorgen om niks?

PS: had het gat in de gevel rondom de pijp ook afgekit/afgepurd behoren te zijn uit isolatieoverwegingen?

Beste antwoord (via meneermeneer op 27-07-2024 21:45)

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Als ik dit zo zie lijkt het alsof de 160mm buis over de lengte is doorgezaagd en een stukje kleiner gemaakt zodat je op (ongeveer) 150mm uitkomt.
Niet echt volgens de regels van de kunst.
Daarnaast had het netjes geweest als de buis rondom afgepurd/gekit was, al zou dat in dit geval weinig uitmaken gezien de buis over de ingezaagde lengte toch al lek is.

Eigenlijk vragen/eisen om deze buis te vervangen door een echte 150mm, dit is geen vakmanschap.

www.elecdev.nl

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +10 Henk 'm!

• Jan_
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Als ik dit zo zie lijkt het alsof de 160mm buis over de lengte is doorgezaagd en een stukje kleiner gemaakt zodat je op (ongeveer) 150mm uitkomt.
Niet echt volgens de regels van de kunst.
Daarnaast had het netjes geweest als de buis rondom afgepurd/gekit was, al zou dat in dit geval weinig uitmaken gezien de buis over de ingezaagde lengte toch al lek is.

Eigenlijk vragen/eisen om deze buis te vervangen door een echte 150mm, dit is geen vakmanschap.

www.elecdev.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18
Geen porem zo. Koof los en buis vervangen.

En buis bij buitengevel rondom afpurren om te voorkomen dat de vieze lucht terugslaan in je spouw en woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
manman, dit moet je niet accepteren. Degene die dit gedaan heeft zou dit thuis ook niet accepteren of zelf aanleggen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 13:44

XallaX

Meow

Wat een rommeltje van die aannemer, opnieuw laten doen.

Een terugslagklep werkte bij mij niet lekker, gaf afhankelijk van de windrichting geklapper (hoekwoning).
Uiteindelijk een Wallair Aeroboy gemonteerd.

https://www.conrad.nl/nl/...search=Aeroboy%20150%20mm

in Duitsland goedkoper

https://www.voelkner.de/p...html?manufacturers_id=232

[ Voor 24% gewijzigd door XallaX op 19-06-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
Bedankt voor jullie reacties. De strekking van de verschillende meningen is redelijk duidelijk. Eerder dus al eens contact gehad met de aannemer hierover, toen te horen gekregen dat het zou worden opgelost. Vanochtend heb ik voor de zekerheid toch nog even de telefoon opgepakt om te vragen hoe ze de oplossing zelf dan precies voor ogen zagen. Bleek helaas toch van de tape en plakband variant, en dan een 150mm klep nog soort van in die vervormde 160mm buis schuiven ook met tape en plakband.

Niet helemaal waar ik op zat te wachten, zeker niet gegeven de reacties hier tot dusver. Toen ik dat aangaf werd de medewerker zelfs wat fel. Dat ze dit al 20 jaar doen nog nooit problemen, etc etc. Niet een heel prettig gesprek. Uiteindelijk is het gesprek aan beide kanten min of meer afgesloten met een beleefd we zien nog wel even hoe het moet. Ik laat dit topic graag open indien dit nog een staartje krijgt, en ik extra advies kan gebruiken.

Voor de volledige openheid, we hebben ~925 euro betaald voor de koof (ong 3m), gat zagen gevel, en pijp aanleggen (als onderdeel in bredere werkzaamheden). Is dat redelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Pico Bello bv is weer aan het werk. Gewoon passende buis installeren lijkt me en met minder geen genoegen nemen. Wat staat er precies in de offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
Sethro schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:48:
Pico Bello bv is weer aan het werk. Gewoon passende buis installeren lijkt me en met minder geen genoegen nemen. Wat staat er precies in de offerte?
Werkzaamheden Timmerwerk / maatwerk:
○ 1 keer mv ventiel verwijderen voor afvoer naar buiten. Andere ventiel terugplaatsen na maken koof.
○ Het vergroten van het te kleine gat in de gevel (Ø160mm), incl afwerken buitenzijde met rvs gevelbol of rvs kap.
○ Het realiseren van een stuc-koof voor de buis van de afzuigkap. (latten en stucplaten, voorzien van stevige buis Ø150mm)
○ Indien klant vinyl laat liggen in de keuken, het wegsnijden van het vinyl waar keuken komt.
Wij kunnen dit voor u realiseren voor een bedrag incl. b.t.w. van € 924,00

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Lijkt me duidelijk dat er dan een 150mm buis moet komen conform de offerte. Dat deze niet op voorraad is lijkt een kul argument. 150mm is vrij standaard en ligt bij iedere Bouwmaat.

