Telenet modem met eigen router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiLo11
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-10-2024
Dag iedereen

Ik hoorde van collega's dat telenet bij bepaalde modems niet toelaat om een eigen router te installeren, klopt dit?

Momenteel heb ik de CH8568LG modem van Telenet op mijn apartement en dat is voorlopig goed. Ik verhuis binnen enkele weken en zal dezelfde modem krijgen in mijn huis (3 verdiepingen+kelder). Die zal wel in de kelder geïnstalleerd worden waardoor ik nog op zoek ben naar de beste oplossing voor mijn draadloos internet in elke kamer. In alle kamers zijn UTP poorten voorzien zodat ik kan werken met access points.

Is het mogelijk om met die modem een eigen router te gebruiken? Wat zijn de voordelen/nadelen hiervan? Iemand ervaring hiermee?

Als er nog andere tips zijn voor de internetsituatie in mijn huis dan hoor ik dat graag :)

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
Dat klopt.

Telenet ondersteunt standaard geen bridge-mode waardoor je eigen router geen publiek IP-adres van de modem krijgt.
Sommige applicaties die een rechtstreekse verbinding met het publieke internet nodig hebben kunnen daardoor mogelijks niet vlot werken. Al je dataverkeer vanaf een eigen router verloopt bij Telenet dan ook trager door het zogenaamde dubbele NAT-probleem. Voor gamers bijvoorbeeld vertraagt daardoor de reactiesnelheid van de verbinding of is het openzetten van de nodige poorten ingewikkelder of zelfs onmogelijk.

Alle andere Belgische providers ondersteunen bridge-mode en daar is het gebruik van een eigen router nooit een probleem.

Je zit dus bij de foute provider als je een eigen router in combinatie met eigen Wifi AP's wil gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door rafbelg op 20-06-2024 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiLo11
Bedankt voor het nuttige antwoord!

Heb telenet zelf eens gecontacteerd hierover en zij beweren dat ik hiervoor hun CV8560E modem kan gebruiken. Iemand hier ervaringen mee of heb je hier ook dat dubbele NAT-probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:51
rafbelg schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:03:
[...]
Al je dataverkeer vanaf een eigen router verloopt bij Telenet dan ook trager door het zogenaamde dubbele NAT-probleem. Voor gamers bijvoorbeeld vertraagt daardoor de reactiesnelheid van de verbinding [...]
Ik vraag me af of het snelheidsverschil door dubbel-NAT merkbaar is, als dat er überhaupt is :)

@MiLo11 je vraagt om een 'eigen router' maar spreekt vervolgens (alleen) over access points. Je kunt ook prima de access points in bridge-modus (of AP-modus) zetten om het dubbel-NAT-probleem te voorkomen. TP-Link ondersteunt dat bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/upload/faq/image-20230928103654-13_20230928083815r.png

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
nescafe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Ik vraag me af of het snelheidsverschil door dubbel-NAT merkbaar is, als dat er überhaupt is :)
Voor gamers in een competitief online schietspel telt elke milliseconde extra vertraging. Iemand die achter dubbele NAT zit, heeft een nadeel. Op coaxkabel heb je als gamer sowieso al een nadeel omdat de latency slechter is dan bij fiber en VDSL. Je zal niet veel online games winnen als je bij een provider zit met een slechte latency.

Het is daarnaast ook totaal nutteloos om thuis twee routers achter elkaar te gebruiken.
Bij een provider die bridge-mode verhindert of bemoeilijk wil je als gamer zeker geen klant zijn.
[...]
Je kunt ook prima de access points in bridge-modus (of AP-modus) zetten om het dubbel-NAT-probleem te voorkomen. TP-Link ondersteunt dat bijvoorbeeld:

[Afbeelding]
Dat is ook de wereld op z'n kop. Je investeert honderden euro's in een TP-Link Wifi-systeem en je gooit onmiddellijk meer dan de helft van de intelligentie van het Wifi-systeem weg door de toestellen in AP-mode te zetten omdat één of andere provider moeilijk doet over bridge-mode.
Je stapt best over op een provider die bridge-mode ondersteunt als je honderden euro's investeert in eigen apparatuur!

[ Voor 3% gewijzigd door rafbelg op 20-06-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
[...]

