Waarom zijn er eigenlijk CD-R's?

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb nu sinds ongeveer een weekje een brander en er is iets wat ik me nu eigenlijk pas afvraag.

Waarom zijn er CD-R's? Een CD-RW is toch veel handiger.

Als je een CD-R eenmaal gebruikt hebt kan je hem niet nog een keer gebruiken dus op een gegeven moment beland ie in een kast/map/prullenbak om later nooit meer gezien te worden behalve tijdens een eventuele verhuizing of tijdens een voorjaars schoonmaak (oh en natuurlijk de rommelmarkt :)).
Nu zijn er natuurlijk ook wel nuttige dingen aan de CD-R, zoals images die je liever niet weggooit of windows/office versies om maar wat te noemen.

Een RW daarintegen kan je meerdere malen, zo niet oneindig, gebruiken. Dus als die film je niet meer bevalt wis je hem gewoon. Vind je K-Otic toch maar een bij elkaar geraapt zooitje pubers wis je je cd en brand je Limp Bizkit er over heen :).
Er zijn geen coasters meer, want je wist de boel gewoon en je probeert het vrolijk nog een keer.

Als je er namelijk over na denkt zijn er ook geen een-maal-gebruik casettebandjes, videobanden (behalve nu die 2 keer kijken dingen), floppy-disks, harde schijven (!!).

Is het niet gewoon het idee van de producenten om een beetje geld te blijven verdienen, omdat de vraag naar cd's omlaag zal gaan? Wie gaat er nou nog elke maand een spindel kopen als ie gewoon zijn 'oude' cd's nog kan hergebruiken.

Of zie ik het nou helemaal verkeerd :?

Verwijderd

1. CDr is kwalitatief VEEL beter dan een CDrw. Zie normale CD speler: meeste vreten wel CDr maar geen CDrw.
2. Eerst was er de CDr toen pas de CDrw (economie: afromen: eerst ene verkopen, dan betere versie uitbrengen en dat verkopen). Zelfde principe gebeurd nu met DVD. Eerst DVDr daarna zal DVDrw ook wel eens komen.

• BlauweFles
  • Niet online
Op maandag 10 september 2001 18:39 schreef ItSnows het volgende:
1. CDr is kwalitatief VEEL beter dan een CDrw. Zie normale CD speler: meeste vreten wel CDr maar geen CDrw.
2. Eerst was er de CDr toen pas de CDrw (economie: afromen: eerst ene verkopen, dan betere versie uitbrengen en dat verkopen). Zelfde principe gebeurd nu met DVD. Eerst DVDr daarna zal DVDrw ook wel eens komen.
1. hoezo? Een goede RW (philips ?) kan je toch gewoon overal lezen?
2. true, true

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
CD-RW's kun je niet op hogere snelheden branden. CD-R's zijn goedkoper om te maken.

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 16:00

Flexx

This side up

Idd, gewoon om de consument uit te melken.

En een CD-r blijft langer goed dan een CD-RW. Als een CD-RW warm wordt is de kans groot dat de vloeibare kristallen anders gaan staan en zo je data verneuken, en een CD-R heeft dat alleen bij veel lichtinval.

Verwijderd

Jij ziet het verkeerd....|:(.meeste cd spelers lezen geen cd-rewitible (zoals de mijne).daarvoor gebruik je cd-r.Spellen zet ik ook op cd-r en programma's ook.Cd-r zijn goedkoper als cd-rew.Cd-rew is bijvoorbeeld als je ff naar een vriend toegaat met bestanden zoals: mp3z of plaatjes, die kan je dan weer wissen.Zo zie ik het tenminste.
Voor mij dus gewoon cd-r en cd-rew blijven produceren.>:)

• BlauweFles
  • Niet online
Op maandag 10 september 2001 18:44 schreef Bigs het volgende:
CD-RW's kun je niet op hogere snelheden branden. CD-R's zijn goedkoper om te maken.
Ja ze zijn wel sneller, 2* geloof ik, maar ze zijn in principe voor de consument duurder, Je hebt er meer nodig dan RW's.

Produdent: Als je stopt met het maken van CD-R's kunnen die productiemiddelen gebruikt worden voor RW's. Zo worden ze goedkoper > wordt de vraag hoger > worden er meer verkocht.

En volgens mij wordt de vraag ook niet zo zeer minder, casettebandjes zijn er toch ook nog steeds?!
Op maandag 10 september 2001 18:44 schreef Flexx het volgende:
Idd, gewoon om de consument uit te melken.

En een CD-r blijft langer goed dan een CD-RW. Als een CD-RW warm wordt is de kans groot dat de vloeibare kristallen anders gaan staan en zo je data verneuken, en een CD-R heeft dat alleen bij veel lichtinval.
Betere hoesjes? Betere productieprocessen?

Verwijderd

Cd-r's zijn zo goedkoop, als de gegevens die er op staan niet actueel meer zijn dan deponeer je 'm gewoon in de vuilnisbak...

Ik heb maar één cd-rw (zat bij m'n plextor :) )en voor de rest alleen maar cd-r's. Als je die namelijk bulk inkoopt (per 25 of 100 op een spindle of zo) dan ben je erg goedkoop uit! :)

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 23:12
Op maandag 10 september 2001 18:43 schreef Peewee het volgende:

[..]

1. hoezo? Een goede RW (philips ?) kan je toch gewoon overal lezen?
2. true, true
m`n lenox mp3 cd speler lust geen cdrw`s

• anthonov
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10-2023
Mijn 3 jaar oude plexwriter brandt alleen cd-r schijfjes. Dus die dingen vooral op de markt houden graag!