[ Voor 41% gewijzigd door Sethro op 20-06-2024 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gelet op het gezeur is elke euro nu natuurlijk teveel. Maar de koof hoeft m.i. niet open en de buis hoeft er niet uit. Slijp met een dremel vanaf de binnenzijde van de buis, de buis door zover die is ingeknipt. Zet er daarna een verloopstuk 160mm-150mm tussen. Die stukken zijn nog geen tientje.

Dat hoort de aannemer natuurlijk te doen, maar die gaat het zo te horen niet doen. Dan doe je het zelf en laat je online weten wat je van zijn werk vindt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
Sethro schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:53:
Lijkt me duidelijk dat er dan een 150mm buis moet komen conform de offerte. Dat deze niet op voorraad is lijkt een kul argument. 150mm is vrij standaard en ligt bij iedere Bouwmaat.
Ik wil wel geloven dat deze echt niet op vooraad was. Ik hoorde op de betreffende dag de monteurs hierover met elkaar telefonisch ruziën (1 stond in de winkel). Maar ze hadden dit natuurlijk van tevoren kunnen regelen. De man die ik daarstraks telefonisch sprak probeerde me nog aan te praten dat ik blij mocht zijn dat ze een stevige buis hadden gebruikt en niet een flexibele. Maar als ik nu inderdaad de offerte nalees staat daar heel duidelijk stevige buis...
Thijsmans schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:53:
Gelet op het gezeur is elke euro nu natuurlijk teveel. Maar de koof hoeft m.i. niet open en de buis hoeft er niet uit. Slijp met een dremel vanaf de binnenzijde van de buis, de buis door zover die is ingeknipt. Zet er daarna een verloopstuk 160mm-150mm tussen. Die stukken zijn nog geen tientje.
Bedankt voor je suggestie, zoiets had ik ook al voorgesteld als tegemoetkoming maar daar werd op dat moment niet inhoudelijk op gereageerd. Ik heb zojuist gekeken hoe diep de snee is: 37cm. Redelijk diep maar misschien is dat wel te doen.
Thijsmans schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:53:

Dat hoort de aannemer natuurlijk te doen, maar die gaat het zo te horen niet doen. Dan doe je het zelf en laat je online weten wat je van zijn werk vindt.
Het totale bedrag voor de klus is nog niet betaald, dus we hebben nog wat achter de hand. Hopelijk komt het natuurlijk niet zover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-05 13:28

P_Tingen

omdat het KAN

meneermeneer schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:05:
Het totale bedrag voor de klus is nog niet betaald, dus we hebben nog wat achter de hand. Hopelijk komt het natuurlijk niet zover
Dan kun je nog voorstellen dat je het door een ander laat doen en de kosten daarvoor aftrekt van het bedrag dat nog openstaat

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:42
Ik heb het vermoeden dat ze het gat niet helemaal recht hebben kunnen boren, omdat ik zie dat buiten een oud gat zit, onderste rand.
En daarom schuin naar boven geboord.
En om de koof binnen zo klein mogelijk te maken, en hebben ze de buis ingeslepen om een flauwe bocht te verkrijgen.
Voor de werking van afzuigkap maakt dit totaal niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
die buis zit daar om je vette lucht en zooi af te voeren naar buiten. Dat moet gewoon een knappe ononderbroken buis zijn zonder geslepen stukken, kit of tape.
Ze wisten toch dat ze die klus moesten doen, bestel die buis dan twee weken vantevoren.

Nogmaals, thuis zouden ze het zo ook niet aanleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 23:39

Maar als ik nu inderdaad de offerte nalees staat daar heel duidelijk stevige buis...
In de offerte staat stevige buis van 150mm:
meneermeneer schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:49:
[...]

○ Het realiseren van een stuc-koof voor de buis van de afzuigkap. (latten en stucplaten, voorzien van stevige buis Ø150mm)
Zo'n over de lengte doorgeslepen 160mm buis is gewoon een beun oplossing en kan regelrecht in een aflevering van picobello BV. Uitende van de buis is ook helemaal vervormd omdat ze de "aangepaste" buis er met lomp veel kracht in hebben gedouwd.... Daar gaat geen enkel verloop fatsoenlijk oppassen en met wat pech sta je dan komende jaren je spouw vol kooklucht te douwen...