@MiLo11 je vraagt om een 'eigen router' maar spreekt vervolgens (alleen) over access points. Je kunt ook prima de access points in bridge-modus (of AP-modus) zetten om het dubbel-NAT-probleem te voorkomen. TP-Link ondersteunt dat bijvoorbeeld:

[Afbeelding]
Als beide routers snel genoeg zijn merk je daar niets van inderdaad. Ik heb achter mijn Ziggo modem/router een eigen router/firewall met dubbel NAT.

Getest met gamen op Ziggo router en achter de tweede router, geen merkbaar verschil in latency. Heb nu een 'continue tester' (lees puber met Fortnite); klaagt over een hoop maar niet over de latency :+

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiLo11
Dank u voor alle nuttige antwoorden, was vroeger zelf een gepassioneerde online gamer. Met ouder te worden ben ik wat meer naar singleplayer games geswitched dus latency lig ik niet echt van wakker.

Raar maar waar, maar in onze regio is telenet gekend als de meest stabiele provider (Proximus en andere krijgen hier vaker kritiek) en er ligt nog geen fiber. Vandaar dat ik graag bij telenet blijf want daar krijg ik nu wel 1Gbps, weliswaar tegen een veel te hoge prijs :( Vanaf er fiber ligt, zal ik normaal switchen naar een goedkopere provider.

Ben dus nu van plan om de enige modem van telenet te halen die bridging ondersteunt (CV8560E) en daar dan mijn eigen router en tv box op aan te sluiten. Daarmee voorkom ik de dubbel NAT en kan ik mijn eigen netwerk beheren. Tips voor routers zijn altijd welkom. Momenteel aan het kijken naar Ubiquity en TPLink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:24
Hier staat beschreven hoe je je router in Bridge modus kan zetten.
https://www2.telenet.be/r...gen-draadloze-router.html

Bij sommige modellen is dit niet mogelijk. Daarvoor moet je DMZ activeren. Dat stuurt al het verkeerd door naar een door jou ingesteld ip-adres in je netwerk.

Let op: Waarschijnlijk ga jij de nieuwe tv-box halen dat enkel internet verbinding nodig heeft?
De vroegere decoders van Telenet vereisen een verbinding met je Telenet router omdat de decoders daar een apart ip-adres krijgen van Telenet zelf om tv te kunnen kijken.
Informeer je dus goed!

Het is mogelijk met een eigen router maar dat vraagt wat aanpassingen die voor een leek wat moeilijker kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiLo11
Asterion schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:56:
Let op: Waarschijnlijk ga jij de nieuwe tv-box halen dat enkel internet verbinding nodig heeft?
Bedankt voor het antwoord, momenteel heb ik al de TV-box dus die kan ik normaal aansluiten op de eigen router :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:02
Wat is dan de reden dat je graag bij telenet blijft ? (oprecht nieuwsgierig, ik zit op t moment bij proximus, maar ook dat is niet vergelijkbaar met wat ik eerst in NL had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:24
99ruud99 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:02:
Wat is dan de reden dat je graag bij telenet blijft ? (oprecht nieuwsgierig, ik zit op t moment bij proximus, maar ook dat is niet vergelijkbaar met wat ik eerst in NL had).
Bij Telenet dat over coax gaat behaal je wel de geadverteerde snelheid.
Bij Proximus is dat afhankelijk van de afstand naar de centrale, kwaliteit van de koper en of je adsl of vdsl kan krijgen.

Bij mijn adres is wel Proximus wel mogelijk maar aan 12 mbps ipv de 100 mbps die zij adverteren.
Telenet kan in dat geval gewoon de 100 mbps geven.

Dan is de keuze rap gemaakt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiLo11
@99ruud99 komt inderdaad door de geadverteerde snelheid zoals @Asterion zegt.
Telenet is hier stabieler en haalt de beloofde snelheden, proximus niet. Vandaar de keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:02
oke danku :) kan ik eens kijken wat ik ga doen als ik haperingen merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:11
Voor zover mij bekend is vrije modemkeuze nog niet zo lang geleden ook ingevoerd in België, althans, bij Proximus kreeg ik ergens vorige maand bericht met waar de instellingen te vinden zijn. Biedt Telenet dit nog niet aan? Tevens bood Telenet vroeger nog een kleinere modem met een enkele UTP poort maar ik geloof niet dat ze die nog hebben.
Pagina: 1