• BlauweFles
  • Niet online
Op maandag 10 september 2001 19:04 schreef anthonov het volgende:
Mijn 3 jaar oude plexwriter brandt alleen cd-r schijfjes. Dus die dingen vooral op de markt houden graag!
Stilstand is achteruitgang >:)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 22:13
een cdtje kost een gulden. Who cares waar die dingen blijven?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:52

Sick Nick

Drop the top!

Op maandag 10 september 2001 19:09 schreef 0siris het volgende:
een cdtje kost een gulden. Who cares waar die dingen blijven?
Een 80 minuten RW'tje kost tegenwoordig 4 piek, Who cares waar die dingen blijven :)
Heb hier ook een flinke collectie RW liggen, puur voor audio. M'n discman vreet die namelijk wel, en ik luister veel naar cd's. Makkelijk voor naar school en op school.

Verwijderd

Denk je het veilig op je Lege cd te hebben gezet kan iemand het er af wissen .. Da's niet handig Dan liever een CDR (die je weg kunt gooien)

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 11:16

MAZZA

Barbie is er weer!

Lijkt me vrij simpel. CD-R is eenmaal te gebruiken en dan moet je een nieuwe kopen om nog eens te branden. CD-R bakkertjes verdienen daardoor elke keer weer de prijs van een CD-R ipv eenmalig bij een meerdere malen te gebruiken CD-RW disk.

Oftewel ze krijgen er meer winst door. Daarom is hij er.

Dude! It's all about the $$$!

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Behalve de eerder genoemde feiten, vind ik een CD-R handig omdat er juist niets meer aan veranderd kan worden. BV bij lastige en vervelende broertjes :). Maar ook de lage kosten bij het verlenen van een vriendendienst ;) tellen mee...

|Specs|

• BlauweFles
  • Niet online
Op maandag 10 september 2001 20:55 schreef MAZZA het volgende:
Lijkt me vrij simpel. CD-R is eenmaal te gebruiken en dan moet je een nieuwe kopen om nog eens te branden. CD-R bakkertjes verdienen daardoor elke keer weer de prijs van een CD-R ipv eenmalig bij een meerdere malen te gebruiken CD-RW disk.

Oftewel ze krijgen er meer winst door. Daarom is hij er.

Dude! It's all about the $$$!
ja dat begrijp ik, maar als de cd-r verdwijnt dan zal de vraag naar rw's toenemen....
Op maandag 10 september 2001 20:41 schreef Maus het volgende:
Denk je het veilig op je Lege cd te hebben gezet kan iemand het er af wissen .. Da's niet handig Dan liever een CDR (die je weg kunt gooien)
Ja dat is wel waar ja. Voor gevoelige belangrijke informatie.
Maar dan zie ik de Cd-r meer als de status van de huidige RW. Dus wel verkrijgbaar, maar in mindere mate

• 4POX
  • Laatst online: 13:36

4POX

Everybody is wired

laat een cdrw maar een een paar weken in de zon liggen.. En doe dat ook eens met een cdr..

Bij mij pakte alleen de brander de cdrw nog.. De plextor40x en dvd zeide beide: "hik"

AKA Rinkel weblog

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 20:10

smallboy

N/A

Ik zie het zo:

Cd'rs en cdrw's omdat dat extra winst is voor fabrikanten.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op maandag 10 september 2001 19:12 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Een 80 minuten RW'tje kost tegenwoordig 4 piek, Who cares waar die dingen blijven :)
Heb hier ook een flinke collectie RW liggen, puur voor audio. M'n discman vreet die namelijk wel, en ik luister veel naar cd's. Makkelijk voor naar school en op school.
Maar die 80 min krengen kan je maar op 4x branden. Dat vind ik een groot nadeel

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

CDR'S, omdat de meeste mensen net als bij diskettes te lui zijn om media zoals CDRW telkens weer te wissen.
DVD-RW zal wel aanslaan, aangezien dat met een ingebouwd UDF/packet Writing systeem hoort te gaan werken als een superdiskette, ipv die mislukte DirectCD programmatuur...

• heuvelman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 13:56
Wat nog niet genoemd is dat je CD-R's ook nog als een soort Rewritables kan gebruiken.DWZ meer keren bijschrijven en niet te wissen

Als je wil kan je er later nog wat aan toevoegen.
Als je maar een multi sessie doet die je niet afsluit na een brand sessie.

Dit doe ik zelf altijd bij kleine backups.

Verwijderd

ik zal jullie allemaal is wat leuks gaan vertellen, ikheb uit interne bronnen dat binnenkort de CDRW's goedkoper gaan worden dan de CDR's, dit is vanwege de BumaStemra en nog een paar van die zaakjes,

Dit is waarschijnlijk ook een van de redenen waarom er steeds meer aparaten op de markt komen die CDRW's ondersteunen (sony heeft al autoradio's op de markt die CDRW's & MP3 ondersteunen)

Greets

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 17:23 schreef jd_dnc het volgende:
ik zal jullie allemaal is wat leuks gaan vertellen, ikheb uit interne bronnen dat binnenkort de CDRW's goedkoper gaan worden dan de CDR's, dit is vanwege de BumaStemra en nog een paar van die zaakjes,

Dit is waarschijnlijk ook een van de redenen waarom er steeds meer aparaten op de markt komen die CDRW's ondersteunen (sony heeft al autoradio's op de markt die CDRW's & MP3 ondersteunen)

Greets
Welke interne bronnen... :?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:21

Kettrick

Rantmeister!

Op maandag 10 september 2001 18:32 schreef Peewee het volgende:

Waarom zijn er CD-R's? Een CD-RW is toch veel handiger.
Er zijn ook nog mensen met ouwe 4x (Plextor 412 :9 )branders die geen RW's kunnen schrijven :)

* Kettrick is daar 1 van :)
Pagina: 1