Dat ze de 150mm buis niet op voorhand mee hadden en op de dag zelf nog moesten regelen...Dat de collega van de monteur niet naar een andere bouwmarkt is gegaan omdat bij de 1e bouwmarkt enkel 160mm op voorraad is hoef jij niet de dupe van te zijn. Zoals vele hier zeggen: niet accepteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 20-06-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-05 20:52
Naast dat het esthetisch er niet uitziet om dit zo af te leveren bij een klant, is het een profisorisch aan elkaar geknutseld geheel.
Spirobuis 150mm kan bij groothandel besteld worden en ook wel in 3m lengtes.
Tezamen met de terugslagklep die je er zo in kan drukken en bolrooster is dit zo klaar i.p.v. knippen en buigen in een niet juiste diameter.
Ik hoop dat ze zulke manieren niet toepassen op gas of water leiding.
Zoals andere mensen al aangaven, dit is iets wat je netjes wil hebben ook al is het geen zichtwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
Erg bedankt allemaal voor de ondersteuning/adviezen. Morgen zal ik nog weer contact hebben met de aannemer hierover. Vandaag was de stukadoor gepland (via zelfde aannemer). Ik heb gezegd dat de koof er misschien nog af moest maar daar had ie niet veel mee te maken, ik heb hem maar z'n gang laten gaan. Daarbij zijn een aantal muren gestuuk en ook de koof is daarbij gestuukt (zie foto).

Mocht de koof toch nog moeten worden vervangen voor degelijke plaatsing 150 buis, is dit nog weer redelijk lokaal na te stuken of zou dan de gehele muur opnieuw in een laag stuuk moeten worden gezet? Ik kan het de aannemer ook vragen maar zou het antwoord in deze context niet goed vertrouwen. Ik zou dit graag ook onafhankelijk horen indien de aannemer dit zal gebruiken als reden om eea niet uit te voeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_ovWDU_5m7SQqW6NOD-Q56B484=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itfSDo5rL1AXRnWx81pMwVD2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door meneermeneer op 20-06-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Welke diameter is de aansluiting onder de koof? is dit 150mm of 160mm?

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
Jan_ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:56:
Welke diameter is de aansluiting onder de koof? is dit 150mm of 160mm?
onderaan de bocht meet ik 145mm buitendiameter ter hoogte van het koppeldeel, voor 150mm buis denk ik dan? De monteurs zeiden dat ze het 'in de bocht' hebben laten verlopen van 150 naar 160. Ik heb dat toen begrepen als dat de bocht zelf ook een verloopstuk is. Echter zocht ik zojuist online naar zo'n onderdeel en ik kan het niet vinden. Bestaat dit? Zo nee, misschien dat er dan toch nog een extra koppelstuk in de koof zelf zit aan de andere kant van de bocht, of wie weet hebben ze dit ook nog opengesneden... Dit weet ik helaas niet.

[ Voor 8% gewijzigd door meneermeneer op 21-06-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18
Met wat pech ingesneden en afgetapet. Dat maakt het meteen onmogelijk om het los te trekken en nieuwe buis van buiten er in te schuiven (beetje vaseline doet wonderen).

Wat gips aanhelen is ook geen drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
Fijn om te horen dat gips aanhelen mogelijk is.

Ik heb een foto genomen vanuit de bocht, richting de buitenuitgang (even iets ingestopt ivm overbelichting). Ziet er in ieder geval niet naar uit alsof er gesneden is. Met mijn (onervaren) ogen zie ik ook maar 1 naad, dus lijkt erop geen koppelstuk. Misschien is de bocht dan toch voor 160mm buis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngHkVNAcQRI7iRCW-OW9jIfCxC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WakcKxLDxtDTT1xoix8C3qQy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door meneermeneer op 21-06-2024 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
[...]Het totale bedrag voor de klus is nog niet betaald, dus we hebben nog wat achter de hand. Hopelijk komt het natuurlijk niet zover
Niet betalen! Zorg wel voor duidelijke bewijsbare communicatie, een telefoontje kan je niet bewijzen maar je kan wel achteraf een mailtje nasturen "zoals zonet telefonisch besproken (wel naar een mailadres waar je zeker van bent dat het van hun is, bijvoorbeeld daar waarop je hun offerte hebt gekregen).

Dit is absoluut prutswerk, totaal niet volgens de regels van de kunst. Wettelijk gezien moet je ze wel de kans geven om het in orde te brengen, maar je zit vast niet te wachten tot ze het over 6 maanden even opnieuw komen verprutsen.

Volgende stap (als huidige communicatie vastloopt) is een ingebrekestelling, kan je relatief eenvoudig zelf doen (als je rechtsbijstand hebt zullen die je ook helpen om hiermee te starten).
Middels huidig schrijven stel ik u formeel in gebreke.
Er ging gewerkt worden met een stijve buis van diameter 150, echter werd deze met een verkeerde maat van buis uitgevoerd, werd op amateuristische wijze de buis aangepast (totaal niet luchtdicht), werd de doorvoer door de muur niet op afdoende wijze afgewerkt (ondermeer niet afdichten rondom de buis ter hoogte van binnen- en buitenmuur).
De werken werden niet correct uitgevoerd, met ondeugdelijk materiaal, en niet volgens de regels van de kunst. De geleden schade kan op heden nog niet volledig worden begroot, zodat ik u op heden uitdrukkelijk aansprakelijk stel voor 1500 EUR provisioneel (geschatte kosten voor het opnieuw laten uitvoeren van de werken, heropbouw koof en het opnieuw stuccen), te betalen op *bankrekening*.
U heeft een ontbindende termijn van 2 weken om over te gaan tot
- ofwel de kosteloze uitvoering van het werk (inclusief herstellen van alle mogelijke gevolgschade) volgens de regels van de kunst en conform de vooraf overeengekomen offerte.
-ofwel de terugbetaling van alle kosten om dit door een of meerdere externe partij/partijen (gekozen door mezelf) met spoed te laten herstellen (opnieuw laten uitvoeren van de werken, heropbouw koof en het opnieuw stuccen)

Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis.
Vriendelijke groeten,
xxx

Als dit ze niet in beweging brengt, dan maakt een rechter gehakt van ze. Maar dat is vast niet nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
naftebakje schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:33:
[...]
Niet betalen! Zorg wel voor duidelijke bewijsbare communicatie, een telefoontje kan je niet bewijzen maar je kan wel achteraf een mailtje nasturen "zoals zonet telefonisch besproken (wel naar een mailadres waar je zeker van bent dat het van hun is, bijvoorbeeld daar waarop je hun offerte hebt gekregen).

Dit is absoluut prutswerk, totaal niet volgens de regels van de kunst. Wettelijk gezien moet je ze wel de kans geven om het in orde te brengen, maar je zit vast niet te wachten tot ze het over 6 maanden even opnieuw komen verprutsen.

Volgende stap (als huidige communicatie vastloopt) is een ingebrekestelling, kan je relatief eenvoudig zelf doen (als je rechtsbijstand hebt zullen die je ook helpen om hiermee te starten).
Middels huidig schrijven stel ik u formeel in gebreke.
Er ging gewerkt worden met een stijve buis van diameter 150, echter werd deze met een verkeerde maat van buis uitgevoerd, werd op amateuristische wijze de buis aangepast (totaal niet luchtdicht), werd de doorvoer door de muur niet op afdoende wijze afgewerkt (ondermeer niet afdichten rondom de buis ter hoogte van binnen- en buitenmuur).
De werken werden niet correct uitgevoerd, met ondeugdelijk materiaal, en niet volgens de regels van de kunst. De geleden schade kan op heden nog niet volledig worden begroot, zodat ik u op heden uitdrukkelijk aansprakelijk stel voor 1500 EUR provisioneel (geschatte kosten voor het opnieuw laten uitvoeren van de werken, heropbouw koof en het opnieuw stuccen), te betalen op *bankrekening*.
U heeft een ontbindende termijn van 2 weken om over te gaan tot
- ofwel de kosteloze uitvoering van het werk (inclusief herstellen van alle mogelijke gevolgschade) volgens de regels van de kunst en conform de vooraf overeengekomen offerte.
-ofwel de terugbetaling van alle kosten om dit door een of meerdere externe partij/partijen (gekozen door mezelf) met spoed te laten herstellen (opnieuw laten uitvoeren van de werken, heropbouw koof en het opnieuw stuccen)

Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis.
Vriendelijke groeten,
xxx

Als dit ze niet in beweging brengt, dan maakt een rechter gehakt van ze. Maar dat is vast niet nodig.
toon volledige bericht
Hartelijk dank voor deze voorbeeldbrief! Vandaag waren de relevante personen niet telefonisch beschikbaar op kantoor, maar ze zullen maandag terugbellen. Op je aanraden heb ik er inderdaad ook nog maar weer even een mailtje achteraan gestuurd. We zullen maandag zien hoe de reactie is. Ik hoop dat zij toch ook wel zullen inzien dat de huidige situatie niet acceptabel is. Sfeer van de communicatie is wisselend geweest afhankelijk van wie ik aan de lijn kreeg de afgelopen week, maar heb nog wel hoop dat dit goed afloopt. Er zijn namelijk ook nog meerdere andere werkzaamheden aankomende. Zo niet, heb ik in ieder geval jouw voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

meneermeneer schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:52:
..
Ik heb een foto genomen vanuit de bocht, richting de buitenuitgang (even iets ingestopt ivm overbelichting). Ziet er in ieder geval niet naar uit alsof er gesneden is. Met mijn (onervaren) ogen zie ik ook maar 1 naad, dus lijkt erop geen koppelstuk. Misschien is de bocht dan toch voor 160mm buis?
..
Dit lijkt op een bocht met daarna een verloop naar 160, dit deel lijkt wel in orde te zijn.

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 23:39
@meneermeneer Hoe staat het ervoor, kun je een update geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meneermeneer
Terrz schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:48:
@meneermeneer Hoe staat het ervoor, kun je een update geven?
Bedankt voor de interesse. De aannemer wil het gaan oppakken. De keuken zit er inmiddels in, maar ik begreep dat de buis van buitenaf verwijderd en vervangen kan worden. Het gat in de gevel zal daar wat groter voor moeten worden geboord, ik hoop dat ze dit ook weer mooi zullen dichten en afwerken. Een datum is hier nog niet voor geprikt, maar hopelijk volgt dit gauw. Ik zal laten weten hoe het afloopt.

[ Voor 3% gewijzigd door meneermeneer op 04-07-2024 18:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meneermeneer
@Terrz en andere geïnteresseerden, hier nog een update van dit verhaal.

Vanochtend zijn de monteurs dan aan de slag geweest met het aanpakken van de buis.

Er is een groter (180mm) gat geboord in de gevel en de 160mm buis is er in zijn geheel uitgehaald. Hierna is er een gave 150mm buis ingezet. De buis is dus nu in orde, dat is fijn. Zie foto.

Omdat het gevelgat hierdoor wel een paar slagen groter dan aanvankelijk bedoeld geworden is heeft de monteur een reep expansietape rondom de buis geplaatst tbv isolatie. Helaas zet het eigenlijk net te weinig uit voor een mooie aansluiting. Ik denk even na of ik hier nog iets beters voor kan bedenken. Tips/advies is welkom!

In de buis heb ik nu ook de nader thermobox 150 terugslagklep kunnen plaatsen. Ondanks gebruik van het meegeleverde reepje tape zit hij eigenlijk los in de buis. Advies over hoe ik deze wat mooier vast kan zetten ook welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzzliJ02AfnNURfvjvHYUpsXk7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j36wg7ppqrluENoIEg71A7gF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

meneermeneer schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:26:

Vanochtend zijn de monteurs dan aan de slag geweest met het aanpakken van de buis.

Er is een groter (180mm) gat geboord in de gevel en de 160mm buis is er in zijn geheel uitgehaald. Hierna is er een gave 150mm buis ingezet. De buis is dus nu in orde, dat is fijn. Zie foto.

Omdat het gevelgat hierdoor wel een paar slagen groter dan aanvankelijk bedoeld geworden is heeft de monteur een reep expansietape rondom de buis geplaatst tbv isolatie. Helaas zet het eigenlijk net te weinig uit voor een mooie aansluiting. Ik denk even na of ik hier nog iets beters voor kan bedenken. Tips/advies is welkom!

In de buis heb ik nu ook de nader thermobox 150 terugslagklep kunnen plaatsen. Ondanks gebruik van het meegeleverde reepje tape zit hij eigenlijk los in de buis. Advies over hoe ik deze wat mooier vast kan zetten ook welkom!

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Wij hebben dat rondom toen afgedicht met pur.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Fijn dat je een nieuwe buis hebt, je zou kunnen vragen wanneer ze die laatste kier komen afdichten maar je kan zelf ook even een rolletje expansietape halen en er nog een rondje omheen trekken. Dat kan dan ook op je terugslagklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
Uiteindelijk inderdaad zelf de te smalle compriband verwijderd en vervangen door een dikkere compriband, na eerst nog wat losse steenwol in de holte rondom de buis te hebben geduwd. De terugslagklep zit ook prima met een hele dunne compriband. Bedankt allemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door meneermeneer op 07-08-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik heb dat gedaan met een stuk platte tochtband, de Thermobox zit nu perfect in de buis.
Pagina: 1